Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse
Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.
Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.
Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.
Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.
Kommentit (4199)
Ei kannata syyllistää itseä koska 6. hakijasta 3 on työelämässä keskimäärin. Eli vaihtamassa työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Hylkäys viestiä pahempaa on hylkäys puhelu, hetken jo ehdit ilahtua mielessäsi että joko on minun vuoroni saada työpaikka kunnes kuulet ne sanat "ei valitettavasti voida jatkaa rekryä sun kohdalla". Yritä siinä sitten pitää ääni vakaana ja asiallisena kun mieli tekisi itkeä.
Nämä ei kiitos -puhelut ovat pilanneet rekrytoinnin ihan täysin. 10 vuotta sitten, kun puhelin soi ja huomasi sen olevan paikasta X, aito onnellinen hymy levisi naamalle, kun vastasi.
Nykyään niihin vastaa niin neutraalisti kuin pystyy. Jos sieltä sitten sattuukin kuulumaan "päätimme tarjota tätä paikkaa sinulle" ei siihenkään osaa sanoa kuin hämmentyneenä "ai... oo... tosi kiva juttu!". Pilaa tehokkaasti sen hetken tunnelmaa, kun on joutunut täysin kovettamaan itsensä sen ei kiitos -puhelun varalta.
Suurin osa ei kiitos -puheluista on sitä paitsi tosi huonoja. Niistä on hyötyä vain, jos saa henkilökohtaista palautetta omasta suoriutumisesta ja kerrotaan miksi se toinen oli parempi. Esim. oli enemmän kokemusta asiasta X.
Minutkin on kerran, mutta vain kerran, pudotettu toiselta kierrokselta puhelimitse. Onneksi oli sanonut etukäteen soittavansa aina kaikille. Kertoi soitossa syynkin, toiselle kierrokselle otettiin kaikki ne, jotka olivat tehneet ko. asiaa ennenkin. Miksi minua piti sitten edes haastatella, kun parempia hakijoita oli jonoksi asti??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin hyvä mielipide Hesarissa
Työttömyyden hoito Suomessa on tehotonta, ja siksi työtön pysyy työttömänä
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000008408912.html
"SUOMALAINEN työttömyyden hoito on käytännössä aikuisten päivähoitoa, jonka hyöty työttömälle ja työnantajalle on olematon. Järjestelmästä hyötyvät lähinnä eri yritykset sekä virkamiehet, joiden työ koostuu työttömien ohjaamisesta aikuisten päivähoitoon. Erilaiset ilmaistyöt taas vääristävät kilpailua ja haittaavat talouskasvua. Tehottomien toimien vuoksi työtön pysyy työttömänä ja lähinnä ahdistuu."
"Suomessa pitäisi siirtyä vastikkeettomaan perustuloon, joka mahdollistaisi esimerkiksi työttömien paremmat kouluttautumismahdollisuudet sekä paremman työn, lastenhoidon, opiskelun ja monen muun asian joustavamman yhdistämisen."
Se mikä työttömiä nyt eniten ahdistaa on noi hemmetin osa-aika työt, ei oo mitään järkee työttömän laittaa hakemusta johonkin 5h/vko paskaan. Ja 37,5h/vko paikkoihin tulee niin paljon hakemuksia mistä on järjettömän vaikeeta erottua joukosta jos olet kokonaan työtön, työpaikan vaihtajana sulla voi olla pieni tsäänssi päästä haastatteluun. Ei olis iso menoerä firmoille se et ottais työttömän vaikka kuukaudeks töihin näyttämään osaamisen, ja jos hommat toimii niin tekis vakinaisen sopparin. Työnantajilta tarvittaisiin paljon enemmän joustoa, eikä aina sitä hemmetin liikevoiton tavoittelua.[/quote]
Yritystoiminta ei ole hyväntekeväisyyttä. Yrittäjä kantaa aina riskin itse loppuun asti siinä, missä työntekijä pystyy aina lähtemään muualle.
Jaha, tähän mielipiteeseen tulee alapeukkuja.
Minä, joka tuon kirjoitin, olen entinen yrittäjä. Nyt olen ollut monta vuotta työtön, eikä kukaan halua palkata niskoilleen entistä yrittäjää, vaikka ammattitaitoa olisi kuinka.
