Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

EU-ruoka-avustuksesta valitusta. Anteeksi.

Vierailija
30.11.2020 |

Onko muita köyhiä linjoilla? Olen sairaseläkkeellä, joka ei yksinhuoltajalle kovin riittävä. Nyt jaetaan taas EU-ruoka-avustuksia, ja olinkin aivan innoissani menossa hakemaan lasten kanssa.

Sitten näin kuvan tuotteista. Siellä on kaikki halvimmat kuiva-aineet kerätty huonoimpana laatuna kassiin. Siis kamalaa olla näin kiittämätön, mutta ei minun lapset valitettavasti syö tuota täysjyvämakaronia, vaan kaupan 24c hintainen tavallinen makaroni on heidän makuunsa.

Kaurahiutaleet on niin suuria, että niistä tehtyä puuroa pitää hauduttaa todella pitkään, että saa pehmeäksi. Ohjeen mukaan keitettynä jää kokkareikksi, eikä se oikein maistu edes minulle, joka pidän kaurapuurosta.

Ja se näkkileipä ja hapankorppu. Todellakin syödään kaikki ne, mutta kun niitä joutuu kotiin ostamaan omistakin rahoista.

Ehdotukseni sen sijaan avustuskassin sisällöksi, siis jollei tarvitse olla tuota mikä säilyy 5 vuotta.

Vehnäjauhojen lisäksi pitäisi laittaa kuivahiivaa. Kaurahiutaleet tavallisen kokoisena. Puuroriisi ja maitojauhe on hyvä yhdistelmä. Sämpyläjauhoja mukaan vaikka, sen näkkärin sijasta. Hapankorppu ok, mutta näkkäri ei ole hyvää laadultaan, tai on säilötty liian kauan. Öljypullo olisi hieno asia. Ja mausteita, sekä soijarouhetta, joka korvaa jauhelihaa. Tomaattimurskatölkkejä. Kookoskermaa tai muuta sellaista, mistä saa kermaisuutta ja täyteläisyyttä ruokaan. Tonnikalaa tai muita kalatuotteita, tölkitettynä olisi järkevää laittaa mukaan.

Ja sitten ihan niitä perusohjeita vaikka, kuinka teet pizzapohjan, sämpylän tai minkä tahansa näistä aineksista. Jos siellä olisi vaikka lasagnelevyjä, sellainen juustokastikejauhepussi, niitä tomaattimurskia ja soijarouhetta, siitä saisi jo kokonaisen aterian. Lisäksi tonnikala, öljy, vehnäjauho ja ne samat tomaattimurskat niin olisi jo pizzakin. Sitten sämpylöitä saa tehtyä, kun on kaikki ainekset valmiina, tai vuokaleipää, kun on hiivatkin.

Lisäksi voisi laittaa sokeripussin, teetä, hunajaa. Rusinoita ja perunajauhoja niin saisi rusinasoppaa riisipuuron kanssa.

Tällä hetkellä sieltä ei oikein saa mitään terveellistä ruokaa tehtyä, vaan pitää miettiä että mitä kaikkea kaupasta haetaan, että pussista hyötyy mitenkään.

Olisi hyvä, jos saisi pussin sisällöstä tehtyä valmiita ruokia ja aamiaisia ja iltapaloja. Joissain kodeissa lapset joutuu yksin miettimään EU-ruokakassin sisällöstä itse ruokaa itselleen. Olisi nyt kiva, että saisivat hekin sieltä oikeasti ruoat tehtyä.

Olen silti kiitollinen siitäkin, mitä tuolla kassissa on, mutta minusta on aika iso riski, että osa elintarvikkeista jää kaappeihin pölyyntymään. Meillä ainakin ne einesjuustopastat ei kelpaa kenellekään, ja ovat todella suolaisia.

Kommentit (172)

Vierailija
61/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin sulla ap sitä rahaa menee noin älyttömästi, itse sairaspäivärahalla ja kyllä minä silti saan sekä itseni ja kaksi lasta ruokittua. Viikonloppuna oli nakkisoppaa sekä lämpöisiä leipiä ja esim. tänään sekä huomenna karjalanpaistia muusilla (liha oli - 60% ässän ilta-alessa). Ruokabudjetti 180-200e/kk

Varmasti erilaiset kulurakenteet, mutta eihän ne sairaspäivärahatkaan kaikilla samansuuruisia ole. Minä olen sitä paitsi sairaseläkkeellä, en väliaikaisella sairaspäivärahalla. Sairaspäivärahaa sain kyllä paremmin aikanaan.

ap

Olen minimillä.

