Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkyvyttömyyseläkeellä oleva Maarit valittaa kohtuuttomia vuokramenojaan (866€/kk)

Vierailija
30.11.2020 |

Ylellä siis juttua vuokra-asumisen kalleudesta, ja juttu aloitetaan Maaritin tarinalla, miten vuokraan menee yli puolet työkyvyttömyyseläkkeestä eikä ylimääräisiin kuluihin jää varaa. Minun on kuitenkin vaikeaa tuntea myötätuntoa kys. henkilöä kohtaan, koska tuntuu, että tilanne on ainakin osittain omien valintojen seurausta. Jos kerran on pienet tulot, niin miksi ihmeessä
1. Pitää asua kaksiossa eikä yksiössä
2. Pitää asua pk-seudulla eikä muualla Suomessa

Muualta Suomesta saa ihan hyviä asuntoja PUOLET halvemmalla, mikä oikeuttaa valittamaan rahan vähyydestä jos asuu ylihintaisessa asunnossa? Toki ymmärrän, ettei ihmiset välttämättä halua muuttaa Rovaniemelle jos perhe asuu Uudellamaalla, mutta esim. Lahdessa vuokrataso on huomattavasti edullisempi ja junamatka Helsinkiin kestää vain tunnin (mikä aika kuluu helposti myös pk-seudun matkoissa). Tässä tapauksessa myöskään työssäkäynti tai kotona asuvat perheenjäsenet eivät ole perusteena kyseisessä paikassa tai asunnossa asumiseen.

Minulla ei siis varsinaisesti ole mitään pk-seudulla asuvia vastaan. Tottakai jokainen saa asua juuri sellaisessa asunnossa kuin haluaa ja käyttää omista rahoistaan vuokraan juuri sen verran kuin tuntuu. Kuitenkin vuokramenojen ja muidenkin elinkustannusten langetessa yhteiskunnan maksettavaksi on mielestäni ihan perusteltua kyseenalaistaa menojen tarpeellisuutta. Monissa muissa maissa asuvat sopeuttavat elintasoaan tulojensa mukaisiksi, miksi Suomessa ei tehdä muuta kuin nyhdetään lisää rahaa valtiolta ja valitetaan lehdistöön tulojen pienuudesta?

Kommentit (454)

Vierailija
201/454 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai niin ja vielä tuohon, että miksi pk-seudulla eikä muuta muualle... Miten tämä asia on palstalla toistuvasti niin vaikea ymmärtää? Pääsääntöisesti iso osa ihmisistä on kiintynyt ja juurtunut kotipaikkaan, haluaa asua lähellä omaisiaan ja ystäviä, mutta sitten köyhien kohdalla ajatellaan, että heidän kohdallaan olisi fiksua muuttaa summittain jonnekin muualle, mistä nyt sattuisi saamaan halvemman asunnon. Eihän se noin mene.

Mun on vaikea ymmärtää että ihminen joka pystyisi asumaan halvemmalla muualla VALITTAA siitä kun Helsingissä on kallis asua.

Se on ihan oma valinta, kyllä mäkin haluaisin asua lähellä keskustaa ja kaikkia palveluita mutta ei vaan kerta kaikkiaan ole varaa. Valitsin sen takia pienemmän kaupungin.

Että kyllä se vaan niin menee, jos haluaa asua Helsingissä niin sitten maksaa sen hinnan siitä eikä rutise. Mikään pakko ei siellä ei ole asua.

202/454 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maarit saa toimeentulotukea ja asumislisää, joten ei hän itse sitä vuokraa maksa.

Ihmetyttää vähän tuo valitus, koska eihän se vuokra hänen rahoistaan ole pois, vaan veronmaksajat hoitaa. Mikä siis on ongelma?

🇺🇦🇮🇱

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/454 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaapa niitä säälittäviä poloisia, jotka joutuvat asumaan pk-seudun ulkopuolella. Siinä ei paljon edullinen asunto mieltä piristä, kun ei ole kunnon palveluja lähellä.

Tuota kun miettii, niin pk-seudulla on todella halvat vuokrat suhteessa asuinpaikan tarjoamiin palveluihin. Siitä syystä harva sieltä olisi valmis muuttamaan pois.

Mitä ihmeen palveluja te kaipaatte.

Kaikissa pikkukaupungeissa on normaalit palvelut samoin useissa pikkukunnissakin.

Näitä on aika paljon pääkaupunkiseudun ulkopuolella.

Voi sua! Mun äiti asuu paikkakunnalla, missä ei ole kuin kaksi ruokakauppaa, apteekki, R-kioski, pari kirpparia ja pizzeria, ei bussiliikennettä, paikallisjunia menee muutama, mutta asema on liian kaukana äidin rollaattorilla kuljettavaksi. Lääkäriin äidillä olisi aika useinkin asiaa, samoin labraan, mutta ne on naapurikunnassa 12 km päässä, mihin ei siis bussit kulje. Kela-kyyti on edestakaisin 50 e. Revi siitä!

Jos äitisi todella on monisairas ja tarvii usein lääkäriä niin hänen kannattaisi muuttaa kuntaan jossa on sairaara tai lääköri josta nämä äitisi tarvitsemat palvelut löytyvät. Niitä on monta muutakin kuin superkallis Helsinki.

