Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

EU-ruoka-avustuksesta valitusta. Anteeksi.

Vierailija
30.11.2020 |

Onko muita köyhiä linjoilla? Olen sairaseläkkeellä, joka ei yksinhuoltajalle kovin riittävä. Nyt jaetaan taas EU-ruoka-avustuksia, ja olinkin aivan innoissani menossa hakemaan lasten kanssa.

Sitten näin kuvan tuotteista. Siellä on kaikki halvimmat kuiva-aineet kerätty huonoimpana laatuna kassiin. Siis kamalaa olla näin kiittämätön, mutta ei minun lapset valitettavasti syö tuota täysjyvämakaronia, vaan kaupan 24c hintainen tavallinen makaroni on heidän makuunsa.

Kaurahiutaleet on niin suuria, että niistä tehtyä puuroa pitää hauduttaa todella pitkään, että saa pehmeäksi. Ohjeen mukaan keitettynä jää kokkareikksi, eikä se oikein maistu edes minulle, joka pidän kaurapuurosta.

Ja se näkkileipä ja hapankorppu. Todellakin syödään kaikki ne, mutta kun niitä joutuu kotiin ostamaan omistakin rahoista.

Ehdotukseni sen sijaan avustuskassin sisällöksi, siis jollei tarvitse olla tuota mikä säilyy 5 vuotta.

Vehnäjauhojen lisäksi pitäisi laittaa kuivahiivaa. Kaurahiutaleet tavallisen kokoisena. Puuroriisi ja maitojauhe on hyvä yhdistelmä. Sämpyläjauhoja mukaan vaikka, sen näkkärin sijasta. Hapankorppu ok, mutta näkkäri ei ole hyvää laadultaan, tai on säilötty liian kauan. Öljypullo olisi hieno asia. Ja mausteita, sekä soijarouhetta, joka korvaa jauhelihaa. Tomaattimurskatölkkejä. Kookoskermaa tai muuta sellaista, mistä saa kermaisuutta ja täyteläisyyttä ruokaan. Tonnikalaa tai muita kalatuotteita, tölkitettynä olisi järkevää laittaa mukaan.

Ja sitten ihan niitä perusohjeita vaikka, kuinka teet pizzapohjan, sämpylän tai minkä tahansa näistä aineksista. Jos siellä olisi vaikka lasagnelevyjä, sellainen juustokastikejauhepussi, niitä tomaattimurskia ja soijarouhetta, siitä saisi jo kokonaisen aterian. Lisäksi tonnikala, öljy, vehnäjauho ja ne samat tomaattimurskat niin olisi jo pizzakin. Sitten sämpylöitä saa tehtyä, kun on kaikki ainekset valmiina, tai vuokaleipää, kun on hiivatkin.

Lisäksi voisi laittaa sokeripussin, teetä, hunajaa. Rusinoita ja perunajauhoja niin saisi rusinasoppaa riisipuuron kanssa.

Tällä hetkellä sieltä ei oikein saa mitään terveellistä ruokaa tehtyä, vaan pitää miettiä että mitä kaikkea kaupasta haetaan, että pussista hyötyy mitenkään.

Olisi hyvä, jos saisi pussin sisällöstä tehtyä valmiita ruokia ja aamiaisia ja iltapaloja. Joissain kodeissa lapset joutuu yksin miettimään EU-ruokakassin sisällöstä itse ruokaa itselleen. Olisi nyt kiva, että saisivat hekin sieltä oikeasti ruoat tehtyä.

Olen silti kiitollinen siitäkin, mitä tuolla kassissa on, mutta minusta on aika iso riski, että osa elintarvikkeista jää kaappeihin pölyyntymään. Meillä ainakin ne einesjuustopastat ei kelpaa kenellekään, ja ovat todella suolaisia.

Kommentit (172)

Vierailija
141/172 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän, jos aloittaja opettelisit keittämään kunnollisen puuron. Olen itse keittänyt EU-kassissa olevista hiutaleista puuroa ja siitä tulee aivan erinomainen. Mitään kokkareita en ole siihen saanut tulemaan. 

Hauduttamalla puuro on aivan eri luokkaa kuin pikapuuro. 

