Kätilö Petriikka kertoo, miten somenkäyttö näkyy synnytysaleissa: ”Muistutan erikseen aina, että nyt on aika keskittyä vauvaan eikä puhelimeen”
https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000007646875.html
Onpa jotenkin katkeran kuuloinen kätilö ja hurjan tuomitseva! Mistä hän tietää haluaako vanhemmat kuvia muistoksi vai heti someen?! Itse esim tykkään taltioida hetkiä ihan itsellenikin.
Pakko tuoda esille omaa erikoisuuttaan ja paremmuuttaan kun some on vaan pikkulasten juttu...
Kommentit (324)
Vierailija kirjoitti:
Samoilla mammoilla lapset eivät opi puhumaan, kun äiti on luurissa kiinni.
Sitten kuskataan taas puheterapeutille, kun lapsessa on joku vika.
Anna mun kaikki kestää.
Tuskin tässä on kyse siitä, että isovanhemmille ilmoitetaan. Eiköhän ne oo niitä, joiden pitää kaikki tunkea someen. Laittaisivat alkajaisiksi kuvan alapäästään, niin saisivat sympatiapisteitä.
Tosi asiassa koskaan aikaisemmin Suomen historiassa ei ole luettu lapsille ja vietetty vanhempien kanssa aikaa yhdessä, kuin tänä päivänä. He oppivat puhumaan ja hallitsevat monia taitoja yhä nuorempana. Moni osaa jopa lukea, kirjoittaa ja laskea jo esikoulussa eli 6v. Moni lapsi osaa useamman kielen jopa 12v. Samoin koulukiusaaminen, lapsen tekemät rikokset ovat vähentyneet. Samoin alkoholin ja tupakan käyttö.
Miksi nykyvanhempia syyllistetään ja heidän kasvatustaitoja vähätellään? Erityisesti äitien.
Suomessa lapset eivät ole koskaan aikaisemmin voinut niin hyvin, kuin tänä päivänä. Mitattiin sitä millä mittarilla tahansa. Kiitos vanhempien. Ja äitien, tutkimusten mukaan yhä edelleen he kantavat suurimmaksi osaksi vastuun, samoin kodista.
Vai onko sinulla tutkittua tietoa väitteilesi? Jos on niin tutkimukset ja tilastot kehiin. Kiitos.
Ollaanpa täällä puolustuskannalla. Nyt en usko, että tämä Petriikka tarkoitti tilanteita, joissa otetaan muistoksi kuvia vastasyntyneestä, tai soitetaan isovanhemmille. Sehän on ihan normaalia käytöstä. Miksi kukaan sitä paheksuisi?
Olen itsekin ihan rehellisesti sanottuna kummastellut omien somekaverien halua jakaa reaaliaikaisesti todella yksityisiä asioita, kuten juuri synnytyksen kulkua, tai kuvia ja videota vastasyntyneestä heti synnytyksen yhteydessä. Kuvittelisi että silloin on muutakin tekemistä ja muita asioita joihin keskittyä. Toinen juttu on lapsen oikeus yksityisyyteen. Onhan se nyt ihan fakta, että monella on netin, somen ja puhelimen kanssa lähtenyt ihan lapasesta ja on myös moraalisesti kyseenalaista jakaa pienen lapsen kuvia seuraajille, joiden kanssa ei välttämättä edes tunneta kunnolla. Lapsen pitäisi itse saada päättää haluaako esiintyä vanhempien somessa.
Vierailija kirjoitti:
Itse tein lapset 90-luvulla ja kyllä miehellä oli kamera mukana. Sektiossa mies harmitteli, kun ei ehtinyt napata kuvaa, kun lapsen pää oli nostettu pois minun vatsasta - no, onneksi ei ehtinyt. Ihan rauhassa mies räpsi kuvia vauvoista enkä muista kenenkään siitä huomauttaneen. Olisihan se ollut kiva, jos isovanhemmile olisi voinut laittaa kuvat tuoreeltaan, kun he niin kovasti odottivat uutisia.
