Lapselleni ei tarjottu ruokaa vaikka siitä oli sovittu.
Lapsi meni luokkakaverilleen koulun jälkeen. Soitin vielä tämän kaverin äidille ja varmistin että on ok. Oli ok ja tämä äiti vielä sanoi että voi olla iltaan asti. Lupasi ruoankin tarjota. Sanoin että viimeistään klo 19 pitää lapsi laittaa kotimatkalle.
Lapsi oli laitettu kotimatkalle sovitusti. Lapsi soitti minulle itkuisena kun oli "omituinen olo" ja pyysi hakemaan. Olin itse liikenteessä ja pyysin odottamaan läheisellä pysäkillä, noukin siitä kyytiin. Hain lapsen 10 min soitosta ja lapsi oli ihan kalpea. Sanoi että jalat tuntuu löysiltä.
Kotiin kun päästiin kysyin mitä ruokaa olivat syöneet. Kaveri oli syönyt lihapullia ja muussia, mutta lapselleni ei tarjottu. Lapsi oli nälissään pyytänyt syötävää mutta ei kuulemma ollut mitään mitä antaa.
Kaveri ei ollut päästänyt kotiin aiemmin. Lapsi oli kilttinä sitten jäänyt klo 19 asti.
Kotona ei ensin meinannut saada ruokaa alas kun oksetti. Annoin vähän appelsiinimehua jonka jälkeen söi ison annoksen ruokaa.
Siis jumaliste, että suututta. Ensin luvataan ruokaa mutta ei kuitenkaan anneta. Täytynee soittaa tänään kaverin äidille ja selvittää tuliko jokin väärinkäsitys.
Kommentit (172)
Ja oikeasti joku uskoo, että moisen syvän vääryydeen (mielestään) kokenut äiti, joka ilmeisesti on aktiivinen av-käyttäjä jättäisi asian sikseen illan ajaksi ja sitten aamulla herätessään tekisi aloituksen?
Selvä provo.
Oikeastaan on aika samantekevää onko tämä provo vai ei. Ennenkuin n. 3 v. sitten tulin palstalle en osannut edes kuvitella, että lasten kavereille ei tarjottaisi välipalaa tai ruokaa. Kun olin lapsi sain kavereilla ruokaa ja kaverit meillä. Sama perinne jatkuu nyt, kun mulla on omia lapsia. Kaikki, jotka ovat ruoka-aikaan meillä, saavat ruokaa. Keitetään enemmän perunoita, laitetaan pöytään enemmän leipää, jaetaan se, mitä on.
Palstalla olen kuitenkin "tutustunut" ihmisiin, jotka nillittävät lasten kavereista, joille pitää antaa ruokaa. Kerrotaan miten lapset passitetaan omiin koteihinsa, etteivät vain söisi kyläpaikassa.
En tajua miten aikuinen voi jättää lapsen ilman ruokaa. Ihan sama, onko lapsi ujo, nirso, pitkä, lyhyt. Aikuisen on hoivattava lasta aina: ruokittava, autettava pulassa, lohdutettava, kasvatettava. Ihan sama onko lapsi oma tai ei.
Tulethan sitten kertomaan meille, mikä oli kaverin äidin versio.
No tuota... Meillä käy välillä niin että lasten kavereille ei sitten kuitenkaan kelpaa tarjottu ruoka, jos on vain tavallista kotiruokaa eikä mitään pizza/pikaruokaherkkuja. En pakota syömään jos ei kelpaa. Varmaan nekin lapset kertovat sitten kotona että heille ei annettu ruokaa.
En usko että tämä ap:n versio on koko totuus tapahtuneesta.
Ei ole tapana roikkua palstalla päivät pitkät. Niin kuin sanoin niin soita tänään tälle äidille ja selvitän tilanteen.
Lapsini tykkää lihapullista, joten ei ollut kyse siitä ettei tykkäisi. Käskettiin toiseen huoneeseen ruokailun ajaksi.
Kunhan ihmettelen minkälaisessa kodissa ei ole edes yhtä näkkäriä jonka voisi nälkäiselle lapselle antaa?
Joo, lapseni olisi pitänyt vaan kerätä kamppeensa ja lähteä kotiin. Tästä keskustelimme eilen illalla. Lapsi pelkää jäävänsä yksin jos lähtee kun toinen pyytää jäämään. Lapseni on kiltti ja arka.
Ap
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 09:12"]Uskotko oikeasti, että lapsesi on jätetty ilman ruokaa pelkästä ilkeydestä? Todennäköisesti kyse on väärinkäsityksestä eli lapsesi ei ole riittävän selkeästi ilmaissut, että haluaisi syödä. Omien lasteni kavereissa on joitakin, joiden vastauksista on välillä vaikea saada selkoa, kun ovat niin arkoja ja hiljaisia. Vastaus kysymykseen "haluatko syödä" voi olla "ihan sama" mistä joku voisi tulkita, että ei halua. Luulen että näin on käynyt lapsesikin kohdalla. Jos hän ei ole ollut ensimmäisenä ryntäämässä pöytään (mikä tietenkin onkin kohhteliasta), vaan mahdollisesti vetäytynyt taka-alalle tai kaverin huoneeseen, on tulkinta voinut olla että hän ei haluakaan ruokaa.
[/quote] No kyllä jokainen täysjärkinen aikuinen TAJUAA, että lapsella on pakosti nälkä, jos on koulusta suoraan tullut ja seitsemään asti syömättä! Aikuisen pitäisi tajuta myös se, jos lapsi on liian arka ja ujo asian itse sanomaan. Käsittämättömän julmia, ilkeitä, idiootteja ja AJATTELEMATTOMIA aikuisia onkin...
Uskotko oikeasti, että lapsesi on jätetty ilman ruokaa pelkästä ilkeydestä? Todennäköisesti kyse on väärinkäsityksestä eli lapsesi ei ole riittävän selkeästi ilmaissut, että haluaisi syödä. Omien lasteni kavereissa on joitakin, joiden vastauksista on välillä vaikea saada selkoa, kun ovat niin arkoja ja hiljaisia. Vastaus kysymykseen "haluatko syödä" voi olla "ihan sama" mistä joku voisi tulkita, että ei halua. Luulen että näin on käynyt lapsesikin kohdalla. Jos hän ei ole ollut ensimmäisenä ryntäämässä pöytään (mikä tietenkin onkin kohhteliasta), vaan mahdollisesti vetäytynyt taka-alalle tai kaverin huoneeseen, on tulkinta voinut olla että hän ei haluakaan ruokaa.
Olisikohan niin että lapsesi kaveri on se joka on tokaissut lapsellesi ettei ole mitään tarjottavaa? Äidilleen tämä kaveri on sitten sanonut että lapsellasi ei ole nälkä tms.
Kuulostaa nimittäin siltä että tuo kaveri pomottaa lastasi, ja tämä voisi olla yksi tapa tehdä sitä.
Ja miten onkaan oikeasti käynyt.
Vieraan äiti on kysynyt haluatko syödä ja lapsi on ujouksissaa sanonut ettei halua. Hetken päästä on rohkaissut mielensä kun on nälkä mutta sanoi jo ettei syö ja kysynyt saisiko paahtoleipää johon äiti on sanonut, "voi kun meillä ei nyt ole paahtoleipää". Siinähän se soppa onkin jo valmis, ja äidilleen kertoo ettei saanut ruokaa eikä leipää vaikka pyysi.
Ei kukaan veteläksi mene ja ala oksentamaan parin tunnin syömättömyyden takia. Muutenhan se verkara heräisi oksennuksen peittämänä joka aamu.
Tietysti kaverin äiti olisi voinut soittaa että tulee hakemaan lapsensa pois kun ei halua syödä ruokaa mitä tarjosi. Näinkin on voinut käydä että tarjottu on mutta ei halunnut syödä. Mikä oli lapsen ikä?
Kerrothan sitten mikä äitin versio oli! Kiinnostaa koska meilläkin on ollut epäselvyyksiä lasten ruoka-asioissa. Esim. on katettu mutta vieras jääkin leikkimään. Oma lapsi sanoo ettei vieras halua syödä, joten en mene raahaamaan. Toki jos pyytää jotain niin annetaa, mutta myös ohjeistetaan seuraavan kerran syömään ruoka-aikaan.
Muakin ihmetyttää miten lapsi voi muka voida NOIN huonosti. Toki masuun voi sattua, mutta herää kysymys saako lapsesi ylipäätään tarpeeksi ruokaa.
Kuka kirjoittelee tällaisia avlle....
Voi miten kurjaa! Halit pienelle.
Ikävä kyläpaikka.
Mikähän tuossa on sattunut?
Antakaa lapsellenne enemmän huomiota, jotta hänen ei tarvitse hakea sitä tekaistuilla tarinoilla vetelistä jaloista ja kaveriperheen nälkiinnyttämisestä.
Äidit ovat keskenään sopineet että kyläilevä lapsi syö kaverilla. Ruoka-aikaan kyläilijä laitetaan toiseen huoneeseen. Jos hänelle vaikka ei maistu tai hän ujostelee, niin luulisi emännän osaavan houkutella lapsen syömään. Emännän käytöstä ei voi perustella eikä puolustaa. Lapsi on lapsi ja aikuinen on aikuinen.
Parin tunnin syömättömyydestä tuskin on kyse, kun lapsi pääsee kotiin vasta klo 19:n jälkeen. Koska lapsi oli syönyt viimeksi, koulussako, puolenpäivän aikaan?
Lakkaamatta herkkuja ja välipaloja mättävä av-mamma olisi tuossa vaiheessa jo tajuton.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 09:18"]Ei kukaan veteläksi mene ja ala oksentamaan parin tunnin syömättömyyden takia. Muutenhan se verkara heräisi oksennuksen peittämänä joka aamu.
[/quote]
Edellisen kerran oli syönyt koulussa klo 11, joten syömättä oli yhteensä hieman reilu 8 tuntia. Kyllä minulla ainakin tulee huono olo jos en syö 8 tuntiin mitään.
Meni siis kaverille heti koulun jälkeen joka loppui klo 13.
Ap
Nyt vaan soitat sille äidille ja kerrot miten lapsesi oli huonovointinen nälästä. Ja kysyt , miksi ei ollut saanut ruokaa kuten sovittiin . Pakkohan tuo on selvittää , ettei tilanne toistu. Asian puiminen täällä ei auta mitään.