Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömyyttä ei tajua ennen kuin sen kokee itse

Vierailija
01.12.2020 |

Myönnetään, itsekin kuvittelin joskus, että työttömänä ovat lähinnä ne joita ei oikein kiinnosta opiskelu eikä työelämä eikä ole kovin suurta mielenkiintoa. En kuvitellut, että minä joka on tehnyt töitä opiskelujen ohessa koko elämäni ja opiskellut itselle ylemmän korkeakoulututkinnon olisin työttömänä.

Ensi kosketuksen työelämän ja työnhaun raadollisuuteen sain, kun viimeistelin maisterin opintojani. Olin saanut hyvää työkokemusta myös omalta alalta hyvässä harjoittelupaikassa, mutta hain monia kuukausia töitä ja ramppasin haastatteluissa, mutta minnekään ei valittu. Lopulta päädyin hakemaan ei oman alan töitä ja sain määräajaksi töitä. Jouduin muuttamaan tuon ei oman alan ja maisterin työtä huomattavasti alemman työn takia. Lopulta vihasin tuota asiakaspalvelu työtä, mutta kärvistelin määräajan loppuun, kun olin vielä vastaanottanut uuden määräaikaisen sopimuksen.

Nyt olen taas tilanteessa jossa olen hakenut töitä kohta 3 kk tuloksetta. Haastatteluihin olen päässyt, mutta aina joku on mennyt ohi, jolla on enemmän juuri oikeaa työkokemusta.

Enää en todellakaan kuvittele, että työnsaanti olisi työhalusta tai edes ahkeruudesta kiinni. Itselle opiskelu ja työ on aina ollut tärkeää, joten siihen olen elämässä panostanut. Silti tulos voi olla tämä eli työttömyys.

Kommentit (4199)

Vierailija
2401/4199 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin siis sanoa typojen lomassa, että kun olet riittävän kauan työttömänä niin et enää edes ajattele koko asiaa. Ihmettelet vain miksi muut siitä jauhavat. Sinussa ei ole enää häpeää eikä syyllisyyttä eikä vihaa. En jaksa enää keskustella kenenkään kanssa siitä näkökulmasta, että olen työtön. Ei se palvele ketään. Ajanhukkaa.

Vierailija
2402/4199 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin siis sanoa typojen lomassa, että kun olet riittävän kauan työttömänä niin et enää edes ajattele koko asiaa. Ihmettelet vain miksi muut siitä jauhavat. Sinussa ei ole enää häpeää eikä syyllisyyttä eikä vihaa. En jaksa enää keskustella kenenkään kanssa siitä näkökulmasta, että olen työtön. Ei se palvele ketään. Ajanhukkaa.

Niin se menee. Kukaan ei enää edes kysy miten työnhaku menee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2403/4199 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi taidettiin kysyä joskus 90-luvun lopulla. Ei ole kysytty vuosikymmeniin.

Lopetin töiden hakemisen joskus 2003. Jäin työttömäksi 90-luvun alussa.

"Työtön" on joku muu, se en ole enää minä. Joku pyskologi voisi väittää, että olen luonut itselleni uuden ulkoisen minän trauman jälkeen. Ehkä, voi se olla niinkin, mutta vähän liian dramaattinen selitys. Minulla ei ole enää "kokemusta työttömyydestä", muuta kuin korkeintaan menneessä aikamuodossa.

Tätä elämää tämä on. Jokainen silmien tasalta ja niin pois päin.

Vierailija
2404/4199 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin totta! Koen olevani ihan normaali ihminen. En olisi edes tiennyt, että työttömiä vihataan näin paljon ellen olisi tälle palstalle eksynyt. En tiennyt, että pitäisi hävetä ja tuntea itsensä huonoksi.

Vierailija
2405/4199 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi taidettiin kysyä joskus 90-luvun lopulla. Ei ole kysytty vuosikymmeniin.

Lopetin töiden hakemisen joskus 2003. Jäin työttömäksi 90-luvun alussa.

"Työtön" on joku muu, se en ole enää minä. Joku pyskologi voisi väittää, että olen luonut itselleni uuden ulkoisen minän trauman jälkeen. Ehkä, voi se olla niinkin, mutta vähän liian dramaattinen selitys. Minulla ei ole enää "kokemusta työttömyydestä", muuta kuin korkeintaan menneessä aikamuodossa.

Tätä elämää tämä on. Jokainen silmien tasalta ja niin pois päin.

