Miten pukeudutte jouluaattona? Entä lapset/teinit?
Onko teillä tapana pistää parempaa päälle jouluna vai oletteko tavallisissa kuteissa?
Kommentit (706)
Punainen tuubivillamekko, valkoiset stay upit, posliiniksi laitan ja huulet sekä kynnet kirkkaan punaisiksi. Miehelleni sitten vilautuksia sopivissa väleissä posliinista 😉
Mikä juuri mekossa on niin erikoista, että about kaikki selittävät jostakin mekosta? Ettekö käytä hameita/mekkoja normaalisti koskaan missään vaan aina jos laitetaan hametta/mekkoa päälle, on kyseessä jokin juhla?
Miksi toisaalta joku mekko olisi sen ns. hienompi tai juhlaan sopivampi vaatetus kuin housutkaan? Varsinkin kun monella on lyhyet sääret kera paksujen pohkeiden, joita se hame/mekko oikein tuo esille juuri siinä juhlassa, jossa oletettavasti halutaan näyttää mahdollisimman hyvältä niin ei kuin hametta päälle ja pallopohkeet esiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aattona on tavallisesti pukeuduttu nätisti, koska ollaan menty klo 16 kirkkoon ja sen jälkeen glögille isovanhempien luo. Nyt nuo molemmat jäävät pois, mutta kyllä minä silti laitan päälleni punaisen samettimekkoni kuten joka joulu.
Mahtaa olla jo kulahtanut mekko🤣
Ei muuten ole! Se on mun joulumekko ja käytössä vain jouluna, se on hankittu noin 20 vuotta sitten.
Hienoa! Se ei jokanaiselle enää mahdukaan 20 vuotta vanha mekko. Kanna sitä ylpeydellä!
Voi hyvinkin mahtua vaikka olisi kuinka lihonut. Sehän on voinut olla uutena sellainen tasaleveä ja silloin löysä, kyllähän sellainen päälle mahtuu vaikka ei tietenkään enää ole löysä.
Vierailija kirjoitti:
Chinot....🤣
No eikö niitä kangashousuja chinoiksi kutsuta?
Aamupäivällä yöpaita joulupuuron ja Lumiukko-ohjelman ajan. Sitten lähdetään yleensä joulukävelylle lähimetsiin, joten vaihdan toppavaatteet. Iltapäivällä kun alamme valmistaa jouluateriaa, vaihdan jonkun juhlavan mutta mukavan mekon päälle. Mutta meikkaa en jouluna jaksa 😃
Normi kotivaatteet eli leggari/verkkari alaosa, huppa tms. yläosa. Ollaan aina jouluaatot kahdestaan miehen kanssa eli ei tarvitse pingottaa. Anopin joulupäivän lunchille normi arkivaatteet, farkku, neuletakki tms. Ei mitenkään "juhlita" joulua. Erilaista ruokaa vaan osittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aattona on tavallisesti pukeuduttu nätisti, koska ollaan menty klo 16 kirkkoon ja sen jälkeen glögille isovanhempien luo. Nyt nuo molemmat jäävät pois, mutta kyllä minä silti laitan päälleni punaisen samettimekkoni kuten joka joulu.
Mahtaa olla jo kulahtanut mekko🤣
Ei muuten ole! Se on mun joulumekko ja käytössä vain jouluna, se on hankittu noin 20 vuotta sitten.
Hienoa! Se ei jokanaiselle enää mahdukaan 20 vuotta vanha mekko. Kanna sitä ylpeydellä!
Toisaalta monet ei plösähdä automaattisesti... Itse painan nyt 56v vähemmän kuin kakskymppisenä.
Lamisa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki te hienosti pukeutuvia kritisoivat: mikä teidän mielestänne ylipäätään erottaa juhlan arjesta, jos ei puhtaus, vaatetus ja ruoka/juoma? Suomalaisten juhlallisuuksien elementit ovat karisseet vauhdilla viime vuosikymmeninä. Siinä missä ennen juhlallisuus tuntui luissa ja ytimessä "poikkeuksellisen runsaana ja hienona" syömisenä, myös vaatteet olivat ihan viimeisen päälle ja koti puunattu ihan tiptop-kuntoon. Kouluissa joulujuhlaa varten viikkokausia, tehtiin tanssi-, sirkus- ja musiikkiesityksiä. Oli yhteislaulua, kimaltelevat sukkikset ja nätti hiuspanta. Nykyään ei vissiin ole mitään. Haetaan kolmiraidoissa todistus ja kotiin katsomaan telkkaria.
Ja aina saa kuulla, miten on niin kovin stressaavaa joulu, stressaa syntymät ja valmistujaiset ja kaikki muu juhlahumu. Minulle parasta juhlaa on stressittömyys ja rento ilmapiiri.
Ei joulu ole stressaavaa aikaa minulle siitäkään huolimatta, että pukeudumme juhlavammin ja katamme ruokapöydän nätiksi sekä syömme haluamiamme jouluruokia.
Ei sillä, en stressaa muustakaan vaikka mainitsemiasi juhlia on tällekin vuodelle osunut. Mieheni ei ollut jouluihminen, ei ennenkuin me tavattiin. Nyt nauttii joulusta kun ei ole stressiä ja touhotusta tekemisistä.
