Kätilö Petriikka kertoo, miten somenkäyttö näkyy synnytysaleissa: ”Muistutan erikseen aina, että nyt on aika keskittyä vauvaan eikä puhelimeen”
https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000007646875.html
Onpa jotenkin katkeran kuuloinen kätilö ja hurjan tuomitseva! Mistä hän tietää haluaako vanhemmat kuvia muistoksi vai heti someen?! Itse esim tykkään taltioida hetkiä ihan itsellenikin.
Pakko tuoda esille omaa erikoisuuttaan ja paremmuuttaan kun some on vaan pikkulasten juttu...
Kommentit (324)
Ihmiset on niin vieraantuneet todellisesta maailmasta, että some kiinnostaa enemmän kuin oma lapsi. Kiinnostavaa huomata nämä raivostuneet kommentit täällä. Aivan kuin alkoholistille sanottaisiin, että pitäisi juoda vähemmän. Seuraa raivoisa purkaus, jos elämän tärkeimpään sisältöön puututaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain haukut kun otin vauvan nukkuessa kännykän esiin, ajattelin soittaa äidilleni ja 3 vuotiaalle pojalleni, ja kertoa ettää pikkusisko on syntynyt.
Mutta sain pitkän haukkusaarnamn kätilöltä joka näki kännykän kädessäni,tuli oikein riehumaan huoneeseeni uudemma kerran ja tarkistammaan, että nyt keskitytään vain vauvaan.
Totta kai se kätilö on huolissaan vauvasta, se on hänen työnsä. Tuleeko sinulla lainkaan mieleen se, että kätilö on ehkä nähnyt satoja mammoja, jotka unohtavat oman vauvansa, koska ovat kiinni luurissa. Kätilöllä oli varmasti syynsä tulla sanomaan asiasta! Jos äiti ei itse ymmärrä huolehtia vauvasta, niin kätilön on opetettava se sille äidille! Uusavuttomia törppöjä on nykyisin ihan valtavasti!
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on niin vieraantuneet todellisesta maailmasta, että some kiinnostaa enemmän kuin oma lapsi. Kiinnostavaa huomata nämä raivostuneet kommentit täällä. Aivan kuin alkoholistille sanottaisiin, että pitäisi juoda vähemmän. Seuraa raivoisa purkaus, jos elämän tärkeimpään sisältöön puututaan.
Tässä se kätilö oli niin fiksaantunut omiin luuloihinsa, että eli jossain ulkoavaruudessa ja kuvitteli olevansa jumala.
Hänen kaltaisiaan valitettavasti on. Minullekin tultiin huutamaan bussipysäkillä, kun etsin kännykästä bussiaikataulua. Ja kauppakeskuksen hississä kun olin 19.30 ostamassa lapsen kanssa haalaria.
Hänelle pitäisi esimiehen pitää kunnon puhuttelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sain haukut kun otin vauvan nukkuessa kännykän esiin, ajattelin soittaa äidilleni ja 3 vuotiaalle pojalleni, ja kertoa ettää pikkusisko on syntynyt.
Mutta sain pitkän haukkusaarnamn kätilöltä joka näki kännykän kädessäni,tuli oikein riehumaan huoneeseeni uudemma kerran ja tarkistammaan, että nyt keskitytään vain vauvaan.Totta kai se kätilö on huolissaan vauvasta, se on hänen työnsä. Tuleeko sinulla lainkaan mieleen se, että kätilö on ehkä nähnyt satoja mammoja, jotka unohtavat oman vauvansa, koska ovat kiinni luurissa. Kätilöllä oli varmasti syynsä tulla sanomaan asiasta! Jos äiti ei itse ymmärrä huolehtia vauvasta, niin kätilön on opetettava se sille äidille! Uusavuttomia törppöjä on nykyisin ihan valtavasti!
Kätilön tehtävä on palvella asiakasta. Ei riehua.
Vierailija kirjoitti:
Minusta someaktiivit on keskimääräistä tyhmempiä narsisteja.
Ei, anonyymi keskustelupalsta ei ole some, ihmiset, jotka omalla nimellään ja kasvoillaan vuotavat elämänsä someen ovat narsisteja pellejä, yksikään oikeasti älykäs ihminen ei julkaise somessa mitään henkilökohtaista ja lapsen syntyminen on todella henkilökohtaista. Some ja älypuhelimet on mahdollistaneet mielenterveysongelmaisten ja typerien ihmisten äänen esille tulon ja siksi maailma on tällä hetkellä niin helvetin sekaisin, koska some mahdollistaa hullujen ajatusten vaihdon.
Siis yksikään älykäs ihminen ei julkaise somessa lapsen syntymää? Miksei? Minulla on somekavereina vain lähimmät ystävät ja lähimmät sukulaiset. Someen laitoin infon kun lapsi syntyi, kerroin oikein strategiset mitatkin ja että lapsi ja vanhemmat voivat hyvin. ÄO minulla on sitä luokkaa että voisin kuulua Mensaan, menestyn akateemista tutkintoa vaativassa työssäni hyvin ja olen onnellinen elämässäni. En voi kuitenkaan hyvällä tahdollakaan sanoa itseäni muuta kuin älykkääksi ihmiseksi.
Millä lailla minä toimin mielestäsi typerästi? Soitin erikseen äidilleni, miehen äidille ja parhaalle ystävälleni synnytyksen jälkeen. Mutta minulla on iso perhe (6 sisarusta), joten en jokaiselle jaksanut 3pv synnytyksen jälkeen erikseen soittaa.
Ettei tässä nyt olisi päässyt sinulle käymään sellainen lapsus, että oletit kaikkien somessa olevien ihmisten ottavan somekaverikseen kaikki mahdolliset työkaverin kummin kaimat ja ettei kukaan osaisi käyttää eri somealustojen yksityisyysasetuksia? Toki näitä lapsuksia käy älykkäillekin ihmisille, mutta minulla on sellainen tunne että tässä tapauksessa ei ollut sellaisesta kyse.
Mistä tuo nainen tietää, mitä puhelimella tehdään? Ehkä ottavat kuvia vain? Tai lähettävät terveiset sukulaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä nyt sitä kuuluisaa synnytysväkivaltaa? Hyhhyh noita kätilöitä kun puuttuvat ihmisen perusoikeuteen eli kännykän käyttöön silloin ihminen itse haluaa ja oikeaksi näkee.
Ja tällaisten vähättelevien ja leimaqvien kommenttien jälkeen seuraavaksi hmetellään miksi syntyvyys on laskussa.
Kuka on väittänyt että kännykän käyttö olisi jonkun mielestä perusoikeus?
No millä hiton oikeudella siltä äidiltä tai isältä tulisi se kännykkä takavarikoida? Joku laki siihen pitäisi olla, jonka perusteella ihmisen perusoikeutta pitää omaisuuttaan itsellään rajoitettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuo nainen tietää, mitä puhelimella tehdään? Ehkä ottavat kuvia vain? Tai lähettävät terveiset sukulaisille.
Tai ottavat yhteyttä kotona oleviin lapsiinsa.
Vaadin Petriikalle mitallia kun hän ei ole somessa. Todellinen saavutus elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vaadin Petriikalle mitallia kun hän ei ole somessa. Todellinen saavutus elämässä.
Somessa olisi ehkä oppinut, että se on mitali yhdellä ällällä.
Vierailija kirjoitti:
No mites tuo jos äiti söisi vaikkapa lihaa tai käyttäisi maitotuotteita ja vegaanikätilö tulisi häntä siitä torumaan? Olisiko se silloin ok, vai olisiko sekin “raivostuneita kommentteja” ja “liha kiinnostaa enemmän kuin se oma lapsi”? Eipä olisi. Koska tämä ei menisi sinun maailmankuvaasi, mutta somevastaisuus menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut näkemään ponnistusvaiheen synnytyskuvia, joissa vauvan pää oli jo ulkopuolella ja sitten vielä ehkä viisi kuvaa siihen asti kunnes vauva oli syntynyt kokonaan. En tuntenut tätä naista ollenkaan, mutta hänen miehensä halusi esitellä "syntymisen ihmettä" kahvipöydässä työpaikallamme. Minulle olisi riittänyt yksi kuva kapaloidusta vauvasta, ei välttämättä edes sitä.
Oikeasti?
Voi luoja! Kaikkea se leipä elättää...
Huvitti silti tuo sinun viesti kun sieluni silmin näin tilanteen (ja sinun ilmeesi kuvien edetessä) siellä työpaikan kahvipöydässä 😅
Jokainen ymmärtää, että vauvasta halutaan otta kuva ja lähettää viesti läheiselle. Mutta tosiaan, kun kesken aktiivisen synnytyksen tungetaan paskaista puhelinta kätilön naamalle ja halutaan kuvata koko akti ilman erityistä sopimista asiasta etukäteen, niin.....
Olisikohan artikkeli kerännyt lukijoita ilman klikkiotsikkoa näin someaikana? Ei varmasti. Onhan tuo huomauttelu ja aikuisten ihmisten toruminen vähintään kyseenalaista. Tuskinpa Petriikka kuitenkaan IHAN kaikille huomauttaa, että olisi parempi keskittyä vauvaan/hetkeen kuin puhelimeen/someen. En usko, että tavallisesta valokuvan/videon ottamisesta sähisee, kyllähän siinäkin keskitytään vauvaan. Kommentti on irrotettu asiayhteydestä, jolloin tulee mielikuva, että muistaa huomauttaa aina kaikille (-joiden somettaminen herättää huolta!) -> klikkiotsikko. Joillakin someriippuvuus on kuitenkin paha, ei tietenkään kaikilla somettajilla. Jos heti vauvan synnyttyä alkaa vauvan asettelu rinnalle edustavimpaan poseerauskulmaan, räpsitään sata kuvaa, joista aletaan valkkaamaan/rajaamaan/filtteröimään parasta otosta someihin postattaviksi valmiiksi mietittyjen emojirivien kanssa ENNEN hyväluoja.. kuin istukka syntyy. Niin kyllähän siinä ensikontaktin ottaminen vastasyntyneeseen lapseen jää aika toissijaiseksi ja viivästyy. Kyllä sen kätilökin jo varmasti huomaa, missä mamman huomio on vaikkei olan takaa vilkuilisikaan mitä näytöllä näkyy/ilmoitetaanko terveen vauvan syntymisestä omille vanhemmille. Ei tällaisia ole kaikki synnyttäjät, ei varmaan montaa sadasta. Toisaalta kyllä niitä vanhempiakin on, ihan kuten lapsettomiakin, joille "some tuo helpotuksen korona-aikana"/some on luonteva tapa tutustua sielunsiskoihin/pitää yhteyttä vanhoihin ystäviin... ja some on sitten luontevasti suurin elämän sisältö. Joillain se on tosiaan elämän SUURIN sisältö ja joo, mikäs siinä, mutta kyllä pitäisi osata irrottautua siitä vähän kun saa lapsia. Koska lapsi ei elä somessa ja se tarvitsee läsnäolevan vanhemman, kuten onneksi iso osa somevanhemmistakin ymmärtää. Joillain somettajilla on nyt sitten takuuvarma, lyhytjänteinen taktiikka loukkaantua kaikesta, loukkaantuneina väitellä vastaan ja heti kun on otettu tämä loukkaantujan rooli, ollaan vahvoilla väittelyssä koska vastapuoli (Petriikka) on vähintäänkin niin asiaton, että sinä loukkaantunnuit pahasti. No ei se silti sitä totuutta muuta, että sosiaalinen media addiktoi monet vaikeasti ja pahasti someriippuvaisen on mahdotonta keskittyä edes vastasyntyneeseen vauvaansa koska somessa on pakko olla ja sitten sieltä on vaikea päästä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sain pitkän haukkusaarnamn kätilöltä joka näki kännykän kädessäni,tuli oikein riehumaan huoneeseeni uudemma kerran ja tarkistammaan, että nyt keskitytään vain vauvaan.Totta kai se kätilö on huolissaan vauvasta, se on hänen työnsä. Tuleeko sinulla lainkaan mieleen se, että kätilö on ehkä nähnyt satoja mammoja, jotka unohtavat oman vauvansa, koska ovat kiinni luurissa. Kätilöllä oli varmasti syynsä tulla sanomaan asiasta! Jos äiti ei itse ymmärrä huolehtia vauvasta, niin kätilön on opetettava se sille äidille! Uusavuttomia törppöjä on nykyisin ihan valtavasti!
Ai synnärillä? Ihan oikeasti, miten moni siellä muka unohtaa vauvansa? Ennen somea synnärillä luettiin lehtiä ja katsottiin telkkaria ja soitettiin läheisille. Unohtivatko nekin mammat vauvansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoilla mammoilla lap jaset eivät opi puhumaan, kun äiti on luurissa kiinni.
Sitten kuskataan taas puheterapeutille, kun lapsessa on joku vika.
Anna mun kaikki kestää.
Tuskin tässä on kyse siitä, että isovanhemmille ilmoitetaan. Eiköhän ne oo niitä, joiden pitää kaikki tunkea someen. Laittaisivat alkajaisiksi kuvan alapäästään, niin saisivat sympatiapisteitä.
Tosi asiassa koskaan aikaisemmin Suomen historiassa ei ole luettu lapsille ja vietetty vanhempien kanssa aikaa yhdessä, kuin tänä päivänä. He oppivat puhumaan ja hallitsevat monia taitoja yhä nuorempana. Moni osaa jopa lukea, kirjoittaa ja laskea jo esikoulussa eli 6v. Moni lapsi osaa useamman kielen jopa 12v. Samoin koulukiusaaminen, lapsen tekemät rikokset ovat vähentyneet. Samoin alkoholin ja tupakan käyttö.
Miksi nykyvanhempia syyllistetään ja heidän kasvatustaitoja vähätellään? Erityisesti äitien.
Suomessa lapset eivät ole koskaan aikaisemmin voinut niin hyvin, kuin tänä päivänä. Mitattiin sitä millä mittarilla tahansa. Kiitos vanhempien. Ja äitien, tutkimusten mukaan yhä edelleen he kantavat suurimmaksi osaksi vastuun, samoin kodista.Vai onko sinulla tutkittua tietoa väitteilesi? Jos on niin tutkimukset ja tilastot kehiin. Kiitos.
Jos nykyvanhemmat on niin hyviä niin miksi lapsilla on niin paljon käyttäytymis- ja keskittymishäiriöitä? Miksi jotkut nykylapset on jotenkin ihan tunnekylmiä, eivät yhtään osaa asettua toisen asemaan? Tästä seuraa esim koulukiusaamista. Nuorten päihdekäyttäyminen ja itsetuhoisuus kasvussa, tulee just kympin uutisissa.
Jos omassa asenteessa näkee vain pahuutta, niin helposti sitä kuvittelee niin olevan.
Tässä ihan tutkittua tietoa lasten koulukiusaamisen vähenemisestä tai päihteiden käytöstä. Joskus 70-luvulla esim tupakointi saatettiin aloittaa 12v.
Minä kävin ala-astetta 70-luvulla ja viitosluokalla ollessani luokan pojat kävivät välitunnilla läheisessä metsässä tupakoimassa. Osa aloitti tupakoinnin 10-vuotiaana. Ei siihen kukaan kiinnittänyt huomiota vaikka opettajat aivan varmasti tiesivät asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kätilön tehtävä on palvella asiakasta. Ei riehua.
Ensisijaisesti hän on vastuussa vauvasta, kun näyttää siltä, että äiti on uusavuton. Eikä se kätilö varmasti tullut riehumaan. Nykyisin vaan koetaan tiukka puhe "riehumiseksi." Uusavutomat somemammat menevät ihan sekaisin, jos heille ei jatkuvasti lässytetä. Mutta kyse on ensisijaisesti vauvasta ja siinä henkisesti keskenkasvuisen äidin someaddiktiot jää toiseksi. Henkisesti aikuisia ja vastuullisia ihmisiä on yhä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Miten sulle voi olla noin vaikeaa ymmärtää, että nykyihminen osaa sujuvasti sekä käyttää puhelinta, että kokea läsnäoloa ja elää hetkessä? Olin juuri ristiäisjuhlissä Facebookissa, koska koronatilanteen takia oli fiksumpaa järjestää juhla etänä. Kyllä se juhlaväki, joka oli paikalla, keskittyi ihan täysillä kuuntelemaan pappia ja kokemaan sen hetken, vaikka heitä kuvattiin samaan aikaan livenä someen. Se ryhmä, joka pääsi tilaisuuteen osallistumaan, oli rajattu, meitä oli etänä mukana noin 10 henkilöä, ei kahtasataa kaveria.
Nykyään puhelimen käyttö ei aiheuta sellaista esiintymisjännitystä ja hössötystä ja keskittymistä omaan esiintymiseen kuin vanhemmilla sukupolvilla. Kuvaaminen, videopuhelut ja viestittelyt muun elämän ohessa eivät vie pääosaa, vaan pääosassa todellakin on se tilanne, jota kuvataan!
Vanhempi sukupolvi, joka kokee kameran eteen joutumisen suurena tapahtumana, ei voi tätä näköjään ymmärtää.
Mä muuten synnyttäessäni kuuntelin radoista musiikkia, teinkö väärin vai onko se antiikkinen välinen jo hyväksytty? Kuviakin tukihenkilöni otti ja silti ehti myös pitää kädestäni kiinni ponnistusvaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai synnärillä? Ihan oikeasti, miten moni siellä muka unohtaa vauvansa? Ennen somea synnärillä luettiin lehtiä ja katsottiin telkkaria ja soitettiin läheisille. Unohtivatko nekin mammat vauvansa?
Luuletko todella, että kätilö puuttuisi asiaan ilman syytä? Varmasti he ovat ammattilaisia, jotka näkevät, milloin äiti ei huomioi vauvaa. Nyt täällä palstalla haukutaan kätilöä, joka oli tehnyt työnsä vastuullisesti ja huomioinut vauvan. Arvostan kätilön ammatin todella korkealle. En arvosta nirppanokkia, jotka saa hirmuiset kilarit, jos heille opetetaan vastuuta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä vauvaa yleensä tarvitse eikä pidä häiritä millään huolehtimisella, vaan se nukkuu ja kerää voimia syntymäkokemuksensa jälkeen. Miten sen vauvan voi unohtaa, ei synnytys kenestäkään dementikkoa tee?
Siis pointtihan tässä ei ollut ollenkaan äitien somekäyttäytyminen vaan omien arvojensa reflektointi asiakkaaseen.
Jos vegaani alkaisi synnärillä mölistä vaikka kinkkua syövälle äidille miten väärin se on, kaikki olisi kätilöä vastaan. Mutta nyt kyse on siitä millä (eri) tavalla tuore äiti kokee puhelimen käytön (edelleen puhelin ja somen käyttö ovat kaksi eri asiaa) verrattuna kätilön omiin arvoihin ja onko työntekijällä oikeutta kommentoida tätä eroa arvostellen, etenkin kun se ei vaikeuta tai edes liity hänen työtehtäviin.