Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten pukeudutte jouluaattona? Entä lapset/teinit?

Vierailija
30.11.2020 |

Onko teillä tapana pistää parempaa päälle jouluna vai oletteko tavallisissa kuteissa?

Kommentit (706)

Vierailija
101/706 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaan oloasuun. Ei ikinä mitään juhlavaatteita. 

Vierailija
102/706 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juhlavaatteet olisi ihanat, mutta jouluaattona tulee toisaalta löhöiltyä takkatulen loimussa, toisaalta raadettua keittiössä. Lapset ovat vielä pieniä, joten heidänkin kanssaan pitää painia. Jouluasun on siis oltava mukava ja siinä on oltava hyvä liikkua. Olen yleensä käyttänyt siistiä, väljää neulemekkoa ja hyviä paksuja sukkahousuja. Olen laittanut kuitenkin päälle niitä parempia arkikäyttöön liian kalliita koruja. Hiukset on monena vuotena ollut nutturakampauksella, niin eivät ole tiellä touhutessa. Pienillä pojillani on tänä vuonna jouluneuleet ja ihan tavalliset yksiväriset housut collegemateriaalia.

Hämmästyttää, että joku on suunnitellut kuukautta ennen omat ja lasten asut ja korut ja kampaukset.

Boiko olla edes totta!

??? Kerroin mitä itselläni on ollut aiempina vuosina yllä. Joka vuosi mennään aika samalla kaavalla, eikä niitä uusia asuja näin 24 päivää ennen joulua mitenkään mystisesti putkahtele... Alkaisi tulla kiire tilata, jos jotain aivan uutta haluaisi. Vaatekaappini on aika simppeli ja pelkistetty, joten valinnanvaraa ei paljoa ole. Koruvalikoimakaan ei ole kovin laaja. En ole kuitenkaan tehnyt vielä tarkkaa valintaa mekosta ja koruista.

Taaperot kasvaa niin kovaa vauhtia, että kyllä, jos haluaa niille päälle muutakin kuin tavalliset leikkiasut, niin asiaa joutuu aikaisemmin kuin edellispäivänä. Ei sitä oikeankokoisten jouluvaatteiden valikoimaa kovin paljoa taaperon vaatekaapissa ole tuosta noin vaan. Pienempi pukee isoveljensä viimejouluiset vaatteet, isommalle tilasin kivan jouluneuleen jo muutama viikko sitten, kun tuli vastaan. Kiva, kun sopii värinsä puolesta yksiin jo olemassaoleviin sopivankokoisiin housuihin, niin välttyy uusilta housuhankinnoilta.

Ihan suosittelen tällaisten asioiden (kuten taaperon jouluvaatteet) miettimistä jo näihin aikoihin, joulunalusaikana on muutenkin aika paljon häslinkiä ja stressiä lahjojen ja jouluruokien kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/706 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ateistisesta perheestä, jo neljättä sukupolvea. Eikä olla mitään yläluokkaisia. Mutta kyllä meillä on aina pukeuduttu paremmin jouluaaton ruokailuun!

Aattoaamusta iltapäivään koodi on ”smart casual” kun käydään haudoilla ja viedään lahjoja sisaruksille jne. Klo 16 joulusauna, minkä jälkeen ykköset ylle. Minusta on aina yhtä sykähdyttävää nähdä mieheni pukeutuneena vain ”minua” varten pukuun. Ja kyllä hänkin arvostaa, että esim. laitan hiukset nätisti. Ruokailun jälkeen pukukoodi keventyy, saa laittaa yöpuvun tai oloasun jos tahtoo. Joulupäivän sääntönä on ollut, että päivävaatteet päälle klo 12 ja sitten koko perheen kanssa ulkoilemaan pariksi tunniksi.

Mummolla oli ensimmäiseksi aviojouluksi tekemänsä joulumekko vuodesta 1957 vuoteen 2018 kunnes kuoli. Kaikissa joulukuvissa se sama koristeltu villamekko, ajatelkaa!