Joulu on ihanaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhlavaatteet olisi ihanat, mutta jouluaattona tulee toisaalta löhöiltyä takkatulen loimussa, toisaalta raadettua keittiössä. Lapset ovat vielä pieniä, joten heidänkin kanssaan pitää painia. Jouluasun on siis oltava mukava ja siinä on oltava hyvä liikkua. Olen yleensä käyttänyt siistiä, väljää neulemekkoa ja hyviä paksuja sukkahousuja. Olen laittanut kuitenkin päälle niitä parempia arkikäyttöön liian kalliita koruja. Hiukset on monena vuotena ollut nutturakampauksella, niin eivät ole tiellä touhutessa. Pienillä pojillani on tänä vuonna jouluneuleet ja ihan tavalliset yksiväriset housut collegemateriaalia.
Hämmästyttää, että joku on suunnitellut kuukautta ennen omat ja lasten asut ja korut ja kampaukset.
Boiko olla edes totta!
Ketkähän seitsemän lukihäiriöistä nutipäätä tätäkin on yläpeukuttanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieruverkkarit.
Jos tulee vieraita, tai mennää mualle kylään, niin sitten pukeudutaan normaalia juhlavammin, mutta
oman porukan kesken kotona pitää voida olla rennosti.Panostatko edes kattaukseen?
Miksi? Maistuuko se kinkku paremmalta kun sen tarjoilee hopeavadilta? Ei maistu. Täysin turhaa alkaa hienostella
Ihan mielenkiinnosta. Mikä on se asia johon sitten panostat ja josta nautit niin että satsaat ja olosi tuntuu spesiaalilta?
Teet niinkuin teet joulun kanssa, ei mua haittaa, mutta itse toki kun rakastan joulua ja tämä vuosi on muutenkin ollut yhtä ja samaa, niin erityisesti itse haluan juhlistaa nyt joulua ja olla rennosti mutta juhlavasti.
Toki satsaan pukeutumisella muihinkin nauttimiini asioihin sitten kun niistä voi taas nauttia (keikat, konsertit, teatteri jne).
Ohis
Ei ole mitään semmoista mihin panostaisin. Eikä olo tunnu kyllä spesiaalilta missään
Etkö nauti mistään😲? Vai nautitko kun mikään ei koskaan muutu ja on aina samanlaista?
Itse en taas sitä jaksaisi, mukava iloita pienistä asioista vaikka ne jonkun mielestä turhia olisivatkin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä juuri mekossa on niin erikoista, että about kaikki selittävät jostakin mekosta? Ettekö käytä hameita/mekkoja normaalisti koskaan missään vaan aina jos laitetaan hametta/mekkoa päälle, on kyseessä jokin juhla?
Miksi toisaalta joku mekko olisi sen ns. hienompi tai juhlaan sopivampi vaatetus kuin housutkaan? Varsinkin kun monella on lyhyet sääret kera paksujen pohkeiden, joita se hame/mekko oikein tuo esille juuri siinä juhlassa, jossa oletettavasti halutaan näyttää mahdollisimman hyvältä niin ei kuin hametta päälle ja pallopohkeet esiin.
Onhan niitäkin, jotka eivät koskaan meikkaa ja sitten kun on työpaikan pikkujoulut, laitetaan päälle mahdollisimman lyhyttä ja kireää (kiloista, sääristä ja kropasta riippumatta), konkataan polvet koukussa mahdollisimman korkeilla korkkareilla (vaikka muuten lontostetaan lätysköissä) ja meikki muistuttaa pellen naamaa tai 3-vuotiaan tekelettä kun on käynyt äidin meikkipussilla (koska ei normisti meikata ja juhliin tottakai kuuluu meikata periaatteella mahdollisimman paljon, räikeää ja näkyvästi). Sama se miltä näyttää, mutta juhlaan "kuuluu" niin sitten laitetaan.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään ymmärrä, mikä siitä jalkojen näkymisestä tekee niin juhlavaa?
Työvaatteet... Koska tämäkin joulu töissä...
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin tunnen oloni juhlavammaksi mekko päällä kuin farkut ym.housut jalassa. Korostaa näin ollen juhlan tuntua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla jotain erityistä päällä?/quote]
Ainakin meillä ruokapöydän kattaus on erityisen juhlava, joten tuntuisi aivan idioottimaiselta pukeutua arkivaatteisiin.
Juuri niin, olin todella yllättynyt kun menin ensimmäistä kertaa joulunviettoon puolison perheen luo, ja oli todella viimeisen päälle ruokalajit ja kattaus, mutta isäntäväki oli pieruverkkareissa. Mielestäni epäkunnioittavaa vieraita kohtaan, eri asia jos syö arkiastioista oman ydinperheen kanssa. Toivottavasti aina alastiolija on yksineläjä.
Itse henk.koht. olo on jopa mukavampi mekko päällä jos vertaa vaikka tiukkoihin housuihin. Ei hiosta eikä kiristä. Ja sen verran on lämmin sisällä ettei sukkahousujakaan tarvitse. Että samaan aikaan voi olla asu juhlava ja mukava, ei ne sulje toisiaan pois.
Joulukirkkoon esilaulamaan mennessä puen hyvin juhlavat vaatteet, tummaa mekkoa sekä koruja. Kotona vaihdan juhlavan oloasun: tummanvihreän neuleen ja yhteensopivat, tyylikkäät tummanvihreät ruutuhousut. Näyttää tyylikkäältä mutta mahtuu paljon jouluruokaa mahaan :)
Kotona pukeudumme juhlaillalliselle juhlavaatteisiin, myös lapset. Jos vietämme joulua Lapin mökillämme, niin olemme pehmoisissa mökkioloasuissa ja villasukissa. Siellä ei saa kokkailtua ja katettua niin juhlallisesti, niin asukin voi olla sen mukainen.
Munasillaan, kuten muinakin vapaapäivinä.
Ei mitenkään erityisiä juhlavaatteita mutta vähän arkea parempaa päälle, samoin teinit