Ihan eri asia näpsäistä muutama kuva muistoksi kuin tämä nykyajan elämä jossain muualla kuin tässä ja nyt.
Vierailija kirjoitti:
Petriikka ☺😏
Joo, tässä taas yksi esimerkki mitä käy, kun pitää väkisin keksiä joku ihanan omalaatuinen nimi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna mun kaikki kestää.
Tuskin tässä on kyse siitä, että isovanhemmille ilmoitetaan. Eiköhän ne oo niitä, joiden pitää kaikki tunkea someen. Laittaisivat alkajaisiksi kuvan alapäästään, niin saisivat sympatiapisteitä.
Tosi asiassa koskaan aikaisemmin Suomen historiassa ei ole luettu lapsille ja vietetty vanhempien kanssa aikaa yhdessä, kuin tänä päivänä. He oppivat puhumaan ja hallitsevat monia taitoja yhä nuorempana. Moni osaa jopa lukea, kirjoittaa ja laskea jo esikoulussa eli 6v. Moni lapsi osaa useamman kielen jopa 12v. Samoin koulukiusaaminen, lapsen tekemät rikokset ovat vähentyneet. Samoin alkoholin ja tupakan käyttö.
Miksi nykyvanhempia syyllistetään ja heidän kasvatustaitoja vähätellään? Erityisesti äitien.
Suomessa lapset eivät ole koskaan aikaisemmin voinut niin hyvin, kuin tänä päivänä. Mitattiin sitä millä mittarilla tahansa. Kiitos vanhempien. Ja äitien, tutkimusten mukaan yhä edelleen he kantavat suurimmaksi osaksi vastuun, samoin kodista.Vai onko sinulla tutkittua tietoa väitteilesi? Jos on niin tutkimukset ja tilastot kehiin. Kiitos.
Jos nykyvanhemmat on niin hyviä niin miksi lapsilla on niin paljon käyttäytymis- ja keskittymishäiriöitä? Miksi jotkut nykylapset on jotenkin ihan tunnekylmiä, eivät yhtään osaa asettua toisen asemaan? Tästä seuraa esim koulukiusaamista. Nuorten päihdekäyttäyminen ja itsetuhoisuus kasvussa, tulee just kympin uutisissa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näitä näkee sairaalassa, vauva mukamas "vierihoidossa," todellisuudessa äiti somettaa ja kuvaa itseään taukoamatta, huulet mutrulla siirtelee vauvaa parempaan asentoon, että vaan näyttäisi hyvältä kuvassa. Eikö nyt vaikka ensimmäiset tunnit voisi yrittää tutustua siihen lapseensa?
Siitä se sitten jatkuu, vanhemmat ei leiki kun on luuri kädessä, bussissa lapsi yrittää saada huomiota äidiltään äiti, äiti. äiti... mutta ei se mamman huomio herpaannu siitä puhelimesta. No, kaksivuotiaaalle luuri käteen, pelatkoon sillä niin on hiljaa. Päiväkodissa se saa raivokohtauksia kun ei saa pelata.
Vastasyntynyt nukkuu käytännössä 24/7. Mä olin tylsistynyt sairaalassa vuonna 1995 kun ei ollut kännykkää eikä somea. Kirjaa luin. En nyt ihan käsitä miten siihen nukkuvaan vauvaan tutustutaan. Imetyshetkinä sitten olin se läsnäoleva tuore äiti.
Petriikka (jännä nimi muuten) kuulostaa olevan vähän pihalla some-maailmasta, ymmärrettävästi, siksi kommentoi ihan hupsuja barbeista ja ties mistä. En jaksanut lukea uutista sen pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Petriikka ☺😏
Joo, tässä taas yksi esimerkki mitä käy, kun pitää väkisin keksiä joku ihanan omalaatuinen nimi <3. Mikä tossa on edes pohjana, Petri-likka?
Petra-Riikka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Petriikka ☺😏
Joo, tässä taas yksi esimerkki mitä käy, kun pitää väkisin keksiä joku ihanan omalaatuinen nimi <3. Mikä tossa on edes pohjana, Petri-likka?
Mikäs oma nimesi on? Voitais vähän retostella sitä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hirveetä jos aikuinen keskittyy enemmän puhelimeensa ku vauvaansa...
Ne on niitä leijonaemoja täynnä äidinrakkautta. Kuolisivat lapsensa puolesta. Kunhan nyytti ny olis hetken hiljaa, ku pitää somettaa!
Vierailija kirjoitti:
kylläpä menee puhelin käteen kiinni kasvaneilla nykynaisilla tunteisiin.
No kyllä.mulla menis tunteisiin jos kätilö alkaisi tuollaista neuvomaan.
Tekee niin ilmeisesti kaikille? Muistuttaa erikseen että nyt keskitytään vauvaan eikä puhelimeen ennen kuin lähtee pois.
Aika erikoista. Ja todellakin haluan kuvia vauvasta. Ihan itselle. Ja heti olen vanhemmilleni ilmoittanut vauvasta sekä parhaille ystäville.
Ei ole vauvalta pois se. Jos joku tulisi siihen viereen että nyt puhelin pois ja keskity vauvaasi niin todellakin loukkaantuisin että minun äitiyttäni arvosteltaisiin jo heti salissa kätilön toimesta. Ja syystä että halusin muistoksi valokuvia ja ilmoittaa isovanhemmille vauvasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tein lapset 90-luvulla ja kyllä miehellä oli kamera mukana. Sektiossa mies harmitteli, kun ei ehtinyt napata kuvaa, kun lapsen pää oli nostettu pois minun vatsasta - no, onneksi ei ehtinyt. Ihan rauhassa mies räpsi kuvia vauvoista enkä muista kenenkään siitä huomauttaneen. Olisihan se ollut kiva, jos isovanhemmile olisi voinut laittaa kuvat tuoreeltaan, kun he niin kovasti odottivat uutisia.
Ihan eri asia näpsäistä muutama kuva muistoksi kuin tämä nykyajan elämä jossain muualla kuin tässä ja nyt.
Tarkoittaako, elämä tässä ja nyt, että tämän päivän äitien on tuijotettava vauvaansa taukoamatta ja kuunneltava hengitystä vai mitä? Vastasyntynyt kun nukkuu normaalisti paljon, vai eikö nykyvauva tarvitse unta.
Omat lapseni syntyivät 80- ja 90-luvulla, niin siihen maailman aikaan vastasyntyneet nukkuivat lähes taukoamatta, söivät vain välillä ja kätilötkään eivät syyllistäneet tai moittineet, päinvastoin, kehottivat tekemään omia juttujaan, vaikka lukemaan lehtia, soittelemaan ystäville jne.
Jotenkin lsstenhoito on jo mennyt tähtitieteelliseksi ja äitien on lakattava elämästä omaa elämäänsä vai mitähän tämäkin kätilö tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna mun kaikki kestää.
Suomessa lapset eivät ole koskaan aikaisemmin voinut niin hyvin, kuin tänä päivänä. Mitattiin sitä millä mittarilla tahansa. Kiitos vanhempien. Ja äitien, tutkimusten mukaan yhä edelleen he kantavat suurimmaksi osaksi vastuun, samoin kodista.Vai onko sinulla tutkittua tietoa väitteilesi? Jos on niin tutkimukset ja tilastot kehiin. Kiitos.
Jos nykyvanhemmat on niin hyviä niin miksi lapsilla on niin paljon käyttäytymis- ja keskittymishäiriöitä? Miksi jotkut nykylapset on jotenkin ihan tunnekylmiä, eivät yhtään osaa asettua toisen asemaan? Tästä seuraa esim koulukiusaamista. Nuorten päihdekäyttäyminen ja itsetuhoisuus kasvussa, tulee just kympin uutisissa.
