Mies ei ehkä pääse kanssani neuvolaan - hävettää
Ekalle kerralle en häntä itse halunnut mukaan kun en yhtään tiennyt mitä siellä tulevan pitää ja halusin mennä yksin. Neuvolan nainen pyysi että otan hänrt seuraavalla kerralla mukaan.
No tänään ois se seuraava kerta, mutta mies aloitti juuri tänään uudessa työpaikassaan ja mietitään nyt että kehtaako hän ekana päivänään kysyä että voisko lähteä töistä aikaisemmin.
Nolottaa jos joudun menemään yksin.. vaikka hyvä syy sille oliskin. Mites teillä, onko miehenne olleet aina neuvolassa mukana?
Kommentit (193)
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 08:19"][quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 22:14"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 21:11"]
te author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 19:53"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 16:14"]
Kiitos
Onko useimmille aivan tuntematon käsite se, että neuvolassa ollaan kiinnostuttu tulevan lapsen perheestä, eli molemmista vanhemmista ja kodista, johon lapsi tulee asettumaan syntymän jälkeen??
Siihenhän perustuu sekin, että synnytyksen jälkeen usein neuvolatäti tulee kotiin punnitsemaan lapsen ja katsomaan, mitä kuuluu. Se on oikeasti tarkastuskäynti, jotta nähdään, onko kyseessä ns. normaali koti ja perhe.
Eikä ihmisillä, joilla ei ole mitään salattavaa, ole mitään tällaistä vastaan. Terkkari saa siis halutessaan tulla käymään kotona. Siinä ajetaan vain lapsen etua. On hyvä, että yhteiskunta koettaa pitää huolta pienokaisistaan. Samaahan koko neuvolasysteemi on. Se on myös korkean elintason merkki. Että ollaan onnellisia siitä, että saadaan näin hyvää palvelua verorahoilla.
Isän on ihan viisasta tulla mukaan neuvolaan, koska kyllä lapsi syntyy nimenomaan perheeseen. Ainakin muutaman kerran esittäytymään ja tietysti tärkeisiin ultrakäynteihin. Ensimmäistä kertaa isäksi tulevalle varmasti neuvola antaa enemmän ja voi osaltaan valmistaa isyyteen.
[/quote]
Ja juuri tästä asenteesta johtuu inho neuvolaa kohtaan! Lapsen vanhemmat ovat lapsen tärkeimmät henkilöt, mutta valitettavasti "neuvolantätiys" on noussut päähän aivan liian monelle terveydenhoitajalle. Niin, että he luulevat itse olevansa perhetapahtuman tärkein henkilö ja se asenne kuuluu ja näkyy! Minusta on ihan uskomattoman typerää, että joku turhantärkeä henkilö ihan itse luulee olevansa isokin pala perhettä. Ei tämä mistään elintasosta todellakaan kerro, vaan ihan silkasta kontrollinhalusta ja luottamuksen puutteesta ihmisiä kohtaan.
[/quote]
Niinpä. Meillä se isä oli hoitanut pikkulapsia enemmän kuin minä ikinä. Hänen perheessään oli se iltatähti, jota oli hoitanut murrosikäisenä poikana todella paljon.
Mutta ei varmaan ole nyt sitoutunut isyyteen, kun en kokenut isän neuvolakäyntejä niin tärkeäksi, että olisi pitänyt miehen lähteä 50km päästä ajamaan neuolaan seuraamaan, millainen verenpaine minulla sillä kertaa taas on.
Ja hui, mies oli juuri töissä silloin, kun minulla meni vedet. Ei ollut tutkimassa kaverina, onko vihreää vain kenties punaista tai vaikka violettia. Ennen vanhaan ei ollut edes kännyköitä, joten vasta sairaalasta ehdin soittamaan, että ala tulla, että ehdit ponnistusvaiheeseen matkaan.
[/quote]
No hui! Mihin sitten miestä tarvitsit edes siinä ponnistusvaiheessa?
Kyllä meillä muutakin tehtiin neuvolassa kun mitattiin minun verenpaineeni... Siellä mm. seurattiin meidän vauvamme kasvua, joka kiinnosti miestäkin niin paljon, että tuli mukaan.
[/quote]
Onko nämä miehet nyt niitä päiväkodin virikekasvatettuja.
Tädin pitää olla vieressä sanomassa, että olepa nyt kiinnostunut vauvan kasvusta. Mittaan tässä nyt mahan koon.