Niin, äiti ei todellakaan asu lähelläkään Helsinkiä, vaan nimenomaan halvassa senioriasunnossa kaukana Hgistä. Ei ole varaa muuttaa isommalle paikkakunnalle, mikä siis oli kommenttini pointti. Vuokrahan tietysti nousisi isommalla paikkakunnalla. Luuletko että 9-kymppisen on ylipäätään helppo tuossa iässä vaihtaa asuinseutua? Palvelut on ajettu alas viime vuosien aikana. 

Tuossa iässä ja ympäristössä on oikeutettu kunnan kuljetuspalveluun. 

Mielenkiintoista! Voitko kertoa mikä on kunnan kuljetuspalvelu? Entä jos sellaista ei ole? Joku ns. palvelubussi kulkee muutaman kerran pvässä joinakin arkipäivinä, mutta luuletko että esim. tk:sta saa lääkäriajan ko. bussin aikataulun mukaan? Sittenhän sinne on kaikki lääkäriä tarvitsevat autottomat menossa tuolta paikkakunnalta samaan aikaan bussin kyydissä. Entä se takaisintulo? Ei siellä tk:ssa tuon ikäinen hirveän monta tuntia jaksa odotella paluuta. Onko sulla lisää "hyviä" neuvoja?

Jos et ihan provoile, niin äitisi voisi mennä kunnan sosiaalineuvojan vastaanotolle selvittämään oikeuksiaan. Vahukset tietää kyllä aika hyvin, mutta joskus saattavat surkutella sukulaisilleen. 

Laitan tähän nyt linkin

https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/liik…

Kas kun sinne sosiaalitoimistoon/Kelaan pitäisi mennä sinne samalle paikkakunnalle missä se tk ja pankkikin sijaitsevat. Eli sen muutaman kerran pvässä kulkevan palvelubussin kyydissä. Pankki on auki yhtenä pvänä vkossa tietyn klo-ajan ja siihen rakoon pitäisi päästä. Kelakin auki vain tietyn ajan ja aika pitäisi varata etukäteen. Taksilla toki pääsee, mutta pikkusen kallista menoa pieneläkeläiselle. 

Miksi mä provoilisin moisella aiheella, kun tasan tarkkaan tiedän äidin tilanteen. Asun itse muualla eikä mulla ole autoa. Todella usein olen joutunut pähkäilemään miten äiti pääsisi sinne "asiointipaikkakunnalle". 

Vierailija
204/454 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä asua kalliilla pk-seudulla, kun asumiskulujen jälkeen ei ole varaa käyttää niitä lukuisia palveluja, teatterit, ravintolat, kaupat? Itseäni lähinnä harmittaisi oma köyhyyteni vielä enemmän.

Vierailija
205/454 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Maarit saa toimeentulotukea ja asumislisää, joten ei hän itse sitä vuokraa maksa.

Ihmetyttää vähän tuo valitus, koska eihän se vuokra hänen rahoistaan ole pois, vaan veronmaksajat hoitaa. Mikä siis on ongelma?

Sitähän minäkin... 

Vierailija
206/454 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asustelen törkykalliissa betonikolmiossa erään pk-seudun kaupungin keskustassa. Maksan tästä lystistä tonnin kuussa ja muut maksut vielä päälle. Aion nostaa kytkintä ja muuttaa pohjoiseen heti kun vaan lasten osalta tilanne sallii, siellä saa 500€:lla vuokrattua omakotitalon. MUTTA, tuskin suunnittelisin muuttoa jos mulla ei olisi siellä turvaverkkoa, tuttuja ihmisiä, ystäviä ja sukulaisia

Vierailija
207/454 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka jossain kehäkolmosen ulkopuolella onkin halvempi asua, pitää myös miettiä paikkakunnan palvelutasoa. Esim. kauppa, lääkäri, harrastetoiminta, julkinen liikenne. Ei voi olettaa, että eläkeläinen istua nököttää kotonaan loppu elämänsä ja mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän palveluja tarvitsee.

Ei jumalau ta, tiedätkö että kyllä täällä kehäkolmosen ulkopuolellakin on kauppoja, lääkäreitä ja usko tai älä moni harrastaakin.

Isommissa kaupungeissa kyllä, mutta varsinkin ihan pienillä paikkakunnilla ei oikeastaan mitään.

En voisi kuvitella muuttavani jonnekin syrjäseudulle, en muutenkaan, mutta  erityisesti siksi, että minulla on pari perussairautta. Ajatus siitä, että esim. lähin sairaala on kymmenien tai jopa satojen kilometrien päässä on ahdistava.

Minulla ei ole myöskään ajokorttia, joten olisi "kiva" asua jossain, jossa bussit kulkee kerran tai kaksi päivässä, jos sitäkään. Aika monella paikkakunnalla tilanne on oikeasti tämä.

Onko helsinkiläiset oikeesti näin tyhmiä? Luulette siis oikeasti että missään muualla ei ole mitään?!

Todella pienissäkin pitäjissä on terveyskeskukset ja kauppoja.

Mitkä perussairaudet vaativat oikein sairaalahoitoa usein niin että niitä ei voida terveyskeskuksessa hoitaa?

Ihan pienenä  asiana tuli tässä mieleen, että jossain pikkukylissä ei ole R-kioskia. Tänään sitä mietin kun aion lähettää veljelle joulupaketin ja meinasin lähettää ärräpakettina kun tajusin, ettei siellä ole ärrää. 70km lähimpään, veli joutuisi ottamaan Kelataksin sinne (hän liikkuu rollaattorilla). Eli laitan postiin, vaikka olen vältellyt postin käyttöä sen epäluotettavuuden takia. 