Vierailija
104/706 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie oon neulonu semmosesta punaisesta kiiltävästä pörrölangasta vartalonmyötäisen mekon. Joustaa hyvin niin mahtuu kaikki herkut pömpöttämään. Jalkaan mustat legginssit tai sukkahousut ja käsiä/hartioita lämmittämään valkoinen tai musta neule.

Vierailija
105/706 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normi kuteet. Mulle ihan normi viikonloppu.

Vierailija
106/706 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlamekko, alla stay upit, stringit ja alapää sheivattu. Joulu on juhlan aikaa ja sen mukaisesti pukeudutaan.

Vierailija
107/706 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siistit, vähän juhlavat ja väritykseltään harkitut vaatteet, jotka ovat myös rennot, joustavat ja mukavat.

Vierailija
108/706 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieruverkkarit.

Jos tulee vieraita, tai mennää mualle kylään, niin sitten pukeudutaan normaalia juhlavammin, mutta

oman porukan kesken kotona pitää voida olla rennosti.

Panostatko edes kattaukseen?

Miksi? Maistuuko se kinkku paremmalta kun sen tarjoilee hopeavadilta? Ei maistu. Täysin turhaa alkaa hienostella

Ihan mielenkiinnosta. Mikä on se asia johon sitten panostat ja josta nautit niin että satsaat ja olosi tuntuu spesiaalilta?

Teet niinkuin teet joulun kanssa, ei mua haittaa, mutta itse toki kun rakastan joulua ja tämä vuosi on muutenkin ollut yhtä ja samaa, niin erityisesti itse haluan juhlistaa nyt joulua ja olla rennosti mutta juhlavasti.

Toki satsaan pukeutumisella muihinkin nauttimiini asioihin sitten kun niistä voi taas nauttia (keikat, konsertit, teatteri jne).

Ohis

Vierailija
109/706 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlavaatteet tietysti! Kyllä niissä arkivaatteissa saa olla ihan tarpeeksi arkena.

Vierailija
110/706 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenkodissakin oli jouluaattoaterialla aina hieno kattaus ja juhlavat vaatteet (ei iltapukutasoa kuitenkaan), joten samaa perinnettä olen jatkanut aikuisena. Olen esteetikko ja nautin juhlakoristeista ja siitä, että harvoin saa tälläytyä. Juhlan pitää meillä selvästi erota arjesta. Ei ole mikään stressin aihe vaan päinvastoin oikein odotan, että saan kynttelikön pöytään jne.

Vierailija
111/706 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieruverkkarit.

Jos tulee vieraita, tai mennää mualle kylään, niin sitten pukeudutaan normaalia juhlavammin, mutta

oman porukan kesken kotona pitää voida olla rennosti.

Panostatko edes kattaukseen?

Miksi? Maistuuko se kinkku paremmalta kun sen tarjoilee hopeavadilta? Ei maistu. Täysin turhaa alkaa hienostella

Ihan mielenkiinnosta. Mikä on se asia johon sitten panostat ja josta nautit niin että satsaat ja olosi tuntuu spesiaalilta?

Teet niinkuin teet joulun kanssa, ei mua haittaa, mutta itse toki kun rakastan joulua ja tämä vuosi on muutenkin ollut yhtä ja samaa, niin erityisesti itse haluan juhlistaa nyt joulua ja olla rennosti mutta juhlavasti.

Toki satsaan pukeutumisella muihinkin nauttimiini asioihin sitten kun niistä voi taas nauttia (keikat, konsertit, teatteri jne).

Ohis

Ei ole mitään semmoista mihin panostaisin. Eikä olo tunnu kyllä spesiaalilta missään

Vierailija
112/706 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh! Kyllä meillä miehillä on kestämistä tuossa rouvien joulutohotuksessa. Juteltiin toimistolla äijäporukassa aiheesta ja vain yksi kertoi olevansa innolla mukana. Onhan se tietysti kiva syödä jouluruokia ja saa ottaa ruokaryypynkin ilman mulkaisua.