Mikä teidät saa olemaan eri mieltä yritystoiminnan luonteesta? Pitäisikö sen teidän mielestänne olla hyväntekeväisyyttä? Miksi?
Jos sun asenne on tuollainen työttömiä kohtaan niin en yhtään ihmettele sitä miksi kukaan ei sua palkkaa, en palkkais minäkään jos työnantaja olisin.
Mikä ihmeen asenne?
Miksi sinä et ole yrittäjä?
Kyllä voi.
Olen juuri jäänyt eläkkeelle yht 43 työvuoden jälkeen.
Hyvä koulutus on antanut minulle kivat työpaikat ja hyvän eläkkeen.
Mutta nyt kin katselen rekrytointeja, havaitsen outoja piirteitä:
Firmoissa kai tehdään excellejä siitä keillä on kovimmat palkat, koska niin usein potkitaan heitä ulos, ulkoisiin asioihin kiinnitetään liikaa huomiota, jolloin hiljaisemmat karsiutuvat, rekrykonsulteilla teetetään hakutyö, jolloin firmaan valitaan vääränlaisia ihmisiä.
Aika paljon on henkilöstövuokrafirmojen kautta mahdollista tehdä esim. elintarviketyöntekijän/varastomiehen/tuotantotyöntekijän hommia asiakasyrityksessä siten, että jos tekee sen 5 päivää niin jää ehkä 1700-1800 euroa verojen jälkeen kuussa ja usein työntekijöistä on suuri pula ja eivät mitään ikiä ihmettele vaan kaikille hommia löytyy. Tällaisessä kierteessä olen restonominpapereillani ollut jo 5 vuotta, mutta tyytyväinen olen. Hommia on riittänyt. Koronan takia en ole päässyt vielä firman vakituiseksi, koska ovat varovaisempia tänä vuonna. Mietin vaan, että eikö ap:lle ja muillekin tämän ketjun työttömille tällainen duuni käy? Jos olet noheva työntekijä, niin todella monesti se firma, jossa työskentelet on sit valmis palkkaamaan sut, eikä tarvitse enää vuokrafirman kautta työskennellä. Toki, eihän nuo hommat mitään yliopistopapereita vastaa, mutta jos ei halua työttömänä olla, niin voi olla ihan hyvä ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon on henkilöstövuokrafirmojen kautta mahdollista tehdä esim. elintarviketyöntekijän/varastomiehen/tuotantotyöntekijän hommia asiakasyrityksessä siten, että jos tekee sen 5 päivää niin jää ehkä 1700-1800 euroa verojen jälkeen kuussa ja usein työntekijöistä on suuri pula ja eivät mitään ikiä ihmettele vaan kaikille hommia löytyy. Tällaisessä kierteessä olen restonominpapereillani ollut jo 5 vuotta, mutta tyytyväinen olen. Hommia on riittänyt. Koronan takia en ole päässyt vielä firman vakituiseksi, koska ovat varovaisempia tänä vuonna. Mietin vaan, että eikö ap:lle ja muillekin tämän ketjun työttömille tällainen duuni käy? Jos olet noheva työntekijä, niin todella monesti se firma, jossa työskentelet on sit valmis palkkaamaan sut, eikä tarvitse enää vuokrafirman kautta työskennellä. Toki, eihän nuo hommat mitään yliopistopapereita vastaa, mutta jos ei halua työttömänä olla, niin voi olla ihan hyvä ratkaisu.
No tietenkin kävisi mulle ainakin, mutta kun noihin en ole kelvannut. Olen ollut 12v8kk työtön, mulla on 2v kokemus varastotyöstä ja 3v3kk kokemus kokoonpanosta josta myös suosittelija. Mutta en ole 12v8kk aikana kelvannut yhtikäs mihinkään. Henkilöstövuokraus firmat ei pyydä edes haastatteluun jos haen kokoonpanoon, ei edes suosittelijasta ole apua. Kokeiltu on, satoja kertoja. Menisin riemuiten tekemään vaikka jotain maailman yksitoikkoisinta ja tylsintä kokoonpanoa, mutta kun ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Olin nuorena noheva työntekijä, eikä kesä- ja lomatöistä ollut puutetta. Oltiin kyllä 80-luvulla, joten valinnanvaraa oli laiskemmillakin. Muutama vuosi sitten jäätyäni työttömäksi hain ihan laidasta laitaan oman alani asiantuntijatehtäviä ja esimerkiksi kierrätyskeskuksen ohjaajan ja pysäköinninvalvojan töitä. Vuokrafirmoissa sen enempää kuin suoraan rekrytoivissa ei kuitenkaan innostuta reilusti yli viisikymppisestä, hieman jalkavammaisesta maisterista.