Mies ei kykene oma-aloitteisesti olemaan kotona kiinnostunut vauvan kasvusta, vaan tarvitsee siihen päiväkodin tädin, auts, ei kun neuvolantädin sanomaan, että nyt sinun pitää olla kiinnostunut vauvan kasvusta.
Mies seuraa sitten silmä tarkkana, kun mittanauva pannaan mahan päälle ja mitataan mahan kasvua ja korkeutta. Kotona mies ei osaa olla itseohjautuva, kun ei tule ulkopuolelta ohjetta, että nyt ollaan sitten yhdessä kiinnostuneita tästä ja tuosta.
Jotenkin kornia, että siihenkin tarvitaan ulkopuolinen ohjaus, että mies osaa olla kiinnostunut vauvan kasvusta. Itsehän mies ei osaa tätä tehdä, ellei ole ulkopuolinen tuki siihen ohjaamassa.
Ihan vinkkinä teille neuvolaisille. Siellä kotona voi lukea kirjoja aiheesta ja tutkia nettiä ja vaikka itse mitata sitä mahaa, jos haluaa. Ja vaimonkin kanssa voi keskustella kahdestaan. Se on ihan luvallista sekin ja oletteko kuulleet, että sen voi tehdä ilman ulkopuolista neuvolantätiä. Ai, sekö on ihan uusi asia. Juu, sitä voi tehdä kotonakin iltaisin ja viikonloppuisin ja sinusta tulee kuule ihan hyvä isä, vaikka terveydenhoitaja ei olisi vieressä tyytyväisenä hymistelemässä.
Ja se pieni salaisuus kestävään perheeseen on se, että enemmän isyyteen kasvaa sillä, että osallistuu siihen raskauteen kokonaisvaltaisesti myös muina aikoina, kuin teennäisesti neuvolassa jutustelemassa vauvan voinnista ja siitä, mitä ne plussat siinä tikussa merkitsee.
[/quote]
Mieheni ei ole ollut päiväkodissa päivääkään. Siitä huolimatta halusi sinne neuvolaan tulla. Ja kävi (käy) töissä. Oli myös kotona kiinnostunut, keskusteltiin ja luki oppaita.
Ja kuten sanottu, sama aika minulla siellä olisi mennyt ilman miestä. Ihmeellistä miten voimakkaita tunteita tämä asia sinussa nostattaa. Ja sääli, että et pysty hyväksymään sitä, että kaikki ihmiset ei halua toimia niin kuin sinun mielestä on hyvä vaan toisin toimivat on automaattisesti avuttomia idiootteja. Minä minä minä, jep.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 10:16"][quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 09:56"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 08:19"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 22:14"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 19:53"]
Onko useimmille aivan tuntematon käsite se, että neuvolassa ollaan kiinnostuttu tulevan lapsen perheestä, eli molemmista vanhemmista ja kodista, johon lapsi tulee asettumaan syntymän jälkeen??
Siihenhän perustuu sekin, että synnytyksen jälkeen usein neuvolatäti tulee kotiin punnitsemaan lapsen ja katsomaan, mitä kuuluu. Se on oikeasti tarkastuskäynti, jotta nähdään, onko kyseessä ns. normaali koti ja perhe.
Eikä ihmisillä, joilla ei ole mitään salattavaa, ole mitään tällaistä vastaan. Terkkari saa siis halutessaan tulla käymään kotona. Siinä ajetaan vain lapsen etua. On hyvä, että yhteiskunta koettaa pitää huolta pienokaisistaan. Samaahan koko neuvolasysteemi on. Se on myös korkean elintason merkki. Että ollaan onnellisia siitä, että saadaan näin hyvää palvelua verorahoilla.
Isän on ihan viisasta tulla mukaan neuvolaan, koska kyllä lapsi syntyy nimenomaan perheeseen. Ainakin muutaman kerran esittäytymään ja tietysti tärkeisiin ultrakäynteihin. Ensimmäistä kertaa isäksi tulevalle varmasti neuvola antaa enemmän ja voi osaltaan valmistaa isyyteen.