Valitit myös säilykelihasta. Teepä esim. näin:

Avaa purkin molemmat päät eli kansi ja pohja. Pohjan saat auki purkinavaajalla. Paina liha ulos purkista. Kaavi säilönnässä käytetty rasva pois lihan pinnalta. Paista pihveiksi tai tee kastike kuutioista. 

Toinen ohje: Kuori muutama peruna (kuoriminenkaan ei ole välttämätöntä, jos ovat ohutkuorisia), siivuta perunat. Lado vuokaan perunasiivuista yksi kerros, kaavi lusikalla lihasta ohuehkoja siivuja yksi kerros, laita jotain juureksia (juurespussi  ja/tai porkkanan/lantun  siivuja , sipulia, tms. ) yksi kerros. Tee haluamasi määrä kerroksia. Päällimmäiseksi perunakerros. 

Laita nesteeksi joko lihalientä tai vaikkapa ruokakermaa. Sitten uuniin. Paistoaika riippuu vuokan syvyydestäkin eli kerrosten määrästä, mutta ehkä noin tunti menee isommassa erässä. 

Se on ihan hiton hyvää. 

Itse tykkään kaikkein eniten niistä päällimmäisistä, ruskettuneista perunoista. :D

Tästä voi tehdä eri versioita sen mukaan, mitä aineita on käytettävissä, mm. kalalaatikkoa, soijarouhelaatikkoa jne. Viimeksi ostin vihannespussin, jossa oli erilaisia kaalilaatuja. Aivan tajuttoman hyvä laatikko tuli. 

Vierailija
142/172 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole keliaakikon kassi se Eu ruoka-apukassi. En ole vuosiin voinut hakea, kun ei siinä ole mitään syötäväksi kelpaavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/172 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt oli taas niin keksimällä keksitty aloitus että huh huh :D Kovasti jaksat yrittää aina, kirjoitustyyli paljastaa.

Vierailija
144/172 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittajan kanssa samoilla linjoilla. Otsikossa olisi pitänyt olla " parannusehdotuksia". Ei olisi tullut niin paljon lokaa niskaan.

Hunaja on mielestäni hyvä idea. Moni saa sen käytettyä ja se on säilyvää luksusta.

Vierailija
145/172 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauan sitten hain EU-kassin ja yritin selvittää kenen bisnes se on. Todellakin syömäkelvottomia tuotteita. Roskiin meni, maistatin monilla, kukaan ei syönyt näitä: sianlihasäilyke, juustopasta pussiruoka, kivikovat kaurahiutaleet. Kassin sisällöstä tuli käytettyä hapankorput, kaurakeksit ja maitojauhe ja makaronit. Mutta ne on kaupassakin ihan halpoja! Mitä maksaa Suomen valtio jollekin firmalle tästä muovikassillisesta huonolaatuista tavaraa.

Tässä on pointti. Toisten mielestä ilmaisen pitää olla shittiä, ja unohdetaan että joku sen maksaa. Moni ottaisi varmaan pienemmän kassin, jossa olisi vähän laadukkaampaa ruokaa.

Vierailija
146/172 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhistä köyhin kirjoitti:

Mä haluaisin kaviaaria, shampanjaa, sammakonreisiä ja hanhenmaksapalleroita. Mä en mitään makaronia syä. Hyi!

Minä taas en voisi syödä mitään noista. En myöskään pidä makaronista.

Vierailija
147/172 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teidän kaupungissa jaeta muita ruokakasseja? Minun kotikaupungissa muutamakin organisaatio jakaa tuoretta, kauppojen lahjoittamaa ruokaa kassissa väh. kerran viikossa.

Vierailija
148/172 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tämän ketjun, itse sauvasekoittimella sain pieneksi.

Tuli hyvää puuroa aamulla.

Vierailija
149/172 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveältä kuulostaa. Entäs jos on tietty ruokavalio, jota noudattaa. Eihän nuo avustusruoat ole ihmisen ravinnoksi kelpaavaa. Antaisivat vaikka eläinsuojeluyhdistykselle. 

Miksi näkkäriä, makaroonia, ei mitään ravintoa. Miksei hedelmiä, siis tuoreita. Hyvää paahtoleipää, lihatuotteita.

