Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kätilö Petriikka kertoo, miten somenkäyttö näkyy synnytysaleissa: ”Muistutan erikseen aina, että nyt on aika keskittyä vauvaan eikä puhelimeen”

Vierailija
29.11.2020 |

https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000007646875.html

Onpa jotenkin katkeran kuuloinen kätilö ja hurjan tuomitseva! Mistä hän tietää haluaako vanhemmat kuvia muistoksi vai heti someen?! Itse esim tykkään taltioida hetkiä ihan itsellenikin.

Pakko tuoda esille omaa erikoisuuttaan ja paremmuuttaan kun some on vaan pikkulasten juttu...

Kommentit (324)

Vierailija
121/324 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on niin vieraantuneet todellisesta maailmasta, että some kiinnostaa enemmän kuin oma lapsi. Kiinnostavaa huomata nämä raivostuneet kommentit täällä. Aivan kuin alkoholistille sanottaisiin, että pitäisi juoda vähemmän. Seuraa raivoisa purkaus, jos elämän tärkeimpään sisältöön puututaan.

Miten sulle voi olla noin vaikeaa ymmärtää, että nykyihminen osaa sujuvasti sekä käyttää puhelinta, että kokea läsnäoloa ja elää hetkessä? Olin juuri ristiäisjuhlissä Facebookissa, koska koronatilanteen takia oli fiksumpaa järjestää juhla etänä. Kyllä se juhlaväki, joka oli paikalla, keskittyi ihan täysillä kuuntelemaan pappia ja kokemaan sen hetken, vaikka heitä kuvattiin samaan aikaan livenä someen.  Se ryhmä, joka pääsi tilaisuuteen osallistumaan, oli rajattu, meitä oli etänä mukana noin 10 henkilöä, ei kahtasataa kaveria. 

Nykyään puhelimen käyttö ei aiheuta sellaista esiintymisjännitystä ja hössötystä ja keskittymistä omaan esiintymiseen kuin vanhemmilla sukupolvilla. Kuvaaminen, videopuhelut ja viestittelyt muun elämän ohessa eivät vie pääosaa, vaan pääosassa todellakin on se tilanne, jota kuvataan! 

Vanhempi sukupolvi, joka kokee kameran eteen joutumisen suurena tapahtumana, ei voi tätä näköjään ymmärtää. 

Mä muuten synnyttäessäni kuuntelin radoista musiikkia, teinkö väärin vai onko se antiikkinen välinen jo hyväksytty? Kuviakin tukihenkilöni otti ja silti ehti myös pitää kädestäni kiinni ponnistusvaiheessa. 

Taas yksi elämästä vieraantunut selittää additktiotaan parhain päin. Osaatko olla ilman luuria tuntiakaan? Puhumattakaan siitä, että se olisi pois kädestä päivän tai pari? Ihan oikeasti, pystytkö?

Vierailija
122/324 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää alkaa arvostelemaan toisen äitiyttä heti synnytyksen jälkeen. Eiköhän jokaiselle ole päivän selvää että vauva on tärkein. Jos siitä haluaa tehdä somepäivityksen niin so what! Enkä puhu omasta puolestani, itse luen somea mutta päivitän harvoin ja silloin kun päivitän niin se on oma asiani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/324 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sain haukut kun otin vauvan nukkuessa kännykän esiin, ajattelin soittaa äidilleni ja 3 vuotiaalle pojalleni, ja kertoa ettää pikkusisko on syntynyt.

Mutta sain pitkän haukkusaarnamn kätilöltä joka näki kännykän kädessäni,tuli oikein riehumaan huoneeseeni uudemma kerran ja tarkistammaan, että nyt keskitytään vain vauvaan.

Totta kai se kätilö on huolissaan vauvasta, se on hänen työnsä. Tuleeko sinulla lainkaan mieleen se, että kätilö on ehkä nähnyt satoja mammoja, jotka unohtavat oman vauvansa, koska ovat kiinni luurissa. Kätilöllä oli varmasti syynsä tulla sanomaan asiasta! Jos äiti ei itse ymmärrä huolehtia vauvasta, niin kätilön on opetettava se sille äidille! Uusavuttomia törppöjä on nykyisin ihan valtavasti!