[/quote]
Ja juuri tästä asenteesta johtuu inho neuvolaa kohtaan! Lapsen vanhemmat ovat lapsen tärkeimmät henkilöt, mutta valitettavasti "neuvolantätiys" on noussut päähän aivan liian monelle terveydenhoitajalle. Niin, että he luulevat itse olevansa perhetapahtuman tärkein henkilö ja se asenne kuuluu ja näkyy! Minusta on ihan uskomattoman typerää, että joku turhantärkeä henkilö ihan itse luulee olevansa isokin pala perhettä. Ei tämä mistään elintasosta todellakaan kerro, vaan ihan silkasta kontrollinhalusta ja luottamuksen puutteesta ihmisiä kohtaan.
[/quote]
Niinpä. Meillä se isä oli hoitanut pikkulapsia enemmän kuin minä ikinä. Hänen perheessään oli se iltatähti, jota oli hoitanut murrosikäisenä poikana todella paljon.
Mutta ei varmaan ole nyt sitoutunut isyyteen, kun en kokenut isän neuvolakäyntejä niin tärkeäksi, että olisi pitänyt miehen lähteä 50km päästä ajamaan neuolaan seuraamaan, millainen verenpaine minulla sillä kertaa taas on.
Ja hui, mies oli juuri töissä silloin, kun minulla meni vedet. Ei ollut tutkimassa kaverina, onko vihreää vain kenties punaista tai vaikka violettia. Ennen vanhaan ei ollut edes kännyköitä, joten vasta sairaalasta ehdin soittamaan, että ala tulla, että ehdit ponnistusvaiheeseen matkaan.
[/quote]
Kyllä meillä muutakin tehtiin neuvolassa kun mitattiin minun verenpaineeni... Siellä mm. seurattiin meidän vauvamme kasvua, joka kiinnosti miestäkin niin paljon, että tuli mukaan.
[/quote]
Tädin pitää olla vieressä sanomassa, että olepa nyt kiinnostunut vauvan kasvusta. Mittaan tässä nyt mahan koon.
Mies ei kykene oma-aloitteisesti olemaan kotona kiinnostunut vauvan kasvusta, vaan tarvitsee siihen päiväkodin tädin, auts, ei kun neuvolantädin sanomaan, että nyt sinun pitää olla kiinnostunut vauvan kasvusta.
Mies seuraa sitten silmä tarkkana, kun mittanauva pannaan mahan päälle ja mitataan mahan kasvua ja korkeutta. Kotona mies ei osaa olla itseohjautuva, kun ei tule ulkopuolelta ohjetta, että nyt ollaan sitten yhdessä kiinnostuneita tästä ja tuosta.
Jotenkin kornia, että siihenkin tarvitaan ulkopuolinen ohjaus, että mies osaa olla kiinnostunut vauvan kasvusta. Itsehän mies ei osaa tätä tehdä, ellei ole ulkopuolinen tuki siihen ohjaamassa.
Ihan vinkkinä teille neuvolaisille. Siellä kotona voi lukea kirjoja aiheesta ja tutkia nettiä ja vaikka itse mitata sitä mahaa, jos haluaa. Ja vaimonkin kanssa voi keskustella kahdestaan. Se on ihan luvallista sekin ja oletteko kuulleet, että sen voi tehdä ilman ulkopuolista neuvolantätiä. Ai, sekö on ihan uusi asia. Juu, sitä voi tehdä kotonakin iltaisin ja viikonloppuisin ja sinusta tulee kuule ihan hyvä isä, vaikka terveydenhoitaja ei olisi vieressä tyytyväisenä hymistelemässä.
Ja se pieni salaisuus kestävään perheeseen on se, että enemmän isyyteen kasvaa sillä, että osallistuu siihen raskauteen kokonaisvaltaisesti myös muina aikoina, kuin teennäisesti neuvolassa jutustelemassa vauvan voinnista ja siitä, mitä ne plussat siinä tikussa merkitsee.
[/quote]
Minä takia luulet että se miehen kiinnostus on teennäistä? Ja kyllä meillä mies on kotona ihan yhtä kiinnostunu ku neuvolassakin. MUTTA en ajattele että ollaan sen takia mitenkään parempia kun mies on mukana, minkä ihmeen takia kukaan niin ajattelisi. Aivan samalla tavalla minulle on ihan sama onko jonkun toisen mies mukana neuvolassa vai ei. Meidän perheelle se on ollut mukava toimintatapa ja that's it.
Tulee väkisin sellanen olo että näillä neuvolassa käyviä miehiä haukkuvilla on jotain katkeruutta joko neuvolaa tai omaa miestä kohtaan, ei kukaan muuten tuhlaa noin paljon energiaa toisten lyttäämiseen.