Vierailija kirjoitti:
Anssilla pärjää kyllä hyvin.
Mutta muutkin saavat mm
Työmarkkinatuki
Asumistuki
Päiväraha
Toimeentulotuki
Elatustuki
Tarveharkintainen...Noita kun summaa yhteen niin työtön saa yleensä aina palkan verran tukia.
Eli kallis Ja järjetön systeemi.
Kukaan ei saa sekä työmarkkinatukea että päivärahaa. Se on jompi kumpi.
Kaikki eivät myöskään ole oikeutettuja asumistukeen tai toimeentulotukeen. Ja mitä tarkoitat tarveharkintaisella? Tietääkseni toimeentulotuki ON tarveharkintaista eli sama asia.
Elatustuki on puolestaan tarkoitettu lapsille ja kaikilla ei ole niitä.
Itse sain vähän aikaa sitten kaikista näistä yllämainituista ainoastaan työmarkkinatukea, joka on nettona hurjat 600 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N30 kirjoitti:
Työttömiltä tulisi ottaa pois kaikki rahallinen tuki. Asunto pään päälle ja lautasellinen puuroa x 2 päivässä eikä mitään muuta. Alkaisi tekemään mieli töitä aika äkkiä.
Onhan tuo sinunkin kohtelusi sitten, kun jäät työttömäksi?
Aikuisen terveen ihmisen kuuluu huolehtia itse omasta elatuksestaan, eikä olla mankumassa tukiaisia yhteiskunnalta. Jos ei työt huvita, voi elää omilla säästöillään.
Mitäs sinä teet sitten, kun jäät työttömäksi ja ennen pitkää säästösi loppuvat, sinä kysymyksenväistelijä?
Menen taas töihin. Niin olen ennenkin rahattomuustilanteeni ratkaissut. Tt-tukea ja asumistukea olen saanut 0 päivää.
Sinullapa on hieno tilanne, kun voit ihan itse valita, oletko työtön vai et. Luulisi, että noin taitavan ihmisen päässä vilahtaisi ymmärrys siitä, että sinulla ei oikeasti ole kokemusta työttömyydestä. Ja oivallus siitä, että et kuulu tähän keskusteluun millään mittapuulla.
Itse en uskaltaisi jättäytyä pitkäaikaistyöttömäksi, vaan työttömyyden pitkittyessä ottaisin minkä tahansa tarjotun työpaikan vastaan. Myös muulta kuin omalta ammattialaltani ja/tai vähän pidemmänkin matkan päästä nykyisetä asuinpaikastani. Pahoittelen, jos loukkaannut tästäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N30 kirjoitti:
Työttömiltä tulisi ottaa pois kaikki rahallinen tuki. Asunto pään päälle ja lautasellinen puuroa x 2 päivässä eikä mitään muuta. Alkaisi tekemään mieli töitä aika äkkiä.
Aikuisen terveen ihmisen kuuluu huolehtia itse omasta elatuksestaan, eikä olla mankumassa tukiaisia yhteiskunnalta. Jos ei työt huvita, voi elää omilla säästöillään.
Mitäs sinä teet sitten, kun jäät työttömäksi ja ennen pitkää säästösi loppuvat, sinä kysymyksenväistelijä?
Menen taas töihin. Niin olen ennenkin rahattomuustilanteeni ratkaissut. Tt-tukea ja asumistukea olen saanut 0 päivää.
Sinullapa on hieno tilanne, kun voit ihan itse valita, oletko työtön vai et. Luulisi, että noin taitavan ihmisen päässä vilahtaisi ymmärrys siitä, että sinulla ei oikeasti ole kokemusta työttömyydestä. Ja oivallus siitä, että et kuulu tähän keskusteluun millään mittapuulla.
Itse en uskaltaisi jättäytyä pitkäaikaistyöttömäksi, vaan työttömyyden pitkittyessä ottaisin minkä tahansa tarjotun työpaikan vastaan. Myös muulta kuin omalta ammattialaltani ja/tai vähän pidemmänkin matkan päästä nykyisetä asuinpaikastani. Pahoittelen, jos loukkaannut tästäkin.
En ole sama, kelle puhut, mutta onpa kiva, että sinulle tarjotaan koko ajan töitä joka tuutista! Itse en saa mitään työtä. Jokaiseen hakemaani työpaikkaan on 50-200 hakijaa (tämä lukee useimmissa hylkykirjeissä). Oman alani töihin en pääse, kun ei ole tarpeeksi kokemusta ja ns. paskatöihin tai muihin vastaaviin en pääse, koska ei ole ollenkaan kokemusta (ja minua pidetään vähä-älyisenä, kun edes haen kyseisiin töihin).
Että niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N30 kirjoitti:
Et sinä sitten mikään välkky olekaan - välkyt nimittäin osaavat pysyä hiljaa silloin, kun eivät tiedä keskustelunaiheesta mitään.. Kukaan ei jää eikä jättäydy pitkäaikaistyöttömäksi. Mietipä sitä hetki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N30 kirjoitti:
Et sinä sitten mikään välkky olekaan - välkyt nimittäin osaavat pysyä hiljaa silloin, kun eivät tiedä keskustelunaiheesta mitään.. Kukaan ei jää eikä jättäydy pitkäaikaistyöttömäksi. Mietipä sitä hetki.
Mietitään. Tunnen ihan oikeasta elämästä ainakin yhden, joka parin vuoden työttömyydenkin jälkeen yhä ilmoittaa, ettei mene siihen-ja-siihen paikkaan, vaikka siellä oleva tuttu työnjohtaja on häntä pyytänyt töihin. Syynä niinkin looginen juttu kuin parin vuosikymmenen takainen erimielisyys tytäryhtiön kanssa muutaman kympin summasta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin hyvä mielipide Hesarissa
Työttömyyden hoito Suomessa on tehotonta, ja siksi työtön pysyy työttömänä
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000008408912.html
"SUOMALAINEN työttömyyden hoito on käytännössä aikuisten päivähoitoa, jonka hyöty työttömälle ja työnantajalle on olematon. Järjestelmästä hyötyvät lähinnä eri yritykset sekä virkamiehet, joiden työ koostuu työttömien ohjaamisesta aikuisten päivähoitoon. Erilaiset ilmaistyöt taas vääristävät kilpailua ja haittaavat talouskasvua. Tehottomien toimien vuoksi työtön pysyy työttömänä ja lähinnä ahdistuu."
"Suomessa pitäisi siirtyä vastikkeettomaan perustuloon, joka mahdollistaisi esimerkiksi työttömien paremmat kouluttautumismahdollisuudet sekä paremman työn, lastenhoidon, opiskelun ja monen muun asian joustavamman yhdistämisen."
Se mikä työttömiä nyt eniten ahdistaa on noi hemmetin osa-aika työt, ei oo mitään järkee työttömän laittaa hakemusta johonkin 5h/vko paskaan. Ja 37,5h/vko paikkoihin tulee niin paljon hakemuksia mistä on järjettömän vaikeeta erottua joukosta jos olet kokonaan työtön, työpaikan vaihtajana sulla voi olla pieni tsäänssi päästä haastatteluun. Ei olis iso menoerä firmoille se et ottais työttömän vaikka kuukaudeks töihin näyttämään osaamisen, ja jos hommat toimii niin tekis vakinaisen sopparin. Työnantajilta tarvittaisiin paljon enemmän joustoa, eikä aina sitä hemmetin liikevoiton tavoittelua.[/quote]
Yritystoiminta ei ole hyväntekeväisyyttä. Yrittäjä kantaa aina riskin itse loppuun asti siinä, missä työntekijä pystyy aina lähtemään muualle.
Pienyrittäjälle työntekijöiden palkkaaminen on Suomessa kallista ja riskialtista. Aloittava yritys saattaa toimia vuosia ennen kuin toiminta on kannattavaa.