T. Sama

No sitten meillä on samat tulot. Lisäksi saan yhdestä lapsesta lapsilisän, toinen saa itselleen opintotuen, joka kuluu kirjahankintoihin kokonaan. Eikä riitäkään. Elatusapua saan 150€ kummastakin, eli 300€ yhteensä.

Lääkkeisiin minulla kuluu normaalisti 120-150€ kuukaudessa, ja osa näistä on ilman korvattavuutta. Asumiseen kuluu 350€ kuukaudessa, koulukirjoihin ehkä 20€ kuukaudessa opintotuen lisäksi. Kulkemiseen menee varmaankin 30€. Puhelin- ja nettilasku kolmelta 60€.

Kaikkinensa saan käteen n. 1050€ joka kuukausi, josta siis vaatteisiin, hygieniaan ja ruokaan jää meille kolmelle jotain 500€ kuukausittain. Se on vähemmän, kuin toimeentulotukiasiakkaalle yksinhuoltajan perusosa, mutta minä en saa toimeentulotukea asunnon vuoksi.

ap

Höpö höpö. Oma asunto ei ole toimeentulotuen este. Mihin hävisivät ne kymmenien vuosien työssäkäynnin seurauksena ansaitut eläkkeet? Tuolla eläkkeellä et ole juuri työpäivää nähnyt.

Lääkkeistä maksat kuuskymppiä kuussa (omavastuun osuus). Pistät omiin ns lääkkeisiisi 70-100 ekee kuussa.

Vierailija
62/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmäävä ketju.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut koko ketjua, mutta tuli aloitusviestistä mieleen, että mitä ihmeen järkeä edes on jakaa ruoka-avussa jotain makaronia ja vehnäjauhoja? Just tuollaiseenhan köyhimpienkin rahat riittävät, mutta sen sijaan hedelmiä, vihanneksia, täysjyväleipää yms ei välttämättä olisi varaa ostaa. Ja kaurapuurosta ei melkein kukaan tykkää, ja silti juuri kaurahiutaleita aina jaetaan..

En ole ikinä hakenut ruoka-apua, eikä ole sellaiselle tarvettakaan, mutta voisin kuvitella, että jos saa vehnäjauhoja, makaronia, näkkileipää ja kaurapuuroa, ei tuo juurikaan edes auta. Jotta vatsa tulisi täyteen ja saisi noista varsinaisen RUUAN aikaiseksi, pitäisi ostaa todella paljon muita aineksia - esim. se kastike makaronien kanssa, leivänpäälliset näkkileivälle (koska näkkileipä sellaisenaan ei täytä vatsaa), ja jopa kaurapuuro on aika huonosti täyttävää, ellei sen kanssa syö jotain muutakin.

Vierailija
64/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ap ihan oikeassa.

Ihan samaa olen miettinyt itsekin. Köyhä olen ollut aina eli vähällä pärjätään ja se on ok. Mutta tiedän, että kasseista jää paljon käyttämättä juuri mainitsemistasi syistä.

Mainitsemasi elintarvikkeet saisivat varmasti paremman vastaanoton kuin nykyinen sisältö. Tulisi todelliseen käyttöön.

Köyhätkin kantavat eu- kasseja biojätteeseen tai eläintiloille. Se nyt ei ole mikään salaisuus, turha sitä on kaunistella tai siunailla.

Vaikka olen köyhä, en syö sikanautaa purkista. Siitä on terveellisyys kaukana.

Järkevämmän sisällön kassiin saa ihan samalla rahalla eikä ruokaa menisi hukkaan kuten nyt menee.

Vierailija
65/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin sulla ap sitä rahaa menee noin älyttömästi, itse sairaspäivärahalla ja kyllä minä silti saan sekä itseni ja kaksi lasta ruokittua. Viikonloppuna oli nakkisoppaa sekä lämpöisiä leipiä ja esim. tänään sekä huomenna karjalanpaistia muusilla (liha oli - 60% ässän ilta-alessa). Ruokabudjetti 180-200e/kk

Varmasti erilaiset kulurakenteet, mutta eihän ne sairaspäivärahatkaan kaikilla samansuuruisia ole. Minä olen sitä paitsi sairaseläkkeellä, en väliaikaisella sairaspäivärahalla. Sairaspäivärahaa sain kyllä paremmin aikanaan.

ap

Olen minimillä.

T. Sama

No sitten meillä on samat tulot. Lisäksi saan yhdestä lapsesta lapsilisän, toinen saa itselleen opintotuen, joka kuluu kirjahankintoihin kokonaan. Eikä riitäkään. Elatusapua saan 150€ kummastakin, eli 300€ yhteensä.

Lääkkeisiin minulla kuluu normaalisti 120-150€ kuukaudessa, ja osa näistä on ilman korvattavuutta. Asumiseen kuluu 350€ kuukaudessa, koulukirjoihin ehkä 20€ kuukaudessa opintotuen lisäksi. Kulkemiseen menee varmaankin 30€. Puhelin- ja nettilasku kolmelta 60€.

Kaikkinensa saan käteen n. 1050€ joka kuukausi, josta siis vaatteisiin, hygieniaan ja ruokaan jää meille kolmelle jotain 500€ kuukausittain. Se on vähemmän, kuin toimeentulotukiasiakkaalle yksinhuoltajan perusosa, mutta minä en saa toimeentulotukea asunnon vuoksi.

ap

Höpö höpö. Oma asunto ei ole toimeentulotuen este. Mihin hävisivät ne kymmenien vuosien työssäkäynnin seurauksena ansaitut eläkkeet? Tuolla eläkkeellä et ole juuri työpäivää nähnyt.

Lääkkeistä maksat kuuskymppiä kuussa (omavastuun osuus). Pistät omiin ns lääkkeisiisi 70-100 ekee kuussa.

Minulla onkin kaksi lasta, joiden lääkkeet ostan myös. Eikä kaikki tietenkään ole reseptilääkkeitä edes.

Koen kyllä aika loukkaavaksi tämän keskustelunkin nyt. Koko elämäni kyseenalaistetaan vain siksi, että arvostelin avustuspaketin sisältöä.

ap

Vierailija
66/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala valita ilkeilijoista. Toivoa saa aina. Olen samaa mielta, etta jos apua antaa antaa tarpeeseen eika hirveinta moskaa mita loytyy.

Mutta varmasti se kassi lammittaa monen monta masua riippumatta sisallosta ja se taitaa olla tarkoituskin.

Hyvaa Joulua mielta ja toivottavasti kassi sisalto paranee joskus. Kokeile vaikka laittaa suoraa palautetta organisation.

Hyvaosainen

Vierailija
67/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sen minkä teet yhdelle vähäisimmistä veljistäsi, teet sen myös minulle."

Vierailija
68/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan käsittämätöntä. Miten ihmiset kehtaavat valittaa kun kyse on ilmaisesta ruuasta?

Oikeasti köyhä ja puutteessa elävä on kiitollinen kaikesta, mitä saa maksutta. Pitäisi tulla oikea pula- aika, jolloin ei ollu kellään varaa valittaa. Tai mennä maihin, joissa ruuasta saa tapella.

Ai että kaikkeen muuhun maailmassa saa esittää parannus- ja kehitysehdotuksia, mutta köyhille annetuista avustuksista ei saisi muuta sanoa kuin pelkkää kiitosta? Itse en ole koskaan tarvinnutkaan mitään avustuksia, mutta kyllä minusta on nimenomaan hyvä, että ruoka-avustakin annettaisiin palautetta. En myöskään ymmärrä logiikkaa, miksi köyhä ei saisi ilmaista tyytymättömyyttään avustusten sisältöön? 

Vierailija
69/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni suomalainen on elänyt tunnekylmässä lapsuudenperhessä joissa ei juuri halata tai puhuta tunteista. Onneksi nykysukupolvet jo osaavat paremmin.

Vierailija
70/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kanssa kassia hakemassa. Olen yh ja myös sairaseläkkeellä. Aikaa löytyy siis puuron kehittämiseen ja ne hiutaleet voi joko hakata pussissa pienemmäksi tai jos omistaa tehosekoittimen niin laittaa sinne. Se täysjyvä makaroni on terveellisempää ja parempaa lapsillesi, ei siitä sen enempää. Minuta oikein hyödyllinen pakkaus sillä on ilmainen. Ei pahalla mutta itse en ainakaan koe varaa valittaa jos ilmaiseksi jaetaan jotain.

Vierailija
71/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasuntoon saa toimeentulotukea, jos se on ainoa omaisuutesi. Varsinkin kun on kokoluokaltaan sopiva, eikä mikään lukaali. Saisit myös reseptilääkkeet silloin katettua toimeentulotuessa. Ja jos sinulla on noin paljon ei-reseptilääkkeitä, oletko selvittänyt saatko ne reseptille? Lapsilla jos on säännöllinen lääkitys johonkin sairauteen, kannattaa selvittää voisitiko saada hoitotukea.

Olethan hakenut eläkkeensaajan lapsikorotusta?

Vierailija
72/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä sun kanssa Ap! Itsellä semmoinen tarina että puhkesi nuorena vakava parantumaton sairaus, eli eläkettä ei ollut kertynyt ku muutama euro. Jouduin työttömäksi vakavien oireiden vuoksi. Olen joutunut usein hakemaan eu-avustusta, enkä ole saanut pussin sisällöllä ruokittua allergioiden vuoksikaan itseäni. Pussissa on vain pussi sämpyläjauhoja, säilykelihaa, korppuja, ja tosiaan erikoisia puurohiutaleita. Millä näistä valmistat ruuan joka viikko? 

Tottakai ilmais ruoka on mahtava asia, mutta olisi hyvä että pussi sisältäisi jotain mitä voi syödä. 

Olen sittemmin saanut avustusta seurakunnalta, siellä on salaattia, hedelmiä, vihanneksia, leipää, rasvaa, allertikoille ruokaa, kalaa, kanaa, lihapullia, makkaraa jnejne. 

Eli kannattaa kääntyä seurakuntien puoleen, jotka jakavat ruokaa, sairaille ja köyhille.

Vierailija
73/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä rikkaat neuvoo köyhää. Suomen nälkävuosina rikkaat käskivät kerätä metsästä jäkälää ja pettua. Ylimielinen suhtautuminen vähäosaisempiin ei ole muuttunut mihinkään.

Aika kaukaa tarinasi haet. Tullee yllätyksenä, mutta Suomessa ei ole nälänhätää eikä Suomessa myöskään ole köyhiä ihmisiä. Missään ei varmaankaan ole niin tasapäistävää verotusta, kuin täällä. Olisipa taas kiva kuulla minkä verran tällekin valittajalle rahaa tulee ja mitkä ovat menot. Voisin kuvitella, että jäisi moni työssä oleva toiseksi käteen jäävine tuloineen.

Höpöhöpö. Varmaan sulle tulee itsellesi parempi mieli, kun kuvittelet noin, mutta ei pidä paikkaansa. Suomessa on ihan oikeasti köyhiä ja jopa kodittomiakin ihmisiä.

Pienituloisen ihmisen sairaseläke on alle tonnin luokkaa kuussa. Jos siitä pitää maksaa lastenkin ruoka - lapsilisänkin huomioon ottaen - ei paljon jäljelle jää. Ei todellakaan jää työssä oleva toiseksi.

Sitten on ihan eri asia, jos on työtön työnhakija joka saa ansiosidonnaista, tai on säästöjä tai puoliso joka on töissä. Mutta pieni sairaseläke on pieni, ja sillä on vaikea elää.

Vierailija
74/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätä niille, joille kelpaavat ja osta sen oman listasi tuotteet itse kaupasta. Ottaa päähän aina nämä ilmaisesta valittavat. Ei ole pakko hakea. Ihan kaiken saat elämässäsi ilmaiseksi ja se ei riitä.

Miksi luulet, että saan ilmaiseksi? Omaa omaisuuttani kulutan, enkä siksi saa muita etuuksia kuin sairaseläkkeen.

Kyllähän vähävaraiset lapset on tottuneet syömään sellaista, mitä ei todellakaan söisi lapset, jos on varaa valita. Eikä he valita. Minua harmittaa antaa lapsilleni ruokaa, josta näen etteivät he tykkää, pyörittelevät lusikassaan tönkköä puuroa, mutta syövät sen nälkäänsä.

Kyllä köyhä tyytyy siihen, mitä annetaan. Eikä ilmeisesti saisi edes parempaa koskaan toivoakaan. Ei edes joulun alla.

ap

Oli muuten inhottavan itsesääliä täynnä oleva vastine. Sinä saat kaiken yhteiskunnalta ilmaiseksi, koska olet työkyvyttömyyseläkkeellä. Työkyvyttömyyseläke on ilmaista, ansaitsematonta rahaa hamaan tappiin. Saat lapsista lapsilisät, mahdollisen yh-tuen, he käyvät koulut toisten maksamina. Kaikki mitä pöydästäsi löydät on ilmaista: et ole siis mitään tehnyt sen eteen mitä pöydässäsi on. Nyt tulet tähän ja valitat siitä, kun sinulle on tämän lisäksi annettu EU:sta vielä vähän lisää.

Mitä tulee lasten syömiseen. He syövät sitä mihin ovat tottuneet ja sen ohella ihan mitä tahansa mitä nenän eteen laitetaan, kun on nälkä. Tästä voi nyt ne sienet yms vakiot lukea pois. Mitähän kuvittelet muilla olleen lapsina ruokapöydässä. Sitä mitä he toivoivat? Voin yllätyksenä sulle kertoa, että ei ikinä lapsena tullut mieleen, että olisin mitenkään voinut vaikuttaa siihen mitä ruokapöydässä oli. Se ei tullut mieleen edes aikuisena. On vaan asioita, jotka aikuiset päättävät. Ruoka on yksi tällaisista. Niin, ihan joulunakin.

Oli äärimmäisen outoa valittaa täysjyvämakaronistakin. Yrittävät jotain terveellisempää sieltä ihmisille työntää ja tästäkin valitetaan.

Sanot, että omiasi syöt etkä muita tukia saa. No, eikös sen kuulu näin elämässä mennä?

PS, se puuro on tönkköä, jos siinä ei ole vettä tarpeeksi. Pitkää lämmitystä voi välttää laittamalla ne hiutaleet likoamaan jo valmiiksi siihen veteen muutamaksi tunniksi ennen keittämistä.

Kärkästä kommentointia, vaikket edes tiedä tilannetta. Minä olen maksanut veroja ihan palkastani monta kymmentä vuotta ennen sairastumistani. Olen mielestäni ihan saman arvoinen ihminen kuin sinäkin, vaikka nyt sairaana olenkin. Mekin ansaitsemme muuta, kuin halvimman ja huonoimman tuotteen. Syömme tietenkin niitä halvimpia ja huonoimpia, kun ei muuta pysty ostamaan.

Jos kutsuisin sinut syömään tuota puuroa, muuttaisitkohan mieltäsi. Luulen, että annoit nuo ohjeet hiutaleista, joita et ole joutunut koskaan käyttämään. Kuulosti ainakin siltä.

ap

Mutta ettehän te saa niitä "huonoimpia" tuotteita. Täysjyväpasta tuppaa olemaan jopa kalliimpaa kuin "tavallinen" vitivalkoinen pasta. Ja mitä noihin kaurahiutaleisiin tulee: isot kaurahiutaleet (ns. kuitukaura) on myös kalliimpaa. Mutta jos sä et osaa oikeista kunnon kaurahiutaleista keittää puuroa, niin sitten varmaan kannattaa ostella pikakaurahiutaleensa itse.

P.S. Isoista kaurahiutaleista saa kunnollista aamupuuroa esim siten, että jo illalla laittaa ne kattilaan turpoamaan veteen. Aamulla sitten lisää reilusti vettä/maitoa/muuta nestettä ja antaa rauhassa lämmetä ja pulputa sen 30+ minuuttia. Ja jos ohjeen mukaan nestettä "kuuluu" laittaa vaikkapa litra, mutta lopputulos on tönkköä, niin mitähän pitäisi tehdä? Ei ainakaan lisätä nestettä vaan mieluummin tulla valittamaan vauva-palstalle. 

P.P.S Sanoit, ettet saa kaurahiutaleita murskattua pienemmäksi, kun ei ole sauvasekoitinta. Laita niitä hiutaleita mortteliin ja pyörittele pienemmäksi. Ei ole morttelia? No mäiski vasaralla, perunanuijalla, piirakkapulikalla, kukkaruukulla, lautasella, mukilla, kengällä tai vaikka isolla kivellä jonka haet ulkoa ja peset pesuaineella. Ja että ei jää epäselväksi, laita ne hiutaleet ensin pussiin tai kahteen ja sitten jauhat em. tavaroilla.

En käytä pikakaurahiutaleita.

ap

No niin, hienosti ymmärsit viestin pointin. Alan ymmärtää, mistä kenkä oikeasti puristaa.

Vierailija
75/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella törkeen huonot avustus eväät. Enpä vaivaudu hakemaan ja en kyllä tiedä mistä niitä matoisia ryynejä ja näkkäreitä voisi edes hakea. Syökööt Eu edustajat vaikka itse ne! Mieluummin vaikka varastan.

Vierailija
76/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ei ole öljyä tai hiivaa, ei pelkästä jauhosta saa leipiä.

ap

Saa, chapateja ja rieskoja - pelkkää vettä ja jauhoja, kuumalle rautapannulle ilman rasvaa tai uunipellille kuumaan uuniin. Hyviä. Toki syödessä olisi kiva edes tippa rasvaa ja jotain maustetta päälle. Rasvainen nötkötti käy kyllä

Vierailija
77/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä rikkaat neuvoo köyhää. Suomen nälkävuosina rikkaat käskivät kerätä metsästä jäkälää ja pettua. Ylimielinen suhtautuminen vähäosaisempiin ei ole muuttunut mihinkään.

Kyse ei välttämättä ole ylimielisyydestä vaan ihmisluonteesta.Sitä ensimmäistä tunnetta, jonka jokainen vähänkin enemmän veroja ( tiedän kyllä , nyt kyse eu avusta ) maksava kokee luettuaan aloituksen.

Mitä tulee siihen itse kassiin niin se ei liene tarkoitettu kuukauden ateroiksi vaan pieneksi lisäksi ja säilyvyys se suurin kriteeri.

Vierailija
78/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kärjistyy kahden ääripään tunteet. Niiden joille ei anneta tarpeeksi hyvää ilmaiseksi ja niiden joiden on pakko tehdä hulluna töitä uupumukseen asti kun verotus nousee koko ajan, että saadaan kaikki nekin elätettyä, jotka ei käy töissä. Olisko päättäjien aika karsia niistä kuluista, jotka eivät ole elintärkeitä kuten puoluetuet ja kelan pikkujoulut, näitä varmaan löytyy pilvin pimein. Puolet säästöstä vois laittaa veronkevennyksiin ja puolet näiden ruokakassien parantamiseen.

Vierailija
79/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen juustopastaan kannattaa lisätä nestettä ja makaronia, niin tulee miedompaa (eikä maistu liian suolaiselta) ja riittoisampaa.

Vierailija
80/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut jakamassa noita EU-kasseja. Kaikki kassin saajat olivat kassista hyvin kiitollisia, mutta itseäni kassin sisältö lähinnä hävetti. Olisiko mitenkään mahdollista esim. se, että jakavat tahot voisivat halutessaan lisätä kassien sisältöön vähän jotain tuoretta, ei  niin hyvin säilyvää, jotta sisältö ei olisi pelkkää kuivaa jauhoa ja kaurahiutaletta? Esim. 5 e/kassi mukaan saisi jo paljon muutakin, ja tuo ap:n ajatus kassien sisällöstä olisi mielestäni oikein hyvä. Voihan kassien jaon myös suunnitella niin, että jokaisen ei olisi pakko ottaa sitä standardikassia, jossa on tietyt tuotteet, vaan kassin saaja voisi valita tietyistä tuoteryhmistä (esim. niiden perustuotteiden lisäksi) niitä tuotteita, joita omassa taloudessa varmuudella tulee käytettyä. Silloin sisällöstä ei menisi niin paljon hukkaan, kuten tällä hetkellä tuntuu tapahtuvan. Yksinäinen syrjäytynyt mies tuskin tarvitsee kahta 2 kg jauhopussia, kun taas köyhä lapsiperhe iltahuisi jauhoista hyvinkin. Mukaan voisi myös laittaa hygieniatuotteita, shampoota, hammastahnaa ym.

Täällä joku mainitsikin jo sen, että sillä rahalla, milläö Suomikin on EU:ta rahoittanut, voisi odottaa hieman muutakin, kuin ulkomailla valmistettua halvinta makaronia ja kaurahiutaleita. Kustannuskysymyshän tämä ei ole, vaan kyse on lähinnä valinnoista. Kassin saajat ovat kyllä oman kokemukseni mukaan kiitollisia, mutta eihän näitä kasseja kehtaa kukaan kohta enäää jakaa! Mikähän muuten on yhden kassin hinta, kuka tietää?