[/quote]
Minusta yhteiskunnan resurssien tuhlaamista, että mammat haluaa raahata miehensä sinne juttelemaan. Älykääpiö mies, jos ei muuten osaa isäksi alkaa. Teidän vuoksi neuvolakäyntejä on harvennettu ihan minimiin, kun aika menee siihen, että läpätetään ihan paskaa miehen mieliksi siellä neuvolassa.
[/quote]
Moneen kertaan tässä keskustelussa jo mainittu mutta sanon nyt vielä. Itselläni siellä olisi mennyt yksin ihan yhtä kauan kuin miehenkin kanssa. Ja kyllä siellä yliaikaa menee joskus yksin kävijöilläkin.
Huh huh mitä porukkaa täällä kirjoittelee. Ymmärrän jos teillä ei ole ollut tapana mennä yhdessä neuvolaan, mutta sitä että joillakin on tapana mennä miehensä kanssa yhdessä sinne ja nostatte siitä tuollaisen haloon ja raakkumisen, kertoo enemmän teistä kuin arvaattekaan.
Kukaan ei ole pitänyt itseään parempana tai miehiään parempana isänä kuin ne, jotka eivät neuvolassa käy.
Ei ole kyse siitä, etteikö miehestä tulisi hyvää isää ilman neuvolakäyntejäkin, mutta varsinkin esikoisen odotuksessa miehen ollessa aktiivisesti mukana, tukena ja itsekin oppimassa ja kuuntelemassa neuvolassa ammatti-ihmisen ohjeita, ei tee kenestäkään uusiavutonta tai typerää mammanpoikaa.
Taitaa tässä olla kyse vain siitä että nämä miehiä neuvolakäynneillä parjaavat salaa toivovat että omiakin miehiä olis kiinnostaneet sen verran että olisivat tulleet mukaan!
En tiedä mitä juroja tuppisuita te olette jos teidän neuvolakäyntiin kuuluu vain testien ottamiset ja sydänäänien kuuntelut, mutta meidän käynneillä kyllä keskustellaankin. Eikä se ole mitään typerää pakkopullaa kun aiheena on kuitenkin OMA LAPSI!
Eikä mun ole tarvinnut kertaakaan kiristää, uhkailla tai raahata miestä tulemaan mukaan vaan hän on ihan omasta tahdostaan halunnut tulla katsomaan vauvan kehitystä, kuulemaan sydänäänet ja juttelemaan. Me jutellaan kyllä kotonakin keskenään näistä asioista, mutta ei se ole sama asia kuin se, että voi halutessaan kysyä niistä asioista, mistä ei tiedä vielä, ammatti-ihmiseltä.
Meillä on kolme lasta, mies on ollut YHDEN kerran mukana neuvolassa, kun sattui olemaan kesälomalla juuri tuolloin. Ei käyty edes synnytysvalmennuksessa. Ja ihan hoitaa lapsia siinä kuin minäkin, siitä ei ole kyse.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 10:39"]Meillä on kolme lasta, mies on ollut YHDEN kerran mukana neuvolassa, kun sattui olemaan kesälomalla juuri tuolloin. Ei käyty edes synnytysvalmennuksessa. Ja ihan hoitaa lapsia siinä kuin minäkin, siitä ei ole kyse.
[/quote]
Onkos joku väittänyt että miehesi olisi huono isä kun ei ole neuvolassa ollut? Niin, ei ole. Toisinpäin kyllä on parjattu.
Mun mies on vain kerran ollut neuvolassa mukana (mies kävi samalla poistattamas tikit). Niskapoimu-ultraan ei päässyt töiden takia, mutta rakenneultras ja kaikki painoarvio/kontrolli ultrat ja käynnit on ollut mukana, tosin loppuraskaudes en pystynyt edes autoa ajamaan niin miehen oli pakko lähteä mukaan.. :D
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 10:38"]
Huh huh mitä porukkaa täällä kirjoittelee. Ymmärrän jos teillä ei ole ollut tapana mennä yhdessä neuvolaan, mutta sitä että joillakin on tapana mennä miehensä kanssa yhdessä sinne ja nostatte siitä tuollaisen haloon ja raakkumisen, kertoo enemmän teistä kuin arvaattekaan.
Kukaan ei ole pitänyt itseään parempana tai miehiään parempana isänä kuin ne, jotka eivät neuvolassa käy.
Ei ole kyse siitä, etteikö miehestä tulisi hyvää isää ilman neuvolakäyntejäkin, mutta varsinkin esikoisen odotuksessa miehen ollessa aktiivisesti mukana, tukena ja itsekin oppimassa ja kuuntelemassa neuvolassa ammatti-ihmisen ohjeita, ei tee kenestäkään uusiavutonta tai typerää mammanpoikaa.
Taitaa tässä olla kyse vain siitä että nämä miehiä neuvolakäynneillä parjaavat salaa toivovat että omiakin miehiä olis kiinnostaneet sen verran että olisivat tulleet mukaan!
En tiedä mitä juroja tuppisuita te olette jos teidän neuvolakäyntiin kuuluu vain testien ottamiset ja sydänäänien kuuntelut, mutta meidän käynneillä kyllä keskustellaankin. Eikä se ole mitään typerää pakkopullaa kun aiheena on kuitenkin OMA LAPSI!
Eikä mun ole tarvinnut kertaakaan kiristää, uhkailla tai raahata miestä tulemaan mukaan vaan hän on ihan omasta tahdostaan halunnut tulla katsomaan vauvan kehitystä, kuulemaan sydänäänet ja juttelemaan. Me jutellaan kyllä kotonakin keskenään näistä asioista, mutta ei se ole sama asia kuin se, että voi halutessaan kysyä niistä asioista, mistä ei tiedä vielä, ammatti-ihmiseltä.
[/quote]
Mitä keskustelemista siellä on. Ihan oikeasti. Th on kysynyt, miten jaksan. Mitä muuta pulistavaa siellä on? Minulla on kavereita ja niitä turvaverkkoja, joiden kanssa jutellaan. Rakas mieheni on myös paras ystäväni, jonka kanssa juttelen ja puhun asioista.
Mitä ihmeen juteltavaa on ihmisen kanssa, jota näkee parin kuukauden välein.
Oletteko te niitä samoja ihmisiä, jotka päivystyslääkärilläkin vuodatatte koko elämäntarinanne, että muut joutuvat odottamaan vuoroaan.
Lastenneuvolassa on ollut ihan eri tavalla juttua, kun lapsi on jo syntynyt. Mutta siitä mahasta nyt ei niin kauhean paljon keksiä pulistavaa ja pälistävää.
Kertokaapa hieman tarkalleen, mitä ne miehenne kyselevät siellä neuvolassa sellaista, mitä ei muuten saisi selville?
Itse en keksi yhtään mitään, mitä mies olisi voinut kysellä.
Minun mielestäni ei ole mitään hävettävää, jos miehellä jää neuvolakäynti väliin hyvän syyn takia.
Täällä joku kyseli, miksi ihmeessä toiset ottavat miehensä joka kerta mukaan neuvolaan. Meillä tilanne on se, että molemmat olimme raskauden alussa 19-vuotiaita ja mieheni itse HALUSI tulla joka kerta mukaan kuuntelemaan sydänääniä ja muutenkin katsomaan, mitä neuvolassa tehdään. Mies oli myös mukana molemmissa ultrissa ja seuranani päivystyksessä, kun minulla oli viikolla 27 kipeitä supistuksia. Kumpikaan meistä ei ole uusavuton, sillä kokemusta pienten lasten ja vauvojen hoidosta löytyy kyllä. Synnytyksen jälkeen käytämme varmaan molemmat joko yhdessä tai yksin lasta neuvolassa. En ymmärrä, miksi vain äidin tulisi käydä neuvolassa, kun ihan yhtä paljon lapsen isäkin on lapsen elämässä ja hoidossa mukana.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 15:24"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 15:19"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 14:54"]
Omituista, ettei teidän miehenne halua olla neuvolassa mukana, tai ette halua häntä sinne. Hänen lapsensa ja puolisonsa hyvinvoinnista siinä on kyse! Meillä oli mies kummankin lapsen kaikissa raskausajan neuvoloissa mukana, yhtä kertaa lukuunottamatta, jolloin oli tärkeässä kokouksessa. Samoin hän on käynyt kaikissa lasten neuvoloissa kanssani. Eipä olisi käynyt mielessäkään, että lapset olisivat vain toisen asia.
