Kätilö Petriikka kertoo, miten somenkäyttö näkyy synnytysaleissa: ”Muistutan erikseen aina, että nyt on aika keskittyä vauvaan eikä puhelimeen”
https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000007646875.html
Onpa jotenkin katkeran kuuloinen kätilö ja hurjan tuomitseva! Mistä hän tietää haluaako vanhemmat kuvia muistoksi vai heti someen?! Itse esim tykkään taltioida hetkiä ihan itsellenikin.
Pakko tuoda esille omaa erikoisuuttaan ja paremmuuttaan kun some on vaan pikkulasten juttu...
Kommentit (324)
Täällähän oli vasta se ketju jossa aloittaja mietti että onko normaalia kun miehellä ei ole somea ja sinne ryntäsi mammalauma haukkumaan somekäyttäjät idiooteiksi joilla ei ole oikeaa elämää. Tuli jotenkin heti tämä Petriikka mieleen...
Petriikasta saa aika ankean kuvan. Varsinkin näin korona-aikana kun ollaan paljon eristyksissä niin some on varmasti todella suuri helpotus monelle. Voisin myös kuvitella että synnytyksen jälkeen someen vauvansa postaavat ovat vain innoissaan ja haluavat kertoa kaikille että nyt se vauva syntyi, eivätkä suinkaan kalastele tykkäyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut näkemään ponnistusvaiheen synnytyskuvia, joissa vauvan pää oli jo ulkopuolella ja sitten vielä ehkä viisi kuvaa siihen asti kunnes vauva oli syntynyt kokonaan. En tuntenut tätä naista ollenkaan, mutta hänen miehensä halusi esitellä "syntymisen ihmettä" kahvipöydässä työpaikallamme. Minulle olisi riittänyt yksi kuva kapaloidusta vauvasta, ei välttämättä edes sitä.
Siis tämä! Kukaan vieras eikä välttämättä hyvänpäiväntuttukaan henkilö halua nähdä todella intiimejä kuvia tästä tapahtumasta, vauvan veristä päätä tai hikistä äitiä. On todella vaivaannuttavaa jakaa näitä someen tai esitellä ihmisille, jotka eivät ole erikseen pyytäneet nähdä juuri teidän synnytysvideota. Jotkut asiat on hyvä pitää yksityisinä ja omina hetkinä.
Vierailija kirjoitti:
Luin Petriikan kirjoituksen, luulin tääällä käydyn keskustelun perusteella että juttu olisi ihan kamalan tuomitseva.
Miten nyt noin kovin jotkut hermostuivat ja ottivat itseensä. Hänhän vai kertoi omasta somen käytöstään ja yleisesti kertoi huomioitaan.
Onhan se tuhannen tosi, että ihmiset ovat some- ja kännykkäriippuvaisia nykyään.
Taisi nyt kalikka kolahtaa ja kovin jos tuosta jutusta pitää nyhjäistä noin pyhää loukkaantumista ja pahaa mieltä.
Ihan neutraali juttu mielestäni.
Kuinka neutraalia olisi mielestäsi, jos jutussa päiviteltäisiin että joku ei ole somessa? Kätilö nostaisi itseään jalustalle kun hänellä on 500 kaveria ja sosiaalista elämää? Ja sanoisi että lapsi syrjäytyy kun vanhemmat eivät ole somessa?
Tuo on aivan puhtaasti mielipidekysymys, miten paljon nettiä tarvitaan kenenkin elämässä. Kätilöllä ei ole mitään asiaa tyrkyttää näkemyksiään muille. Ei mitään.
Ja ei, en ole somessa.
Vierailija kirjoitti:
Täällähän oli vasta se ketju jossa aloittaja mietti että onko normaalia kun miehellä ei ole somea ja sinne ryntäsi mammalauma haukkumaan somekäyttäjät idiooteiksi joilla ei ole oikeaa elämää. Tuli jotenkin heti tämä Petriikka mieleen...
Petriikasta saa aika ankean kuvan. Varsinkin näin korona-aikana kun ollaan paljon eristyksissä niin some on varmasti todella suuri helpotus monelle. Voisin myös kuvitella että synnytyksen jälkeen someen vauvansa postaavat ovat vain innoissaan ja haluavat kertoa kaikille että nyt se vauva syntyi, eivätkä suinkaan kalastele tykkäyksiä.
Samassa ketjussa kyllä myös haukuttiin ne, jotka eivät käytä somea paljon ikävämmin, mm "erakoiksi", "oudoiksi" ja taisi olla myös vanhanaikaisiksi. Koko keskustelunavaus oli tehty näkökulmasta, että ihmisessä joka ei ole somessa on jotain vikaa. Ettei nyt ihan vääristelyksi mene.
Miksi pitää haukkua ketään? Ihminen varmaan on ihan kykenevä itse päättämään haluaako somessa olla vai ei.
Minusta someaktiivit on keskimääräistä tyhmempiä narsisteja.
Ei, anonyymi keskustelupalsta ei ole some, ihmiset, jotka omalla nimellään ja kasvoillaan vuotavat elämänsä someen ovat narsisteja pellejä, yksikään oikeasti älykäs ihminen ei julkaise somessa mitään henkilökohtaista ja lapsen syntyminen on todella henkilökohtaista. Some ja älypuhelimet on mahdollistaneet mielenterveysongelmaisten ja typerien ihmisten äänen esille tulon ja siksi maailma on tällä hetkellä niin helvetin sekaisin, koska some mahdollistaa hullujen ajatusten vaihdon.
mulle kyllä kätilö erikseen sanoi, että muistakaa sitten ottaa paljon kuvia näistä ensihetkistä vauvan kanssa, mulla ei itellä ollut puhelinta missään lähellä, mutta mies hoiti kuvien oton. ei niitä kyllä heti minnekään nettiin laitettu. ihania muistoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin Petriikan kirjoituksen, luulin tääällä käydyn keskustelun perusteella että juttu olisi ihan kamalan tuomitseva.
Miten nyt noin kovin jotkut hermostuivat ja ottivat itseensä. Hänhän vai kertoi omasta somen käytöstään ja yleisesti kertoi huomioitaan.
Onhan se tuhannen tosi, että ihmiset ovat some- ja kännykkäriippuvaisia nykyään.
Taisi nyt kalikka kolahtaa ja kovin jos tuosta jutusta pitää nyhjäistä noin pyhää loukkaantumista ja pahaa mieltä.
Ihan neutraali juttu mielestäni.Kuinka neutraalia olisi mielestäsi, jos jutussa päiviteltäisiin että joku ei ole somessa? Kätilö nostaisi itseään jalustalle kun hänellä on 500 kaveria ja sosiaalista elämää? Ja sanoisi että lapsi syrjäytyy kun vanhemmat eivät ole somessa?
Tuo on aivan puhtaasti mielipidekysymys, miten paljon nettiä tarvitaan kenenkin elämässä. Kätilöllä ei ole mitään asiaa tyrkyttää näkemyksiään muille. Ei mitään.
Ja ei, en ole somessa.
Tämän kätilön näkemys koski tasan hänen työpaikkaansa, eli synnytyssalia, ei sitä saako äiti olla somessa ylipäätään. Kyllä nyt menee ihmisillä tunteisiin. Ihan neutraali juttu oli ja perusteltu mielipide kätilöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan neutraali juttu mielestäni.Kuinka neutraalia olisi mielestäsi, jos jutussa päiviteltäisiin että joku ei ole somessa? Kätilö nostaisi itseään jalustalle kun hänellä on 500 kaveria ja sosiaalista elämää? Ja sanoisi että lapsi syrjäytyy kun vanhemmat eivät ole somessa?
Ja ei, en ole somessa.
Tämän kätilön näkemys koski tasan hänen työpaikkaansa, eli synnytyssalia, ei sitä saako äiti olla somessa ylipäätään. Kyllä nyt menee ihmisillä tunteisiin. Ihan neutraali juttu oli ja perusteltu mielipide kätilöllä.
Millä ihmeen perusteella ihminen saa alkaa sanella sääntöjä muille kun sattuu olemaan työpaikallaan? Päinvastoin, juuri silloin ei louskuteta niitä omia mielipiteitä vaan pidetään suu supussa. Ja kyllä, menisi minulla tunteisiin sekin jos bussikuski alkaa aukoa päätään minulle kännykän selaamisesta bussissa. Ei kuulu bussikuskille tippaakaan. Eikä kätilölle. Hänellä ei ole asiaa sanoa mielipidettään, perusteltu tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ei, en ole somessa.
Millä ihmeen perusteella ihminen saa alkaa sanella sääntöjä muille kun sattuu olemaan työpaikallaan? Päinvastoin, juuri silloin ei louskuteta niitä omia mielipiteitä vaan pidetään suu supussa. Ja kyllä, menisi minulla tunteisiin sekin jos bussikuski alkaa aukoa päätään minulle kännykän selaamisesta bussissa. Ei kuulu bussikuskille tippaakaan. Eikä kätilölle. Hänellä ei ole asiaa sanoa mielipidettään, perusteltu tai ei.
Juuri näin! Kätilöhän tässä tilanteessa leimaa vanhemman huonoksi ja epäsopivaksi jo heti kättelyssä, oletustensa perusteella. Asiakkaita, olivat he sitten äitejä, bussimatkustajia tms ei sovi arvostella elleivät he tietenkään häiritse työtä!
En minä kaupan kassanakaan menisi kommentoimaan että "Nyt sitten donitsit takaisin hyllyyn, epäterveellisiähän ne on!".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ei, en ole somessa.
Ei ole hänellä ihan asiakaspalvelutaidot kuosissa.
Onko tämä nyt sitä kuuluisaa synnytysväkivaltaa? Hyhhyh noita kätilöitä kun puuttuvat ihmisen perusoikeuteen eli kännykän käyttöön silloin ihminen itse haluaa ja oikeaksi näkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa olla somesta mitä mieltä lystää, mutta kaikkea ei aina tarvitse sanoa ääneen. En jaksa ihmisiä, jotka pitävät itseään parempina sen takia, kun eivät ole esim. Instagramissa.
Tapasin yli 6000 kilometrin päässä asuvan naisen Instagramissa vuonna 2015. Ollaan oltu kirjekavereita yli neljä vuotta ja juuri ennen kuin korona repesi käsiin, tehtiin yhteinen New Yorkin matka. Pidän tätä ihmistä yhtenä parhaimmista ystävistäni, vaikka ystävyys ei sisälläkään toisen kotona vierailuja, kahvitteluja tai kirpparikierroksia.
Fakta: ihminen joka ei käytä somea ON parempi ihminen kuin somenkäyttäjä. Kiva, että oot löytänyt ystävän. Kyllä niitä ystäviä saatiin myös ennen somea
Millä tavalla tämä on fakta? Missä näin kerrotaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ei, en ole somessa.
Luulin, että olen tällä palstalla nähnyt jo kaiken, mutta väärässä olin.
Onpas ällö tyyppi. Muistuttelee aikuisille ihmisille omaa maailmankuvaansa, joka ei kuulu hänen työhönsä tippaakaan.
Moni läheinen on seurannut todella vierestä ensin hedelmöityshoitoja, sitten ollut tukena keskenmeno toisensa jälkeen, sitten vaarallisen raskauden läpi ja viimein jopa monta päivää kestäneen synnyksen läpi jännittänyt. Mitä niin pahaa on, että tällaisille ihmisille laitetaan heti vaikka sinne someen kuva vauvasta ja tieto että kaikki on mennyt hyvin? Mitä se tuolle kätilölle kuuluu?
Synnytys on voinut myös olla äärettömän dramaattinen ja kamala kokemus johon on liittynyt kuolemanpelkoa, vauvan menetyksen pelkoa ja ehkä jopa fyysisiä vaurioita. Näiden traumojen käsittelemisen voi aloittaa siinä sivussa vaikka vauvan imiessä tissiä. Ei se vauva siitä mihinkään vahingoitu jos sen nukkumista ei joka sekunti seuraa silmät selällään, vaan nauttii tuhinasta ja läheisyydestä. Jos arvon kätilö ei osaa tehdä kahtaa asiaa kerralla, se ei meinaa etteivätkö muut osaisi.
En minäkään ole somessa, mutta mitä hittoa se minulle kuuluu ovatko muut ja mitä siellä tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä nyt sitä kuuluisaa synnytysväkivaltaa? Hyhhyh noita kätilöitä kun puuttuvat ihmisen perusoikeuteen eli kännykän käyttöön silloin ihminen itse haluaa ja oikeaksi näkee.
Ja tällaisten vähättelevien ja leimaqvien kommenttien jälkeen seuraavaksi hmetellään miksi syntyvyys on laskussa.
Kuka on väittänyt että kännykän käyttö olisi jonkun mielestä perusoikeus?
Vierailija kirjoitti:
Onpas ällö tyyppi. Muistuttelee aikuisille ihmisille omaa maailmankuvaansa, joka ei kuulu hänen työhönsä tippaakaan.
Moni läheinen on seurannut todella vierestä ensin hedelmöityshoitoja, sitten ollut tukena keskenmeno toisensa jälkeen, sitten vaarallisen raskauden läpi ja viimein jopa monta päivää kestäneen synnyksen läpi jännittänyt. Mitä niin pahaa on, että tällaisille ihmisille laitetaan heti vaikka sinne someen kuva vauvasta ja tieto että kaikki on mennyt hyvin? Mitä se tuolle kätilölle kuuluu?
Synnytys on voinut myös olla äärettömän dramaattinen ja kamala kokemus johon on liittynyt kuolemanpelkoa, vauvan menetyksen pelkoa ja ehkä jopa fyysisiä vaurioita. Näiden traumojen käsittelemisen voi aloittaa siinä sivussa vaikka vauvan imiessä tissiä. Ei se vauva siitä mihinkään vahingoitu jos sen nukkumista ei joka sekunti seuraa silmät selällään, vaan nauttii tuhinasta ja läheisyydestä. Jos arvon kätilö ei osaa tehdä kahtaa asiaa kerralla, se ei meinaa etteivätkö muut osaisi.
En minäkään ole somessa, mutta mitä hittoa se minulle kuuluu ovatko muut ja mitä siellä tekevät.
Erittäin monella on myös erittäin pahoja hoitovirhetraumoja, joten he pelkäävät tuolla. Se yhteys johonkin luotettavaan ihmiseen on todella tärkeä.
Hintriikka pitäkööt huolen omista asioistaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä usein sanon vauvan syntymän jälkeen puolisolle/tukihenkilölle, että nyt muuten voisi olla hyvä hetki napata kuva. Jos työltäni ehdin, saatan tarjoutua itse nappaamaan koko perheestä kuvan heidän kamerallaan.
Tietenkään puhelin ei saa mennä vauvan ohi, mutta en usko että tilanne siitä kärsii, jos muutaman sekunnin ottaa muistoja ainutlaatuisista hetkistä.Itsellä ainakin jäi omassa synnytyksessä harmittamaan kuvien vähyys, kun ite kuitenkin oli tilanteessa niin pöllyissä, että muistikuvat ovat aika hatarat. Kuvien kautta on helpompi palata hetkiin.
T. Kätilö
Meillä myös ihana kätilö tarjoutui ottamaan kuvia vastasyntyneestä. Ne ovat tärkeimpiä kuvia minulle koko maailmassa. Kiitos että teitä on, jotka ymmärrätte hetken merkityksen siinä kaiken muun kiireen ohessa
Itse sain haukut kun otin vauvan nukkuessa kännykän esiin, ajattelin soittaa äidilleni ja 3 vuotiaalle pojalleni, ja kertoa ettää pikkusisko on syntynyt.
Mutta sain pitkän haukkusaarnamn kätilöltä joka näki kännykän kädessäni,tuli oikein riehumaan huoneeseeni uudemma kerran ja tarkistammaan, että nyt keskitytään vain vauvaan.
Oikeasti?
Voi luoja! Kaikkea se leipä elättää...
Huvitti silti tuo sinun viesti kun sieluni silmin näin tilanteen (ja sinun ilmeesi kuvien edetessä) siellä työpaikan kahvipöydässä 😅