Psykologit näkevät ihmisen omista teorioistaan käsin, ovat monesti itse omien ajatusmalliensa vankeja. Pitää osata tiedostaa ja nähdä asiat kauempaa. Et ole yhtä kuin työttömyytesi. Sinä olet sinä, tiedostava minuus.

Vierailija
2406/4199 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin totta! Koen olevani ihan normaali ihminen. En olisi edes tiennyt, että työttömiä vihataan näin paljon ellen olisi tälle palstalle eksynyt. En tiennyt, että pitäisi hävetä ja tuntea itsensä huonoksi.

Ovatko irtisanotut paperimiehet jo työllistyneet?

Vierailija
2407/4199 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En olisi edes tiennyt, että työttömiä vihataan näin paljon ellen olisi tälle palstalle eksynyt. En tiennyt, että pitäisi hävetä ja tuntea itsensä huonoksi.

Kertoohan se jotain ihmisen luonteesta ja empatiakyvystä jos vihaa heikommassa asemassa olevia. Itsellä nousi arvostus Jethro Rothstediä kohtaan valtavasti kun tämä omista rahoistaan osti ruokakasseja ja jakoi niitä tarvitseville kun havahtui millaisessa ahdingossa jotkut ihmiset elävät. Hän ei nähnyt näissä halveksittavia epäonnistujia vaan toisen ihmisen jota halusi auttaa.

Vierailija
2408/4199 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eläkeläinen. Yksi vuosi takana. 40 v työuraa. Maailma muuttuu ja työpaikat ja työllistäjät muuttuu. Vaatimukset muuttuu. Jos olet vailla töitä, mieti nyt mitä taitoja ja osaamista vaaditaan 5- 10 vuoden päästä.

Työllistymiseen vaikuttavat nykyisin ihan muut asiat kuin pelkkä pätevyys. Lisäksi mainitsemasi ennakointi kuuluu päättäjillemme, ei yksittäiselle ihmiselle, jolle se on mahdotonta.

Vierailija
2409/4199 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kaikki kuvittelevat voivansa aloittaa maisterin papereilla johtotasolta hyvällä palkalla. Ei tajuta että uran ja aseman eteen pitää tehdä työtä. Olen 38v maisteri, 12v oman alan töitä takana, ikinä en ole ollut työtön, mutta en ole kyllä nirsoillutkaan enkä työtä pelännyt.

Tämä pätee myös moneen pitkän uran tehneeseen, jotka yt-siivouksissa ovat joutuneet lähtemään. Kun on päässyt johtajahommiin, niin uudeksi työksi ei kelpaa enää asiantuntijatyöt ja päällikkötason tehtäväksi vain jos muuta saa. Entinen työkaverini joutui lähtemään hyvin palkatusta johtajantehtävästä ja on ollut nyt yli vuoden työttömänä, kun tulevan tehtävän ehdottomasti pitäisi olla samaa tasoa kuin aikaisempi työ. Ollut hyvin katkera pala, kun ei ole enää päässyt 7000 euron palkoille.

Suurin osa kyllä tajuaa aika nopeasti, ettei saa uutta vastaavaa työtä, mutta kukaan työnantaja ei palkaa asiantuntijaksi ihmistä, joka on jo ollut pomona.

Vierailija
2410/4199 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo viel kertaakaan päässyt seuraaviin paikkoihin haastatteluun merkonomin papereilla, en edes video haastatteluun:

Intersport, Budgetsport, Motonet, Puuilo, Pentik, K-Market, Bauhaus, Stadium

Koska heitän mun merkonomin tutkinto todistuksen roskiin? On noita varmaan muitakin mut noi tuli nyt mieleen.

T: 15kk työttömänä merkonomin papereilla

Vierailija
2411/4199 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oo viel kertaakaan päässyt seuraaviin paikkoihin haastatteluun merkonomin papereilla, en edes video haastatteluun:

Ei kannata välittää, en itse pääse vastaaviin paikkoihin edes KTM:n papereilla haastatteluun.

Olisin ollut valmis menemään Keskolle myyjäksi mutta en pystynyt hakemaan siihen kun hakuvaatimuksena oli "valittavalla tulee olla kokemusta Keskon kassajärjestelmistä".

Vierailija
2412/4199 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa vaan dislikeä, totuus on kuitenkin totuus kirjoitti:

Siitä oli joskus juttuakin, että nykypäivänä yli 70% työhön pääsemisistä tulee suhteiden kautta, että on kyseiseen firmaan joku kytkös entuudestaan. Sitten porukka aina ajattelee, että ovat työllistyneet omin avuinensa ja ovat niin erinomaisia. Tuo on suurinta hevonpaskaa.

Minä voin sentään myöntää saaneeni kontaktin kautta hyvän työpaikan. Olen pärjännyt siellä hyvin ja minut vakinaistettiin jo paljon ennen koeajan loppumista, mutta minä voin sentään myöntää, että en olisi kyseisessä paikassa töissä ilman olemassa olevaa kytköstä. yli 70% omahyväisistä työpaikan saaneista persenaamoista ei tähän pysty, kun tuppaa unohtumaan se oma tilanne, miten aikoinaan työllistyi.

No meinaatko,että ne suhteet tyhjästä ovat syntyneet. Suhteilla minullekin nykyistä päällikköpaikkaa tarjottiin, mutta nimenomaan siksi, että olin aiemmassa duunissani osaamiseni todellakin todistanut muihinkin yrityksiin.

Jos tämä ei ole omaa ansiotani, niin kenen sitten?

Vierailija
2413/4199 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn halpuutus käynnissä, 3 kongolaista yhden suomalaisen palkalla eikä sosiaalikuluja kysellä. Hallitus halusi moninaiset, värikkäät ja vähintään kajden tason työmarkkinat ja järjesti ne. Käykää vaikka espoolaisissa sairaaloissa tai sivistyslaitoiksissa. Kuka on siivoavinaan ja kuka laittavinaan lautasia kehikkoon. Suomalainen hoitsu taas tekee pienennetyllä palkalla kolmen työt.

Vierailija
2414/4199 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

58 vuotiaalla ajokortittomalla mitään saumaa saada pysyvää työpaikkaa, siis työsopimusta vähintään kahdeksi vuodeksi. Keikkoja voi saada, mutta ne ovat yleensä taloudellisesti kannattamattomia ja yhtä keikkaa kohden on kymmeniä ottajia. Pääsisipä eläkkeelle, loppuisi stressi vaikka pysyisin yhtä köyhänä.

Vierailija
2415/4199 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska heitän mun merkonomin tutkinto todistuksen roskiin? On noita varmaan muitakin mut noi tuli nyt mieleen.

T: 15kk työttömänä merkonomin papereilla

Lisään mun viestiin:

Rusta, Power, Gigantti

Vierailija
2416/4199 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata välittää, en itse pääse vastaaviin paikkoihin edes KTM:n papereilla haastatteluun.

Olisin ollut valmis menemään Keskolle myyjäksi mutta en pystynyt hakemaan siihen kun hakuvaatimuksena oli "valittavalla tulee olla kokemusta Keskon kassajärjestelmistä".

Minä olen hakenut tällaisiin firmoihin vastaamaan asiakkaiden puheluihin, en siis tekniseen tukeen, vaan saapuvien puheluiden sentraalisantraksi. Hakemuksiini ei ole vastattu kertaakaan. Olen kielten maisteri, ja minulla on myös teknistä taustaa. Keitä noihin töihin mahdetaan palkata?

Vierailija
2417/4199 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä se valitettavan usein on heti se mielikuva, että työtön on laiska, mielenterveysongelmainen tai alkoholisti.

Ei se mielikuva kuitenkaan ole ihan tyhjästä syntynyt, vaan valitettavan paljon on niitä, joita ei kiinnosta itsensä elättäminen ja he tuovat sen äänekkäästi esille. Olen paiskinut leipäni eteen huonosti palkattuja paskaduuneiksi sanottuja töitä ja samaan aikaan iso kuoro huutaa vieressä, että ei mene paskalla palkalla paskaduuniin, kun sossusta saa enemmän. Omalla kohdalla nuo paskaduunit ovat aiheuttaneet sen, että olen vähitellen kivunnut työurallani eteenpäin ja nyt palkka on muuta kuin paska. Olisinko tässä asemassa ilman paskaduunia? Tuskin.

Olin muuten työtön, kun menin paskasti palkattuun paskaduuniin, että työttömyydestä on kyllä omakohtainen kokemus. En nauttinut pätkääkään.

Olen kyllä eri mieltä. Itse en tunne ketään, joka työttömänä olisi halunnut varta vasten olla tai ei olisi yrittänyt työllistyä. Itse asiassa en ole ikinä jutellut ihmisen kanssa, joka olisi sanonut, että mielummin elää tuilla tms.