Eri asia on, jos mies ei esim. töiden vuoksi vain pääse. Sille kun ei minkään voi. Mutta että äiti omisi lapsen odotusajan tai isä ei haluaisi osallistua, kuulostaa minusta omituiselle. Jos kerran koette neuvolan niin turhana, niin miksi sitten käytte siellä edes yksin?
[/quote]
What? Neuvolakäynteihin ei mene yhteensä edes vuorokautta siitä keskiverrosta yhdeksästä odotuskuukaudesta. Eiköhän ole pikkaisen oleellisempaa miten se homma toimii neuvolakäyntien ulkopuolella? Oma mieheni hieroi joka ikinen päivä jalkojani, kun esikoistamme odotin. Siis joka ikinen päivä. Luimme yhdessä kaiken maailman raskausopuksia ja juttelimme fiiliksistämme jne. Mutta jostain syystä hän onkin jonkun mielestä tunnekylmä ukko, jota ei kiinnosta vaimon tai vauvan hyvinvointi, koska hän ei käynyt kanssani neuvolassa?
[/quote]
Minäkin sain jalkahieronnan joka ikinen ilta :), juttelimme odotuksesta ja tutustuimme tietoon. Näistä huolimatta mies halusi tulla neuvolaan joka kerran mukaan. Meidän perheemme asioistahan siellä juteltiin. Kyseltiin myös isän jaksamisista, kuunneltiin sykkeet ja seurattiin minun terveydentilaani, joka raskauden aikana oli melko heikko.
En sanonut, että miehesi on tunnekylmä, totesin vain, että mielestäni on outoa, ettei mies ole kiinnostunut käymään neuvolassa.
Edelleen, jos neuvola on niin turha, ettei sinne edes miestä oteta mukaan, niin miksi te sitten käytte siellä? Stixsit ja verenpainemittarit voi ostaa itselleen kotiinkin.
[/quote]
Eli kun sinä sanot, että "on outoa kun mies ei ole kiinnostunut käymään neuvolassa" tarkoitat sillä jotain positiivista? Et missään tapauksessa vihjaa, että se olisi outoa negatiivisessa mielessä?
Aloin huvin vuoksi miettimään tuttavapariskuntia ja sitä kuinka monilla on ollut isä aina mukana neuvolassa. Ne jokuset parit, jotka ovat yhdessä siellä käyneet ovat eronneet pikkulapsiaikana :)
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 15:44"]
Aloin huvin vuoksi miettimään tuttavapariskuntia ja sitä kuinka monilla on ollut isä aina mukana neuvolassa. Ne jokuset parit, jotka ovat yhdessä siellä käyneet ovat eronneet pikkulapsiaikana :)
[/quote]
Näin minäkin koen tämän asian. Vauvasta on tehty niin iso projekti, ettei kestetä sitä. Niille perheille, joille lapsentulo on luonteva asia, elää perheenä yhdessä.
Tämä isukkien keskusteleminen neuvolassa tunnin on kyllä omituisimpia asioita, joita tiedän.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 16:31"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 15:44"]
[/quote]
Näin minäkin koen tämän asian. Vauvasta on tehty niin iso projekti, ettei kestetä sitä. Niille perheille, joille lapsentulo on luonteva asia, elää perheenä yhdessä.
Tämä isukkien keskusteleminen neuvolassa tunnin on kyllä omituisimpia asioita, joita tiedän.
[/quote]
Kuka sanoi että isä keskustelee siellä tunnin? Siinä kommentissa johon tuossa viittaat sanottiin että neuvolakäynti kestää tunnin. Siihen kuuluu ne mittaukset plus ne juttelut, myös äidin asiat.
Viime neuvolassa oltiin miehen kanssa ja keskusteltiin mm. limatulpan irtoamisesta ja vihreästä lapsivedestä -> valitaanko ambulanssi vai taksi kyydiksi plus siitä mitä synnytyksen jälkeen pitää tehdä (minne ilmoittaa yms). Ja tuohon käyntiin meni tunti. Mitäs sinusta pitäis jättää pois? Vietiinkö turhaan aikaa? Ja olisin jutellut ne täysin samat asiat siellä vaikka mies ei olisikaan ollut paikalla.
Yksin kävijöilläkö ei koskaan mene siellä yliaikaa? Jep jep. :D ja yksin kävijöiden miehet ei koskaan ole väkivaltaisia, yksin kävijät ei eroa eikä yksin kävijät narise av:lla vauva-arjesta. Mitähän vielä :D vain av:lla.
Ja mulla ois menny siellä neuvolassa yksin ihan yhtä kauan. Miehen mielessä olevat asiat oli aikalailla sitä samaa mitä minulla. Oli muuten kätevä tarkistaa mieheltä, että "mitäs se sanokaan siitä ja oliko se niin"
Voi hyvää päivää! Mun mies pystyi olemaan neuvolassa mukana ekassa raskaudessa. Sitten vaihtuikin työpaikka eikä ollut mitenkään mahdollista saada miestä enää mukaan seuraavissa raskauksissa. Hyvin perheemme toimii vaikkei mies mukana ollutkaan. Huomenna menen taas neuvolaan, en tosin yksin. Mukanani on meidän 3 muuta alle kouluikäistä lasta. Ovat olleet joka kerta koska hoidan heitä kotona. Se on heille jännää käydä aina äidin mukana kuuntelemassa vauvan sydänääniä!!
Jos isien läsnä olo olis joten pakollista tai jos isyys sillä mitataan niin meiltä olis varmaan lapset otettu huostaan jo ajat sitten tai käsketty pakko aborttiin. Ei se neuvola mikään kirkko ole, siellä tehdään rutiini tsekkaukset ja saa jutella mieltä askarruttavista asioista. Jos jotain hävettää ettei isukki pääse mukaan niin kantsii harkita sitren aikanaan sitä sypeä, jos hirvittää
Mies yleensä mukana, vuorotyö. Meilläkin on itse asiassa mies käynyt kerran ilman mua äitiysneuvolassa hakemassa papereita ja liuskoja sokerimittariin ym.
Lastenneuvoloissa, kolme lasta, yleensä aina. On myös monesti ollut yksinkin lapsen kanssa neuvolassa.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 19:29"]
Voi hyvää päivää! Mun mies pystyi olemaan neuvolassa mukana ekassa raskaudessa. Sitten vaihtuikin työpaikka eikä ollut mitenkään mahdollista saada miestä enää mukaan seuraavissa raskauksissa. Hyvin perheemme toimii vaikkei mies mukana ollutkaan. Huomenna menen taas neuvolaan, en tosin yksin. Mukanani on meidän 3 muuta alle kouluikäistä lasta. Ovat olleet joka kerta koska hoidan heitä kotona. Se on heille jännää käydä aina äidin mukana kuuntelemassa vauvan sydänääniä!!
Jos isien läsnä olo olis joten pakollista tai jos isyys sillä mitataan niin meiltä olis varmaan lapset otettu huostaan jo ajat sitten tai käsketty pakko aborttiin. Ei se neuvola mikään kirkko ole, siellä tehdään rutiini tsekkaukset ja saa jutella mieltä askarruttavista asioista. Jos jotain hävettää ettei isukki pääse mukaan niin kantsii harkita sitren aikanaan sitä sypeä, jos hirvittää
[/quote]
minullakin oli toisessa ja kolmannessa raskaudessa aina lapset mukana :)
Lapset ovat varmaan nyt sitoutuneet sisareensa paremmin, kuin mies isyyteen :D
[/quote]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 09:56"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 08:19"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 22:14"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minä takia luulet että se miehen kiinnostus on teennäistä? Ja kyllä meillä mies on kotona ihan yhtä kiinnostunu ku neuvolassakin. MUTTA en ajattele että ollaan sen takia mitenkään parempia kun mies on mukana, minkä ihmeen takia kukaan niin ajattelisi. Aivan samalla tavalla minulle on ihan sama onko jonkun toisen mies mukana neuvolassa vai ei. Meidän perheelle se on ollut mukava toimintatapa ja that's it.
Tulee väkisin sellanen olo että näillä neuvolassa käyviä miehiä haukkuvilla on jotain katkeruutta joko neuvolaa tai omaa miestä kohtaan, ei kukaan muuten tuhlaa noin paljon energiaa toisten lyttäämiseen.
[/quote]
Minusta yhteiskunnan resurssien tuhlaamista, että mammat haluaa raahata miehensä sinne juttelemaan. Älykääpiö mies, jos ei muuten osaa isäksi alkaa. Teidän vuoksi neuvolakäyntejä on harvennettu ihan minimiin, kun aika menee siihen, että läpätetään ihan paskaa miehen mieliksi siellä neuvolassa.