Ottakaa huomioon myös se, että ikänsä julkisen liikenteen kanssa elänyt ei ole koskaan tarvinnut ajokorttia ja nyt sitten pitäisikin "vanhoilla päivillään" tai työkyvyttömänä/työttömänä ajaa ajokortti ja ostaa auto. Tuleepa paljon sitten säästöä kun saa halvan vuokrakämpän, jostain sellaisesta paikasta, jossa ei tunne ketään ja mieli masentuu yksinäisyydessä. Eikös se auto tule aika kalliiksi?

Tottakai jossain Oulun keskustassa on yhtä hyvät palvelut kuin Helsingissä, mutta täällä on ehdotettu muuttamista mm. Pieksämäelle, Mäntsälään ja minne lie Haarajoelle. 

Pääkaupunkiseutulaisia vihataan yleisesti tällä palstalla ja  marmatetaan kun ei muuteta pois täältä. Ihanko oikeasti nyt haluaisittekin helsinkiläiset sairaat, työttömät ja työkyvyttömät sinne teidän "Onneloihin" naapuriksenne?

Käyttäkää nyt vähän sitä kuuluisaa maalaisjärkeä. 

Huoh. Oletko helsinkiläinen?

Että ärräpaketin taikia kun kannattaa asua Helsingissä?

Mitä sellaista ei ole pieksämäellä mitä perus normaali ihminen tarvitsee? Käsittääkseni se on huvien kulkuyhteyksien varrella, on juna-asema, jos muuttaa keskustaan on lyhyt matka kauppaan, kirjastoon, harrastuksiin, juna-asemalle, terveyskeskukseen..

Monen kylän keskustasta löytyy kaikki palvelut kävely yhteyksien päästä. Eikä vuokra-asuntojen hinnat päätä huimaa.

Olen helsinkiläinen.  En kirjoittanut, että R-kioskin takia pitää asua Helsingissä,  annoin vain yhden pienen esimerkin. Mitä se juna auttaa, jos on muuten kertakaikkisen ankea kylä josta ei tunne yhtään ihmistä ja sinua katsotaan kieroon vain helsinkiläisyyden takia? 

On useita oikein hienoja pikkukaupunkeja ympäri Suomen ja monta noin tunnin päässä Kiasmasta jos nyt on ihan pakko sinne päästä. Ei ole mikään pakko muuttaa ankeaan pikkukylään. En ole ikinä nähnyt ketään katsottavan kieroon koska ovat Helsingistä. Asun Kotkassa. Helsinkiläisille on monille vaikea ymmärtää että Kotka on upea merikaupunki. Vissiin koska pyörivät siellä Helsingin ylihintaisella saarella umpiossaan.

Kotka onkin hieno kaupunki. Läheskään kaikki pikkukaupungit ja kylät ei ole muuta kuin ankeita peräkyliä, joissa vihataan helsinkiläisiä. 

En näköjään osannut selventää pointtiani, miksi ei todellakaan ole läheskään aina hyvä ratkaisu, että joku työtön/sairas/työkyvytön jne. muuttaa pois kotikonnuiltaan pk-seudulta. En jaksa enempää yrittääkään :). On niin vahvoja mielipiteitä helsinkiläisten asumisesta muualla Suomessa asuvilla, etten oikein jaksa edes ymmärtää kuinka intohimoisesti maalaiset tähän suhtautuvat. Antaa olla. 

Vierailija
208/454 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaapa niitä säälittäviä poloisia, jotka joutuvat asumaan pk-seudun ulkopuolella. Siinä ei paljon edullinen asunto mieltä piristä, kun ei ole kunnon palveluja lähellä.

Tuota kun miettii, niin pk-seudulla on todella halvat vuokrat suhteessa asuinpaikan tarjoamiin palveluihin. Siitä syystä harva sieltä olisi valmis muuttamaan pois.

Kaikissa pikkukaupungeissa on normaalit palvelut samoin useissa pikkukunnissakin.

Voi sua! Mun äiti asuu paikkakunnalla, missä ei ole kuin kaksi ruokakauppaa, apteekki, R-kioski, pari kirpparia ja pizzeria, ei bussiliikennettä, paikallisjunia menee muutama, mutta asema on liian kaukana äidin rollaattorilla kuljettavaksi. Lääkäriin äidillä olisi aika useinkin asiaa, samoin labraan, mutta ne on naapurikunnassa 12 km päässä, mihin ei siis bussit kulje. Kela-kyyti on edestakaisin 50 e. Revi siitä!

Jos äitisi todella on monisairas ja tarvii usein lääkäriä niin hänen kannattaisi muuttaa kuntaan jossa on sairaara tai lääköri josta nämä äitisi tarvitsemat palvelut löytyvät. Niitä on monta muutakin kuin superkallis Helsinki.

Niin, äiti ei todellakaan asu lähelläkään Helsinkiä, vaan nimenomaan halvassa senioriasunnossa kaukana Hgistä. Ei ole varaa muuttaa isommalle paikkakunnalle, mikä siis oli kommenttini pointti. Vuokrahan tietysti nousisi isommalla paikkakunnalla. Luuletko että 9-kymppisen on ylipäätään helppo tuossa iässä vaihtaa asuinseutua? Palvelut on ajettu alas viime vuosien aikana. 

