Kätilö Petriikka kertoo, miten somenkäyttö näkyy synnytysaleissa: ”Muistutan erikseen aina, että nyt on aika keskittyä vauvaan eikä puhelimeen”
https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000007646875.html
Onpa jotenkin katkeran kuuloinen kätilö ja hurjan tuomitseva! Mistä hän tietää haluaako vanhemmat kuvia muistoksi vai heti someen?! Itse esim tykkään taltioida hetkiä ihan itsellenikin.
Pakko tuoda esille omaa erikoisuuttaan ja paremmuuttaan kun some on vaan pikkulasten juttu...
Kommentit (324)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kätilöt on synnärin parhaita asiantuntijoita kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on niin vieraantuneet todellisesta maailmasta, että some kiinnostaa enemmän kuin oma lapsi. Kiinnostavaa huomata nämä raivostuneet kommentit täällä. Aivan kuin alkoholistille sanottaisiin, että pitäisi juoda vähemmän. Seuraa raivoisa purkaus, jos elämän tärkeimpään sisältöön puututaan.
Miten sulle voi olla noin vaikeaa ymmärtää, että nykyihminen osaa sujuvasti sekä käyttää puhelinta, että kokea läsnäoloa ja elää hetkessä? Olin juuri ristiäisjuhlissä Facebookissa, koska koronatilanteen takia oli fiksumpaa järjestää juhla etänä. Kyllä se juhlaväki, joka oli paikalla, keskittyi ihan täysillä kuuntelemaan pappia ja kokemaan sen hetken, vaikka heitä kuvattiin samaan aikaan livenä someen. Se ryhmä, joka pääsi tilaisuuteen osallistumaan, oli rajattu, meitä oli etänä mukana noin 10 henkilöä, ei kahtasataa kaveria.
Nykyään puhelimen käyttö ei aiheuta sellaista esiintymisjännitystä ja hössötystä ja keskittymistä omaan esiintymiseen kuin vanhemmilla sukupolvilla. Kuvaaminen, videopuhelut ja viestittelyt muun elämän ohessa eivät vie pääosaa, vaan pääosassa todellakin on se tilanne, jota kuvataan!
Vanhempi sukupolvi, joka kokee kameran eteen joutumisen suurena tapahtumana, ei voi tätä näköjään ymmärtää.
Mä muuten synnyttäessäni kuuntelin radoista musiikkia, teinkö väärin vai onko se antiikkinen välinen jo hyväksytty? Kuviakin tukihenkilöni otti ja silti ehti myös pitää kädestäni kiinni ponnistusvaiheessa.
Taas yksi elämästä vieraantunut selittää additktiotaan parhain päin. Osaatko olla ilman luuria tuntiakaan? Puhumattakaan siitä, että se olisi pois kädestä päivän tai pari? Ihan oikeasti, pystytkö?
Et olisi pahemmin voinut arvailla pieleen. Puhelin on suurimman osan ajasta eri huoneessa tai jopa kotona, kun olen lenkillä. Se on väline, joka korvaa useita ennen tarvittavia erillisiä tavaroita, kuten lankapuhelimen, kameran, videokameran, aikataulun, pankkikirjan (kyllä, olen käyttänyt sellaistakin), kirjat, postimyyntiluettelon, osoitekirjan yms. Joten joka kerta kun 30 vuotta sitten olisin päättänyt vilkaista pikkuisen vaikka Anttilan ja Elloksen postimyyntiluettoloita, otankin nyt puhelimen, tai jos haluan kukea kirjan, avaan sovelluksen enkä mene kirjastoon kuten ennen. Ja nuo kaikki muut esineet, joita puhelin korvaa.
Samoin sinä oletit täysin pieleen, että en ole somessa, enkä ole nykyihminen. Meillä esim. useat lastenjuhlat on pidetty osin netin kautta, koska muutamat sukulaiset asuvat ulkomailla yms. Ja kyllä. Olen kuvannut kaikki lasten syntymät ja esiinnyn kameran edessä sekä työssä, että vapaa-ajalla jne.
Hyvä, että osaat olla ilman luuria, niin minäkin. Teen sen tietoisesti ja tarkoituksella. Mutta erittäin monet eivät osaa olla ilman luuria. He ovat kuin nikotiinin orjia, joilla käsi hamuaa tupakka-askia jatkuvasti.
Nyt kun kätilö on kehottanut keskittymään vauvaan, niin täällä addiktit ovat vetäneet hirmuiset herneet nirppanokkaiseen nenukkaansa. Vauva on tärkeämpi kuin äiti ja sitä ei someaddikteille saisi sanoa!
Millä tavalla puhelin on vauvaa tärkeämpi jos sillä puhelimella halutaan ottaa vauvasta kuvia tai kenties ilmoittaa jollekin perheenjäsenelle, että vauva on nyt syntynyt? Kätilön on turha hetken perhettä näkemällä luulla tietävänsä yhtään mitään siitä, mikä kenellekin on tärkeää. Kertoo vain ja ainoastaan kätilön ammattitaidottomuudesta, ei muusta.
Ohis
Väität, että koulutettu kätilö ei muka näe tilannetta? Aivan kuin kätilö ei muka ymmärtäisi mitä tapahtuu? Pidätkö heitä ihan tomppeleina?
Itsekin olen terveydenhuollon ammattilainen ja en minäkään somaattisen puolen hoitajana esimerkiksi kirurgisella vuodeosastolla ja melko lyhyiden potilaskontaktien perusteella ala väittämään mikä on kellekin potilaalle elämässä tärkeää, saatika ala diagnosoimaan heillä riippuvuussairauksia. Se vaatii ihan erilaista asiantuntijuutta, eikä tuolla kätilöllä sellaista ole, vaan puhuu täysin mutujuttuja. Ammattitaitoinen hoitaja ei niin tee.
Niinpä. Hitostako se kätilö tietää, mitä se äiti sillä puhelimella edes tekee. Jos kotona on toinen lapsi tai jos oma äiti on sairas tai jos on raha-asiat solmussa ja sen takia pitää hoitaa muutama asia puhelimella tai kotona vaikka vesivahingon takia remontti käynnissä ja haluaa varmistaa, että paikat on kunnossa kun kotiudutaan, miten ihmeessä kätilö sen päälle päin näkisi. Vaikka ollaankin kätilön työpaikalla, ei pätevyys kuitenkaan ihan kaikkiin elämän osa-alueisiin ja ajatuksiin yllä.
Jaa että synnytyksen aikana äiti ryhtyy hoitamaan remonttia tai vesivahinkoja tai solmussa olevia raha-asioitaan? Ette taida itsekään uskoa pölinöitänne.
Ihan hyvä unohtaa puhelin hetkeksi ja huomata, että kas kummaa, vauva ei syntynytkään kännykkä kädessä!
Menet synnyttämään. Otat kipuihin epiduraalin. Kivut katoaa, mutta odottelet avautumista 10h. Jos tästä odotusajasta osan olet kännykkä kädessä, mitä menetät?
Tässä oli kyse siitä, ettei mammat jouda istukkaa synnyttämään, kun pitää ottaa kuvia. Kätilönä jättäisin sikseen, hoitavat sen istukan minne haluavat.
Onneksi et ole kätilö. Kätilönä minä tekisin hommani, enkä syyttelisi asiakkaitani netissä. Tuskinpa se istukka sinne kohtuun jää vaikka äiti haluaisi vauvastaan kuvan heti saadakin...
Ken nyt esimerkiksi kätilöksi (asiakaspalveluammatti, jossa palvellaan maksavaa asiakasta) itsensä tuuppaa, niin ei voi millään tekosyyllä vaan jättää hommiaan kunnialla hoitamatta, ei vaikka mikä olisi.
Itse näen kätilön ensisijaisesti terveydenhuollon ammattilaisena, jonka tarkoitus on edistää lapsen ja vanhemman terveyttä ja vuorovaikutuksen syntymistä. Lapsi, joka on juuri tullut maailmaan, ansaitsee jakamattoman huomion ja katsekontaktin. Toki kuvatkin on tärkeitä. Ja ei, en ole kätilö.
Lisäksi huvittaa tuo ”maksava asiakas” kun todelliset kulut ovat aivan toista luokkaa kuin potilasmaksut.
Onneksi kätilönkään työtehtävät eivät sentään oikeasti koostu siitä mitä vähä-älyiset vauvapalstavinkujat milloinkin "näkevät" ja haluaisivat määrätä niidenkin sisällöksi vaan todellisuus ja konkretia on toinen.
Kätilön homma on vain kiskoa lapsi pihalle kohdusta ja sitten taas uusi ja taas uusi. Viestintä, varhaiskasvatus jne. lässynläät ovat jo ihan eri tyyppien kontolla, sillä muuten nämä olisivat työttöminä.
Porttikielto kätilöille synnytyssaleihin! Kyllähn nykynainen osaa itse synnyttää ja ajoittaa lapsen maailmaantulon pakollisen ohjelmistopäivityksen ajaksi.
Tai jos kätilön tai lääkärin on oltava paikalla, niin sitten vain sellainen voidaan hyväksyä, jolla on maksimaalisen samanlainen ajatusmaailma kuin synnyttävällä äidillä. Tämänhän voi kätevästi selvittää vaalikoneista tutuilla testeillä. Paras match saakoon armon palvella.
Vierailija kirjoitti:
Anssiina
Olavriina
Henkkatri
Tauniina
Lassenni
Tarmolivia
Ismouti
Seppiina
Jukkatja
Perttiina
Pasiina
Tapaniina
Seppaula
Jormaria
Olliisa
Jannelli
Tomiia
Villeena
Veijohanna
Häpeä itse vaan puolueellista puolusteluasi ja puolueellista hyysäystäsi. Älylaitteiden tuho olisi muuten sairaalan ja koko infrastruktuurin tuho. Varmaan silti mielestäsi kuitenkin pienempi paha ja ok.
Kun aiheetta kumarrat asiattomia aivopieruja vastuuttomasti piereskelevälle Petriikalle pyllistät kaikille synnyttäjille, asiakkaille yleensä ja heidän oikeuksilleen, mutta se on kai sitten mallikelpoista ok käytöstä.