Vierailija
150/172 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään ei sitten ollut EU-jaossa ovet auki. Minä ja moni muu odotteli oven takana mitä ei tullut kukaan avaamaan. Ei lappua, ei myöskään mitään ilmoitusta netissä. Kiitos seurakunta...

Vierailija
151/172 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveältä kuulostaa. Entäs jos on tietty ruokavalio, jota noudattaa. Eihän nuo avustusruoat ole ihmisen ravinnoksi kelpaavaa. Antaisivat vaikka eläinsuojeluyhdistykselle. 

Miksi näkkäriä, makaroonia, ei mitään ravintoa. Miksei hedelmiä, siis tuoreita. Hyvää paahtoleipää, lihatuotteita.

Hedelmiä, hyvää paahtoleipää ja lihatuotteita? Arvaapa vain, olisiko hyvätuloisten autoja parkissa kulman takana, jos jaettaisiin ilmaiseksi terveellistä herkkuruokaa.

Minä olen köyhä. Otan enemmän kuin mielelläni makaronia, jauhoja ja näkkäriä vaikka säkillisen. Kaikki menisi omaan käyttöön. On nimittäin ikävä olla silloin, kun ei ole edes makaronia, jauhoja ja näkkäriä syötäväksi.

En kuitenkaan hae ilmaisruokia mistään. En pysty kävelemään kivun vuoksi, eikä taksiin ole varaa. Vaihtoehdot ovat siinä. Ai niin, ei tosiaan ole kavereita eikä sukulaisia eikä edes sellaisia naapureita, jotka voisi värvätä hakemaan.

"Minä ottaisin mieluummin vähemmän mutta laadukasta." Voi h**vetti!

Vierailija
152/172 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään ei sitten ollut EU-jaossa ovet auki. Minä ja moni muu odotteli oven takana mitä ei tullut kukaan avaamaan. Ei lappua, ei myöskään mitään ilmoitusta netissä. Kiitos seurakunta...

Alapeukkua miksi??? Eikö sitäkään saa arvostella ettei luvattua jakoa tehdäkään ilman mitään ilmoitusta?

Vierailija
153/172 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alapeukkua miksi??? Eikö sitäkään saa arvostella ettei luvattua jakoa tehdäkään ilman mitään ilmoitusta?

Älä hermostu. Peukuttaminen ei aina ole ihan yksinkertainen juttu. Alapeukku tuossa voi olla paheksunnan osoitusta sille, että ruokaa ei ollut jaossa.

Vierailija
154/172 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi mieluummin jakaa lahjakortteja, joilla voisi kaupasta ostaa vain tiettyjä tuotteita (kuten ruokaa ja hygieniatuotteita). Mutta tämähän olisi varmaan liian modernia, ja moni vastustaisi ajatusta, että köyhä voisi itse päättää, mitä syö. 

Vierailija
155/172 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisi mieluummin jakaa lahjakortteja, joilla voisi kaupasta ostaa vain tiettyjä tuotteita (kuten ruokaa ja hygieniatuotteita). Mutta tämähän olisi varmaan liian modernia, ja moni vastustaisi ajatusta, että köyhä voisi itse päättää, mitä syö. 

On myös olemassa ihmisiä jotka eivät tähän syystä tai toisesta kykene. Eu-ruokakassi on olemassa nimenomaan kaikkein haavoittuvinta ihmisryhmää varten, jotta heidän keittiöstään löytyisi edes perusruokatarvikkeita. Henkilö voi kärsiä mt-ongelmista, olla muuten sairas tai alkoholisti/narkkari, joka ei oikeasti osaa ostaa kaupasta itselleen ruokaa. Monissa kaupungeissa jaetaan myös kauppojen lahjoittamaa tuoretavaraa. Sinne jonottamaan, jos eu-ruokakassi ei kelpaa, silloin et ole sen perimmäistä 'kohderyhmää'.

Vierailija
156/172 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hedelmiä, hyvää paahtoleipää ja lihatuotteita? Arvaapa vain, olisiko hyvätuloisten autoja parkissa kulman takana, jos jaettaisiin ilmaiseksi terveellistä herkkuruokaa.

Minä olen köyhä. Otan enemmän kuin mielelläni makaronia, jauhoja ja näkkäriä vaikka säkillisen. Kaikki menisi omaan käyttöön. On nimittäin ikävä olla silloin, kun ei ole edes makaronia, jauhoja ja näkkäriä syötäväksi.

En kuitenkaan hae ilmaisruokia mistään. En pysty kävelemään kivun vuoksi, eikä taksiin ole varaa. Vaihtoehdot ovat siinä. Ai niin, ei tosiaan ole kavereita eikä sukulaisia eikä edes sellaisia naapureita, jotka voisi värvätä hakemaan.

No näin on. Emme ole samalla avustusviivalla. Itse käyn hakemassa leipomon jakelusta. Eli pysyn pullassa ja kakussa ja piirakoissa. Ryunit ja näkkärit ostan kaupasta.

Kannattaa kysyä pelastusarmeijalta tai diakonilta apua. Tai helluntaiseurakunnasta. Jopa budha-temppelistä saa apua. Khrisna temppeliin pitää mennä itse syömään.

Vierailija
157/172 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen köyhä opiskelija ja neljän lapsen yksinhuoltaja. Kieltämättä nuo EU-kassin tuotteet ovat vaatineet kekseliäisyyttä, mutta olen silti ollut aina hyvin kiitollinen niistä. Mielestäni hiutaleista tulee oikein hyvä puuro, jopa mikrossa tehtynä. Haastavimpia meille ovat olleet

- tumma makaroni jota pitää kyllä tuunata huolella, jotta lapsillekin kelpaa

- juustopasta-ateria sellaisenaan ihan hirveää, tuunausta vaatii sekin

- mysli, jota emme syö sellaisenaan. Sämpylöitä yms.niistä leivottu

- nödäri :S on niin oksettavan rasvaista että pitkään meni että keksin siitä mitään laitettavaa. Yleensä olen antanut sitä eteenpäin halukkaille. Mutta oikein pieneksi muruksi kun runnoo ja paistaa pannulla kokoon niin on oikein hyvää esim pizzan päälle tai liha-perunasoselaatikkoon. Tuo yllä oleva resepti menee ehdottomasti kokeiluun myös, kiitos siitä.

- maitojauhe ei ole ollut entuudestaan tuttu tuote, mutta sen käyttöön on löytynyt reseptejä kyllä.

- perunahiutale, josta tehty muusi on kyllä ihan järkyttävää liisteriä mutta ihan hyvää velliä tulee 👍

Ap olet oikeassa siinä, ettei aineksista hernaria lukuunottamatta sellaisenaan mitään herkkuruokaa saa, ja parannusehdotuksesikin kuulostavat enimmäkseen ihan hyviltä, mutta ei köyhällä oikeasti ole vara valittaa jos ilmaiseksi saa. Kaikesta saa hyvää, mutta luovuutta se vaatii. Ja jokusen kirosanan joskus.

Vierailija
158/172 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo älytöntä, jos saisi itse valita mitä Eu- kassi sisältää. Jolle ei kelpaa, älkööt hakeko.

Vierailija
159/172 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näin on. Emme ole samalla avustusviivalla. Itse käyn hakemassa leipomon jakelusta. Eli pysyn pullassa ja kakussa ja piirakoissa. Ryunit ja näkkärit ostan kaupasta.

Kannattaa kysyä pelastusarmeijalta tai diakonilta apua. Tai helluntaiseurakunnasta. Jopa budha-temppelistä saa apua. Khrisna temppeliin pitää mennä itse syömään.

Sinä et selvästi edes tarvitse ruoka-apua. Saisit hävetä, mutta et toki ole ruokakassijonoissa ainoa, jolla ei ole tarvetta, mutta röyhkeyttä on senkin edestä.

Vierailija
160/172 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa käydä läpi mitä reseptejä on lueteltu, mutta nötkötistä tulee todella hyvä munakas. Teen uunissa, pilkon purkin uunipannulle, paistan vähän aikaa ja heitän varmaan n. 8 munaa päälle. Älyttömän hyvää leivän päällä.

Maitojauheesta voi tehdä kiusauksiin kerman korviketta.