Mielenkiintoista! Voitko kertoa mikä on kunnan kuljetuspalvelu? Entä jos sellaista ei ole? Joku ns. palvelubussi kulkee muutaman kerran pvässä joinakin arkipäivinä, mutta luuletko että esim. tk:sta saa lääkäriajan ko. bussin aikataulun mukaan? Sittenhän sinne on kaikki lääkäriä tarvitsevat autottomat menossa tuolta paikkakunnalta samaan aikaan bussin kyydissä. Entä se takaisintulo? Ei siellä tk:ssa tuon ikäinen hirveän monta tuntia jaksa odotella paluuta. Onko sulla lisää "hyviä" neuvoja?

Jos et ihan provoile, niin äitisi voisi mennä kunnan sosiaalineuvojan vastaanotolle selvittämään oikeuksiaan. Vahukset tietää kyllä aika hyvin, mutta joskus saattavat surkutella sukulaisilleen. 

Laitan tähän nyt linkin

Kas kun sinne sosiaalitoimistoon/Kelaan pitäisi mennä sinne samalle paikkakunnalle missä se tk ja pankkikin sijaitsevat. Eli sen muutaman kerran pvässä kulkevan palvelubussin kyydissä. Pankki on auki yhtenä pvänä vkossa tietyn klo-ajan ja siihen rakoon pitäisi päästä. Kelakin auki vain tietyn ajan ja aika pitäisi varata etukäteen. Taksilla toki pääsee, mutta pikkusen kallista menoa pieneläkeläiselle. 

Miksi mä provoilisin moisella aiheella, kun tasan tarkkaan tiedän äidin tilanteen. Asun itse muualla eikä mulla ole autoa. Todella usein olen joutunut pähkäilemään miten äiti pääsisi sinne "asiointipaikkakunnalle". 

Ei sinne tarvi päästä kuin kerran tekemään se hakemus.

Ja toisekseen 99- vuotias rollaattorilla liikkuva monisairas ansaitsee kyllä vanhainkoti/palvelutalopaikan missä hän saa asianmukaista hoitoa kun nämä arkiset asiat ovat jo näinkin hankalia hänelle.

Vierailija
209/454 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Jalasjärvellä. Yksiön vuokra sis vesi 350e. Asumistuki 280 e. Kuntosalille ja laduille 500 metriä. Laskettelurinne on kilsan päässä. Kauppoja on, myös sisustukseen Pentikin ja Lennolin tehtaanmyymälät. Hyvä kansalaisopisto, kirjasto, uimahalli, hyviä lounaspaikkoja, leffateatteri, apteekki, terveyskeskus ja hammashoito pelittää. Bussilla pääsee Seinäjoelle jossa on keskussairaala, Ideapark jne. En lähde täältä pois!

Juu, pysy siellä vaan. En minäkään muuttaisi mihinkään, jos vuokraa maksaisin vaivaiset 70 e! Onhan se kiva, että sulla sitten jää rahaa lasketteluun, Pentikin ja Lennolin tavaroihin, ravintolalounaisiin, leffaan, uimahalliin ym., kun vuokra on yhtä tyhjän kanssa. Uskomatonta!

Mulla menee eläke vuokraan ja sairastamiseen eikä mihinkään muuhun ole varaa. 

Vierailija
210/454 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Sitähän minäkin... 

Onko Maarit siis teidän tuttava, että tiedätte noin tarkkaan? Sitähän ei kerrottu tuossa Ylen jutussa. 

Vierailija
211/454 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yks tommonen sairas Maarit ei ole mitään siihen verrattuna, miten paljon ylipäänsä asuu nuoria joutilaita terveitä (tai juoppoja) ihmisiä asusmis- ja tt-tuen varassa liian kalliissa asunnoissa.  Lisäksi tulevat vielä eläkeläiset, jotka asuvat kaupungin keskustassa uudessa asunnossa (tiedän useampia Pirkanmaalla), jotka ovat jemmanneet rahansa toiselle tililille  /jonkun läheisen nimiin ja nostavat tukea monta sataa. Esim. n. 650  - 700 e/kk kämpästä maksavat n. 300 e/kk. Sitten valitetaan "pientä" eläkettä, vaikka rahaa on toisella tilillä ja omaisuutta.  Eläkkeen suuruus/pienuus on seurausta työikäisenä ja työkykyisenä tehdystä työstä ennen vanhuuseläkeikää. Vaativasta ja ammattitaitoa + koulutusta vaativasta työstä maksetaan tietysti enemmän kuin jostain  yksinkertaisemmasta duunista (ei koulutusta tms.). Työeläke karttuu tehdystä työstä ja siitä saaduista ansioista. Asumis- ja muiden tukien saannin perusteita pitää ehdottomasti tarkistaa ja kiristää. En ymmärrä miten joku nuorehko (alle 40 v) hlö voi elää vuodesta toiseen / koko ikänsä kaikenlaisten tukien varassa kortta ristiin pistämättä.[/quote

Joko kirjoitat omiasi tai sitten ko. tuntemasi eläkeläiset eivät tiedä käytäntöä.  Asumistuki myönnetään tulojen mukaisesti.  Tilillä olevat rahat eivät vaikuta tähän juuri lainkaan.  Itse asiassa tukeen vaikuttaa niistä tilillä makaavista varoista saatu korkotulo.  Ja siinäkin on vielä ensin joku alkupääoma, joka saa olla ennen kuin korkotuloa aletaan huomioida.  Ja paljonko tuo korkotulo nykyään sitten noin niin kuin on?  Melko mitättömistä summista siinä on kyse, eihän pankit maksa korkoa enää juuri lainkaan.