Sinun tutut nyt eivät ole välttämättä ihan edustava otos ihmisistä. Onko käynyt mielessä. Toiseksi, todella harva kertoo elävänsä mieluummin tuilla, mutta ei käytännössä tee asialle mitään. Aika kapea elämänkokemus nyt kuitenkin saa olla, ettet ole koskaan tavannut yhtään tuilla eläjää. 

Toki valtaosa työttömistä hakee töitä varmasti. Suurin osa varmasti myös tosissaan. Mutta ei se sitä muuta, että joukossa on ihmisiä, jotka elää vain tuilla tai on itse asettanut itselleen työnhakuun ehtoja, jotka rajaa hakemista - ei vuorotyötä, ei ulkotyötä, palkkavaatimus reilusti yli TES:n jne. jne. Voidaan toki sanoa, että työ kelpaisi, jos joku räätäöisi just sen täydellisen työn. 

Itse kuulun noihin mainitsemiisi vaikeasti työllistettäviin.

Rajoja on pakko vetää, kun ei ole fyysisesti terve. Sairastan laaja-alaisia allergioita, minulla on keskivaikea keuhkoastma, ja jo lapsuudessa alkaneet iskiasvaivat.

Tämän vuoksi en voi ottaa vastaan muita kuin toimistotöitä. Ja palkalla jolla tulee toimeen.

Vai meinaatko että työn kuin työn pitäisi kelvata? Terveydestä viis kunhan on vaan töissä "ja lopettaa teeskentelyn", kuten minulle on sanottu kaltaistesi henkilöiden toimesta.

Olisin jo (ja mieluiten) terve, jos ja kun kaikki kuulemani vähättelyt, ilkeilyt, ja mollaamiset olisivat siihen jotenkin vaikuttaneet...

Ja tiedoksesi, allergia-, ja astmalääkkeet poistavat vain oireet, astma ja allergiat pysyvät lääkkeistä huolimatta! Eikä siedätyshoito & allergeeneille altistuminen paranna sairauksiani. Sitäkin on ehdotettu lukemattomia kertoja.

Sitä paitsi, siedätyshoito ei todellakaan kuulu perusterveydenhuollon piiriin, ainakin 100 - 200 euroa / kuukausi pitäisi olla itsellä siihen sijoittaa. Minulla ei ole semmoisia rahoja. Kelalta ja sossustakin sanottiin etteivät siedätyshoidot ole välttämättömiä, eivätkä niin ollen korvattavia.

Minulla on samantapainen tilanne: kehotetaan lähtemään muun muassa siivoojaksi, lähihoitajaksi, kouluavustajaksi ja marjametsään, vaikka selkäni vuoksi en pysty tekemään fyysistä työtä ollenkaan. Jollei minua tyrmätä heti laiskuriksi, selitetään, että ei lähihoitajan tarvitse välttämättä nostella tai kouluavustajan kumarrella ja että siivoamisessa on paljon apuvälineitä ja poimureissakin pitkät varret.

TE-toimisto ymmärtää tilanteen ja työnantajatkin varmasti, mutta maallikot eivät. Parempi tietysti näin päin, mutta en jaksaisi kuunnella tuota "kyllä tekevälle työtä löytyy" -mantraa.

Haha, lähihoitajakoulutukseen ei ole mitään asiaa jos on selkävikainen, nimimerkki kokemusta on, ja synnynnäinen selkävika. Epätoivoissani silti hain sinne, totesivat soveltuvuuskokeissa (kyllä, kaikkeen terveydenhoitoalaan haiskahtavaankin on soveltuvuuskokeet jotka ovat kaikille pakolliset) että ei mitään asiaa tänne, sillä koulutus lähtee siitä että sinähän nostelet. Ei siinä auttanut selitetellä että tuonne mielenterveyspuolellehan minä haluaisin...Koulutus lähtee siitä että se mummo on kyettävä nostamaan. 

Ihmiset joiden ei ole tarvinnut tässä rumbassa pyöriä on täysin pihalla sen todellisuudesta. Koko ajan saa kuunnella jotain  pula-ajan elämänviisauksia. Ennen sai joka tuurijuoppokin jotain työtä, nyt ei kelpaa kuin priima näillä markkinoilla.

Jos minä saisin päättää, tämä pyramidihuijaus jota kutsutaan työttömyyden hoidoksi, loppuisi välittömästi. Se nimittäin on kallista jos mikä. Halvempaa on maksaa niille työttömille kotiin ja antaa niiden olla jos haluavat. Nyt on jumalaton lauma sosiaalitanttaa, virkailijaa ja valmentajaa ruokittavana veronmaksajien rahoilla, mutta se ei näytä ketään haittaavan. Puhumattakaan siitä määrästä palkkatukia josta hyötyvät työnantajat jotka kyllä kykenee ne palkat maksamaan ihan omista rahoistaan ilman että veronmaksajien on kustannettava näille työntekijät. Entäs kaikki konsultit ja muut "yrittäjät" jotka on imemässä valtiolta rahaa kurssien ja koulutusten muodossa, jotka ovat muuten täysin hyödyttömiä. Mutta kun ihmiset on niin katkeria ja aivopestyjä että niille saadaan myytyä mikä pska vaan kunhan se pitää huolen että työttömiä jahdataan kuin karjaa, kytätään, valvotaan ja pakotetaan ilmaiseksi työntekijöiksi "että eivät laiskana makaa kotona".

Vierailija
2418/4199 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun olet ollut todella kauan työttömänä, puhutaan kymmeniä vuosia - niin teet jotain vielä radikaalimpaa eli sinulla ei ole enää "kokemusta". Pidät itseäni jo aivan tavallisena, normaalina ihmisenä etkä ajattele koko työttömyysasiaa enää ollenkaan. Kun joku puhuu työttömistä, niin sinusta alkaa tuntua kuin he puhuisivat jostakin muusta, kuin sinusta. Sinulla ei ole enää työttömän identiteettiä. Sanot sossussakin, että olet aivan tavallinen, normaali ihminen, ja saat työntekijän hämmentymään.

Ne haluaisivat sanoa sinulle että olet epänormaali, mutta ihan ei pokka riitä. Ajattelevat että miltä se kuulostaisi. Olen ollut kymmeniä vuosia työtön enkä enää edes ajattele koko asiaa. Ei mitään jaksa ajatella koko elämäänsä, oli ja meni.

Pakko kysyä, kun itse olen samaa kohti menossa hyvää vauhtia, millä rahalla selviät? Minä kun kieltäydyin typistä, niin se voi olla vielä pitkä karenssi edessä jossain vaiheessa. Tässä kun on karenssin pelossa hyppinyt 10 vuotta kuin jänis, tehnyt niitä ilmaistöitäkin vakityöntekijöiden kiusattavana ja pilkattavana, niin olen aika täynnä sitä pelkäämistä ja alkanut ajatella että mitä väliä, kai sitä jotenkin selviää vaikka leikatulla toimeentulotuella. ikävä kyllä asun paikassa missä ei ole ruokajonoja.

Vierailija
2419/4199 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En olisi edes tiennyt, että työttömiä vihataan näin paljon ellen olisi tälle palstalle eksynyt. En tiennyt, että pitäisi hävetä ja tuntea itsensä huonoksi.

Kertoohan se jotain ihmisen luonteesta ja empatiakyvystä jos vihaa heikommassa asemassa olevia. Itsellä nousi arvostus Jethro Rothstediä kohtaan valtavasti kun tämä omista rahoistaan osti ruokakasseja ja jakoi niitä tarvitseville kun havahtui millaisessa ahdingossa jotkut ihmiset elävät. Hän ei nähnyt näissä halveksittavia epäonnistujia vaan toisen ihmisen jota halusi auttaa.

Jethrolla on kyllä toisenlaisiakin - ja tälle palstalle tyypillisiä - näkemyksiä työttömistä: https://www.iltalehti.fi/kuntavaalit-2017/a/201703182200087831. Kannattaa suhtautua hieman kriittisemmin tällaisiin hyväntekeväisyystempauksiin.

Vierailija
2420/4199 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni asia pitää itse kokea, ennen kuin sen voi tajuta. Tai sitten pitää olla älliä ymmärtää asioita oman elämänsä ulkopuolelta ja kykyä asettua toisen ihmisen asemaan.

Se on hyvin ymmärrettävää, jos ihminen on tehnyt vuosikymmenien työuran ja saanut pitää työnsä kaikista lamoista ja maailman muuttumisista huolimatta, niin jos ei hän sitten tajua sitä, että joku on ollut työtön yli kymmenenkin vuotta.

Tilin saldo kun on seitsennumeroinen, niin ei ymmärrä toisen köyhyyttä.

Lihapatojen äärellä on vaikea ymmärtää kehitysmaiden nälänhätää ja nälkään kuolemassa olevan tuntemuksia.

Moni näkee asiat vain siltä kantilta, miten itsellä on asiat.

Ihminen itkee mieluummin arvoasunnon lämpimässä kuin veneen alla lokakuisessa räntäsateessa.