EU-ruoka-avustuksesta valitusta. Anteeksi.
Onko muita köyhiä linjoilla? Olen sairaseläkkeellä, joka ei yksinhuoltajalle kovin riittävä. Nyt jaetaan taas EU-ruoka-avustuksia, ja olinkin aivan innoissani menossa hakemaan lasten kanssa.
Sitten näin kuvan tuotteista. Siellä on kaikki halvimmat kuiva-aineet kerätty huonoimpana laatuna kassiin. Siis kamalaa olla näin kiittämätön, mutta ei minun lapset valitettavasti syö tuota täysjyvämakaronia, vaan kaupan 24c hintainen tavallinen makaroni on heidän makuunsa.
Kaurahiutaleet on niin suuria, että niistä tehtyä puuroa pitää hauduttaa todella pitkään, että saa pehmeäksi. Ohjeen mukaan keitettynä jää kokkareikksi, eikä se oikein maistu edes minulle, joka pidän kaurapuurosta.
Ja se näkkileipä ja hapankorppu. Todellakin syödään kaikki ne, mutta kun niitä joutuu kotiin ostamaan omistakin rahoista.
Ehdotukseni sen sijaan avustuskassin sisällöksi, siis jollei tarvitse olla tuota mikä säilyy 5 vuotta.
Vehnäjauhojen lisäksi pitäisi laittaa kuivahiivaa. Kaurahiutaleet tavallisen kokoisena. Puuroriisi ja maitojauhe on hyvä yhdistelmä. Sämpyläjauhoja mukaan vaikka, sen näkkärin sijasta. Hapankorppu ok, mutta näkkäri ei ole hyvää laadultaan, tai on säilötty liian kauan. Öljypullo olisi hieno asia. Ja mausteita, sekä soijarouhetta, joka korvaa jauhelihaa. Tomaattimurskatölkkejä. Kookoskermaa tai muuta sellaista, mistä saa kermaisuutta ja täyteläisyyttä ruokaan. Tonnikalaa tai muita kalatuotteita, tölkitettynä olisi järkevää laittaa mukaan.
Ja sitten ihan niitä perusohjeita vaikka, kuinka teet pizzapohjan, sämpylän tai minkä tahansa näistä aineksista. Jos siellä olisi vaikka lasagnelevyjä, sellainen juustokastikejauhepussi, niitä tomaattimurskia ja soijarouhetta, siitä saisi jo kokonaisen aterian. Lisäksi tonnikala, öljy, vehnäjauho ja ne samat tomaattimurskat niin olisi jo pizzakin. Sitten sämpylöitä saa tehtyä, kun on kaikki ainekset valmiina, tai vuokaleipää, kun on hiivatkin.
Lisäksi voisi laittaa sokeripussin, teetä, hunajaa. Rusinoita ja perunajauhoja niin saisi rusinasoppaa riisipuuron kanssa.
Tällä hetkellä sieltä ei oikein saa mitään terveellistä ruokaa tehtyä, vaan pitää miettiä että mitä kaikkea kaupasta haetaan, että pussista hyötyy mitenkään.
Olisi hyvä, jos saisi pussin sisällöstä tehtyä valmiita ruokia ja aamiaisia ja iltapaloja. Joissain kodeissa lapset joutuu yksin miettimään EU-ruokakassin sisällöstä itse ruokaa itselleen. Olisi nyt kiva, että saisivat hekin sieltä oikeasti ruoat tehtyä.
Olen silti kiitollinen siitäkin, mitä tuolla kassissa on, mutta minusta on aika iso riski, että osa elintarvikkeista jää kaappeihin pölyyntymään. Meillä ainakin ne einesjuustopastat ei kelpaa kenellekään, ja ovat todella suolaisia.
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Koska alkoi harmittaa tämä kommenttien laatu, niin klikkasin itseni verkkokauppaan Prismaan ja aloin latoa samoja tuotteita ostoskoriin, mitä avustuksessakin on. Lisäsin oman ehdotukseni mukaisia tuotteita, ja oli vaikea saada täytettyä sitä 50€, joka EU-ruoka-avustuksen arvo on. Tässä hintoineen, mitä koriin laitoin.