Omalla äidilläni on päässyt tilille kertymään melkoinen määrä varoja,  koska hän on elänyt niin pitkään ja mitä pitempään elää, sen vähemmän hän enää kuluttaa.  Asumistukea hän saa silti, se ei ole muuttunut juuri mitenkään näinä vuosina, kun olen hänen asioitaan hoitanut.   Ensimmäisen kerran minulta kysyttiin tämän vuoden alussa, kun tukihakemus oli päivitettävä, että onko äitini saanut perintöä tms.  Sanoin suoraan, että ei, vaan ne varat on säästyneet hänen eläkkeestään.  Yksinkertainen totuus.  Asumistukipäätös tuli saman suuruisena kuin ennenkin.  

Jos ei kyse ole ihan sadoista tuhansista, niin turha näitten sinun tuntemiesi eläkeläisten on rahojaan muitten tileillä pitää, jos ne on vain normaaleja säästöjä.  Jos ne tulee perintöinä tai osinkotuloina tms, niin ehkä sitten eri asia.

Missäköhän noin toimitaan ja mitäköhän kepulikonsteja olette keksineet äitinne säästöjen pimittämiseksi? Miksi äitisi ylipäänsä hakee tukea, jos hänellä on enempikin = melkoinen määrä" säästöjä? Miksi hän ei maksa asumistaan omilla rahoillaan? Eläkeläisellä saa olla 2000 e säästöjä tilillään saadakseen asumistukea, riippuen tietysti myös eläkkeen määrästä. 

Re: Säästöt ja asumistuki

Jos sinulla on talletuksia enintään 2 000 euroa, ne ja niiden korot eivät vaikuta asumistukeen. Puolison talletuksille on oma 2 000 euron raja. Tämän ylittävältä osalta Kela laskee korko- ja osinkotulot mukaan tuloihin ja lisää talletukset asumistukeen vaikuttavan omaisuuden määrään.11 aug. 2020

Säästöt ja asumistuki - Kysy Kelasta | Fråga FPA

Ymmärrätkö, mitä tuossa lukee? Jos talletuksia on yli 2000 euron edestä, niiden KORKO ja OSINKO -tulo vaikuttaa, ei se omaisuus itse. Sinulla voi olla vaikka parin miljoonan edestä omaisuutta ja silti olla oikeus asumistukeen. Harva kai lapsilisästäkään kieltäytyy, joten miksi asumistuesta?

Lapsilisää ei haeta; se tulee automaattisesti jos lapsia on. Siitä voi toki kieltäytyä, mutta mahtaako kukaan olla tehnyt sitä. Varakkaammat laittavat senkin kasvamaan korkoa lapsen tilille. Eivät ole vertailukelpoisia etuuksia. Sen sijaan asumistukea haetaan erikseen. En todellakaan kehtaisi hakea, jos mulla olisi osinko-, korko- tai mitä hyvänsä tuloja minimimääräisen eläkkeen lisäksi. Halveksisin ihmistä, jolla on pari miljoonan edestä omaisuutta ja vielä hakee asumistukea!!!

Miljoonista puhuttaessa onkin kyseessä se lottovoittaja tai muu asiansa hoitanut peluri. Mutta jos tavallisella pulliaisella on hieman rahaa pankkitilillä, se ei voi eikä saa olla este eläkkeensaajan asumistuen myöntämiselle. Toki tietyn rajan jälkeen asia otetaan huomioon, mikä on aivan luonnollista, ja tukea saa vähemmän, mutta saa kuitenkin.

Tunnen henkilökohtaisesti koko aikuisikänsä työkyvyttömyyseläkkeellä olleen ihmisen, jolla on (ainakin vielä jokunen vuosi sitten oli) pankkitilillään yli 16 000 euroa. Hän sai – ja saa edelleen – eläkkeensaajan asumistukea vuokrayksiöönsä. Ja nimenomaan pankkitilillä, koska hän ei ole sellainen henkilö, joka olisi sijoittanut osakkeisiin, rahastoihin ja muuhun sellaiseen, jolloin raja olisi ollut se 16 000, vaan hänellä se ylittyi jo kahden tonnin jälkeen, joka siis on se pankkitalletuksia koskeva raja.

Parin miljoonan säästöistä mainitsi se edellinen kirjoittaja, en minä, ja hänen mielestään ko. hlöllä olisi oikeus asumistukeen. Pelurit on pelureita - todellakin!!!!

Mä en parhaalla tahdollakaan ymmärrä ihmisiä, jotka esim. noilla 16 000 euron säästöillä (puhumattakaan niillä parilla miljoonan säästöillä) vielä kehtaavat hakea jotain tukia! Vielä ihmeellisempää on, jos moisille tukia myönnetään.

Mulla taitaa sitten olla hieman parempi tahto. :) Ymmärrän oikein hyvin näitä kohtuullisten säästöjen tapauksia. Esim. kun ihminen on alkanut 16 vuoden iässä saada eläkettä ja hänen vammansa on sellainen, että mahdollisuudet työllistyä yleisillä työmarkkinoilla ovat erittäin heikot, hän on oikeutettu myös eläkkeensaajan asumistukeen. Se, että hän on voinut säästää jotain, voi johtua hänen omasta elämäntyylistään. Me kaikki olemme niin erilaisia. Joku pystyy säästämään pienestä summasta, toiselle ei riitä kynppitonni kuukaudessa. Näin ollen kaksi suunnilleen saman summan saavaa työkyvyttömyyseläkeläistä, tässä tapauksessa takuueläkeläistä, voivat pärjätä aivan eri tavoilla toisiinsa verrattuina. Nämä asiat eivät siis aina ole niin yksinkertaisia, kuin miltä päältä katsoen ensin näyätätä.

Selitä mitä selität, mutta en ymmärrä enkä hyväksy (tosin ei multa kysytä), että joku säästää omia rahojaan korkoja kasvamassa tilillään ja sitten hakee yhteiskunnan tukia elämiseen. Ihan sama mistä ne rahat ovat peräisin, mutta jos niitä kerran on, en ymmärrä tukien hakemista. Jos joku tuhlaa säästönsä eikä hänellä siis enää ole jemmaa, sitten voi kokeilla sitä tuen hakemista. En nyt tarkoita tuota tuttavaasi, mutta noin yleisesti ottaen olen pannut merkille, että niitä tukia (erilaisia) saavia on aivan liian paljon, vaikka olisivat terveitä ja työkykyisiäkin. Miksi mennä töihin joka pvä, kun Kela kustantaa elämisen. :( Varmaan kuitenkin tiedät, mistä ne Kelan rahat ovat peräisin...

Siis kyllähän varmaan isolla osalla keskituloisten opiskelijalapsista on jotkut parin kympin säästöt ja silti saavat asumistukea ja opintotukea. Samoin asumistukea saavat työssäkäyvät yh:t; eiköhän heilläkin omaisuutta ole. Ja ansiosidonnaiseen ei vaikuta edes pääomatuloja.. miksi joku ei hakisi hänelle kuuluvia rahoja; kyllä vika on ihan päättäjistä, jotka kaiken lisäksi suunnittelevat perustuloakin..

Vierailija
212/454 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos luit jutun, huomasit varmaan, että hän on hakenut halvempaa asuntoa sekä Espoosta, helsingistä että Vantaalta. Tuo kaksiohan on voinut jäädä siltä ajalta, kun oli töissä, ja mahdollisesti siinä on asunut joskus puoliso tai lapsikin (itse puoelstani en lukenut niin tarkkaan, etten muista kaikkia yksityiskohtia).

Yksiöiden ja kaksioiden vuokrissa on pk-seudulla aika pieni ero. Yksiökin helposti maksaisi yli 700, ja asuntonäytöissä on aina 30-50 ihmistä, mitä halvempi yksiö, sitä enemmän hakijoita. Joten ei se yksiönkään etsiminen yksityisiltä vuokramarkkinoilta mitään ratkaise. Ja tuskinpa työkyvyttömyyseläkkeellä olisi ykkösvalinta vuokra-asuntoon. Melkein ainoa, mitä oikeasti voi tehdä, on juuri se, mitä hän on tehnytkin, eli hakea asuntoa kaupungilta (ja mahdollisesti jostain säätiöiltä, mutta toisaalta esim. Saton vuokrat ovat ihan samaa tasoa kuin yksityisellä).

No nytkin on torissa vuokrailmoitus asunnosta Pieksämäellä ja vuokra 240 € kk.

Sen saat omaksi alle 10 000€

Vierailija
213/454 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka jossain kehäkolmosen ulkopuolella onkin halvempi asua, pitää myös miettiä paikkakunnan palvelutasoa. Esim. kauppa, lääkäri, harrastetoiminta, julkinen liikenne. Ei voi olettaa, että eläkeläinen istua nököttää kotonaan loppu elämänsä ja mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän palveluja tarvitsee.

Ei jumalau ta, tiedätkö että kyllä täällä kehäkolmosen ulkopuolellakin on kauppoja, lääkäreitä ja usko tai älä moni harrastaakin.

Isommissa kaupungeissa kyllä, mutta varsinkin ihan pienillä paikkakunnilla ei oikeastaan mitään.

En voisi kuvitella muuttavani jonnekin syrjäseudulle, en muutenkaan, mutta  erityisesti siksi, että minulla on pari perussairautta. Ajatus siitä, että esim. lähin sairaala on kymmenien tai jopa satojen kilometrien päässä on ahdistava.

Minulla ei ole myöskään ajokorttia, joten olisi "kiva" asua jossain, jossa bussit kulkee kerran tai kaksi päivässä, jos sitäkään. Aika monella paikkakunnalla tilanne on oikeasti tämä.

Onko helsinkiläiset oikeesti näin tyhmiä? Luulette siis oikeasti että missään muualla ei ole mitään?!

Mitkä perussairaudet vaativat oikein sairaalahoitoa usein niin että niitä ei voida terveyskeskuksessa hoitaa?

Ihan pienenä  asiana tuli tässä mieleen, että jossain pikkukylissä ei ole R-kioskia. Tänään sitä mietin kun aion lähettää veljelle joulupaketin ja meinasin lähettää ärräpakettina kun tajusin, ettei siellä ole ärrää. 70km lähimpään, veli joutuisi ottamaan Kelataksin sinne (hän liikkuu rollaattorilla). Eli laitan postiin, vaikka olen vältellyt postin käyttöä sen epäluotettavuuden takia. 

Ottakaa huomioon myös se, että ikänsä julkisen liikenteen kanssa elänyt ei ole koskaan tarvinnut ajokorttia ja nyt sitten pitäisikin "vanhoilla päivillään" tai työkyvyttömänä/työttömänä ajaa ajokortti ja ostaa auto. Tuleepa paljon sitten säästöä kun saa halvan vuokrakämpän, jostain sellaisesta paikasta, jossa ei tunne ketään ja mieli masentuu yksinäisyydessä. Eikös se auto tule aika kalliiksi?

Tottakai jossain Oulun keskustassa on yhtä hyvät palvelut kuin Helsingissä, mutta täällä on ehdotettu muuttamista mm. Pieksämäelle, Mäntsälään ja minne lie Haarajoelle. 

Pääkaupunkiseutulaisia vihataan yleisesti tällä palstalla ja  marmatetaan kun ei muuteta pois täältä. Ihanko oikeasti nyt haluaisittekin helsinkiläiset sairaat, työttömät ja työkyvyttömät sinne teidän "Onneloihin" naapuriksenne?

Mitä sellaista ei ole pieksämäellä mitä perus normaali ihminen tarvitsee? Käsittääkseni se on huvien kulkuyhteyksien varrella, on juna-asema, jos muuttaa keskustaan on lyhyt matka kauppaan, kirjastoon, harrastuksiin, juna-asemalle, terveyskeskukseen..

Monen kylän keskustasta löytyy kaikki palvelut kävely yhteyksien päästä. Eikä vuokra-asuntojen hinnat päätä huimaa.

Olen helsinkiläinen.  En kirjoittanut, että R-kioskin takia pitää asua Helsingissä,  annoin vain yhden pienen esimerkin. Mitä se juna auttaa, jos on muuten kertakaikkisen ankea kylä josta ei tunne yhtään ihmistä ja sinua katsotaan kieroon vain helsinkiläisyyden takia? 

On useita oikein hienoja pikkukaupunkeja ympäri Suomen ja monta noin tunnin päässä Kiasmasta jos nyt on ihan pakko sinne päästä. Ei ole mikään pakko muuttaa ankeaan pikkukylään. En ole ikinä nähnyt ketään katsottavan kieroon koska ovat Helsingistä. Asun Kotkassa. Helsinkiläisille on monille vaikea ymmärtää että Kotka on upea merikaupunki. Vissiin koska pyörivät siellä Helsingin ylihintaisella saarella umpiossaan.

Kotka onkin hieno kaupunki. Läheskään kaikki pikkukaupungit ja kylät ei ole muuta kuin ankeita peräkyliä, joissa vihataan helsinkiläisiä. 

En näköjään osannut selventää pointtiani, miksi ei todellakaan ole läheskään aina hyvä ratkaisu, että joku työtön/sairas/työkyvytön jne. muuttaa pois kotikonnuiltaan pk-seudulta. En jaksa enempää yrittääkään :). On niin vahvoja mielipiteitä helsinkiläisten asumisesta muualla Suomessa asuvilla, etten oikein jaksa edes ymmärtää kuinka intohimoisesti maalaiset tähän suhtautuvat. Antaa olla. 

Edelleen oli kyse palveluista, niitä kyllä löytyy pienemmistäkin kunnista. Helsinkiläisillä tuntuu nyt aina olevan joku ”oma juttu” miksi pitää asua siellä tonnin vuokra-asunossa mutta sitö ei osata selittää.

Ja asukaa mun puolesta mutta älkää rutisko.

Täällä on jo parikinsanonut että ei mitenkään kieroon katsella muualta muuttaneita, itse olen Turusta muuttanut Kristiinankaupunkiin ja olen todella hyvin sopeutunut tänne. Saanut jopa ystäviä ja työ sekä harrastuskin on löytynyt.

Lähinnä tämä oli sellainen kannustuspuhe että jos kokee että omat rahat ei riitä Helsingissä asumisen kalliuden vuokse niin suosittelen kokeilemaan jotain uutta jos vain rohkeus riittää, voi vaikka yllättyä:)

Vierailija
214/454 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahdesta Helsinkiin kerran tunnissa Z-junalla 11.70€ eli ei tuo nyt niin kallista ole. Jos on sairaseläkkeellä niin saa vielä eläkealennuksenkin.[/quo

No mietippä sitä, jos onkin tarve käydä Helsingissä vaikka kahdesti viikossa esim. terapiassa, lääkärissä, perheen tai ystävien luona. Silloin menee matkoihin yli sata euroa kuussa. Ja ei, et voi sano että eläkkeellä olevan ei tarvitse päästä mihinkään tai tehdä mitään muuta kuin kykkiä kotona.

Luuletko, että kukaan toimeentulon rajamailla käy Hgissä jossain terapiassa tai lääkärissä tai perheen ja ystävien luona? Ja vielä monta kertaa viikossa?? Mitä ihmettä? Jos asuu Hyvinkäällä tai Riihimäellä tai Vihdissä, niin miksei siellä kävisi lääkärissä ja terapiassa - jos Kela kustantaa? Ystävien ja sukulaistenkin luona vieraillaan korkeintaan kerran kuukaudessa jos sitäkään. Suomalaiset on aika introverttia porukkaa. 

Vierailija
215/454 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on sitten eri asia jos tuntuu siltä että katsotaan kieroon, usein se on kyllä omassa päässä se tunne.

Kommentoin vain tuohon että pienemmissä kunnissa pitää miettiä palveluiden tasoa kuten kauppa, lääkäri, harrastetoiminta yms.

