Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

EU-ruoka-avustuksesta valitusta. Anteeksi.

Vierailija
30.11.2020 |

Onko muita köyhiä linjoilla? Olen sairaseläkkeellä, joka ei yksinhuoltajalle kovin riittävä. Nyt jaetaan taas EU-ruoka-avustuksia, ja olinkin aivan innoissani menossa hakemaan lasten kanssa.

Sitten näin kuvan tuotteista. Siellä on kaikki halvimmat kuiva-aineet kerätty huonoimpana laatuna kassiin. Siis kamalaa olla näin kiittämätön, mutta ei minun lapset valitettavasti syö tuota täysjyvämakaronia, vaan kaupan 24c hintainen tavallinen makaroni on heidän makuunsa.

Kaurahiutaleet on niin suuria, että niistä tehtyä puuroa pitää hauduttaa todella pitkään, että saa pehmeäksi. Ohjeen mukaan keitettynä jää kokkareikksi, eikä se oikein maistu edes minulle, joka pidän kaurapuurosta.

Ja se näkkileipä ja hapankorppu. Todellakin syödään kaikki ne, mutta kun niitä joutuu kotiin ostamaan omistakin rahoista.

Ehdotukseni sen sijaan avustuskassin sisällöksi, siis jollei tarvitse olla tuota mikä säilyy 5 vuotta.

Vehnäjauhojen lisäksi pitäisi laittaa kuivahiivaa. Kaurahiutaleet tavallisen kokoisena. Puuroriisi ja maitojauhe on hyvä yhdistelmä. Sämpyläjauhoja mukaan vaikka, sen näkkärin sijasta. Hapankorppu ok, mutta näkkäri ei ole hyvää laadultaan, tai on säilötty liian kauan. Öljypullo olisi hieno asia. Ja mausteita, sekä soijarouhetta, joka korvaa jauhelihaa. Tomaattimurskatölkkejä. Kookoskermaa tai muuta sellaista, mistä saa kermaisuutta ja täyteläisyyttä ruokaan. Tonnikalaa tai muita kalatuotteita, tölkitettynä olisi järkevää laittaa mukaan.

Ja sitten ihan niitä perusohjeita vaikka, kuinka teet pizzapohjan, sämpylän tai minkä tahansa näistä aineksista. Jos siellä olisi vaikka lasagnelevyjä, sellainen juustokastikejauhepussi, niitä tomaattimurskia ja soijarouhetta, siitä saisi jo kokonaisen aterian. Lisäksi tonnikala, öljy, vehnäjauho ja ne samat tomaattimurskat niin olisi jo pizzakin. Sitten sämpylöitä saa tehtyä, kun on kaikki ainekset valmiina, tai vuokaleipää, kun on hiivatkin.

Lisäksi voisi laittaa sokeripussin, teetä, hunajaa. Rusinoita ja perunajauhoja niin saisi rusinasoppaa riisipuuron kanssa.

Tällä hetkellä sieltä ei oikein saa mitään terveellistä ruokaa tehtyä, vaan pitää miettiä että mitä kaikkea kaupasta haetaan, että pussista hyötyy mitenkään.

Olisi hyvä, jos saisi pussin sisällöstä tehtyä valmiita ruokia ja aamiaisia ja iltapaloja. Joissain kodeissa lapset joutuu yksin miettimään EU-ruokakassin sisällöstä itse ruokaa itselleen. Olisi nyt kiva, että saisivat hekin sieltä oikeasti ruoat tehtyä.

Olen silti kiitollinen siitäkin, mitä tuolla kassissa on, mutta minusta on aika iso riski, että osa elintarvikkeista jää kaappeihin pölyyntymään. Meillä ainakin ne einesjuustopastat ei kelpaa kenellekään, ja ovat todella suolaisia.

Kommentit (172)

Vierailija
161/172 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään ei sitten ollut EU-jaossa ovet auki. Minä ja moni muu odotteli oven takana mitä ei tullut kukaan avaamaan. Ei lappua, ei myöskään mitään ilmoitusta netissä. Kiitos seurakunta...

Alapeukkua miksi??? Eikö sitäkään saa arvostella ettei luvattua jakoa tehdäkään ilman mitään ilmoitusta?

Ei mitään ilmoitusta? Kuinka sinut voitiin jättää pimentoon, kun kaikki muut ovat selvillä kokoontumisrajoituksista vai ajattelitko, että alle 10 henkilöä olisi tullut paikan päälle?

Vierailija
162/172 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta olen jo pitkään miettinyt samaa. Halvemmalla saisi paljon järkevämmin aikaan kassin, josta saisi tehtyä oikeaa ruokaa. Esimerkiksi just papuja tai linssejä sen lihapurkin sijaan (annan aina äidilleni nuo lihapurkit, koska meillä ei mene alas). Sämpyläjauhoista ei tule oikein sämpylöitä, ei tule sitkoa (ja olen leipuri, eli siitä ei ole kyse ettenkö osaisi). Niiden sijaan voisi olla vaikka pienempi pussi ruisjauhoja tai ehkä sokeria? Hernekeitto syödään aina, mutta se juustopasta jää syömättä, valitettavasti. Nekin annan eteenpäin.

Ja mekään emme ole kovin nirsoja syöjiä,vaikka siltä kuulostaisi. Ne kaurahiutaleet käytän sämpylöihin ja maitojauhe menee myös leivontaan. Hapankorput syödään mielellämme, näkkileipää ei ole enää ollut kassissa. Mysli on pelkkää kaurahiutaletta, siitä tulisi varmaan parempi puuro.

Itse ajattelisin, että tuossa olisi hyvä olla vaikka riisiä, tomaattimurskaa, linssejä, papuja... Halvempaa ja saisi aikaan oikeita ruokia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/172 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä ruokakassi 2021???? Hain tänään vuoden ensimmäisen eu-kassin. Siitä on poistettu vehnäjauhot, puurohiutaleet, pasta ja kaurakeksit ainakin. Mitä ihmettä teen nyt tuolla jäätävän kokoisella maitojauhepurkilla kun ei ole millä leipoa tai keittää puuroa. Vai vetääkö joku nyt välistä?

Vierailija
164/172 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä ruokakassi 2021???? Hain tänään vuoden ensimmäisen eu-kassin. Siitä on poistettu vehnäjauhot, puurohiutaleet, pasta ja kaurakeksit ainakin. Mitä ihmettä teen nyt tuolla jäätävän kokoisella maitojauhepurkilla kun ei ole millä leipoa tai keittää puuroa. Vai vetääkö joku nyt välistä?

No nyt on mennyt köyhäksi! Enää eivoi kukaan väittää kyseessä olevan 50e kassi...

Vierailija
165/172 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Millä paikkakunnalla tämä?

Vierailija
166/172 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Millä paikkakunnalla tämä?

Luoteis-Uusimaa

Vierailija
167/172 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä rikkaat neuvoo köyhää. Suomen nälkävuosina rikkaat käskivät kerätä metsästä jäkälää ja pettua. Ylimielinen suhtautuminen vähäosaisempiin ei ole muuttunut mihinkään.

Empatia on ilmaista, siksi se ei ole arvokasta, oletan. Aina pitää olla joku, jota potkia, ja joku jota voi kadehtia.

Köyhän pitää olla nöyrä. Jos saa ilmaiseksi jotain, pitää katsoa maahan ja niiata. Koskee myös miehiä.

Ei pidä pyytää sitä mitä tarvitsee, pitää olla kiitollinen kun saa jotain ilmaiseksi, muuten on huonotapainen lokki.

Jos annetaan ylisuolainen eines, se pitää syödä, koska verenpainelääkkeethän saa ilmaiseksi.

Jos annetaan pussi kanankakkaa, sitten laitat siitä ruuan. Vai etkö osaa? Opettele (ja muista kiittää).

Ymmärrä, että hunaja on kallista ja makeaa. Köyhä ei tarvii sitä, vaikka se kuinka muka auttaisi lasten yskään.

Köyhä, joka nirsoilee ruuasta, on uusavuton, joka ei tajua käyttää sauvasekoitinta. (Kai nyt kaikilla on varaa sauvasekoittimeen, niilläkin jotka hakee avustuskassin?)

Miettikää nyt vähän, oman elämänne Marie Antoinettet, ette tekään voi olla noin kuutamolla, vaikka olettekin empatiakyvyttömiä?

Toivottavasti en koskaan ole ruokakassin tarpeessa, toivottavasti tekään ette ole.

Itse kestäisin sen kyllä, mutta te ette ehkä kestäisi edes ajatella sitä? Siis sitä, että olisitte yhtäkkiä luuserilokkeja, joiden mielipiteellä ei olekaan mitään väliä, vaikka aina luulitte niin?

Vierailija
168/172 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua, miksi niitä ruokakasseja edes jaetaan.

Kustannustehokkaampaa olisi laittaa ostolappu valinnan mukaan Lidliin tai S-kauppaan, saisi valita. Jotta lahjoittajalle tulisi hyvä mieli ja väärinkäytöt estettäisiin, tietyt kriteerit. Sama systeemi kuin sossun / kelan jutuissa, nimi ja henkkarit, ei tupakkaa ei kaljaa eikä pahemmin karkkiakaan.

Jokainen saisi itse ostaa sitä mitä haluaa, eineksiä tai perusaineita mistä tekee ruuan. Ei tarvitsisi miettiä kuljetuksia, säilyvyyttä ja eri kohderyhmille yhtä sopimatonta pussia. Pera 62, Antti 43, sinkku Sanna ja äiti Milja lapsineen, vähän eri tottumukset.

Vierailija
169/172 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuuro kannattaa mitata vesineen kattilaan ja jääkaappiin turpoamaan kuten tuorepuuro. Sen jälkeen kiehautus riittää

Vierailija
170/172 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, ettei parane valittaa, kun ilmaiseksi saa, mutta kyllähän itsellänikin olisi tilanne se, että en voisi syödä paljonkaan tuon kassin sisällöstä edes nälässä. Mun maha ei kestä lainkaan hiutaleita, näkkäriä, korppuja yms. repivää viljakuitua. Ei ole järkeä pskoa verta parin sadan kalorin takia, olisin pian sairaalassa. Ja maitojauheen jakaminen kansalle, josta 17% on geneettisesti laktoosi-intolerantteja, on mielestäni jo puhdasta vittuilua.

Vierailija
171/172 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätä niille, joille kelpaavat ja osta sen oman listasi tuotteet itse kaupasta. Ottaa päähän aina nämä ilmaisesta valittavat. Ei ole pakko hakea. Ihan kaiken saat elämässäsi ilmaiseksi ja se ei riitä.

Miksi luulet, että saan ilmaiseksi? Omaa omaisuuttani kulutan, enkä siksi saa muita etuuksia kuin sairaseläkkeen.

Kyllähän vähävaraiset lapset on tottuneet syömään sellaista, mitä ei todellakaan söisi lapset, jos on varaa valita. Eikä he valita. Minua harmittaa antaa lapsilleni ruokaa, josta näen etteivät he tykkää, pyörittelevät lusikassaan tönkköä puuroa, mutta syövät sen nälkäänsä.

Kyllä köyhä tyytyy siihen, mitä annetaan. Eikä ilmeisesti saisi edes parempaa koskaan toivoakaan. Ei edes joulun alla.

ap

Oli muuten inhottavan itsesääliä täynnä oleva vastine. Sinä saat kaiken yhteiskunnalta ilmaiseksi, koska olet työkyvyttömyyseläkkeellä. Työkyvyttömyyseläke on ilmaista, ansaitsematonta rahaa hamaan tappiin. Saat lapsista lapsilisät, mahdollisen yh-tuen, he käyvät koulut toisten maksamina. Kaikki mitä pöydästäsi löydät on ilmaista: et ole siis mitään tehnyt sen eteen mitä pöydässäsi on. Nyt tulet tähän ja valitat siitä, kun sinulle on tämän lisäksi annettu EU:sta vielä vähän lisää.

Mitä tulee lasten syömiseen. He syövät sitä mihin ovat tottuneet ja sen ohella ihan mitä tahansa mitä nenän eteen laitetaan, kun on nälkä. Tästä voi nyt ne sienet yms vakiot lukea pois. Mitähän kuvittelet muilla olleen lapsina ruokapöydässä. Sitä mitä he toivoivat? Voin yllätyksenä sulle kertoa, että ei ikinä lapsena tullut mieleen, että olisin mitenkään voinut vaikuttaa siihen mitä ruokapöydässä oli. Se ei tullut mieleen edes aikuisena. On vaan asioita, jotka aikuiset päättävät. Ruoka on yksi tällaisista. Niin, ihan joulunakin.

Oli äärimmäisen outoa valittaa täysjyvämakaronistakin. Yrittävät jotain terveellisempää sieltä ihmisille työntää ja tästäkin valitetaan.

Sanot, että omiasi syöt etkä muita tukia saa. No, eikös sen kuulu näin elämässä mennä?

PS, se puuro on tönkköä, jos siinä ei ole vettä tarpeeksi. Pitkää lämmitystä voi välttää laittamalla ne hiutaleet likoamaan jo valmiiksi siihen veteen muutamaksi tunniksi ennen keittämistä.

Kärkästä kommentointia, vaikket edes tiedä tilannetta. Minä olen maksanut veroja ihan palkastani monta kymmentä vuotta ennen sairastumistani. Olen mielestäni ihan saman arvoinen ihminen kuin sinäkin, vaikka nyt sairaana olenkin. Mekin ansaitsemme muuta, kuin halvimman ja huonoimman tuotteen. Syömme tietenkin niitä halvimpia ja huonoimpia, kun ei muuta pysty ostamaan.

Jos kutsuisin sinut syömään tuota puuroa, muuttaisitkohan mieltäsi. Luulen, että annoit nuo ohjeet hiutaleista, joita et ole joutunut koskaan käyttämään. Kuulosti ainakin siltä.

ap

Sairausvakuutuksen idea on se etta kaikki maksaa ja se joka onnettomuudekseen sairastuu sitten nostaa vakuutuskorvauksen eli sairaselakkeen

Vierailija
172/172 |
22.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työssäkäyvä nainen ja minulla työssäkäyvä mies. Vuosi sitten facen roskalavailmoituksessa tarjottiin 10 pussia kaurapuuroa. Yleensä tarjoan siellä tavaraa, enkä kahmi mitään, että enemmän tarvitsevat saisivat, mutta kukaan ei halunnut näitä, joten lopulta laitoin yv:n. Hain pussit ja ne olivat oudonnäköisiä, tajusin, että varmaan ruoka apupuuroa. Keittää sitä sai todella kauan, melkein tunnin, kun esikeitettyjä hiutaleita keitetään muutama minuutti. Lopputulos oli tunnin jälkeen todella herkullinen ja parempaa kuin mikään kaupasta ostamani kaurapuuro. Lisäksi se turposi vedessä niin paljon, että oli älyttömän riittoisaa. Jos kaupasta löytyisi vastaavaa, ostaisin sitä. Ja vaikka käyn töissä, mullakin on aikaa puuroa keitellä tunti.

Isot, pitkää kypsytystä vaativat kaurahiutaleet on todellakin parhaan makuisia! Onneksi sellaiset kuuluu oman lähi-Cittarini valikoimiin. Ostan niitä melkein aina, vaikka ne maksaa yli 4 €/kg eikä mulla ole löysää rahaa yhtään liikaa. Maku on vaan niin paljon parempi, että se on ehdottomasti rahan ja vaivan arvoista. :) 

Kuorittuja kaurajyvia saa 3e/kg K-kaupasta.