Ei sitä vauvaa yleensä tarvitse eikä pidä häiritä millään huolehtimisella, vaan se nukkuu ja kerää voimia syntymäkokemuksensa jälkeen. Miten sen vauvan voi unohtaa, ei synnytys kenestäkään dementikkoa tee? 

Sinun mielestäsi se kätilö, joka on nähnyt tuhansia synnytyksiä ja äitejä, on väärässä? Ja se someaddikti äiti on oikeassa? Minä väitän toisinpäin.

Vierailija
124/324 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni oli kamera mukana synnytyssalissa, ja todellakin otettiin pienestä kuvat synnytyksen jälkeen heti kun olin hetken hengähtänyt. Noita kuvia katselen joksus edelleen, miten pieni se piipero olikin(melkein 4kg, mutta silti!!) Jos menisin nyt synnyttämään, niin kameran tilalla olisi miehelläni varmaankin puhelin jossa on kamera. Sanookohan kätilö kamerankin nähdessään että nyt kamera pois, ja keskitytte vauvaan vain, vai uhkaako häntä nimen omaan se että kuva saattaa lähteä wa:n välityksellä parilla klikkauksella jännityksestä odottaville isovanhemmille? Kun eihän hän voi tietää otetaanko vain kuva, vai  laitetaanko se someen. Ehkä kannattaisi kätilönkin liittyä johonkin someen (vaikka itsekään en ole someissa), jos noin paljon ahdistaa se ettei voi tuntemattomista synnyttäjistä tietää käyttävätkö he some vai ottavatko he pelkästään kuvia. En haluaisi tuollaisen kätilön synnyttäjäksi.

Vierailija
125/324 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen joutunut näkemään ponnistusvaiheen synnytyskuvia, joissa vauvan pää oli jo ulkopuolella ja sitten vielä ehkä viisi kuvaa siihen asti kunnes vauva oli syntynyt kokonaan. En tuntenut tätä naista ollenkaan, mutta hänen miehensä halusi esitellä "syntymisen ihmettä" kahvipöydässä työpaikallamme. Minulle olisi riittänyt yksi kuva kapaloidusta vauvasta, ei välttämättä edes sitä.

Oikeasti?

Voi luoja! Kaikkea se leipä elättää...

Huvitti silti tuo sinun viesti kun sieluni silmin näin tilanteen (ja sinun ilmeesi kuvien edetessä) siellä työpaikan kahvipöydässä 😅

Jokainen ymmärtää, että vauvasta halutaan otta kuva ja lähettää viesti läheiselle. Mutta tosiaan, kun kesken aktiivisen synnytyksen tungetaan paskaista puhelinta kätilön naamalle ja halutaan kuvata koko akti ilman erityistä sopimista asiasta etukäteen, niin.....

Totta kai tuossa tilanteessa kuuluu puuttua! Mutta ensinnäkin Petriina ei puhunut aktiivisesta synnytyksestä artikkelista. Toiseksi uskallan väittää, että hyvin, hyvin harva synnytyksen kokenut olisi tuossa tilassa edes niin messissä että tietäisi missä joku puhelin pyörii. Synnytys on rankkaa eikä siellä oteta selfieitä. Nyt oikeesti hei vähän luottoa meidän tulevan sukupolven äiteihin!

Vierailija
126/324 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea juttua, luultavasti typerää vänkytystä ja oman paremmuuden korostamista.

Ongelma on toki ihan todellinen, moni elää somen ja jakamisen kautta - ei osata pysähtyä hetkeen ja nauttia vaan ihan itsekseen siinä ja olla läsnä. Tässäkin on eroja tottakai, on eri asia taltioida vauvasta kuvia ja videota ensimetreiltä ja ilmoittaa läheisille ilosanoma vs näprätä sitä puhelinta koko ajan ja vauva on vain itsensä somessa toteuttamisen väline.

Mutta kai nyt jokainen täysijärkinen tämän tajuaa?