Mutta se tohotus joulun alla! Kaiken voisi kuitenkin hoitaa yhdellä kauppareissulla.

Vierailija
113/706 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsuudenkodissa ei pukeuduttu mitenkään erityisesti aattona. Ollaan muutenkin sellasta porukkaa, ettei hienompi pukeutuminen ole meillä suosiossa (termiä 'juntti' voi halutessaan käyttää, ei haittaa).

Ei nyt välttämättä ihan pyjamassa tulla joulupöytään mutta jotkut ihan perus oloasut, joissa hengaillaan muinakin päivinä. Jouluruokailu ei myöskään ole mikään suuri esteettinen spektaakkeli, ei erityisiä kattauksia tms. Pääroolissa ihan vaan se itse ruoka ja syöminen. Näin meillä. Onneksi oon onnistunu löytämään täysin samanhenkisen puolison :D

Vierailija
114/706 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aattona on tavallisesti pukeuduttu nätisti, koska ollaan menty klo 16 kirkkoon ja sen jälkeen glögille isovanhempien luo. Nyt nuo molemmat jäävät pois, mutta kyllä minä silti laitan päälleni punaisen samettimekkoni kuten joka joulu.

Mahtaa olla jo kulahtanut mekko🤣

Ei muuten ole! Se on mun joulumekko ja käytössä vain jouluna, se on hankittu noin 20 vuotta sitten.

Hienoa! Se ei jokanaiselle enää mahdukaan 20 vuotta vanha mekko. Kanna sitä ylpeydellä!

115/706 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki te hienosti pukeutuvia kritisoivat: mikä teidän mielestänne ylipäätään erottaa juhlan arjesta, jos ei puhtaus, vaatetus ja ruoka/juoma? Suomalaisten juhlallisuuksien elementit ovat karisseet vauhdilla viime vuosikymmeninä. Siinä missä ennen juhlallisuus tuntui luissa ja ytimessä "poikkeuksellisen runsaana ja hienona" syömisenä, myös vaatteet olivat ihan viimeisen päälle ja koti puunattu ihan tiptop-kuntoon. Kouluissa joulujuhlaa varten viikkokausia, tehtiin tanssi-, sirkus- ja musiikkiesityksiä. Oli yhteislaulua, kimaltelevat sukkikset ja nätti hiuspanta. Nykyään ei vissiin ole mitään. Haetaan kolmiraidoissa todistus ja kotiin katsomaan telkkaria. 

Ja aina saa kuulla, miten on niin kovin stressaavaa joulu, stressaa syntymät ja valmistujaiset ja kaikki muu juhlahumu. Minulle parasta juhlaa on stressittömyys ja rento ilmapiiri.

Vierailija
116/706 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleva naisystävä joutuu pukeutuun tonttuasuun.Itse toimin pukkina.Tonttu saa tyhjentää säkit illan aikana.

Vierailija
117/706 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaaleissa siisteissä vaatteissa ollaan, siisti paita ja farkut/chinot lapsilla. Itse varmaan myös laitan siistit farkut tai ehkä jopa hameen. Ei oteta kuitenkaan paineita vaatteista, turha huolehtiminen ei kuulu jouluun.

Vierailija
118/706 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chinot....🤣

Vierailija
119/706 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon punaista ja pukeudumme koko perhe juhlavasti.

Minulla korot, kivat sukat ja jouluinen kaunis mekko.

Kuljetteko yleensäkin kengät jalassa sisälläkin vai onko kengät jalassa sisällä kulkeminen vain jotenkin "hienoihin" tapahtumiin varattu asia :D

Vierailija
120/706 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse puen yleensä neulemekon ja sukkahousut. Mies kauluspaidan/siistin neuleen ja siistit housut.

Lapsille ehkä siisteimmästä päästä olevat arkivaatteet. Sellaiset, joissa on mukava olla, mutta ei mitään verkkareita ja urheiluhuppareita.

Vaatetus tekee juhlan tunnun ja tekee jouluruokailuun juhlafiiliksen.