Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

EU-ruoka-avustuksesta valitusta. Anteeksi.

Vierailija
30.11.2020 |

Onko muita köyhiä linjoilla? Olen sairaseläkkeellä, joka ei yksinhuoltajalle kovin riittävä. Nyt jaetaan taas EU-ruoka-avustuksia, ja olinkin aivan innoissani menossa hakemaan lasten kanssa.

Sitten näin kuvan tuotteista. Siellä on kaikki halvimmat kuiva-aineet kerätty huonoimpana laatuna kassiin. Siis kamalaa olla näin kiittämätön, mutta ei minun lapset valitettavasti syö tuota täysjyvämakaronia, vaan kaupan 24c hintainen tavallinen makaroni on heidän makuunsa.

Kaurahiutaleet on niin suuria, että niistä tehtyä puuroa pitää hauduttaa todella pitkään, että saa pehmeäksi. Ohjeen mukaan keitettynä jää kokkareikksi, eikä se oikein maistu edes minulle, joka pidän kaurapuurosta.

Ja se näkkileipä ja hapankorppu. Todellakin syödään kaikki ne, mutta kun niitä joutuu kotiin ostamaan omistakin rahoista.

Ehdotukseni sen sijaan avustuskassin sisällöksi, siis jollei tarvitse olla tuota mikä säilyy 5 vuotta.

Vehnäjauhojen lisäksi pitäisi laittaa kuivahiivaa. Kaurahiutaleet tavallisen kokoisena. Puuroriisi ja maitojauhe on hyvä yhdistelmä. Sämpyläjauhoja mukaan vaikka, sen näkkärin sijasta. Hapankorppu ok, mutta näkkäri ei ole hyvää laadultaan, tai on säilötty liian kauan. Öljypullo olisi hieno asia. Ja mausteita, sekä soijarouhetta, joka korvaa jauhelihaa. Tomaattimurskatölkkejä. Kookoskermaa tai muuta sellaista, mistä saa kermaisuutta ja täyteläisyyttä ruokaan. Tonnikalaa tai muita kalatuotteita, tölkitettynä olisi järkevää laittaa mukaan.

Ja sitten ihan niitä perusohjeita vaikka, kuinka teet pizzapohjan, sämpylän tai minkä tahansa näistä aineksista. Jos siellä olisi vaikka lasagnelevyjä, sellainen juustokastikejauhepussi, niitä tomaattimurskia ja soijarouhetta, siitä saisi jo kokonaisen aterian. Lisäksi tonnikala, öljy, vehnäjauho ja ne samat tomaattimurskat niin olisi jo pizzakin. Sitten sämpylöitä saa tehtyä, kun on kaikki ainekset valmiina, tai vuokaleipää, kun on hiivatkin.

Lisäksi voisi laittaa sokeripussin, teetä, hunajaa. Rusinoita ja perunajauhoja niin saisi rusinasoppaa riisipuuron kanssa.

Tällä hetkellä sieltä ei oikein saa mitään terveellistä ruokaa tehtyä, vaan pitää miettiä että mitä kaikkea kaupasta haetaan, että pussista hyötyy mitenkään.

Olisi hyvä, jos saisi pussin sisällöstä tehtyä valmiita ruokia ja aamiaisia ja iltapaloja. Joissain kodeissa lapset joutuu yksin miettimään EU-ruokakassin sisällöstä itse ruokaa itselleen. Olisi nyt kiva, että saisivat hekin sieltä oikeasti ruoat tehtyä.

Olen silti kiitollinen siitäkin, mitä tuolla kassissa on, mutta minusta on aika iso riski, että osa elintarvikkeista jää kaappeihin pölyyntymään. Meillä ainakin ne einesjuustopastat ei kelpaa kenellekään, ja ovat todella suolaisia.

Kommentit (172)

Vierailija
121/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä EU-kassissa ole mitään syömäkelpoista. Ei edes ne hapankorput.

Hernekeittopurkki nyt jotenkin menettelee.

Kuka tienaa rahaa noilla EU- kasseilla?

Saa valittaa kun jaetaan ilmaiseksi aivan täyttä kuraa!

Ihmettslen miten jotkut noita EU-kasseja edes hakevat? Jos syövät niitä tuotteita niin kyllä on täysin makuaisti kadoksissa eikä mitään ymmärrystä miltä ruoan kuuluu maistua.

Jauhot kai lakastu jonkun jauhotehtaan lattioilta?

Hyi yäk!

Tämä on tosi, ihan kuin mä ajattelen!

Vierailija
122/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää nyt ottaa selvää keille menee suuret rahat käyttökelvottomasta EU-kassi moskasta.

Onkohan muissa euroopan maissa jaettavana tällaisia?

Laitan viestiä kansanedustajalle. ( ei ole vas.vihr.sdp).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paikallislehdessä oli tänään kuva ruokakassista, jonka joku sisältöön tyytymätön oli jättänyt roskalavan viereen lintujen nokittavaksi. Olisihan sen voinut vaikka palauttaakin.

Ohhoh, ihmettelen. Olen itse ollut joskus puilla paljailla, ja luonnosta olen osannut kerätä hyvinkin paljon ruokaa. Kasviksetkaan eivät maksa paljoa syksyllä, ja hyvinkin monet niistä säilyvät erinomaisesti kylmässä.

Luulen, että tässä on nyt hiukan uusavuttomuutta?

Lapset kyllä syövät, mitä eteen laittaa. Tuskin alkavat paastoamaankaan. Omani todellakin passauttaisivat viimeisen päälle, mutta vaikka ei tarjolla oleva ruoka maistu, tulevat silti pöytään ja ainakin maistavat. Kummasti kaikki ruoat ovat alkaneet maistua sitten pidemmän päälle. Myös yleissivistyksen kannalta hyvä juttu.

AP:llä on ainakin netti ja ilmeisimmin myös aikaa? Joku tuolla jo laittoikin linkin Marttojen keitokirjaan.

Kaikkea parasta sinulle, mutta lapset voisi opettaa kyllä täysjyväkaurahiutaleisiin ja tummaan makaroniin. 

Vierailija
124/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeellä ollessa luulisi olevan aikaa haudutella pitempäänkin kypsyvät hiutaleet. Kassiin laitetaan peruselintarvikkeita, joita sitten jokainen täydentää mieltymystensä mukaan omilla ostoksillaan. Ei ne ole mitään valmis ateria -kokonaisuuksia.

Aivan niin. Hiukan rusinoita tai luumuja mukaan, jos pelkkä puuro kauhistuttaa. Eivät nekään maksa paljoa. PS. Laita ne likoamaan hiutaleiden kanssa edellisenä iltana.

Vierailija
125/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätä niille, joille kelpaavat ja osta sen oman listasi tuotteet itse kaupasta. Ottaa päähän aina nämä ilmaisesta valittavat. Ei ole pakko hakea. Ihan kaiken saat elämässäsi ilmaiseksi ja se ei riitä.

Miksi luulet, että saan ilmaiseksi? Omaa omaisuuttani kulutan, enkä siksi saa muita etuuksia kuin sairaseläkkeen.

Kyllähän vähävaraiset lapset on tottuneet syömään sellaista, mitä ei todellakaan söisi lapset, jos on varaa valita. Eikä he valita. Minua harmittaa antaa lapsilleni ruokaa, josta näen etteivät he tykkää, pyörittelevät lusikassaan tönkköä puuroa, mutta syövät sen nälkäänsä.

Kyllä köyhä tyytyy siihen, mitä annetaan. Eikä ilmeisesti saisi edes parempaa koskaan toivoakaan. Ei edes joulun alla.

ap

Kyllä ne lapset puuroa lusikassa pyörittelee välillä, vaikka sen ihan omalla rahalla olisi ostanut. Pistä ne hiutaleet illalla jo nesteen kanssa kattilaan, niin ei ole tönkköä puuroa aamulla. Vähän kyllä pisti vihaksi kommenttisi, että esimerkiksi hunajaakin pitäisi saada, ihan tuosta vaan, pyytämällä, ei sitä aina työssäkäyväkään raaski ostaa, aika hinnoissaan välillä. Ymmärrän kyllä sinua. Kaikki haluavat parasta lapsillensa, mutta paras mitä sinun lapsesi voivat saada nyt, on se, että kannustat eteenpäin elämässä. Ei ne lapset muista oliko puuro isoista vai pienistä hiutaleista ja oliko puuron päällä hunajaa vai ei. Hyvää joulua sinulle! Jos tuntisin sinut, ostaisin teille kyllä sitä hunajaa jouluksi, vaikka en pidäkään siitä ajatuksesta, että avustuksen sisältöä aletaan vaatimalla vaatimaan tietynlaiseksi

Vierailija
126/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei nyt kyllä kerro kaikkea. Minulla on 4 lasta, eli meitä on 5 henkeä, ja meidän ruoka- hygienia ja vaatemenot on sen 700-750e kk. Tiedän, koska ostan kaiken s-kaupasta, ja näen siis pankin sivulta käytetyn rahamäärän.

Vaatteita ostetaan vain tarpeeseen. Ei joka kuukausi, käytännössä pari kertaa vuodessa. Siihen voi säästää. Toki minä käyn töissä

, joten lisäksi tulee auto ja polttoainekuluja, mutta ne ei tuossa rahassa ole. Ostan paljon punalappuisia tuotteita, mutta myös herkkuja, limpparia jne, eli helpostikkin saisin kauppalaskusta 100-150e kk pois. Ihmetteln kyllä, miten ap;lle ei se 500e kk riitä? Keittäjänä varmaan osaat myös ruokaa tehdä.

Vierailija
127/172 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työssäkäyvä nainen ja minulla työssäkäyvä mies. Vuosi sitten facen roskalavailmoituksessa tarjottiin 10 pussia kaurapuuroa. Yleensä tarjoan siellä tavaraa, enkä kahmi mitään, että enemmän tarvitsevat saisivat, mutta kukaan ei halunnut näitä, joten lopulta laitoin yv:n. Hain pussit ja ne olivat oudonnäköisiä, tajusin, että varmaan ruoka apupuuroa. Keittää sitä sai todella kauan, melkein tunnin, kun esikeitettyjä hiutaleita keitetään muutama minuutti. Lopputulos oli tunnin jälkeen todella herkullinen ja parempaa kuin mikään kaupasta ostamani kaurapuuro. Lisäksi se turposi vedessä niin paljon, että oli älyttömän riittoisaa. Jos kaupasta löytyisi vastaavaa, ostaisin sitä. Ja vaikka käyn töissä, mullakin on aikaa puuroa keitellä tunti.

Vierailija
128/172 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole lukenut koko ketjua, mutta tuli aloitusviestistä mieleen, että mitä ihmeen järkeä edes on jakaa ruoka-avussa jotain makaronia ja vehnäjauhoja? Just tuollaiseenhan köyhimpienkin rahat riittävät, mutta sen sijaan hedelmiä, vihanneksia, täysjyväleipää yms ei välttämättä olisi varaa ostaa. Ja kaurapuurosta ei melkein kukaan tykkää, ja silti juuri kaurahiutaleita aina jaetaan..

En ole ikinä hakenut ruoka-apua, eikä ole sellaiselle tarvettakaan, mutta voisin kuvitella, että jos saa vehnäjauhoja, makaronia, näkkileipää ja kaurapuuroa, ei tuo juurikaan edes auta. Jotta vatsa tulisi täyteen ja saisi noista varsinaisen RUUAN aikaiseksi, pitäisi ostaa todella paljon muita aineksia - esim. se kastike makaronien kanssa, leivänpäälliset näkkileivälle (koska näkkileipä sellaisenaan ei täytä vatsaa), ja jopa kaurapuuro on aika huonosti täyttävää, ellei sen kanssa syö jotain muutakin.

Itse ymmärrän kyllä tuon, mitä Eu- ruokakassi sisältää.

Kuivaelintarvikkeita. Miten nyt voisi jakaa hedelmiä tai vastaavia? Niitä kyllä jaetaan paikallisen ruoka- avun piirissä, kuten kaikkea muutakin mahdollista, mikä pilaantuu parin päivän sisällä.