Siitä ei kovin kauaa muuten ole, kun puhelimet olivat sairaaloissa kokonaan kiellettyjä ja esikoisemme syntymän aikaan sitten piti isän käydä ulkona soittelemassa ilouutiset kaikille. Sitten oli puoli sukua tunkemassa sairaalaan katsomaan, kun ei ollut helppoa lähettää kuvia ja pientä videon pätkää. Paljon mukavampaa kahden nuoremman lapsen kohdalla ollut, kun saattoi jakaa muutamat kuvat tutuille ja sitten rauhassa keskittyä omaan perheeseen.

Vierailija
127/324 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tuo nainen tietää, mitä puhelimella tehdään? Ehkä ottavat kuvia vain? Tai lähettävät terveiset sukulaisille.

Kätilö, joka on 20-30 vuotta ollut synnärillä, ei muka tietäisi, mitä siellä tapahtuu? Just joo!

Vierailija
128/324 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sain haukut kun otin vauvan nukkuessa kännykän esiin, ajattelin soittaa äidilleni ja 3 vuotiaalle pojalleni, ja kertoa ettää pikkusisko on syntynyt.

Mutta sain pitkän haukkusaarnamn kätilöltä joka näki kännykän kädessäni,tuli oikein riehumaan huoneeseeni uudemma kerran ja tarkistammaan, että nyt keskitytään vain vauvaan.

Totta kai se kätilö on huolissaan vauvasta, se on hänen työnsä. Tuleeko sinulla lainkaan mieleen se, että kätilö on ehkä nähnyt satoja mammoja, jotka unohtavat oman vauvansa, koska ovat kiinni luurissa. Kätilöllä oli varmasti syynsä tulla sanomaan asiasta! Jos äiti ei itse ymmärrä huolehtia vauvasta, niin kätilön on opetettava se sille äidille! Uusavuttomia törppöjä on nykyisin ihan valtavasti!

Ei sitä vauvaa yleensä tarvitse eikä pidä häiritä millään huolehtimisella, vaan se nukkuu ja kerää voimia syntymäkokemuksensa jälkeen. Miten sen vauvan voi unohtaa, ei synnytys kenestäkään dementikkoa tee? 

Sinun mielestäsi se kätilö, joka on nähnyt tuhansia synnytyksiä ja äitejä, on väärässä? Ja se someaddikti äiti on oikeassa? Minä väitän toisinpäin.

Tässä ei kukaan someaddikti vielä ilmoittautunut keskusteluun. Tässä kätilö (ja sinä) oletatte, että äidit jotka käyttäytyvät poikkeavasti omista arvoistanne on automaattisesti someaddikti.

Ja haluaisin kyllä nähdä vähän virallista statistiikkaa siitä kuinka moni esim Perttiinan "tuhansista" synnytyksistä ja äideistä on kaivanut ensitöikseen puhelimen esille juuri _somettamiseen_. Tässä nyt kovasti taas parjataan uusia äitejä koska perusoletus on että ei he mitään oikein voi tehdä....

Vierailija
129/324 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi olla eroa myöhempään toimintaan?

Bussissa pikkuinen yrittää jutella äitykälle ja äitykkä tutkii kavereidensa Facebook-sivuja. 

Mukavaa, että lapsi oppii puhumaan jo viisivuotiaana ja lukemaan 12-vuotiaana - aivan kuten vanhempansa.

Vierailija
130/324 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tuo nainen tietää, mitä puhelimella tehdään? Ehkä ottavat kuvia vain? Tai lähettävät terveiset sukulaisille.

Kätilö, joka on 20-30 vuotta ollut synnärillä, ei muka tietäisi, mitä siellä tapahtuu? Just joo!

Perttiina on 28v. Ollut varmasti synnärillä kun itse syntyi, mutta hyvin harva kätilö aloittaa työt vastasyntyneenä😏

Vierailija
131/324 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai synnärillä? Ihan oikeasti, miten moni siellä muka unohtaa vauvansa? Ennen somea synnärillä luettiin lehtiä ja katsottiin telkkaria ja soitettiin läheisille. Unohtivatko nekin mammat vauvansa? 