Vehnäjauho 0,89€
Sämpyläjauho 1,15€
Puuroriisi 1,05€
3kpl perunamuusijauhepakettia 3,45€
Soijarouhe 3,05€
2pkt lasagnelevyjä 2,78€
Kaurahiutale (ei pika) 0,75€
Juokseva hunaja 1,98€
Jauhelihamauste 0,69€
Sipulijauhe 0,69€
Paratiisimysli 2,69€
Kuivahiiva 1,28€
Rusinapaketti 1,35€
Perunajauho 0,79€
Kuivattu herne 0,75€
Täysjyvämakaroni 0,82€
Rapsiöljy 1,49€
4pkt italianpataa 5,36€
6prk tomaattimurskaa 1,44€
2prk tonnikalaa öljyssä 2,38€
Rasvaton maitojauhe 5,59€
2prk sika-nautasäilykettä 5,50€
Vihreä tee 0,79€
Liptontee 1,78€Yhteensä 48€ ja muutama sentti päälle. Sokeripussi olisi vielä sopinut budjettiin.
Jos siis 10 kuiva-ainetta saadaan 50€ nyt EU-ruoka-avusta, niin joku muukin kuin minä voisi kritisoida tätä ihan ääneen. Vaikka sitä katsotaankin pahalla.
ap
Ei tuo niin paha ollut kuin olin tämän ketjun perusteella olettanut, tosin itselläni jäisi kasvissyöjänä nuo liharuuat kyllä käyttämättä. Mutta oli tuossa ihan positiivisia yllätyksiäkin, kuten mysli, tee ja hunaja, ja nyt joulun lähestyessä on kiva, että on puuroriisiä.
Tuo oli minun lista. Eu-ruokapaketti sisältää 10 tuotetta:
Vehnäjauho
Sämpyläjauho
Puurohiutale
Mysli
Maitojauhe
Pussipasta
Lihasäilyke
Hernekeittotölkki
Hapankorppu
TäysjyvämakaroniArvo 50€.
ap
Anteeksi, luin huolimattomasti. Ja siis selvyyden vuoksi, en tarkoittanut silti edellisessä viestissäkään kritisoida aloitustasi, koska olen todellakin sitä mieltä, että avustuksiakin saa kritisoida ja esittää niihin parannusehdotuksia. Sinun ehdotuksesi ovat tässä olleet hyviä! Ja kuten mainitsinkin, kasvissyöjälle näistä ei kauheasti iloa olisi - ja ei tuo jauhojen jakaminen tosiaan paras vaihtoehto ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Koska alkoi harmittaa tämä kommenttien laatu, niin klikkasin itseni verkkokauppaan Prismaan ja aloin latoa samoja tuotteita ostoskoriin, mitä avustuksessakin on. Lisäsin oman ehdotukseni mukaisia tuotteita, ja oli vaikea saada täytettyä sitä 50€, joka EU-ruoka-avustuksen arvo on. Tässä hintoineen, mitä koriin laitoin.
Vehnäjauho 0,89€
Sämpyläjauho 1,15€
Puuroriisi 1,05€
Soijarouhe 3,05€
2pkt lasagnelevyjä 2,78€
Juokseva hunaja 1,98€
Jauhelihamauste 0,69€
Sipulijauhe 0,69€
Paratiisimysli 2,69€
Kuivahiiva 1,28€
Rusinapaketti 1,35€
Perunajauho 0,79€
Kuivattu herne 0,75€
Täysjyvämakaroni 0,82€
Rapsiöljy 1,49€
4pkt italianpataa 5,36€
Vihreä tee 0,79€
Liptontee 1,78€Yhteensä 48€ ja muutama sentti päälle. Sokeripussi olisi vielä sopinut budjettiin.
Jos siis 10 kuiva-ainetta saadaan 50€ nyt EU-ruoka-avusta, niin joku muukin kuin minä voisi kritisoida tätä ihan ääneen. Vaikka sitä katsotaankin pahalla.
ap
Ei muuta, kun printtaa ulos ja ota kauppaan mukaasi, kun menet. Saat just sitä mitä haluat. Sulla ei ole mitään käsitystä siitä mitä tarkoittaa sana apu. Mieti näitä mietteitäsi jonkun aikaa ja sitä miksi ihmiset ovat niin negatiivisesti suhtautuneet avautumiseesi. Muistele sitten, vaikka sanontaa lahjahevosesta.