Niin nämä palvelut kyllä löytyvät useimmasta pienestäkin kunnasta että ei sitä varten tarvi Helsingissä asua ja maksaa tonnin vuokraa.

Ei se ole pelkästään omassa päässä se tunne. Tällä palstalla ja tässäkin ketjussa siihen törmää monta kertaa päivässä. 

Vierailija
216/454 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun Jalasjärvellä. Yksiön vuokra sis vesi 350e. Asumistuki 280 e. Kuntosalille ja laduille 500 metriä. Laskettelurinne on kilsan päässä. Kauppoja on, myös sisustukseen Pentikin ja Lennolin tehtaanmyymälät. Hyvä kansalaisopisto, kirjasto, uimahalli, hyviä lounaspaikkoja, leffateatteri, apteekki, terveyskeskus ja hammashoito pelittää. Bussilla pääsee Seinäjoelle jossa on keskussairaala, Ideapark jne. En lähde täältä pois!

Juu, pysy siellä vaan. En minäkään muuttaisi mihinkään, jos vuokraa maksaisin vaivaiset 70 e! Onhan se kiva, että sulla sitten jää rahaa lasketteluun, Pentikin ja Lennolin tavaroihin, ravintolalounaisiin, leffaan, uimahalliin ym., kun vuokra on yhtä tyhjän kanssa. Uskomatonta!

Mulla menee eläke vuokraan ja sairastamiseen eikä mihinkään muuhun ole varaa. 

Siitä sitten vain etsimään edullista asuntoa pienemmästä pitäjästä jos se helpottaisi elämää.

Vierailija
217/454 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitan tähän nyt linkin

Ei sinne tarvi päästä kuin kerran tekemään se hakemus.

Ja toisekseen 99- vuotias rollaattorilla liikkuva monisairas ansaitsee kyllä vanhainkoti/palvelutalopaikan missä hän saa asianmukaista hoitoa kun nämä arkiset asiat ovat jo näinkin hankalia hänelle.

Sä oot hauska! Äiti on siis 90-vuotias ja haluaa asua kotonaan niin kauan kuin pystyy.  Niin varmaan useimmat vanhukset haluavat. Isäni oli vanhainkodissa aikoinaan sairastuttuaan eikä se todellakaan ollut mikään "Onnela" (ainakaan tuolla paikkakunnalla) - päinvastoin. Onneksi ruokakauppa ja apteekki ovat aika lähellä ja niihin äiti kyllä pääsee rollaattorilla, mikä tietysti on mahtavan hieno asia! Sä voit kernaasti sitten miettiä näitä asioita kohdallasi, kun itse saavutat 90 vuoden iän...

Just oli viime vkolla paikallisessa lehdessä, että vanhainkoti on täynnä ja lisää paikkoja pitäisi jostain löytyä, Yhtään uutta asukasta ei voida ottaa. 

Vierailija
218/454 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yks tommonen sairas Maarit ei ole mitään siihen verrattuna, miten paljon ylipäänsä asuu nuoria joutilaita terveitä (tai juoppoja) ihmisiä asusmis- ja tt-tuen varassa liian kalliissa asunnoissa.  Lisäksi tulevat vielä eläkeläiset, jotka asuvat kaupungin keskustassa uudessa asunnossa (tiedän useampia Pirkanmaalla), jotka ovat jemmanneet rahansa toiselle tililille  /jonkun läheisen nimiin ja nostavat tukea monta sataa. Esim. n. 650  - 700 e/kk kämpästä maksavat n. 300 e/kk. Sitten valitetaan "pientä" eläkettä, vaikka rahaa on toisella tilillä ja omaisuutta.  Eläkkeen suuruus/pienuus on seurausta työikäisenä ja työkykyisenä tehdystä työstä ennen vanhuuseläkeikää. Vaativasta ja ammattitaitoa + koulutusta vaativasta työstä maksetaan tietysti enemmän kuin jostain  yksinkertaisemmasta duunista (ei koulutusta tms.). Työeläke karttuu tehdystä työstä ja siitä saaduista ansioista. Asumis- ja muiden tukien saannin perusteita pitää ehdottomasti tarkistaa ja kiristää. En ymmärrä miten joku nuorehko (alle 40 v) hlö voi elää vuodesta toiseen / koko ikänsä kaikenlaisten tukien varassa kortta ristiin pistämättä.

M@muj@ Kela Goldin turvin, pitääkö niille maksaa tukea Stadissa asumiseen?

Vierailija
219/454 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en saa edes eläkettä noin paljon :D Enkä valita. Muuttakoot akka pienempään kämppään.

Vierailija
220/454 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on sitten eri asia jos tuntuu siltä että katsotaan kieroon, usein se on kyllä omassa päässä se tunne.

Kommentoin vain tuohon että pienemmissä kunnissa pitää miettiä palveluiden tasoa kuten kauppa, lääkäri, harrastetoiminta yms.

Niin nämä palvelut kyllä löytyvät useimmasta pienestäkin kunnasta että ei sitä varten tarvi Helsingissä asua ja maksaa tonnin vuokraa.

Ei se ole pelkästään omassa päässä se tunne. Tällä palstalla ja tässäkin ketjussa siihen törmää monta kertaa päivässä. 

Hei, älä nyt tämän palstan perusteella ala muita tuomitsemaan. Se on asenteesta kiinni, jos on avoin ja ystävällinen niin varmasti pärjää paikassa kuin paikassa. Jos Pohjoinen kiinostaa niin tervetuloa tänne Kittilään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän