Lapselleni ei tarjottu ruokaa vaikka siitä oli sovittu.
Lapsi meni luokkakaverilleen koulun jälkeen. Soitin vielä tämän kaverin äidille ja varmistin että on ok. Oli ok ja tämä äiti vielä sanoi että voi olla iltaan asti. Lupasi ruoankin tarjota. Sanoin että viimeistään klo 19 pitää lapsi laittaa kotimatkalle.
Lapsi oli laitettu kotimatkalle sovitusti. Lapsi soitti minulle itkuisena kun oli "omituinen olo" ja pyysi hakemaan. Olin itse liikenteessä ja pyysin odottamaan läheisellä pysäkillä, noukin siitä kyytiin. Hain lapsen 10 min soitosta ja lapsi oli ihan kalpea. Sanoi että jalat tuntuu löysiltä.
Kotiin kun päästiin kysyin mitä ruokaa olivat syöneet. Kaveri oli syönyt lihapullia ja muussia, mutta lapselleni ei tarjottu. Lapsi oli nälissään pyytänyt syötävää mutta ei kuulemma ollut mitään mitä antaa.
Kaveri ei ollut päästänyt kotiin aiemmin. Lapsi oli kilttinä sitten jäänyt klo 19 asti.
Kotona ei ensin meinannut saada ruokaa alas kun oksetti. Annoin vähän appelsiinimehua jonka jälkeen söi ison annoksen ruokaa.
Siis jumaliste, että suututta. Ensin luvataan ruokaa mutta ei kuitenkaan anneta. Täytynee soittaa tänään kaverin äidille ja selvittää tuliko jokin väärinkäsitys.
Kommentit (172)
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 09:18"]
Ei kukaan veteläksi mene ja ala oksentamaan parin tunnin syömättömyyden takia. Muutenhan se verkara heräisi oksennuksen peittämänä joka aamu.
[/quote]
Koulussahan ruoka on n. yhdentoista maissa. Jos itse syön klo 11.00, enkä mitään sen jälkeen niin kyllä on aika heikko olo, päänsärky ja paha olo, eikä ruokakaan maistu enää siinä vaiheessa vaan on pakotettava itsensä syömään jotakin koska tietää että juuri ruoka korjaa asian. Eli erilaisia olemme, jotkut kestää pitempään ehkä syömättä.
Kyllähän tässä on tasan kaksi vaihtoehtoa.
1. Provo
2. Ruokaa on tarjottu, mutta jostain syystä (ujous) tarjousta ei ole otettu vastaan.
Lapsen mielessä ja kertomana asia yksinkertaistuu huomattavasti, jos hän ei ole syönyt vaikka olisi tarjottu, hän kertoo ettei saanut ruokaa.
Kun lapsista on kyse, kaverin äidilläkin olisi pitänyt olla jonkinlainen vastuu. Vaikka vieras olisikin ujouksissaan kieltäytynyt ruuasta, olisin itse istuttanut pöytään ja antanut esim. mehua ja leipää. Kyllähän lapsen täytyy jotain syödä, että jaksaa. Vanhempien tehtävä on siitä huolehtia.
En kehtaisi toimia noin, että joku lapsi olisi 8 tuntia meillä syömättä, vaikka saatankin olla joskus kiukkuinen tai näyttää tunteeni jopa lapsille.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 09:33"]
Kun lapsista on kyse, kaverin äidilläkin olisi pitänyt olla jonkinlainen vastuu. Vaikka vieras olisikin ujouksissaan kieltäytynyt ruuasta, olisin itse istuttanut pöytään ja antanut esim. mehua ja leipää. Kyllähän lapsen täytyy jotain syödä, että jaksaa. Vanhempien tehtävä on siitä huolehtia.
[/quote]
Lapsen ikä on nyt tulematta ilmi, mutta koululainen joka voi omatoimisesti liikkua kyläpaikasta kotiin antaa joitain vinkkejä.
Itse tarjoan ruokaa ja jos se ei kelpaa, niin ei sitten. En ala väkisin ketään istuttamaan pöytään ja syöttämään.
Aloittajana olisin ennen asian palstalla repostelemista kuitenkin soittanut sille lapsen kaverin äidille.
Saihan tästä tosin aika raflaavan otsikon siinäkin tapauksessa vaikka kyse olisikin loppujen lopuksi väärinkäsityksestä.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 09:18"]
Ei kukaan veteläksi mene ja ala oksentamaan parin tunnin syömättömyyden takia. Muutenhan se verkara heräisi oksennuksen peittämänä joka aamu.
[/quote]
Valitettavasti menee. Mulla on tuota edelleen, ollut kakarasta asti. Joskus mennyt pyörtymiseen asti. Kuopukseni on samanlainen. Ja hei, yöunet on kuule pikkusen eri juttu!
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 09:28"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 09:18"]Ei kukaan veteläksi mene ja ala oksentamaan parin tunnin syömättömyyden takia. Muutenhan se verkara heräisi oksennuksen peittämänä joka aamu.
[/quote]
Edellisen kerran oli syönyt koulussa klo 11, joten syömättä oli yhteensä hieman reilu 8 tuntia. Kyllä minulla ainakin tulee huono olo jos en syö 8 tuntiin mitään.
Meni siis kaverille heti koulun jälkeen joka loppui klo 13.
Ap
[/quote]
Eli se oli syömättä saman aikaa mitä se nukkuu öisin. Onko se vetelä ja oksentaa aamuisin? Veikkaan, että koko tarina on teidän kummankin osalta aikamoista huomion hakemista, ei mitään muuta.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 09:40"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 09:28"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 09:18"]Ei kukaan veteläksi mene ja ala oksentamaan parin tunnin syömättömyyden takia. Muutenhan se verkara heräisi oksennuksen peittämänä joka aamu.
[/quote]
Edellisen kerran oli syönyt koulussa klo 11, joten syömättä oli yhteensä hieman reilu 8 tuntia. Kyllä minulla ainakin tulee huono olo jos en syö 8 tuntiin mitään.
Meni siis kaverille heti koulun jälkeen joka loppui klo 13.
Ap
[/quote]
Eli se oli syömättä saman aikaa mitä se nukkuu öisin. Onko se vetelä ja oksentaa aamuisin? Veikkaan, että koko tarina on teidän kummankin osalta aikamoista huomion hakemista, ei mitään muuta.
[/quote]
Haloo pikkuisen eri asia nukkua kahdeksan tuntia syömättä kuin touhuta kahdeksan tuntia syömättä.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 13:13"]
En ymmärrä miten asian todenperäisyyttä ihmetellään. Voisin hyvin kuvitella saman käyvän tutussa perheessä, jossa äiti voisi luvata tarjota ja nuuka tyrannimiehensä kieltää asian siitä kuullessaan.
[/quote]
Niin itseasiassa, tämähän käy järkeen. Sitten hävettää niin paljon, että mieluummin näyttäytyy itse ääliönä kuin epätoivoisena. Ja toisaalta, aika karuunhan täytyy olla itse tottunut, että kestää sellaisen pomon alaisuudessa. Ei oivalla, miten paljon kauheampaa sellainen kahdeksan tunnin paasto on lapselle kuin aikuiselle.
Mutta kyllä tosiaan aika itsekeskeinen täytyy olla silti äidinkin, että ei edes jotain salakuljeta vieraalle, vaikka tyrannia pelkäisikin.
Jamppa on vetänyt kyläpaikassa kaksinkäsin herkkuja naamaansa!
Minä voisin jopa uskoa tähän. Pojallani oli kaveri, jonka kotona ei saanut ruokaa tai sai tosi nihkeästi. Pari kertaa oli yökylässä ja oli katsonut vierestä, kun kaveri syö ja hänelle ei oltu tarjottu mitään.
Kaveri kun oli meillä, niin sai täyden palvelun.
Mutta kyse oli yh-äidin perheestä,jonka tajusin vasta jälkeen päin, että äiti illat tissutteli olutta ja nukkui sohvalla koko illan. Pojan kaveri ei ymmärtänyt tarjota ruokaa, vaan söi vain itse.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2014 klo 09:29"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 09:12"]Uskotko oikeasti, että lapsesi on jätetty ilman ruokaa pelkästä ilkeydestä? Todennäköisesti kyse on väärinkäsityksestä eli lapsesi ei ole riittävän selkeästi ilmaissut, että haluaisi syödä. Omien lasteni kavereissa on joitakin, joiden vastauksista on välillä vaikea saada selkoa, kun ovat niin arkoja ja hiljaisia. Vastaus kysymykseen "haluatko syödä" voi olla "ihan sama" mistä joku voisi tulkita, että ei halua. Luulen että näin on käynyt lapsesikin kohdalla. Jos hän ei ole ollut ensimmäisenä ryntäämässä pöytään (mikä tietenkin onkin kohhteliasta), vaan mahdollisesti vetäytynyt taka-alalle tai kaverin huoneeseen, on tulkinta voinut olla että hän ei haluakaan ruokaa.
[/quote] No kyllä jokainen täysjärkinen aikuinen TAJUAA, että lapsella on pakosti nälkä, jos on koulusta suoraan tullut ja seitsemään asti syömättä! Aikuisen pitäisi tajuta myös se, jos lapsi on liian arka ja ujo asian itse sanomaan. Käsittämättömän julmia, ilkeitä, idiootteja ja AJATTELEMATTOMIA aikuisia onkin...
[/quote]ei voi väkisin syöttää. Olisi pitänyt soittaa lapsen kotiin että tulevat hakemaan lapsen pois koska ei halua syödä ruokaa.
Joko olet soittanut kaverin äidille????? Sieltä voi tulla ihan eri versio joka on todennäköisesti oikea.
Minä en kyllä soittaisi, voi olla ettei kutsuja enää tulisi. Ensikerralla evästää mukaan.
Juopot ja narkkarit on asia erikseen. Kuka nyt oman lapsensa päästäisi sellaiseen perheeseen? Kyllä tässä näyttää olevan todennäköisimmin provo ja ap ei palaa ainakaan kertomaan miten todellisuudessa kävi.
"Leipää" ja "vettä" kyselevät vain porvoolaiset lapset!
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 09:48"]
Juopot ja narkkarit on asia erikseen. Kuka nyt oman lapsensa päästäisi sellaiseen perheeseen? Kyllä tässä näyttää olevan todennäköisimmin provo ja ap ei palaa ainakaan kertomaan miten todellisuudessa kävi.
[/quote]
No mistä voit tietää, että äiti on juoppo. Kulkee töissä ja kaveri sanoi aina, että äiti on niin väsynyt töistä, että nukkuu sohvalla iltaisin. Ei sellaista lapsen sanomaa nyt niin tosissaan ota, ennen kuin ymmärsi, että totta se oli, että äiti tuli töistä, korkkasi kaljapullon ja makasi tosiaan sohvalla niin, että lapsi kaivoi itse ruoat kaapista ja yritti pärjätä. Lapsikin suojelee omaa vanhempaansa aika lailla. Ja äitiä kun näin hakemassa lastaan, oli ihan selvin päin autolla ja hyvännäköinen ja laitettu.
Ei tuollainen tissuttelija ole välttämättä mikään räjähtänyt puliämmä
Jaxuhali!