Eikö ihmisen osaa päätellä mitään? Jos saa jauhoja, hiutaleita, ryynejä jne niin jotain niidenkin hinnassa säästää, vaikka niitä saisi itsekin kaupoista.

Mikä sitten lienee Eu- ruokakassin arvo. 10 - 15e ?

Luen tiedän niiden ihmisten kertomusten perusteella, jotka hakevat ruokakasseja yleisestä jakelusta, niin ovat kertoneet että voi sitten ostaa muuta säästyneellä rahalla. Vaikka pesuaineita tai vessapaperia.

En kyllä itse menisi hakemaan mitään avustuskassia, jos en tarvitsisi ja puhumattakaan siitä, että valittaisin ilmaisesta.

Jauhot, kaurahiutaleet ja makaronit saa jo Lidlistä pilkkahintaan, kevyesti alle 3e.

Ei se hirveän pitkälle riitä niihin pesuaineisiin.

Minäkin ihmettelen miksi sinne kassiin laitetaan sellaista jota saa puoli-ilmaiseksi muutenkin.

Vierailija
129/172 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ollut jakamassa noita EU-kasseja. Kaikki kassin saajat olivat kassista hyvin kiitollisia, mutta itseäni kassin sisältö lähinnä hävetti. Olisiko mitenkään mahdollista esim. se, että jakavat tahot voisivat halutessaan lisätä kassien sisältöön vähän jotain tuoretta, ei  niin hyvin säilyvää, jotta sisältö ei olisi pelkkää kuivaa jauhoa ja kaurahiutaletta? Esim. 5 e/kassi mukaan saisi jo paljon muutakin, ja tuo ap:n ajatus kassien sisällöstä olisi mielestäni oikein hyvä. Voihan kassien jaon myös suunnitella niin, että jokaisen ei olisi pakko ottaa sitä standardikassia, jossa on tietyt tuotteet, vaan kassin saaja voisi valita tietyistä tuoteryhmistä (esim. niiden perustuotteiden lisäksi) niitä tuotteita, joita omassa taloudessa varmuudella tulee käytettyä. Silloin sisällöstä ei menisi niin paljon hukkaan, kuten tällä hetkellä tuntuu tapahtuvan. Yksinäinen syrjäytynyt mies tuskin tarvitsee kahta 2 kg jauhopussia, kun taas köyhä lapsiperhe iltahuisi jauhoista hyvinkin. Mukaan voisi myös laittaa hygieniatuotteita, shampoota, hammastahnaa ym.

Täällä joku mainitsikin jo sen, että sillä rahalla, milläö Suomikin on EU:ta rahoittanut, voisi odottaa hieman muutakin, kuin ulkomailla valmistettua halvinta makaronia ja kaurahiutaleita. Kustannuskysymyshän tämä ei ole, vaan kyse on lähinnä valinnoista. Kassin saajat ovat kyllä oman kokemukseni mukaan kiitollisia, mutta eihän näitä kasseja kehtaa kukaan kohta enäää jakaa! Mikähän muuten on yhden kassin hinta, kuka tietää?

Älä ole noin ennakkoluuloinen. Täällä yksin asuva syrjäytynyt mies, minulle kassin tärkeimmät asiat ovat jauhot ja kaurahiutaleet joista saan leivottua sämpylät koko kuukaudeksi. 

Hyvä huomautus! Kaikki ei ajattele ja koe samoin.

Valittajien ei tarvitse mennä kauemmaksi kuin turistina Tallinaan, niin saattaa nähdä kaduilla paikallisia köyhiä. Muutamia sellaisia olemme nähneet. Heille kelpaisi millainen ruokakassi tahansa.

Ja kysykää omilta vanhoilta sukulaisilta, millaista aikaa oli sodanjälkeinen aika kun oli pulaa kaikesta. Eikä saanut mitä halusi vaikka olisi ollut rahaa.

En voisi kuvitella itseäni valittamassa maksuttomista ruokakasseista. Jos ei kelpaa jättäkää hakematta.

Vierailija
130/172 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työssäkäyvä nainen ja minulla työssäkäyvä mies. Vuosi sitten facen roskalavailmoituksessa tarjottiin 10 pussia kaurapuuroa. Yleensä tarjoan siellä tavaraa, enkä kahmi mitään, että enemmän tarvitsevat saisivat, mutta kukaan ei halunnut näitä, joten lopulta laitoin yv:n. Hain pussit ja ne olivat oudonnäköisiä, tajusin, että varmaan ruoka apupuuroa. Keittää sitä sai todella kauan, melkein tunnin, kun esikeitettyjä hiutaleita keitetään muutama minuutti. Lopputulos oli tunnin jälkeen todella herkullinen ja parempaa kuin mikään kaupasta ostamani kaurapuuro. Lisäksi se turposi vedessä niin paljon, että oli älyttömän riittoisaa. Jos kaupasta löytyisi vastaavaa, ostaisin sitä. Ja vaikka käyn töissä, mullakin on aikaa puuroa keitellä tunti.

Isot, pitkää kypsytystä vaativat kaurahiutaleet on todellakin parhaan makuisia! Onneksi sellaiset kuuluu oman lähi-Cittarini valikoimiin. Ostan niitä melkein aina, vaikka ne maksaa yli 4 €/kg eikä mulla ole löysää rahaa yhtään liikaa. Maku on vaan niin paljon parempi, että se on ehdottomasti rahan ja vaivan arvoista. :) 

Vierailija
131/172 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole lukenut koko ketjua, mutta tuli aloitusviestistä mieleen, että mitä ihmeen järkeä edes on jakaa ruoka-avussa jotain makaronia ja vehnäjauhoja? Just tuollaiseenhan köyhimpienkin rahat riittävät, mutta sen sijaan hedelmiä, vihanneksia, täysjyväleipää yms ei välttämättä olisi varaa ostaa. Ja kaurapuurosta ei melkein kukaan tykkää, ja silti juuri kaurahiutaleita aina jaetaan..

En ole ikinä hakenut ruoka-apua, eikä ole sellaiselle tarvettakaan, mutta voisin kuvitella, että jos saa vehnäjauhoja, makaronia, näkkileipää ja kaurapuuroa, ei tuo juurikaan edes auta. Jotta vatsa tulisi täyteen ja saisi noista varsinaisen RUUAN aikaiseksi, pitäisi ostaa todella paljon muita aineksia - esim. se kastike makaronien kanssa, leivänpäälliset näkkileivälle (koska näkkileipä sellaisenaan ei täytä vatsaa), ja jopa kaurapuuro on aika huonosti täyttävää, ellei sen kanssa syö jotain muutakin.

Itse ymmärrän kyllä tuon, mitä Eu- ruokakassi sisältää.

Kuivaelintarvikkeita. Miten nyt voisi jakaa hedelmiä tai vastaavia? Niitä kyllä jaetaan paikallisen ruoka- avun piirissä, kuten kaikkea muutakin mahdollista, mikä pilaantuu parin päivän sisällä.

Eikö ihmisen osaa päätellä mitään? Jos saa jauhoja, hiutaleita, ryynejä jne niin jotain niidenkin hinnassa säästää, vaikka niitä saisi itsekin kaupoista.

Mikä sitten lienee Eu- ruokakassin arvo. 10 - 15e ?

Luen tiedän niiden ihmisten kertomusten perusteella, jotka hakevat ruokakasseja yleisestä jakelusta, niin ovat kertoneet että voi sitten ostaa muuta säästyneellä rahalla. Vaikka pesuaineita tai vessapaperia.

En kyllä itse menisi hakemaan mitään avustuskassia, jos en tarvitsisi ja puhumattakaan siitä, että valittaisin ilmaisesta.

Jauhot, kaurahiutaleet ja makaronit saa jo Lidlistä pilkkahintaan, kevyesti alle 3e.

Ei se hirveän pitkälle riitä niihin pesuaineisiin.

Minäkin ihmettelen miksi sinne kassiin laitetaan sellaista jota saa puoli-ilmaiseksi muutenkin.

Johtuisikohan siitä, että kassit on tarkoitettu tarpeeseen ja myös erilaisista ongelmista kärsiville ihmisille, jotka ei osaa tai ymmärrä ostaa kaupasta halpaa.

Jos EU-kassit sisältäisi kalliita herkkuja, hakijoita olisi niin paljon ettei köyhille riittäisi rippeitäkään. 

Vierailija
132/172 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätä niille, joille kelpaavat ja osta sen oman listasi tuotteet itse kaupasta. Ottaa päähän aina nämä ilmaisesta valittavat. Ei ole pakko hakea. Ihan kaiken saat elämässäsi ilmaiseksi ja se ei riitä.

Miksi luulet, että saan ilmaiseksi? Omaa omaisuuttani kulutan, enkä siksi saa muita etuuksia kuin sairaseläkkeen.

Kyllähän vähävaraiset lapset on tottuneet syömään sellaista, mitä ei todellakaan söisi lapset, jos on varaa valita. Eikä he valita. Minua harmittaa antaa lapsilleni ruokaa, josta näen etteivät he tykkää, pyörittelevät lusikassaan tönkköä puuroa, mutta syövät sen nälkäänsä.

Kyllä köyhä tyytyy siihen, mitä annetaan. Eikä ilmeisesti saisi edes parempaa koskaan toivoakaan. Ei edes joulun alla.

ap

Oli muuten inhottavan itsesääliä täynnä oleva vastine. Sinä saat kaiken yhteiskunnalta ilmaiseksi, koska olet työkyvyttömyyseläkkeellä. Työkyvyttömyyseläke on ilmaista, ansaitsematonta rahaa hamaan tappiin. Saat lapsista lapsilisät, mahdollisen yh-tuen, he käyvät koulut toisten maksamina. Kaikki mitä pöydästäsi löydät on ilmaista: et ole siis mitään tehnyt sen eteen mitä pöydässäsi on. Nyt tulet tähän ja valitat siitä, kun sinulle on tämän lisäksi annettu EU:sta vielä vähän lisää.

Mitä tulee lasten syömiseen. He syövät sitä mihin ovat tottuneet ja sen ohella ihan mitä tahansa mitä nenän eteen laitetaan, kun on nälkä. Tästä voi nyt ne sienet yms vakiot lukea pois. Mitähän kuvittelet muilla olleen lapsina ruokapöydässä. Sitä mitä he toivoivat? Voin yllätyksenä sulle kertoa, että ei ikinä lapsena tullut mieleen, että olisin mitenkään voinut vaikuttaa siihen mitä ruokapöydässä oli. Se ei tullut mieleen edes aikuisena. On vaan asioita, jotka aikuiset päättävät. Ruoka on yksi tällaisista. Niin, ihan joulunakin.

Oli äärimmäisen outoa valittaa täysjyvämakaronistakin. Yrittävät jotain terveellisempää sieltä ihmisille työntää ja tästäkin valitetaan.

Sanot, että omiasi syöt etkä muita tukia saa. No, eikös sen kuulu näin elämässä mennä?

PS, se puuro on tönkköä, jos siinä ei ole vettä tarpeeksi. Pitkää lämmitystä voi välttää laittamalla ne hiutaleet likoamaan jo valmiiksi siihen veteen muutamaksi tunniksi ennen keittämistä.

Kärkästä kommentointia, vaikket edes tiedä tilannetta. Minä olen maksanut veroja ihan palkastani monta kymmentä vuotta ennen sairastumistani. Olen mielestäni ihan saman arvoinen ihminen kuin sinäkin, vaikka nyt sairaana olenkin. Mekin ansaitsemme muuta, kuin halvimman ja huonoimman tuotteen. Syömme tietenkin niitä halvimpia ja huonoimpia, kun ei muuta pysty ostamaan.

Jos kutsuisin sinut syömään tuota puuroa, muuttaisitkohan mieltäsi. Luulen, että annoit nuo ohjeet hiutaleista, joita et ole joutunut koskaan käyttämään. Kuulosti ainakin siltä.

ap

Nyt kyllä heräsi mielenkiinto: minkä firman hiutaleita ne sitten oli? Toinen juttu, miten olet ehtinyt maksaa veroja kymmeniä vuosia, jos sulla on pienent lapset?

Vierailija
133/172 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin kritisoin EU-ruokakassin sisältöä. Miksi siinä on niin paljon viljatuotteita? Varmaan siksi, että ne on niin halpoja. Mutta jos köyhille koitetaan saada halvalla paljon ruokaa, miksei lihaa korvata esim. pavuilla? Papuja saisi hankittua samalla rahalla paljon enemmän, ja lisäksi papujen proteiinit täydentää ihanteellisesti viljoissa olevaa proteiinia. 

Vierailija
134/172 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niistä EU-kassin sämpyläjauhoista ym. jauhoista vaan saa leivottua syömäkelpoista.

Vierailija
135/172 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niistä EU-kassin sämpyläjauhoista ym. jauhoista vaan saa leivottua syömäkelpoista.

Jos ei osaa leipoa, jauhoja voi lisätä vaikka puuroon. 

Vierailija
136/172 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän noita saisi? Vaikka meillä suht ok tulot niin en raaski sitä maitojauhetta ostaa ja nötköttiä meillä syödään melkein joka viikko, lapsetkin tykkää. Tuntuu oikeasti pahalta lukea, että jotkut heittää nuo menemään.

Vierailija
137/172 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun sairaseläkeläissukulaisella jää suurin osa käyttämättä, koska hän ei voi juoda maitoa lainkaan, ei osaa leipoa eikä kykenisikään koska toinen käsi ei juurikaan toimi. Oon koettanut opettaa tekemään kaurapuuroa mikrossa, mutta ei vaan onnistu. Hapankorput siitä syö ja siinä se taitaa ollakin. Ei ole enää hetkeen ollut sitä juustopastaa, näkyy olevan perunahiutaleita. Minä leivon sämpylöitä ja teen hänelle ruokaa käydessä, mutta kun ei asu päivämatkan päässä, ei tule käytyä kuin kerran kuukaudessa. Vehnäjauhot hänelle on turhia, ylipainoa on liikaa muutekin, joten en keksi mitä niistä voisi tehdä. Annetaan ne, samoin maitojauheet, yleensä jollekin tutulle, ei ole siihen tarkoitettu, mutta sääli heittää pois. Ei hän saa edes hernekeittoa purkista tehtyä. 

Ikävä tilanne, mutta minä en ymmärrä, että minkä takia niitä avustuksia haetaan, jos ei edes käytetä? Onko tämä joku periaate, että kaikki itselle ilmainen on saatava...?

Vierailija
138/172 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Opettele tekemään parempaa ruokaa. Se onnistuu myös halvoista raaka-aineista, mutta niitähän joutuu alusta asti valmistamaan, kuten kuorimaan, pilkkomaan, maustamaan ynnä muuta monelle nykyihmiselle käytännössä mahdotonta toimintoa.

Vierailija
139/172 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten on kyllä uusavuton, jos ei osaa jauhoista mitään leipoa tai käyttää niitä mihinkään muuhun. Hiivaa kyllä tarvitaan, ihan tavallista tuorehiivaa.

Vierailija
140/172 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kärjistyy kahden ääripään tunteet. Niiden joille ei anneta tarpeeksi hyvää ilmaiseksi ja niiden joiden on pakko tehdä hulluna töitä uupumukseen asti kun verotus nousee koko ajan, että saadaan kaikki nekin elätettyä, jotka ei käy töissä. Olisko päättäjien aika karsia niistä kuluista, jotka eivät ole elintärkeitä kuten puoluetuet ja kelan pikkujoulut, näitä varmaan löytyy pilvin pimein. Puolet säästöstä vois laittaa veronkevennyksiin ja puolet näiden ruokakassien parantamiseen.

Puoluetuista olen samaa mieltä, mutta miksk juuri Kelan pikkujoulut pitäisi lakkauttaa? Kelaan vaaditaan korkeakoulututkinto ja esimerkiksi etuuskäsittelijän palkka on huono koulutukseen nähden surkea. Eikö sitten pitäisi viedä pikkujoulut plus muut etuudet kaikilta muiltakin julkiselta puolelta?