Luuletko todella, että kätilö puuttuisi asiaan ilman syytä? Varmasti he ovat ammattilaisia, jotka näkevät, milloin äiti ei huomioi vauvaa. Nyt täällä palstalla haukutaan kätilöä, joka oli tehnyt työnsä vastuullisesti ja huomioinut vauvan. Arvostan kätilön ammatin todella korkealle. En arvosta nirppanokkia, jotka saa hirmuiset kilarit, jos heille opetetaan vastuuta!

Minä ainakin luulen. On täällä sen verran törkeästä hoitajien ja kätilöiden käytöksestä saanut lukea. Ja muistakaa, että haastattelu on toimittajan siistimä versio.

Vierailija
132/324 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai synnärillä? Ihan oikeasti, miten moni siellä muka unohtaa vauvansa? Ennen somea synnärillä luettiin lehtiä ja katsottiin telkkaria ja soitettiin läheisille. Unohtivatko nekin mammat vauvansa? 

Luuletko todella, että kätilö puuttuisi asiaan ilman syytä? Varmasti he ovat ammattilaisia, jotka näkevät, milloin äiti ei huomioi vauvaa. Nyt täällä palstalla haukutaan kätilöä, joka oli tehnyt työnsä vastuullisesti ja huomioinut vauvan. Arvostan kätilön ammatin todella korkealle. En arvosta nirppanokkia, jotka saa hirmuiset kilarit, jos heille opetetaan vastuuta!

Kätilö ei tiedä sen perheen elämästä mitään sen lyhyen hetken perusteella, jos siinä muutamia kuvia otetaan tms, se ei kerro yhtään mitään. Kyseinen kätilö voisi pitää nokkansa ihan omissa asioissaan ja hoitaa työnsä kunnolla, eikä esittää mitään sellaista mitä ei ole.

Ohis

Vierailija
133/324 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää palsta somea? Jos on, niin olen somessa. Jos ei, niin en. 

Vierailija
134/324 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on niin vieraantuneet todellisesta maailmasta, että some kiinnostaa enemmän kuin oma lapsi. Kiinnostavaa huomata nämä raivostuneet kommentit täällä. Aivan kuin alkoholistille sanottaisiin, että pitäisi juoda vähemmän. Seuraa raivoisa purkaus, jos elämän tärkeimpään sisältöön puututaan.

Miten sulle voi olla noin vaikeaa ymmärtää, että nykyihminen osaa sujuvasti sekä käyttää puhelinta, että kokea läsnäoloa ja elää hetkessä? Olin juuri ristiäisjuhlissä Facebookissa, koska koronatilanteen takia oli fiksumpaa järjestää juhla etänä. Kyllä se juhlaväki, joka oli paikalla, keskittyi ihan täysillä kuuntelemaan pappia ja kokemaan sen hetken, vaikka heitä kuvattiin samaan aikaan livenä someen.  Se ryhmä, joka pääsi tilaisuuteen osallistumaan, oli rajattu, meitä oli etänä mukana noin 10 henkilöä, ei kahtasataa kaveria. 

Nykyään puhelimen käyttö ei aiheuta sellaista esiintymisjännitystä ja hössötystä ja keskittymistä omaan esiintymiseen kuin vanhemmilla sukupolvilla. Kuvaaminen, videopuhelut ja viestittelyt muun elämän ohessa eivät vie pääosaa, vaan pääosassa todellakin on se tilanne, jota kuvataan! 

Vanhempi sukupolvi, joka kokee kameran eteen joutumisen suurena tapahtumana, ei voi tätä näköjään ymmärtää. 

Mä muuten synnyttäessäni kuuntelin radoista musiikkia, teinkö väärin vai onko se antiikkinen välinen jo hyväksytty? Kuviakin tukihenkilöni otti ja silti ehti myös pitää kädestäni kiinni ponnistusvaiheessa. 

Taas yksi elämästä vieraantunut selittää additktiotaan parhain päin. Osaatko olla ilman luuria tuntiakaan? Puhumattakaan siitä, että se olisi pois kädestä päivän tai pari? Ihan oikeasti, pystytkö?

Et olisi pahemmin voinut arvailla pieleen.  Puhelin on suurimman osan ajasta eri huoneessa tai jopa kotona, kun olen lenkillä. Se on väline, joka korvaa useita ennen tarvittavia erillisiä tavaroita, kuten lankapuhelimen, kameran, videokameran, aikataulun, pankkikirjan (kyllä, olen käyttänyt sellaistakin), kirjat, postimyyntiluettelon, osoitekirjan yms. Joten joka kerta kun 30 vuotta sitten olisin päättänyt vilkaista pikkuisen vaikka Anttilan ja Elloksen postimyyntiluettoloita, otankin nyt puhelimen, tai jos haluan kukea kirjan, avaan sovelluksen enkä mene kirjastoon kuten ennen. Ja nuo kaikki muut esineet, joita puhelin korvaa. 

Vierailija
135/324 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea juttua, luultavasti typerää vänkytystä ja oman paremmuuden korostamista.

Ongelma on toki ihan todellinen, moni elää somen ja jakamisen kautta - ei osata pysähtyä hetkeen ja nauttia vaan ihan itsekseen siinä ja olla läsnä. Tässäkin on eroja tottakai, on eri asia taltioida vauvasta kuvia ja videota ensimetreiltä ja ilmoittaa läheisille ilosanoma vs näprätä sitä puhelinta koko ajan ja vauva on vain itsensä somessa toteuttamisen väline.

Mutta kai nyt jokainen täysijärkinen tämän tajuaa?

Siitä ei kovin kauaa muuten ole, kun puhelimet olivat sairaaloissa kokonaan kiellettyjä ja esikoisemme syntymän aikaan sitten piti isän käydä ulkona soittelemassa ilouutiset kaikille. Sitten oli puoli sukua tunkemassa sairaalaan katsomaan, kun ei ollut helppoa lähettää kuvia ja pientä videon pätkää. Paljon mukavampaa kahden nuoremman lapsen kohdalla ollut, kun saattoi jakaa muutamat kuvat tutuille ja sitten rauhassa keskittyä omaan perheeseen.

Muuten samaa mieltä, mutta tuokin on aika ahdasmielistä vaatia muita pysähtymään hetkeen. Vain siksi että itsestä se tuntuu tarpeelliselta.

Tunnen ihmisiä jotka ovat aina menossa, aina puhuvat, koko ajan pitää olla ihmisiä ympärillä. Eivät he halua rauhoittua ja olla hiljaa. Koskaan. Enkä minä pidä omaa tapaani parempana vaikka olen täysi vastakohta. En viihdy heidän seurassaan eivätkä he minun. Mutta kummankaan ei tarvitse muuttua.

Vierailija
136/324 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän on 29-vuotias kätilö, joten ei ole ollut 20-30 vuotta synnärillä töissä.

Vierailija
137/324 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kätilö on asiakaspalvelussa. Tämä ei ole sitä tajunnut.

Vierailija
138/324 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bussissa pikkuinen yrittää jutella äitykälle ja äitykkä tutkii kavereidensa Facebook-sivuja. 

Mukavaa, että lapsi oppii puhumaan jo viisivuotiaana ja lukemaan 12-vuotiaana - aivan kuten vanhempansa.

Tieteellisen tutkimuksen mukaan nykyvanhemmat ovat lapsilleen läsnä enemmän kuin kukaan koskaan ennen.

Ennen se viisivuotias matkusti siellä bussissa yksinään, kun kotiäiti-äiti kaffitteli kaverien kanssa.

Vierailija
139/324 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin ihmettelin tuota kommenttia että Facebook tuntui kun palaisi barbien ja pikkulegojen pariin. Hieno juttu jos ei halua käyttää somea, mutta ei niitä käyttäjiä tartte silti haukkua lapsellisiksi!

Jos puhelin on tärkeämpi kuin oma juuri syntynyt lapsi niin on ääliö, aivoton ääliö.

Mutta ettehän te idiootit sitä pysty myöntämään.

Vierailija
140/324 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tieteellisen tutkimuksen mukaan nykyvanhemmat ovat lapsilleen läsnä enemmän kuin kukaan koskaan ennen.

Ennen se viisivuotias matkusti siellä bussissa yksinään, kun kotiäiti-äiti kaffitteli kaverien kanssa.

Voisitko nyt ystävällisesti linkata sen TIETEELLISEN tutkimuksen. Kiitos!

😏

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi