Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

EU-ruoka-avustuksesta valitusta. Anteeksi.

Vierailija
30.11.2020 |

Onko muita köyhiä linjoilla? Olen sairaseläkkeellä, joka ei yksinhuoltajalle kovin riittävä. Nyt jaetaan taas EU-ruoka-avustuksia, ja olinkin aivan innoissani menossa hakemaan lasten kanssa.

Sitten näin kuvan tuotteista. Siellä on kaikki halvimmat kuiva-aineet kerätty huonoimpana laatuna kassiin. Siis kamalaa olla näin kiittämätön, mutta ei minun lapset valitettavasti syö tuota täysjyvämakaronia, vaan kaupan 24c hintainen tavallinen makaroni on heidän makuunsa.

Kaurahiutaleet on niin suuria, että niistä tehtyä puuroa pitää hauduttaa todella pitkään, että saa pehmeäksi. Ohjeen mukaan keitettynä jää kokkareikksi, eikä se oikein maistu edes minulle, joka pidän kaurapuurosta.

Ja se näkkileipä ja hapankorppu. Todellakin syödään kaikki ne, mutta kun niitä joutuu kotiin ostamaan omistakin rahoista.

Ehdotukseni sen sijaan avustuskassin sisällöksi, siis jollei tarvitse olla tuota mikä säilyy 5 vuotta.

Vehnäjauhojen lisäksi pitäisi laittaa kuivahiivaa. Kaurahiutaleet tavallisen kokoisena. Puuroriisi ja maitojauhe on hyvä yhdistelmä. Sämpyläjauhoja mukaan vaikka, sen näkkärin sijasta. Hapankorppu ok, mutta näkkäri ei ole hyvää laadultaan, tai on säilötty liian kauan. Öljypullo olisi hieno asia. Ja mausteita, sekä soijarouhetta, joka korvaa jauhelihaa. Tomaattimurskatölkkejä. Kookoskermaa tai muuta sellaista, mistä saa kermaisuutta ja täyteläisyyttä ruokaan. Tonnikalaa tai muita kalatuotteita, tölkitettynä olisi järkevää laittaa mukaan.

Ja sitten ihan niitä perusohjeita vaikka, kuinka teet pizzapohjan, sämpylän tai minkä tahansa näistä aineksista. Jos siellä olisi vaikka lasagnelevyjä, sellainen juustokastikejauhepussi, niitä tomaattimurskia ja soijarouhetta, siitä saisi jo kokonaisen aterian. Lisäksi tonnikala, öljy, vehnäjauho ja ne samat tomaattimurskat niin olisi jo pizzakin. Sitten sämpylöitä saa tehtyä, kun on kaikki ainekset valmiina, tai vuokaleipää, kun on hiivatkin.

Lisäksi voisi laittaa sokeripussin, teetä, hunajaa. Rusinoita ja perunajauhoja niin saisi rusinasoppaa riisipuuron kanssa.

Tällä hetkellä sieltä ei oikein saa mitään terveellistä ruokaa tehtyä, vaan pitää miettiä että mitä kaikkea kaupasta haetaan, että pussista hyötyy mitenkään.

Olisi hyvä, jos saisi pussin sisällöstä tehtyä valmiita ruokia ja aamiaisia ja iltapaloja. Joissain kodeissa lapset joutuu yksin miettimään EU-ruokakassin sisällöstä itse ruokaa itselleen. Olisi nyt kiva, että saisivat hekin sieltä oikeasti ruoat tehtyä.

Olen silti kiitollinen siitäkin, mitä tuolla kassissa on, mutta minusta on aika iso riski, että osa elintarvikkeista jää kaappeihin pölyyntymään. Meillä ainakin ne einesjuustopastat ei kelpaa kenellekään, ja ovat todella suolaisia.

Kommentit (172)

Vierailija
81/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ihmetyttää miksi näissä kasseissa on kauheasti Jauhoja ja makaronia, mitkä on kaupan halvimmat tuotteet?

Olen itsekin opiskelija, eikä mun ruuanlaitto jää siitä 25sentin makaronipussista kiinni.

En siis ota nyt kantaa siihen sopiiko noista valittaa vai ei, vaan kysyn että mikä se ajatus on siinä taustalla että jaetaan kassillinen jauhoja? Osaako joku valottaa asiaa?

Vierailija
82/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetyttää miksi näissä kasseissa on kauheasti Jauhoja ja makaronia, mitkä on kaupan halvimmat tuotteet?

Olen itsekin opiskelija, eikä mun ruuanlaitto jää siitä 25sentin makaronipussista kiinni.

En siis ota nyt kantaa siihen sopiiko noista valittaa vai ei, vaan kysyn että mikä se ajatus on siinä taustalla että jaetaan kassillinen jauhoja? Osaako joku valottaa asiaa?

Säilyvyys, edullisuus, monipuolisuus (siis että niistä vehnäjauhoista saa tehtyä niin kastiketta, pullaa, leipää, sämpylöitä, tuorepastaa kuin liimaakin).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole lukenut koko ketjua, mutta tuli aloitusviestistä mieleen, että mitä ihmeen järkeä edes on jakaa ruoka-avussa jotain makaronia ja vehnäjauhoja? Just tuollaiseenhan köyhimpienkin rahat riittävät, mutta sen sijaan hedelmiä, vihanneksia, täysjyväleipää yms ei välttämättä olisi varaa ostaa. Ja kaurapuurosta ei melkein kukaan tykkää, ja silti juuri kaurahiutaleita aina jaetaan..

En ole ikinä hakenut ruoka-apua, eikä ole sellaiselle tarvettakaan, mutta voisin kuvitella, että jos saa vehnäjauhoja, makaronia, näkkileipää ja kaurapuuroa, ei tuo juurikaan edes auta. Jotta vatsa tulisi täyteen ja saisi noista varsinaisen RUUAN aikaiseksi, pitäisi ostaa todella paljon muita aineksia - esim. se kastike makaronien kanssa, leivänpäälliset näkkileivälle (koska näkkileipä sellaisenaan ei täytä vatsaa), ja jopa kaurapuuro on aika huonosti täyttävää, ellei sen kanssa syö jotain muutakin.

Itse ymmärrän kyllä tuon, mitä Eu- ruokakassi sisältää.

Kuivaelintarvikkeita. Miten nyt voisi jakaa hedelmiä tai vastaavia? Niitä kyllä jaetaan paikallisen ruoka- avun piirissä, kuten kaikkea muutakin mahdollista, mikä pilaantuu parin päivän sisällä.

Eikö ihmisen osaa päätellä mitään? Jos saa jauhoja, hiutaleita, ryynejä jne niin jotain niidenkin hinnassa säästää, vaikka niitä saisi itsekin kaupoista.

Mikä sitten lienee Eu- ruokakassin arvo. 10 - 15e ?

Luen tiedän niiden ihmisten kertomusten perusteella, jotka hakevat ruokakasseja yleisestä jakelusta, niin ovat kertoneet että voi sitten ostaa muuta säästyneellä rahalla. Vaikka pesuaineita tai vessapaperia.

En kyllä itse menisi hakemaan mitään avustuskassia, jos en tarvitsisi ja puhumattakaan siitä, että valittaisin ilmaisesta.

Vierailija
84/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säilyvyys, edullisuus, monipuolisuus (siis että niistä vehnäjauhoista saa tehtyä niin kastiketta, pullaa, leipää, sämpylöitä, tuorepastaa kuin liimaakin).

Niin. No jos siellä olisi edes se öljy tai jotain mikä auttaa ruuanlaitossa ja säilyy kauan. Ymmärrän että vehnäjauhoista saa tehtyä kaikenlaista, mutta en edelleenkään ymmärrä miksi avustuksena annetaan niitä halvimpia tuotteita mitkä saa vähävarainen itsekin ostettua. Tuntuu vähän loukkaavalta, että päästään sanomaan että avustuksia on annettu vaikka mitään ne ei kauheasti auta. No joo. Tää on mun ihmettelyä.

Vierailija
85/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Toivon todella että olet pelkkä trolli. Jos sinulle ei aukea alaklikkien määrä, kukaan ei voi sinua auttaa. Sinunlaisesi ei ansaitse apua. Sinä seisoskelet tuhansien urheiden ruumiiden päällä täällä Suomessa. Mitä he söi? Pari perunaa ja jotain jauhosta tehtyä kastiketta. Mätä se sieluusi ja mieti vähän.

Vierailija
86/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ollut jakamassa noita EU-kasseja. Kaikki kassin saajat olivat kassista hyvin kiitollisia, mutta itseäni kassin sisältö lähinnä hävetti. Olisiko mitenkään mahdollista esim. se, että jakavat tahot voisivat halutessaan lisätä kassien sisältöön vähän jotain tuoretta, ei  niin hyvin säilyvää, jotta sisältö ei olisi pelkkää kuivaa jauhoa ja kaurahiutaletta? Esim. 5 e/kassi mukaan saisi jo paljon muutakin, ja tuo ap:n ajatus kassien sisällöstä olisi mielestäni oikein hyvä. Voihan kassien jaon myös suunnitella niin, että jokaisen ei olisi pakko ottaa sitä standardikassia, jossa on tietyt tuotteet, vaan kassin saaja voisi valita tietyistä tuoteryhmistä (esim. niiden perustuotteiden lisäksi) niitä tuotteita, joita omassa taloudessa varmuudella tulee käytettyä. Silloin sisällöstä ei menisi niin paljon hukkaan, kuten tällä hetkellä tuntuu tapahtuvan. Yksinäinen syrjäytynyt mies tuskin tarvitsee kahta 2 kg jauhopussia, kun taas köyhä lapsiperhe iltahuisi jauhoista hyvinkin. Mukaan voisi myös laittaa hygieniatuotteita, shampoota, hammastahnaa ym.

Täällä joku mainitsikin jo sen, että sillä rahalla, milläö Suomikin on EU:ta rahoittanut, voisi odottaa hieman muutakin, kuin ulkomailla valmistettua halvinta makaronia ja kaurahiutaleita. Kustannuskysymyshän tämä ei ole, vaan kyse on lähinnä valinnoista. Kassin saajat ovat kyllä oman kokemukseni mukaan kiitollisia, mutta eihän näitä kasseja kehtaa kukaan kohta enäää jakaa! Mikähän muuten on yhden kassin hinta, kuka tietää?

Kun olet ollut jakamassa kasseja niin sinun se kassin arvo pitäisi tietää?

Vierailija
87/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. No jos siellä olisi edes se öljy tai jotain mikä auttaa ruuanlaitossa ja säilyy kauan. Ymmärrän että vehnäjauhoista saa tehtyä kaikenlaista, mutta en edelleenkään ymmärrä miksi avustuksena annetaan niitä halvimpia tuotteita mitkä saa vähävarainen itsekin ostettua. Tuntuu vähän loukkaavalta, että päästään sanomaan että avustuksia on annettu vaikka mitään ne ei kauheasti auta. No joo. Tää on mun ihmettelyä.

Koska niitä halvimpia voi antaa enemmän tai useammalle, tai molempia. Oisko se parempi, että annetaan kalliimpi ja kivempi kassi vaikka tuhannelle ihmiselle, sen sijaan että annettaisiin peruskassi kahdelle tuhannelle? Miten autetaan mahdollisimman montaa mahdollisuuksien rajoissa? Ei ainakaan jakamalla gourmeeta. 

Vierailija
88/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täysin naurettavaa jakaa 3e kaupassa maksavaa avustuspakettia köyhille, koska jokainen saa kyllä sen 3e irrotettua kuussa vehnäjauhoon ja makaroniin. PAljon järkevämpää olisi antaa jotain muuta.

89/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olethan jo toivonut joulupuukeräyksestä uusimmat konsolipelit ja iPhonet lapsille?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
90/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein tyyppiesimerkki valittajasta, kun mikään ei riitä. Moni syrjäseutujen asukas oikeasti köyhä olis kiitollinen tuostakin kassista , mutta niitä ei jaeta maaseudulla ja syrjäisillä kylillä.

En ilkeäisi valittaa.

Vierailija
91/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ollut jakamassa noita EU-kasseja. Kaikki kassin saajat olivat kassista hyvin kiitollisia, mutta itseäni kassin sisältö lähinnä hävetti. Olisiko mitenkään mahdollista esim. se, että jakavat tahot voisivat halutessaan lisätä kassien sisältöön vähän jotain tuoretta, ei  niin hyvin säilyvää, jotta sisältö ei olisi pelkkää kuivaa jauhoa ja kaurahiutaletta? Esim. 5 e/kassi mukaan saisi jo paljon muutakin, ja tuo ap:n ajatus kassien sisällöstä olisi mielestäni oikein hyvä. Voihan kassien jaon myös suunnitella niin, että jokaisen ei olisi pakko ottaa sitä standardikassia, jossa on tietyt tuotteet, vaan kassin saaja voisi valita tietyistä tuoteryhmistä (esim. niiden perustuotteiden lisäksi) niitä tuotteita, joita omassa taloudessa varmuudella tulee käytettyä. Silloin sisällöstä ei menisi niin paljon hukkaan, kuten tällä hetkellä tuntuu tapahtuvan. Yksinäinen syrjäytynyt mies tuskin tarvitsee kahta 2 kg jauhopussia, kun taas köyhä lapsiperhe iltahuisi jauhoista hyvinkin. Mukaan voisi myös laittaa hygieniatuotteita, shampoota, hammastahnaa ym.

Täällä joku mainitsikin jo sen, että sillä rahalla, milläö Suomikin on EU:ta rahoittanut, voisi odottaa hieman muutakin, kuin ulkomailla valmistettua halvinta makaronia ja kaurahiutaleita. Kustannuskysymyshän tämä ei ole, vaan kyse on lähinnä valinnoista. Kassin saajat ovat kyllä oman kokemukseni mukaan kiitollisia, mutta eihän näitä kasseja kehtaa kukaan kohta enäää jakaa! Mikähän muuten on yhden kassin hinta, kuka tietää?

Kun olet ollut jakamassa kasseja niin sinun se kassin arvo pitäisi tietää?

Olen ollut vain jakamassa, en tekemässä päätöstä niiden tilaamisesta ja jakelun järjestämisestä. En siis tiedä :)

Vierailija
92/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Koska alkoi harmittaa tämä kommenttien laatu, niin klikkasin itseni verkkokauppaan Prismaan ja aloin latoa samoja tuotteita ostoskoriin, mitä avustuksessakin on. Lisäsin oman ehdotukseni mukaisia tuotteita, ja oli vaikea saada täytettyä sitä 50€, joka EU-ruoka-avustuksen arvo on. Tässä hintoineen, mitä koriin laitoin.

Vehnäjauho 0,89€

Sämpyläjauho 1,15€

Puuroriisi 1,05€

3kpl perunamuusijauhepakettia 3,45€

Soijarouhe 3,05€

2pkt lasagnelevyjä 2,78€

Kaurahiutale (ei pika) 0,75€

Juokseva hunaja 1,98€

Jauhelihamauste 0,69€

Sipulijauhe 0,69€

Paratiisimysli 2,69€

Kuivahiiva 1,28€

Rusinapaketti 1,35€

Perunajauho 0,79€

Kuivattu herne 0,75€

Täysjyvämakaroni 0,82€

Rapsiöljy 1,49€

4pkt italianpataa 5,36€

6prk tomaattimurskaa 1,44€

2prk tonnikalaa öljyssä 2,38€

Rasvaton maitojauhe 5,59€

2prk sika-nautasäilykettä 5,50€

Vihreä tee 0,79€

Liptontee 1,78€

Yhteensä 48€ ja muutama sentti päälle. Sokeripussi olisi vielä sopinut budjettiin.

Jos siis 10 kuiva-ainetta saadaan 50€ nyt EU-ruoka-avusta, niin joku muukin kuin minä voisi kritisoida tätä ihan ääneen. Vaikka sitä katsotaankin pahalla.

ap

Vierailija
93/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä EU-kassissa ole mitään syömäkelpoista. Ei edes ne hapankorput.

Hernekeittopurkki nyt jotenkin menettelee.

Kuka tienaa rahaa noilla EU- kasseilla?

Saa valittaa kun jaetaan ilmaiseksi aivan täyttä kuraa!

Ihmettslen miten jotkut noita EU-kasseja edes hakevat? Jos syövät niitä tuotteita niin kyllä on täysin makuaisti kadoksissa eikä mitään ymmärrystä miltä ruoan kuuluu maistua.

Jauhot kai lakastu jonkun jauhotehtaan lattioilta?

Hyi yäk!

Vierailija
94/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomessa Vähävaraisten avun toimenpideohjelmassa keskitytään yksinomaan lieventämään vähävaraisimpien ihmisten ruoan puutetta. EU:n ruoka-apu jaetaan vähävaraisille kumppaniorganisaatioiden välityksellä paikallistason yhdistyksien ja seurakuntien kautta."

Ei EU-kassin tarkoistus ole olla ensisijainen tai yksinomainen ruoka-apu tai ruokatavaroiden lähde vaan lisätuki muiden joukossa.

Vierailija
95/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Suomessa Vähävaraisten avun toimenpideohjelmassa keskitytään yksinomaan lieventämään vähävaraisimpien ihmisten ruoan puutetta. EU:n ruoka-apu jaetaan vähävaraisille kumppaniorganisaatioiden välityksellä paikallistason yhdistyksien ja seurakuntien kautta."

Ei EU-kassin tarkoistus ole olla ensisijainen tai yksinomainen ruoka-apu tai ruokatavaroiden lähde vaan lisätuki muiden joukossa.

Hopsansaa, lähde oli tietenkin Ruokavirsto: https://www.ruokavirasto.fi/yhteisot/tuet-ja-kehittaminen/ruoka-apu/

Vierailija
96/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap. Toivon todella että olet pelkkä trolli. Jos sinulle ei aukea alaklikkien määrä, kukaan ei voi sinua auttaa. Sinunlaisesi ei ansaitse apua. Sinä seisoskelet tuhansien urheiden ruumiiden päällä täällä Suomessa. Mitä he söi? Pari perunaa ja jotain jauhosta tehtyä kastiketta. Mätä se sieluusi ja mieti vähän.

Nekin parempaa ruokaa sota-aikana kuin vuonna 2020 EU-kassi!

En ole AP

Vierailija
97/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Koska alkoi harmittaa tämä kommenttien laatu, niin klikkasin itseni verkkokauppaan Prismaan ja aloin latoa samoja tuotteita ostoskoriin, mitä avustuksessakin on. Lisäsin oman ehdotukseni mukaisia tuotteita, ja oli vaikea saada täytettyä sitä 50€, joka EU-ruoka-avustuksen arvo on. Tässä hintoineen, mitä koriin laitoin.

Vehnäjauho 0,89€

Sämpyläjauho 1,15€

Puuroriisi 1,05€

Soijarouhe 3,05€

2pkt lasagnelevyjä 2,78€

Juokseva hunaja 1,98€

Jauhelihamauste 0,69€

Sipulijauhe 0,69€

Paratiisimysli 2,69€

Kuivahiiva 1,28€

Rusinapaketti 1,35€

Perunajauho 0,79€

Kuivattu herne 0,75€

Täysjyvämakaroni 0,82€

Rapsiöljy 1,49€

4pkt italianpataa 5,36€

Vihreä tee 0,79€

Liptontee 1,78€

Yhteensä 48€ ja muutama sentti päälle. Sokeripussi olisi vielä sopinut budjettiin.

Jos siis 10 kuiva-ainetta saadaan 50€ nyt EU-ruoka-avusta, niin joku muukin kuin minä voisi kritisoida tätä ihan ääneen. Vaikka sitä katsotaankin pahalla.

ap

Ei tuo niin paha ollut kuin olin tämän ketjun perusteella olettanut, tosin itselläni jäisi kasvissyöjänä nuo liharuuat kyllä käyttämättä. Mutta oli tuossa ihan positiivisia yllätyksiäkin, kuten mysli, tee ja hunaja, ja nyt joulun lähestyessä on kiva, että on puuroriisiä.

Vierailija
98/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vehnäjauho ja makaroni ei mitenkään TUE köyhän ruokailua.

Vierailija
99/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vehnäjauho 0,89€

Sämpyläjauho 1,15€

Puuroriisi 1,05€

Soijarouhe 3,05€

2pkt lasagnelevyjä 2,78€

Juokseva hunaja 1,98€

Jauhelihamauste 0,69€

Sipulijauhe 0,69€

Paratiisimysli 2,69€

Kuivahiiva 1,28€

Rusinapaketti 1,35€

Perunajauho 0,79€

Kuivattu herne 0,75€

Täysjyvämakaroni 0,82€

Rapsiöljy 1,49€

4pkt italianpataa 5,36€

Vihreä tee 0,79€

Liptontee 1,78€

ap

Ei tuo niin paha ollut kuin olin tämän ketjun perusteella olettanut, tosin itselläni jäisi kasvissyöjänä nuo liharuuat kyllä käyttämättä. Mutta oli tuossa ihan positiivisia yllätyksiäkin, kuten mysli, tee ja hunaja, ja nyt joulun lähestyessä on kiva, että on puuroriisiä.

Tuo oli minun lista. Eu-ruokapaketti sisältää 10 tuotetta:

Vehnäjauho

Sämpyläjauho

Puurohiutale

Mysli

Maitojauhe

Pussipasta

Lihasäilyke

Hernekeittotölkki

Hapankorppu

Täysjyvämakaroni

Arvo 50€.

ap

Vierailija
100/172 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vehnäjauho 0,89€

Sämpyläjauho 1,15€

Puuroriisi 1,05€

Soijarouhe 3,05€

2pkt lasagnelevyjä 2,78€

Juokseva hunaja 1,98€

Jauhelihamauste 0,69€

Sipulijauhe 0,69€

Paratiisimysli 2,69€

Kuivahiiva 1,28€

Rusinapaketti 1,35€

Perunajauho 0,79€

Kuivattu herne 0,75€

Täysjyvämakaroni 0,82€

Rapsiöljy 1,49€

4pkt italianpataa 5,36€

Vihreä tee 0,79€

Liptontee 1,78€

ap

Ei muuta, kun printtaa ulos ja ota kauppaan mukaasi, kun menet. Saat just sitä mitä haluat. Sulla ei ole mitään käsitystä siitä mitä tarkoittaa sana apu. Mieti näitä mietteitäsi jonkun aikaa ja sitä miksi ihmiset ovat niin negatiivisesti suhtautuneet avautumiseesi. Muistele sitten, vaikka sanontaa lahjahevosesta.

Tuokin listaa vastaa sinun mieltymyksiäsi, ei jonkun toisen.