Tuokin listaa vastaa sinun mieltymyksiäsi, ei jonkun toisen.
En ole ap, mutta miksi sinusta ruoka-avun sisällöstä ei saisi esittää kritiikkiä? Tai parannusehdotuksia?
Vierailija kirjoitti:
Paikallislehdessä oli tänään kuva ruokakassista, jonka joku sisältöön tyytymätön oli jättänyt roskalavan viereen lintujen nokittavaksi. Olisihan sen voinut vaikka palauttaakin.
Niitä jauhoryynimuovikasseja näkyy vähän siellä sun täällä. Muovit muovikeräykseen.
Venäläiset tekee niistä puuroista keksejä sekoittaa kaurapuuroon munan ja uuniin . Maitojauhe et menee murukahviin ja lättyihin ja lapsille sekä piimää ne juottaa koirille . Yhden näin tekevän leipää yhdistämällä kaikki jauhot . Öljyä vähän ja uuniin. Venäläiset myös varastelee pikkulusikoita haarukoita juomalaseja mukeja ,osa myydään . Käytettyjä kahviastioita myynnissä ....kun ne päästää kylään ne menee heti kaapelille pyytää saada tehdä puuroa jne. Oikeita syömäreitä !! Aina vaan ajattelee ruokaa . Peto ilkeä .
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan superrikas eliìtti nauraa napaansa yksityissaarillaan kun kurjalisto tappelee kaurahiutaleista ja hernekeittopurkeista keskenään. Jos kaikki maailmaan rikkaudet jaettaisiin tasaisesti olisimme kaikki miljonäärejä.
No emme olisi. (Suomessa) ns rikkaat maksavat 80 prosenttia köyhempien menoista (meillä se tarkoittaa usein työssäkäyviäkin, asumistukia yms) . Aika äkkia tulisi hätä käteen, kun ei enää velkaa saisi ja tukirahat ja tt-tuet jouduttaisiin lopettamaan, jos nuo rikkaammat lopettaisivat verojen maksamisen ja työn tekemsien ja yrittämisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vehnäjauho 0,89€
Sämpyläjauho 1,15€
Puuroriisi 1,05€
Soijarouhe 3,05€
2pkt lasagnelevyjä 2,78€
Juokseva hunaja 1,98€
Jauhelihamauste 0,69€
Sipulijauhe 0,69€
Paratiisimysli 2,69€
Kuivahiiva 1,28€
Rusinapaketti 1,35€
Perunajauho 0,79€
Kuivattu herne 0,75€
Täysjyvämakaroni 0,82€
Rapsiöljy 1,49€
4pkt italianpataa 5,36€
Vihreä tee 0,79€
ap
Ei muuta, kun printtaa ulos ja ota kauppaan mukaasi, kun menet. Saat just sitä mitä haluat. Sulla ei ole mitään käsitystä siitä mitä tarkoittaa sana apu. Mieti näitä mietteitäsi jonkun aikaa ja sitä miksi ihmiset ovat niin negatiivisesti suhtautuneet avautumiseesi. Muistele sitten, vaikka sanontaa lahjahevosesta.
Tuokin listaa vastaa sinun mieltymyksiäsi, ei jonkun toisen.
Kun menen kauppaan, suunnittelen järkevästi ruokalistan ja sen raaka-aineet, niin, ettei hävikkiä synny, ja että ruoka on monipuolista ja edullista.
Tuo lista oli ehdotukseni monipuolisemmasta ruoka-avustuksesta, josta saisi kuitenkin ihan ruokia tehtyä. Yritin miettiä sellaisia yleisiä asioita, mitä vaikka koulussakin voisi tarjota aamiaiseksi tai välipalaksi, kun sellaiset sopii kotiinkin tarjottavaksi.
Tuosta saa tehtyä hernekeiton, tonnikalapizzan, lihasäilykkeestä ja makaronista tomaattisen padan, lihasäilykkeestä pihviä ja perunamuusia, riisipuuroa ja rusinasoppaa, tomaattikeittoa sämpylöiden kanssa, soijarouhekastiketta ja perunamuusia. Valmis ruoka on italianpata, joka on valmispussina. 8 pv ruoat.
Sitten riittää tehdä kaurapuuroa, riisipuuroa rusinasopan kanssa useamminkin, on mysliä, voi leipoa todella monta leipää ja sämpyläsatsia ja veden sijasta saa juoda teetä hunajalla tai sokerilla.
Voi leipoa vaikka pullaakin, jos oikein haluaa herkutella. Rusinat sopii siihenkin. Tuolla 50€ kassilla elää samaan tyyliin kuin avustuskassin tuotteilla, mutta pidempään ja monipuolisemmin.
ap
Köyhistä köyhin kirjoitti:
Mä haluaisin kaviaaria, shampanjaa, sammakonreisiä ja hanhenmaksapalleroita. Mä en mitään makaronia syä. Hyi!
Tiedätkö mikä tuskainen elämä on niillä hanhilla joiden maksasta ne pallerot tehdään?
Häpeä.
Rusinat kyllä voi syödä sellaisina nehän on kuivattuja viinirypäleitä . Niitä kuuluu laittaa pullaa kun leipoo tai kakkuun . Asunnottomille kuuluu olla grillipaikkoja missä kattiloita ,sen verran että voi kuumentaa soppaa. Kettingillä kiinni . Ämmäs suon kaatopaikalla asuu asunnottomia helluntaiseurakunta vapaakirkko vie niille ruokaa sinne . Sämpylä jauhoista tehdään leipää kyllä työttöminä on ihan akateemisia ihmisiä . Mutta niillä rahoilla tukia mitä saa pystyy ostamaan ruokansa ja alusvaatteet . Saippuaa. Tiedätte että hampurilainen maksaa 1,20€ .....kaupassa 80cnt. Että ahneus on kurjaa . Ei työssä käyvät sen paremmin syö . Ainoa mitä ei saa on tuoreet tuotteet . Mutta varastaminen ei ole ihmisen elämää ,varastetaan vaatteita kenkiä lähiöissä toisilta ,se on vääryyttä .
Vierailija kirjoitti:
Meille ostetaan aina nimenomaan isoja kauraryynejä, koska niistä saa jugurtin kanssa ihanaa tuorepuuroa. Niistä voi myös leipoa kaurakeksejä.
EU-kassin kauraryynit on aivan oma lajinsa ei niitä kaupoissa myydä.
Vierailija kirjoitti:
Paikallislehdessä oli tänään kuva ruokakassista, jonka joku sisältöön tyytymätön oli jättänyt roskalavan viereen lintujen nokittavaksi. Olisihan sen voinut vaikka palauttaakin.
On paikallislehdellä mielenkiintoinen juttu! EU.n Ruokakassi jätetty roskalavan viereen! Ei vit........ ! Olisi pitänyt jättää koko kassi ottamatta, ei tuollaista voi palauttaa. Huippujournalismia.
Onpa kieltämättä erikoinen kassi! Meinasin hakea sellaisen viime viikolla, mutta käsi murtui ja en tohtinut mennä katsomaan, kun ilmoituksessa varoiteltiin 8kg painosta. Noh, lähes kaikkia noita ilmoitettuja tuotteita olikin kaapissa. Onko siis niin, että jossain maakunnissa tarvitsee jonkin lipukkeen eu-kassin hakemiseen? Käsittääkseni Helsingissä ne voi vaan hakea.
Mutta eikö tilanteessasi saisi sossusta täydentävää vaikka ruokamaksusitoumuksena? Saisit ostaa tarvitsemaasi. Sossu kaiketi laskee noin 5€/pvä yksin asuvan ruokaan. Itse olen saanut jopa tilille rahaa seuraavaksi päiväksi ruokaan, kun nyt yritetään välttää kassalla lappulippusten käsittelyä ja taakse kertyvää jonoa. Soittoa sossuun vaan!
Äläkä välitä soraäänistä. Me kurjuuden kokeneet ymmärrämme kyllä sinua. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Olet ap ihan oikeassa.
Ihan samaa olen miettinyt itsekin. Köyhä olen ollut aina eli vähällä pärjätään ja se on ok. Mutta tiedän, että kasseista jää paljon käyttämättä juuri mainitsemistasi syistä.
Mainitsemasi elintarvikkeet saisivat varmasti paremman vastaanoton kuin nykyinen sisältö. Tulisi todelliseen käyttöön.
Köyhätkin kantavat eu- kasseja biojätteeseen tai eläintiloille. Se nyt ei ole mikään salaisuus, turha sitä on kaunistella tai siunailla.
Vaikka olen köyhä, en syö sikanautaa purkista. Siitä on terveellisyys kaukana.
Järkevämmän sisällön kassiin saa ihan samalla rahalla eikä ruokaa menisi hukkaan kuten nyt menee.
Tottahan se on, että osa pussinhakijoista jättää osan sisällöstä pois jo hakiessa. Se on luvallista. Kyllä pussin sisältöä ehkä olisi järkevä kehittää. -Terveisin yksi vapaaehtoinen tyyppi pussienjakopäivästä.
Eipä tuossa pussukassa juurikaan kehumista ole. Surkeaa mössöä.
Vierailija kirjoitti:
No sitten meillä on samat tulot. Lisäksi saan yhdestä lapsesta lapsilisän, toinen saa itselleen opintotuen, joka kuluu kirjahankintoihin kokonaan. Eikä riitäkään. Elatusapua saan 150€ kummastakin, eli 300€ yhteensä.
Lääkkeisiin minulla kuluu normaalisti 120-150€ kuukaudessa, ja osa näistä on ilman korvattavuutta. Asumiseen kuluu 350€ kuukaudessa, koulukirjoihin ehkä 20€ kuukaudessa opintotuen lisäksi. Kulkemiseen menee varmaankin 30€. Puhelin- ja nettilasku kolmelta 60€.
Kaikkinensa saan käteen n. 1050€ joka kuukausi, josta siis vaatteisiin, hygieniaan ja ruokaan jää meille kolmelle jotain 500€ kuukausittain. Se on vähemmän, kuin toimeentulotukiasiakkaalle yksinhuoltajan perusosa, mutta minä en saa toimeentulotukea asunnon vuoksi.
ap
Nyt jätät jotain kertomatta, koska omistusasunto ei ole este toimeentulotuen saamiselle. Jos se on teidän vakituinen kotinne, sitä ei pakoteta myymään. Nuo lääkkeet monet varmasti myös huomioitaisiin menoina.
Mun sairaseläkeläissukulaisella jää suurin osa käyttämättä, koska hän ei voi juoda maitoa lainkaan, ei osaa leipoa eikä kykenisikään koska toinen käsi ei juurikaan toimi. Oon koettanut opettaa tekemään kaurapuuroa mikrossa, mutta ei vaan onnistu. Hapankorput siitä syö ja siinä se taitaa ollakin. Ei ole enää hetkeen ollut sitä juustopastaa, näkyy olevan perunahiutaleita. Minä leivon sämpylöitä ja teen hänelle ruokaa käydessä, mutta kun ei asu päivämatkan päässä, ei tule käytyä kuin kerran kuukaudessa. Vehnäjauhot hänelle on turhia, ylipainoa on liikaa muutekin, joten en keksi mitä niistä voisi tehdä. Annetaan ne, samoin maitojauheet, yleensä jollekin tutulle, ei ole siihen tarkoitettu, mutta sääli heittää pois. Ei hän saa edes hernekeittoa purkista tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vehnäjauho 0,89€
Sämpyläjauho 1,15€
Puuroriisi 1,05€
Soijarouhe 3,05€
2pkt lasagnelevyjä 2,78€
Juokseva hunaja 1,98€
Jauhelihamauste 0,69€
Sipulijauhe 0,69€
Paratiisimysli 2,69€
Kuivahiiva 1,28€
Rusinapaketti 1,35€
Perunajauho 0,79€
Kuivattu herne 0,75€
Täysjyvämakaroni 0,82€
Rapsiöljy 1,49€
4pkt italianpataa 5,36€
Vihreä tee 0,79€
ap
Ei tuo niin paha ollut kuin olin tämän ketjun perusteella olettanut, tosin itselläni jäisi kasvissyöjänä nuo liharuuat kyllä käyttämättä. Mutta oli tuossa ihan positiivisia yllätyksiäkin, kuten mysli, tee ja hunaja, ja nyt joulun lähestyessä on kiva, että on puuroriisiä.
Tuo oli minun lista. Eu-ruokapaketti sisältää 10 tuotetta:
Vehnäjauho
Sämpyläjauho
Puurohiutale
Mysli
Maitojauhe
Pussipasta
Lihasäilyke
Hernekeittotölkki
Hapankorppu
TäysjyvämakaroniArvo 50€.
ap
Tuon EU-kassin arvo ei ole 50€. Kaupassa ehkä vähän alle 20€ ja kilpailutettuna suoraan tuottajalta tms ostettuna kympin luokkaa.
Nyt, kun tässä ketjussa on paljon hyvin pärjääviä ja ruoka-avusta kiinnostuneita, haluan sanoa tämän: kun korona tai jokin vastaava vitsaus alkaa riehua oikein kunnolla, älkää ryhtykö hamstraamaan silmittömästi.
Viime keväänä hysterian alettua kiertelin viikoittaisella ruokaostosreissullani paikallisia kauppoja ja yritin löytää ruokaa, johon rahani olisivat riittäneet. Tuolloin pystyin vielä leipomaan ja keittelemään, mutta kaupoista olivat lopussa jauhot, herneet, makaronit, perunat, hiutaleet, näkkärit, hapankorput, leivät, maidot, juustot ja säilykkeet. Siis kaikki, jopa valtavat jauhosäkit. Joitakin hyvin kalliita erikoissäilykkeitä oli jäljellä. Entinen minäni olisi ostellut lihatiskin tyhjäksi ja hakenut ravintolasta loput, mutta nyt olisin tarvinnut halvinta perusruokaa.
Oli, kuulkaa, epätoivoinen olo. Pelko jatkui pitkään, ennen kuin myymälöihin pystyttiin toimittamaan tarpeeksi tavaraa niin, että voi olla melko varma siitä, ettei se loppuisi. Miettikää meitä köyhimpiä seuraavan kerran, kun kahmitte kymmenen makaroni- ja hernepussia mukaanne ja palaatte vielä varmuuden vuoksi autolta takaisin hakemaan hyllystä loputkin. Ja syökää pakastimenne ja kuivakaappinne edes puolityhjiksi ennen kuin lähdette rohmuamaan lisää.
Nro 42
Vierailija kirjoitti:
Vehnäjauho 0,89€
Sämpyläjauho 1,15€
Puuroriisi 1,05€
Soijarouhe 3,05€
2pkt lasagnelevyjä 2,78€
Juokseva hunaja 1,98€
Jauhelihamauste 0,69€
Sipulijauhe 0,69€
Paratiisimysli 2,69€
Kuivahiiva 1,28€
Rusinapaketti 1,35€
Perunajauho 0,79€
Kuivattu herne 0,75€
Täysjyvämakaroni 0,82€
Rapsiöljy 1,49€
4pkt italianpataa 5,36€
Vihreä tee 0,79€
ap
Kiitos tästä listasta. Olen joskus ajatellut tuon kassin hakemista, mutta oletin sen sisällön olevan juuri tuon kaltainen. Suurin osa (melkein kaikki) sellaisia, etten itse voisi syödä. Ja perusteluna ihan terveydelliset syyt (=sairaudet).
Kauan sitten hain EU-kassin ja yritin selvittää kenen bisnes se on. Todellakin syömäkelvottomia tuotteita. Roskiin meni, maistatin monilla, kukaan ei syönyt näitä: sianlihasäilyke, juustopasta pussiruoka, kivikovat kaurahiutaleet. Kassin sisällöstä tuli käytettyä hapankorput, kaurakeksit ja maitojauhe ja makaronit. Mutta ne on kaupassakin ihan halpoja! Mitä maksaa Suomen valtio jollekin firmalle tästä muovikassillisesta huonolaatuista tavaraa.
Venäläiset virolaiset kyllä vohkii eniten niitä ja hellarivaparit . Niillä on kaapit täynnä näitä avustusruokia . Maitojauhe ja kahvijauheet murut on niille ihan ykkönen sitten seuraa leivät . Niitä viedään Viroon Venäjälle puotilaan Riihimäelle , jakomäkeen Malmilla niitä homeleipiä jaetaan ja pelastusarmeija sekä Espoossa hellarit jakaa niitä . Perustuu kaikki ilmaista ideologiaan . Eniten varastavat kaupoista murukahveja ja maitojauhetta m. Sitten myös avataan paketteja syödään sieltä . Ahneus .