Tämäkään asia ei ole mustavalkoinen. Joten turha haukkua kaikki yrittäjät riistäjiksi.
Kaikki työttömät ovat laiskoja ja kaikki työssäkäyvät ovat ahkeria? Molempiin vastaus on ei.
Osa työssäkäyvistä on saanut työpaikkansa tuurilla ja/tai suhteilla. Ja tokihan kaikki tiedämme jonkun työssäkäyvän joka tekee työnsä vähemmän huolellisesti.
Eli älkää yleistäkö. ;)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi.
Olen juuri jäänyt eläkkeelle yht 43 työvuoden jälkeen.
Hyvä koulutus on antanut minulle kivat työpaikat ja hyvän eläkkeen.Mutta nyt kin katselen rekrytointeja, havaitsen outoja piirteitä:
Firmoissa kai tehdään excellejä siitä keillä on kovimmat palkat, koska niin usein potkitaan heitä ulos, ulkoisiin asioihin kiinnitetään liikaa huomiota, jolloin hiljaisemmat karsiutuvat, rekrykonsulteilla teetetään hakutyö, jolloin firmaan valitaan vääränlaisia ihmisiä.
Nuorilla rekrykonsulteilla saattaa olla ideaali joka ei vastaa tehtävän vaatimusta.
Esimerkiksi minulle 30 vuotta alalla olleelle nuori konsultti ilmoitti heikkoutena sen että minua lähdetään helposti seuraamaan. Kyseessä oli kokeneen projektipäällikön tehtävä teollisuuden toimitusprojektissa jossa muu organisaatio oli nuorta ja kokematonta ja projekti piti saada saada maaliin nopeasti ja laatuvaatimukset olivat kovat. Ei siis mikään uusi kehitysvaiheessa oleva start-up innovaatio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N30 kirjoitti:
Mietitään. Tunnen ihan oikeasta elämästä ainakin yhden, joka parin vuoden työttömyydenkin jälkeen yhä ilmoittaa, ettei mene siihen-ja-siihen paikkaan, vaikka siellä oleva tuttu työnjohtaja on häntä pyytänyt töihin. Syynä niinkin looginen juttu kuin parin vuosikymmenen takainen erimielisyys tytäryhtiön kanssa muutaman kympin summasta...
Ja tämä yksi esimerkki siis kertoo sinulle, että ilmiö on on yleinen ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllähän se kannattaa elää leveästi ja huolettomasti ansiosidonnaisella ja sitten kun ansiosidonnainen loppuu ja hakee töitä niin töitä ei enää saakaan koska pitkäaikaistyötöntä ei juuri kukaan ota töihin.
No jos ei ota niin ei ota. Turha kuitenkin samalla kitistä työntekijäpulaa.
Tolle joka kyseli eikö kelpaa mm varastotyöt niin kelpaa, olen ollut niissä ennenkin mutta valitettavasti määräaikaisuuksien jälkeen sen sijaan että olisi vakinaistettu niin ns näytettiin ovea.
Vuokrafirmat sais vaan alkaa laittamaan niihin ilmoituksiinsa että missä kys. yritys sijaitsee (työttömälle & ajokortittomalle/autottomalle todella tärkeä tieto). Moni tälläinen paikka vaatii myös trukki korttia yms mitä kaikilla ei ole + vuorotyö mahdollisuutta johon kaikki ei kykene esim. pienten lasten takia tai juurikin autottomuuden takia jos julkiset ei kulje sopiviin aikoihin.
Tiesittekö että jos lukiolainen korottaa yo- arvosanojaan, se huomioidaan amk/yliopisto haussa MUTTA jos korotat amiksen todistuksen arvosanoja (se maksaa 100€/aine) niin sitä ei huomioida haussa mitenkään.
Miten vielä tällä vuosituhannella voi olla tilanne jossa suorastaan syljetään amisten päälle?!
Muutenkin mitä noita hakukiintiöitä katsonut niin yo todistuksella otetaan paljon enemmän porukkaa kouluun mitä amiksen todistuksella.
Jos kaikilla on tasavertainen mahdollisuus opiskella niin miksi tuo kaikki ylläoleva on mahdollista ja tapahtuu?! Näen tuon vaan taas asetteluna amis=paska vs lukiolainen=paras