Koska niitä tutkitaan enemmän ja niillä on nykyään nimet. Aina noita ongelmia on ollut, mutta ne on joko diagnosoitu väärin tai lakaistu maton alle. Esim. Mieheni ja veljensä ovat autistisia, mutteivät saaneet diagnoosia ennen aikuisikää, vaikka ongelmia oli jo lapsena. Kasvoivat rutkasti ennen someaikaa.
Olen joutunut näkemään ponnistusvaiheen synnytyskuvia, joissa vauvan pää oli jo ulkopuolella ja sitten vielä ehkä viisi kuvaa siihen asti kunnes vauva oli syntynyt kokonaan. En tuntenut tätä naista ollenkaan, mutta hänen miehensä halusi esitellä "syntymisen ihmettä" kahvipöydässä työpaikallamme. Minulle olisi riittänyt yksi kuva kapaloidusta vauvasta, ei välttämättä edes sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako, elämä tässä ja nyt, että tämän päivän äitien on tuijotettava vauvaansa taukoamatta ja kuunneltava hengitystä vai mitä? Vastasyntynyt kun nukkuu normaalisti paljon, vai eikö nykyvauva tarvitse unta.
Omat lapseni syntyivät 80- ja 90-luvulla, niin siihen maailman aikaan vastasyntyneet nukkuivat lähes taukoamatta, söivät vain välillä ja kätilötkään eivät syyllistäneet tai moittineet, päinvastoin, kehottivat tekemään omia juttujaan, vaikka lukemaan lehtia, soittelemaan ystäville jne.
Jotenkin lsstenhoito on jo mennyt tähtitieteelliseksi ja äitien on lakattava elämästä omaa elämäänsä vai mitähän tämäkin kätilö tarkoittaa?
Nykyään vaaditaan, että vanhemmat (lähinnä äiti) ovat lapsen 24/7 huvimestareita. Lapsen kanssa pitää tehdä kaikkea, eikä itselleen saa ottaa aikaa ennen teini-ikää (jolloin lapsi on tästä lähinnä kiitollinen). Kaikki eivät toki tee näin, mutta ne ovatkin sitten niitä ns. pskoja mutseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoilla mammoilla lap jaset eivät opi puhumaan, kun äiti on luurissa kiinni.
Anna mun kaikki kestää.
Jos omassa asenteessa näkee vain pahuutta, niin helposti sitä kuvittelee niin olevan.
Tässä ihan tutkittua tietoa lasten koulukiusaamisen vähenemisestä tai päihteiden käytöstä. Joskus 70-luvulla esim tupakointi saatettiin aloittaa 12v.
Näen nämä kännykkä/someaddiktoituneet vähän kuin nisteinä, yhtä säälittäviä tapauksia. Heille elämässä ei ole mitään niin tärkeää asiaa etteikö puhelimen räpläys menisi aina edelle. Oli sitten Cheeckin keikka, jouluateria tai synnytys niin kännykkä vie huomion.
Petriikka? Petriikka! Petriikka?
Siis Petri + Riikka = Petriikka.
Piti oikein avata linkki ja katsoa onko nainen vai mies. Petriikka?
Luin Petriikan kirjoituksen, luulin tääällä käydyn keskustelun perusteella että juttu olisi ihan kamalan tuomitseva.
Miten nyt noin kovin jotkut hermostuivat ja ottivat itseensä. Hänhän vai kertoi omasta somen käytöstään ja yleisesti kertoi huomioitaan.
Onhan se tuhannen tosi, että ihmiset ovat some- ja kännykkäriippuvaisia nykyään.
Taisi nyt kalikka kolahtaa ja kovin jos tuosta jutusta pitää nyhjäistä noin pyhää loukkaantumista ja pahaa mieltä.
Ihan neutraali juttu mielestäni.
Erittäin hyvä kirjoitus. Monien ihmisten elämä tuntuu leijuvan jossain somessa eikä konkreettisesti siellä missä sen pitäisi olla.