Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
2441/4199 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

WanhaKansa kirjoitti:

Ratkaisu työttömille: Menkää sinne röihin!

Ei voi. Eräs jo jonkin aikaa työttömänä ollut tuttuni kyllä valittaa jatkuvasti, kun ei ole työtä ja kovasti haluaisi päästä töihin. Mutta kun työpaikkaa hänelle tarjotaan, ongelmaksi tulee "liian pitkä työmatka" (auton omaavana hänen pitäisi ajaa ihan peräti 60 km päähän kotoa). Työssä on huono palkka (joka toki on moninkertainen peruspäivärahaan verrattuna). Jotenkin meinaa loppua ymmärrys tätä työtöntä kohtaan...

Kerro sille että noilla kilometreillä saa jo kunnon verovähennykset matkakustannuksiin ja palkkaa jää huomattavasti enemmän käteen kuin normiprosenteilla.

Olen jo yrittänyt oikeastaan kaikkia perusteluja, ei vain auta. Eniten ehkä harmittaa hänen puolestaan, kun päivä päivältä ikää on enemmän eli "markkina-arvo" sitäkin kautta laskee.

Vierailija
2442/4199 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta missä on työministeri Haatainen. Olen yhden kerran nähnyt hänet mediassa kertomassa, että kaikki kivet ja kannot ja ties mitkä käännetään työttömyyden hoitoon. Mitä on käännetty? Demarit ja vasemmistoliitto eivät ole millään tavalla kiinnostuneita tai huolissaan työttömyydestä tai työttömistä. Senhän andersson jo suoraan sanoi. Ei myöskään marin. Mut ai niin, rahaa tulee ikkunoista ja ovista eikä tässä vielä kaikki. Velkoja ei tartte maksaa takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2443/4199 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen valitettavasti ollut jo 2 vuotta työttömänä. Koko ajan haen paikkoja, käyn haastatteluissa, mutta silti minua ei valita koskaan. Työvoimakoulutuksiinkaan ei pääse, koska hakijoita on satoja ja kokeneet menee näissäkin edelle, vaikka koulutuksessa opetellaan alkeita. Tulevaisuus pelottaa.

Mihin suuntaan Suomea ollaan oikein viemässä? EK möläytti perjantaina (uutinen oli yle.fi:ssä ja radiossa), ettei Suomessa ole osaavaa työvoimaa ja sen takia pitää syksyn budjettiriihessä päättää pikaisesti uusien, parempien työntekijöiden tuomisesta Suomeen heti. Pelottaa, etten nyt sitten saa koskaan työpaikkaa ja tuet otetaan pois, koska työmarkkinatuki on muka liian iso. Tämäkö on sitä tasa-arvoa? Minä kun luulin, että tasa-arvo tarkoittaa sitä, että kaikki ovat saman arvoisia ja kaikilla on samat oikeudet ja mahdollisuudet.

Onko ulkomailta helpompi saada töitä? Jos täällä on joku, joka hakee töitä myös ulkomailta, voitko kertoa, miten sen teet? Haetko netin kautta Suomesta käsin, vai onko helpompaa mennä paikan päälle? Millä rahalla? Onko korona vaikeuttanut työnhakua?

Täytyy varmaan lopettaa uutisten seuraaminen ja poistua somesta kokonaan, kun en jaksa kuunnella jatkuvaa työttömien syyllistämistä ja haukkumista. Menisin oikein mielelläni töihin, jos vain saisin töitä.

Ulkomailla on naurettavan helppo saada töitä verrattuna Suomeen. Kaupan kassoille ei tarvi mitään älyvapaita ryhmähaastatteluita tehdä. Jos olet jonkin sortin asiantuntija korkeakoulusta tai yliopistosta niin ei pitäisi olla ongelmaa saada töitä. Paikan päältä kannattaa tietenkin mieluiten hakea, mutta sitten on näitä ulkomaiden työnhakusivuja. Ulkomuistista muistan esimerkiksi Itävallan karriere.at

Ulkomaat on aika laaja käsite. Ei taatusti päde kaikkiin maihin.

Vierailija
2444/4199 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset niputtavat kaikki työttömät samaan kategoriaan sen kummemmin miettimättä. Meitä on kuitenkin moneksi.

- Aktiivisesti töitä hakeva työtön

- Monisairas byrokratian rattaisiin jumiin jäänyt työtön

- Kannustinloukussa rimpuileva työtön

- Moniongelmainen työtön joka ei saa riittävää tukea eikä osaa/jaksa/pysty tukea vaatimaan

- Työtön jolla on vuosikymmenten työkokemus mutta ei tarvittavia tutkintoja

- Työtön joka ei edes yritä etsiä töitä vaan elää mieluummin pienien tukien varassa

- Työtön joka ei omista autoa eivätkä julkiset kulje edes työpaikan läheisyyteen (esim. 3km) jotta työvuoron alkuun ehtisi tai työvuoron loputtua pääsisi kotiin

Lisätään listaan vielä minut ja muut kaltaiseni eli työkyvytön joka ei pääse eläkkeelle eikä sairaslomalle.

Vierailija
2445/4199 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajaksi pääsee ilman koulutusta tai kokemusta. Autokuskiksi esim. pakettien jakeluun ei vaadita kuin B-kortti ja suomenkielentaito.

Mistäs sulla tuollainen käsitys on?

Vierailija
2446/4199 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tänne tarvitaan työperäistä muuttoväkeä, kun eivät osaa kieltäkään ja tutkintoja tarvitaan vaikka minkälaisia siistijöistä lähtien ja Suomalaisia on työttömänä omastakin takaa pilvin pimein. Miksi muuten koulutetaan sellaisille aloille josta töitä ei löydy ylitarjonnan vuoksi. Ammattikoulut kunniaan ja muut alat tauolle josta ei työllisty. Esimerkiksi poikani, joka luki muotoilijaksi suoraan työttömäksi,  ynnämuita.

Vierailija
2447/4199 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakkarihommissa vuosia olleet eivät, omaksi onnekseen, tiedä vielä mitä sirkuspelleilyä se nykypäivän työllistyminen vaatii. Tai siis silloin jos haluaa kokoaikaisen ja omaa osaamistasoa vastaavan palkkatyön.

Töitähän riittää ei siinä. Mutta onko työ kokoaikaista? Onko työ toistaiseksi voimassaoleva? Oletko työnantajan palkkalistoilla vai kevytyrittäjä? Pitääkö työn perässä muuttaa korpeen ja toivoa jatkoa koeajan jälkeen? Saako osaava työntekijä työn rekrykoulutuksen kautta vai sanotaanko loppumetreillä sanat tuotanto ja talous? Jääkö töitä tekemällä enemmän näppiin kuin tukia nostellessa?

Vierailija
2448/4199 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

äly hoi kirjoitti:

Miten tänne tarvitaan työperäistä muuttoväkeä, kun eivät osaa kieltäkään ja tutkintoja tarvitaan vaikka minkälaisia siistijöistä lähtien ja Suomalaisia on työttömänä omastakin takaa pilvin pimein. Miksi muuten koulutetaan sellaisille aloille josta töitä ei löydy ylitarjonnan vuoksi. Ammattikoulut kunniaan ja muut alat tauolle josta ei työllisty. Esimerkiksi poikani, joka luki muotoilijaksi suoraan työttömäksi,  ynnämuita.

Merkonomin tutkinto voitaisiin myös laittaa pauselle seuraavan 20v ajaksi, mitään järkeä kouluttaa lisää merkonomeja koska 99% valmistuneista päätyy kortistoon. Länsi-Suomen alueella s-ryhmään kesätöihin haki 4000, mä en päässy ees haastatteluun. Ensiksi näät helvetillisen vaivan kun teet hyvän työhakemuksen ja jatkoon päästyäsi näät lisää vaivaa koska vastaat 5-10 videoon ja kaiken tämän vaivan näkemisen jälkeen jää vaan paska käteen ja työttömyys jatkuu. Ja sitten seuraava ongelma on se että sun tutkinto ehtii vanhentua koska et päässyt ajoissa sitä käyttämään. Päivä päivältä mun arvottomasta merkonomin tutkinnosta tulee entistä arvottomampi.

T: Kohta 16kk työttömänä ollut merkonomi

Vierailija
2449/4199 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö työn perässä muuttaa korpeen ja toivoa jatkoa koeajan jälkeen? Saako osaava työntekijä työn rekrykoulutuksen kautta vai sanotaanko loppumetreillä sanat tuotanto ja talous?

No mitäpä luulet jos yritys hankkii työvoimaa miten halvimmallla saa eikä mitään töihinottovelvoitetta ole? Niistä noin paristakymmenestä jotka näissä rekrykoulutuksissa ovat työllistyy ehkä 4-5 ja niistäkin valtaosa määräaikaisiin työsuhteisiin. Virallisia lukuja rekrykoulutuksen työllistymisprosentista ei löydä mistään, niitä järjestävien konsulttitoimistojen mainosteksteissä luvut ovat aina yli 90%.

Vierailija
2450/4199 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakkarihommissa vuosia olleet eivät, omaksi onnekseen, tiedä vielä mitä sirkuspelleilyä se nykypäivän työllistyminen vaatii. Tai siis silloin jos haluaa kokoaikaisen ja omaa osaamistasoa vastaavan palkkatyön.

Töitähän riittää ei siinä. Mutta onko työ kokoaikaista? Onko työ toistaiseksi voimassaoleva? Oletko työnantajan palkkalistoilla vai kevytyrittäjä? Pitääkö työn perässä muuttaa korpeen ja toivoa jatkoa koeajan jälkeen? Saako osaava työntekijä työn rekrykoulutuksen kautta vai sanotaanko loppumetreillä sanat tuotanto ja talous? Jääkö töitä tekemällä enemmän näppiin kuin tukia nostellessa?

Monet nyt vakituisessa työsuhteessa olevat ovat aiemmin olleet pätkätyöllisiä ja muuttaneet työn perässä kauaksi kotiseuduiltaan. Korvesta tai korpeen.

Vierailija
2451/4199 |
26.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika rasittavaa kuunnella erään jatkuvaa valitusta siitä, miten peruspäiväraha ei riitä kaikkeen kivaan. Ja seuraavassa virkkeessä tulee sitten valitusta siitä, miten työkkäri kehtasi ehdottaa määräaikaista 15€/h (40h/vko) työtä autolliselle henkilölle parinkymmenen kilometrin päässä kotoa. Mikä siinä työttömyydessä onkin niin kivaa, ettei tarjottu työpaikka hyvällä palkalla olekaan kiinnostava vaihtoehto?

Vähän epäilen tuon tarinan todenperäisyyttä kun vaikka tuo 2400 euroa / kk nyt ei ole varsinaisesti mikään hyvä palkka että sitä kehua voisi niin jää siitä jokatapauksessa nettona vähintään tuplat siitä mitä työttömänä, vaikka oletetaan että saa asumistukea. Pelkkään peruspäivärahaan se on bruttona lähes 3,5 kertainen.

Vierailija
2452/4199 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä rasittavampaa kuunnella 2500e eläkkeellä olevan boomerin kitinää, ettei rahat riitä mihinkään.

Maahanmuutsi tuhosi markkinatalouden lait työmarkkinoilta. Kysynnän ja tarjonnan lain.

Ennen Suomikin oli rajoitettu markkina, halpatyövoiman puute nosti palkkoja.

Niin sen pitäisi toimia.

Vierailija
2453/4199 |
27.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on riittävän kauan työttömänä, niin joko tuhoutuu tai lakkaa tuntemasta itsensä työttömäksi. Luopuu, hylkää sen työttömän identiteetin ja tuntee enää itsensä aivan tavalliseksi ihmiseksi.

Sen jälkeen se että olet pitkäaikaistyötön, ei merkitse sinulle itsellesi enää yhtään mitään. Et enää ole se, kenestä puhutaan, josta muut puhuvat. Työttömän kannattaa hylätä työttömän identiteetti.

Nykyäänhän sukupuolensakin voi valita, työttömän kannattaa valita normaali ihmisyys.

Vierailija
2454/4199 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on riittävän kauan työttömänä, niin joko tuhoutuu tai lakkaa tuntemasta itsensä työttömäksi. Luopuu, hylkää sen työttömän identiteetin ja tuntee enää itsensä aivan tavalliseksi ihmiseksi.

Sen jälkeen se että olet pitkäaikaistyötön, ei merkitse sinulle itsellesi enää yhtään mitään. Et enää ole se, kenestä puhutaan, josta muut puhuvat. Työttömän kannattaa hylätä työttömän identiteetti.

Nykyäänhän sukupuolensakin voi valita, työttömän kannattaa valita normaali ihmisyys.

Kummallista sanahelinää. Kun pitkäaikaistyöttömyydestä seuraa loppuiän köyhyys, "normaani ihmisyys" on siitä kaukana.

Vierailija
2455/4199 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut optimistinen, mutta nyt paloi käämit. Tuli tieto viimeisimmästä työpaikasta, jota hain, että siihen on ollut yli 50 hakijaa. Olin ajatellut, että ehkä pääsen edes haastatteluun, koska tunnen työtehtävät ja olen opiskeluaikaan ollut jopa tuolla harjoittelussakin, mutta yli 50. Vetää vakavaksi. Ei oikeesti sanat enää riitä.

Edellisestä työpaikasta jouduin lähtemään kun työtilat oli yltäpäältä homeessa. Toipumiseen meni aikaa ja tässä sitä ollaan nyt sitten. Mitä tahansa teetkään, älä lue itseäsi sosionomiksi!! (Enkä edes viitsi kertoa moniko sukulaiseni on sanonut "sosiaalialan tekijöistähän on pulaa... eikös sosiaalityöntekijöitä koko ajan palkata lisää?")

Vierailija
2456/4199 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut optimistinen, mutta nyt paloi käämit. Tuli tieto viimeisimmästä työpaikasta, jota hain, että siihen on ollut yli 50 hakijaa. Olin ajatellut, että ehkä pääsen edes haastatteluun, koska tunnen työtehtävät ja olen opiskeluaikaan ollut jopa tuolla harjoittelussakin, mutta yli 50. Vetää vakavaksi. Ei oikeesti sanat enää riitä.

kuulostaa tutulta, kerran jo vuosia sitten näin yhdessä liikkeessä ilmoituksen vapaasta työpaikoista ja laitoinkin hakulaatikkoon hakemuksen ja myös tuttujen hakemukset, mutta kukaan ei saanut mitään vastausta. Tulin siihen lopputulokseen että palkataan mieluiten joku Suomen naapurimaista/kauempaa tullut joka ei vaadi samaa palkkaa kuin paikalliset. Alkoi myös ihmetyttää kun johonkin tavalliseen kauppatyöhön alettiin vaatia tiettyjen kielten osaamista, sellaisten joita ei Suomen kouluissa opeteta, ilmeisesti joidenkin töiden hakuilmoituksetkin kohdistetaan vain tietylle ryhmälle, vaikka niin ei saisi olla silti niin tehdään ja usein myös pk-seudulla.

Vierailija
2457/4199 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoi myös ihmetyttää kun johonkin tavalliseen kauppatyöhön alettiin vaatia tiettyjen kielten osaamista, sellaisten joita ei Suomen kouluissa opeteta, ilmeisesti joidenkin töiden hakuilmoituksetkin kohdistetaan vain tietylle ryhmälle, vaikka niin ei saisi olla silti niin tehdään ja usein myös pk-seudulla.

Olen nähnyt näitä tehtäviä myös missä itse paikkaa olisi voinut hakea mutta vaatimuksena kielitaidolle oli sitten yhdessäkin tapauksessa täysin puskista mandariinikiinan taito. Tietysti se on yrityksen oma asia ketä hakee mutta jos pidemmälle ajattelee niin tuohan helposti aukaisee mahdollisuuden sille että sanotaan ettei osaamista löydy Suomesta ja rekrytoinnin voi aloittaa ulkomailta.

Vierailija
2458/4199 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suklaakakkulapio kirjoitti:

Nyt on jo metsä täynnä mustikkaa. Sinne vaan poimimaan ja myymään saalista torille. Valitettavasti itsekkyys ja lihavuus ovat esteitä tähän. Helpompi kattoa telkkaria ja nostaa tukia.

Tätä hölmöyttä usein näkee esitettävän ja vaikka kyseessä on trolli niin käydään tämä asia läpi noin niinkuin käytännön kautta. Mustikan kilohinta on noin 4 euroa kilolta ja yhden ämpärin hinta on noin 20-25 euroa. Jotta sillä ansaitsisi tuhat euroa pitäisi niitä kerätä ja myydä noin 250 kiloa, tähän ei ole huomioitu sitä että ei torillakaan saa ilmaiseksi myydä tai sitä että bussikyydilläkö tai polkupyörällä meinasit tuommoisia marjamääriä liikuttaa?

Minä yritin tätä marjanpoimintaa. En asu missään suurkaupungissa, ja metsää löytyy ympäriltä.

Kymmeniä työtunteja, kymmeniä käveltyjä kilometrejä ja pari sataa euroa (polttoaineet + eväät + tarvikkeet) myöhemmin olin saanut kerättyä 4 dl variksenmarjaa, neljä mustikkaa ja kaksi lakkaa. Kaikki käsin, koska marjat ovat liian pieniä eivätkä jää kiinni poimurin leukoihin. 

Ansiosidonnaisella ollessa tämä lähinnä naurattaa ja vituttaa, mutta pienituloisemmalta kieltäisin hulluuden välittömästi. Jos et tiedä tuhannen taalan marjapaikkaa VALMIIKSI, niin älä ole idiootti äläkä mene metsään. 

Vierailija
2459/4199 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään Iltalehden kommenttiosiossa oli kirjoitus: "Lapset eivät tee työtä 9euron kulukorvauksella. Sellaista joutuvat tekemään vain ne vuodelta 2001 aktivointilain mukaiseen typ-toimintaan joutuneet henkilöt. Näille henkilöille yhteistä on se, etteivät he ongelmiensa (päihteet, mielenterveys yms.) vuoksi kykene ansiotyöhön."

Tässä on syy, miksi työttömien ilmaistyöt eivät johda työllistymiseen vaan leimaa ihmisen loppuiäksi työllistämiskevottomaksi ja työvoiman ulkopuolelle.

Onhan täysin selvää, että tulosvastikkeetonta palkaa nostavat työvomavirkailijat ja palkatonta työvoimaa hyväksikäyttävät puolustavat omia tekojaan... ja tekojaan vähenksyäkseen haukkuvat palkattoman työnteon kautta olevien työkykyä, päihteidenkäyttöä ja antavat "mielenterveysdiagnooseja".

Kun palkaton työ todettaisiin ihmisoikeuksien mukaisesti laittomaksi, niin näihin yhteiskunnan varoilla pyöritettäviin työpaikkoihin pitäisi palkata työntekijät, jolloin saataisiin lisää veronmaksajia ja suurimmaksi osaksi työttömyyden hyväksikäyttäjille valuvat "työttömyydestä aiheutuvat menot" pienenisivät.

Vierailija
2460/4199 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään Iltalehden kommenttiosiossa oli kirjoitus: "Lapset eivät tee työtä 9euron kulukorvauksella. Sellaista joutuvat tekemään vain ne vuodelta 2001 aktivointilain mukaiseen typ-toimintaan joutuneet henkilöt. Näille henkilöille yhteistä on se, etteivät he ongelmiensa (päihteet, mielenterveys yms.) vuoksi kykene ansiotyöhön."

Tässä on syy, miksi työttömien ilmaistyöt eivät johda työllistymiseen vaan leimaa ihmisen loppuiäksi työllistämiskevottomaksi ja työvoiman ulkopuolelle.

Onhan täysin selvää, että tulosvastikkeetonta palkaa nostavat työvomavirkailijat ja palkatonta työvoimaa hyväksikäyttävät puolustavat omia tekojaan... ja tekojaan vähenksyäkseen haukkuvat palkattoman työnteon kautta olevien työkykyä, päihteidenkäyttöä ja antavat "mielenterveysdiagnooseja".

Kun palkaton työ todettaisiin ihmisoikeuksien mukaisesti laittomaksi, niin näihin yhteiskunnan varoilla pyöritettäviin työpaikkoihin pitäisi palkata työntekijät, jolloin saataisiin lisää veronmaksajia ja suurimmaksi osaksi työttömyyden hyväksikäyttäjille valuvat "työttömyydestä aiheutuvat menot" pienenisivät.

Työnantajilla on myös rajattomasti 9e orjatyöntekijöitä saatavilla milloin tahansa työkkäristä. Kun vanha 9e orja potkitaan pois on uusi 9e orja jo kolkuttelemassa ovella. Ei orjatyön tarkoitus ole ketään työllistää, sen ymmärtää jokainen, niin työnantaja, työkkäri kuin orjakin. Voit ehkä parhaimmassa tapauksessa päästä "tarvittaessa töihin kutsuttavaksi" osa-aikaiseksi 5-10h/vko työntekijäksi josta jää bussikulujen jälkeen vähemmän käteen kuin 9e orjatyöstä.