Miten pukeudutte jouluaattona? Entä lapset/teinit?
Onko teillä tapana pistää parempaa päälle jouluna vai oletteko tavallisissa kuteissa?
Kommentit (706)
Yleensä aatoksi pää päiväksi pukeudun joulupukiksi muuten arkena pyörin tonttuna
Puetaan siistit mutta mukavat vaatteet. Minulla voi olla vaikka polvipituinen neulemekko ja sukkahousut, olen myös laittanut hiukset kauniisti ja meikannut kevyesti. Miehellä saattaa olla farkut ja neule, jonka alla kauluspaita. Ehkä jotain siistimpää ensin kirkossa, mutta nuo kotona, vaikka oltaisiin kahdestaan. Joinakin vuosina on ollut sukulaisia kylässä, tänä vuonna ollaan kahden kesken, koska meillä ei ole lapsia.
Laitan myös kodin kauniiksi ja katan pöytään parhaat perintöastiastot, aidot pöytähopeat ja pellavaiset lautasliinat. Tuntuisi hassulta istua juhlapöytään arkisissa vaatteissa. Joulu on meille tärkeä juhla.
Meillä ei ole lapsia eikä teinejä, olemme velapariskunta. Emme kyläile, vaan olemme kahdestaan. Jossain vaiheessa ennen saunaa haahuillaan puolinakuna ja lenkille pannaan juoksuvaatteet. Sitten ollaan normaaleissa kotivaatteissa, itse luultavasti pyjamassa ja villasukissa. Tavoite: mukava, kotoinen olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse henk.koht. olo on jopa mukavampi mekko päällä jos vertaa vaikka tiukkoihin housuihin. Ei hiosta eikä kiristä. Ja sen verran on lämmin sisällä ettei sukkahousujakaan tarvitse. Että samaan aikaan voi olla asu juhlava ja mukava, ei ne sulje toisiaan pois.
Niin joo, housujahan on vain kireitä ja hiostavia. Mukavia ja siistejä housuja ei ole.
En sanonut niin, vain ainoastaan oman mielipiteeni. Yleensä käytän tiukemman puoleisia housuja, joten mekko päällä on mukavampi olla siihen verrattuna. Tottakai on suoria housuja ynnä muita löysempiä "juhlahousuja", mutta tällä hetkellä en sellaisia edes omista enkä haluakaan jouluksi laittaa. Kukin voi pukeutua puolestani miten haluaa.
Koko perhe sellaisissa pehmoisen pörröisissä värikoordinoiduissa huopareissa ja niihin sopivissa pehmoisen jouluisissa housuissa. Kaikilla on jalassa sellaiset rennot villasukat joista toinen voi olla vaikka ihan makkarallakin. Onhan sentään Joulu!
Vierailija kirjoitti:
Mikä juuri mekossa on niin erikoista, että about kaikki selittävät jostakin mekosta? Ettekö käytä hameita/mekkoja normaalisti koskaan missään vaan aina jos laitetaan hametta/mekkoa päälle, on kyseessä jokin juhla?
Miksi toisaalta joku mekko olisi sen ns. hienompi tai juhlaan sopivampi vaatetus kuin housutkaan? Varsinkin kun monella on lyhyet sääret kera paksujen pohkeiden, joita se hame/mekko oikein tuo esille juuri siinä juhlassa, jossa oletettavasti halutaan näyttää mahdollisimman hyvältä niin ei kuin hametta päälle ja pallopohkeet esiin.
Mä vähän luulen, että nykyisin pallopohkeet on ylpeyden aihe, eikä mikään piilotettava asia. Ja hyvä niin. Kamalinta mitä tiedän on ihminen joka häpeää täysin toimivia ja vielä lihaksikkaita raajojaan.
Tavalliset vaatteet ellei ole vieraita kylässä
Juhlavaatteet jouluaattona, oltiin sitten millä kokoonpanolla tahansa. Eli miehillä tummat puvut ja naisilla juhlamekot tai juhlallinen housu/yläosakombo. Myös lapsilla juhlavaatteet tietenkin. Meille kivasti pukeutuminen on luonnollista ja kivaa, myös lapsille :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä juuri mekossa on niin erikoista, että about kaikki selittävät jostakin mekosta? Ettekö käytä hameita/mekkoja normaalisti koskaan missään vaan aina jos laitetaan hametta/mekkoa päälle, on kyseessä jokin juhla?
Miksi toisaalta joku mekko olisi sen ns. hienompi tai juhlaan sopivampi vaatetus kuin housutkaan? Varsinkin kun monella on lyhyet sääret kera paksujen pohkeiden, joita se hame/mekko oikein tuo esille juuri siinä juhlassa, jossa oletettavasti halutaan näyttää mahdollisimman hyvältä niin ei kuin hametta päälle ja pallopohkeet esiin.
Mä vähän luulen, että nykyisin pallopohkeet on ylpeyden aihe, eikä mikään piilotettava asia. Ja hyvä niin. Kamalinta mitä tiedän on ihminen joka häpeää täysin toimivia ja vielä lihaksikkaita raajojaan.
Tuota noin, useimmiten ne pallopohkeet eivät = salilla aikaansaadut lihaspohkeet vaan ihan vaan ylipainoisen paksut pohkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aattona on tavallisesti pukeuduttu nätisti, koska ollaan menty klo 16 kirkkoon ja sen jälkeen glögille isovanhempien luo. Nyt nuo molemmat jäävät pois, mutta kyllä minä silti laitan päälleni punaisen samettimekkoni kuten joka joulu.
Mahtaa olla jo kulahtanut mekko🤣
Minun mielestäni hienoa mahtua useampana peräkkäisenä vuotena samaan mekkoon. Minä en mahdu ja epäilen että sulla on sama juttu kun niin oudolta ajatus tuntui.
Tuohon mekkokysymykseen: ehkä se onkin juuri siinä, että mekossa olo tuntuu erilaiselta = vaikka vähän juhlavammalta kuin housuissa, jos arkena käyttää enemmän housuja. Siis että jotta housut tuntuisivat juhlavilta, niiden pitäisi olla jotkut tosi erityiset, kun taas mekko voi olla rennompikin.
Lisäksi tietysti joustavasta kankaasta valmistetut mekot ovat mukavia ja niiden alla mahtuu masu pömpöttämään jouluaterian jälkeen. Housuissa on aina se vyötärö, vaikka kuinka sopiva ja mukava.
Tottakai jokainen päättää itse, mitä pukee, mutta itselle mekko on aika vakkarivalinta näistä syistä. Joskus on sukujoulussa ollut myös hame + hienompi pusero, housuja en muista laittaneeni vaikka ihan siistejä jakkupuvun housuja löytyykin. Minulle on tärkeää erottaa arki ja juhla, ja kun pienessä piirissä juhlitaan, niin eroa tulee juuri siitä että nähdään vähän enemmän vaivaa ja luodaan erityistä tunnelmaa kautta linjan. Tuntuisi hassulta laittaa ruuat vimpan päälle, koristella koti, kattaa kauniisti jne. ja sitten ryömiä pöytään jossain pyjamissa. Kyllä se minulla tunnelmaa lätsähdyttäisi.
Kalsareissa koko perhe.Ja jos johonkin joutuu liikkumaan,päälle vetäistään pieruverkkarit.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon mekkokysymykseen: ehkä se onkin juuri siinä, että mekossa olo tuntuu erilaiselta = vaikka vähän juhlavammalta kuin housuissa, jos arkena käyttää enemmän housuja. Siis että jotta housut tuntuisivat juhlavilta, niiden pitäisi olla jotkut tosi erityiset, kun taas mekko voi olla rennompikin.
Lisäksi tietysti joustavasta kankaasta valmistetut mekot ovat mukavia ja niiden alla mahtuu masu pömpöttämään jouluaterian jälkeen. Housuissa on aina se vyötärö, vaikka kuinka sopiva ja mukava.
Tottakai jokainen päättää itse, mitä pukee, mutta itselle mekko on aika vakkarivalinta näistä syistä. Joskus on sukujoulussa ollut myös hame + hienompi pusero, housuja en muista laittaneeni vaikka ihan siistejä jakkupuvun housuja löytyykin. Minulle on tärkeää erottaa arki ja juhla, ja kun pienessä piirissä juhlitaan, niin eroa tulee juuri siitä että nähdään vähän enemmän vaivaa ja luodaan erityistä tunnelmaa kautta linjan. Tuntuisi hassulta laittaa ruuat vimpan päälle, koristella koti, kattaa kauniisti jne. ja sitten ryömiä pöytään jossain pyjamissa. Kyllä se minulla tunnelmaa lätsähdyttäisi.
Nimenomaan. Se mekko itsessään jo tuntuu juhlavalta, juuri siksi kun se on "spesiaalia". Ja tuo pömpötys on myös täysin totta. Olo tuntuu muutenkin jotenkin kevyeltä ja vapaalta.
Menin joskus joulukylään aatto teinit pukennu ylleen adidasverkkarit,joku t,-paita urheilu.Ite olib puk.laittautunnu jouluun.Kyllä meillä yleensä on perhe joulu ateriallekkin kaikki pukeutunut kauniisti,ihan pieninkin..Tosin nyt en tiedä tätä jouluu miten menee..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aattona on tavallisesti pukeuduttu nätisti, koska ollaan menty klo 16 kirkkoon ja sen jälkeen glögille isovanhempien luo. Nyt nuo molemmat jäävät pois, mutta kyllä minä silti laitan päälleni punaisen samettimekkoni kuten joka joulu.
Mahtaa olla jo kulahtanut mekko🤣
Minun mielestäni hienoa mahtua useampana peräkkäisenä vuotena samaan mekkoon. Minä en mahdu ja epäilen että sulla on sama juttu kun niin oudolta ajatus tuntui.
Riippuu mekosta. On eri asia mahtua samaan mekkoon vuodesta toiseen jos mekko on kapea ja joustamatonta kangasta kuin että se on pari metriä ympärysmitaltaan ja trikoinen.
Niin joo, housujahan on vain kireitä ja hiostavia. Mukavia ja siistejä housuja ei ole.