Mies ei ehkä pääse kanssani neuvolaan - hävettää
Ekalle kerralle en häntä itse halunnut mukaan kun en yhtään tiennyt mitä siellä tulevan pitää ja halusin mennä yksin. Neuvolan nainen pyysi että otan hänrt seuraavalla kerralla mukaan.
No tänään ois se seuraava kerta, mutta mies aloitti juuri tänään uudessa työpaikassaan ja mietitään nyt että kehtaako hän ekana päivänään kysyä että voisko lähteä töistä aikaisemmin.
Nolottaa jos joudun menemään yksin.. vaikka hyvä syy sille oliskin. Mites teillä, onko miehenne olleet aina neuvolassa mukana?
Kommentit (193)
Meillä ei ollut mies mukana varmaan kertaakaan (en kyllä muista varmaksi, kun ei asialla mulle ollut mitään merkitystä). Kyseessähän oli minun ja jälkeläisen hyvinvointi ja me siis sinne mentiin näyttäytymään.
Mua olisi stressannut jos ois pitänyt vielä mieskin sinne aikatauluttaa, hyvä kun itse töiltäni ehdin.
Mä olen kyllä ihan kykenevä toistamaan tuollaiset infot itse miehelle ja musta oli hauskakin kertoa mitä neuvolassa selvisi, jos nyt ylipäänsä mitään uutta ilmeni. Miehestä oli hauska kuunnella selostusta ja musta se oli iloinen kahdenkeskinen hetki. Ei siihen neuvolantätiä tarvittu paikalle.
Musta on jurpoa jos tästäkin pitää alkaa tehdä jotain raskauteen sitoutumiskysymystä. Ei mun mieheni ainakaan tarvinnut käydä neuvolantätiä tapaamassa rakkaudenosoituksena mua ja lasta kohtaan.
Ohhoh, onpas tänne tullut paljon viestejä poissaollessani. Mieheni pääsi kuin pääsikin kanssani neuvolaan, oli reilusti kysynyt töissä että oisko mahdollista ja korvaisi tunnin, mutta hänelle oltiin tosi mukavia ja sanottiin että tottakai voit mennä :)
Neuvolassa lätistiin niitä näitä, kovasti mieskin jutteli terkkarin kanssa, kyseli ja kuunteli. Häneltäkin mitattiin verenpaineet ja hemoglobiini.
Kuunneltiin vauvan sydänäänet ja herkistyttiin miehen kanssa molemmat taas, vaikka ollaankin ne jo kerran aikasemmin kuultu ultrassa. :)
Sillä minua niin hävetti se, ettei mies olisi ehkä päässytkään kun olen kuvitellut, että parisuhteissa olevat odottavat äidit tulevat neuvolaan aina miestensä kanssa. Eihän se vauva vain naiselle ole tulossa ja meidän neuvolassa kokeiden ottamisten lisäksi myös jutellaan hirmu paljon, mikä on vain hyvä mielestäni.
Mutta jokainen toki tavallaan, ollaan miehen kanssa molemmat iloisia että hän pääsi mukaan meidän esikoisemme neuvolakäyntiin. Eiköhän hän jatkossakin tule, niin ainakin sanoi kun varattiin uutta neuvola-aikaa :)
- ap
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 16:16"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 16:14"]
Meillä ollaan käyty yhdessä joka ikinen neuvolakerta sen takia, että mies haluaa olla mukana ja kuulla mitä minun keholle kuuluu ja miten vauva voi. Toinen on se, ettei miun tarvitse kertoa sitte kotona kaikkee uudelleen.
Eikä se ole ollu mitään kulissia vaan miehen ehtaa kiinnostusta raskautta kohtaan.
[/quote]
Lisäyksenä myös, että meille jokainen käynti on kestänyt tunnin, ellei jopa ylikin. Ja aika pitkälti sen takia, että siellä oikeasti sitten ollaan keskusteltu molempien fiiliksiä ja mies on aktiivisesti kyselly asioita.
[/quote]
En yhtään ihmettele enää, miksi neuvolakäyntejä on vähennetty. Vielä 2000 käynnit kesti 15 minuuttia. Pissa, verenopaine, sydänäänet ja jos ongelmaa, lähete äitipolille.
Nykyään pitää istua tunti rupattelemassa päivänselvistä asioista perheenä ja pohtia mitä ihmeellisimpiä asioita.
Se sitten kostautuu sillä, että käyntejä on harvennettu melkein puoleen, kun osa isistä ja äideistä haluaa jutella siellä neuvolatädin kanssa kaikesta ihan päivänselvistä asioista.
Ettekö osaa jutella niistä kotona keskenänne, vaan tarvitsette siihenkin terveydenhoitajan avuksi.
Meillä kans sellanen käytäntö neuvolassa, että jos mies ei tule mukaan heti ekalta käynniltä lähtien, niin perheeseen suhtaudutaan kuin yhäriperheenä, joka tarvitsee erityistä huomiota. Pariin otteeseen piti todistella, että "siis kyllä mulla oikeasti on mies". Eivät meinanneet uskoa, että oli työmatkalla.
Neuvolasta sanottiin suoraan että isän olisi hyvä olla silloin kun on laajaterveystarkistus koska siinä käsitellään perheen tilannetta ja sai tarvittaessa purkaa huolia. Kävivät sen lappusen läpi mihin äiti ja isä oli saanu täytellä asioita. Eli meillä oli isä lääkärikäynnin sekä ultrissa mukana. Ja tämä siis viime vuonna
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 18:21"]
Meillä ollaan käyty yhdessä joka ikinen neuvolakerta sen takia, että mies haluaa olla mukana ja kuulla mitä minun keholle kuuluu ja miten vauva voi. Toinen on se, ettei miun tarvitse kertoa sitte kotona kaikkee uudelleen.
Eikä se ole ollu mitään kulissia vaan miehen ehtaa kiinnostusta raskautta kohtaan.
[/quote]
Lisäyksenä myös, että meille jokainen käynti on kestänyt tunnin, ellei jopa ylikin. Ja aika pitkälti sen takia, että siellä oikeasti sitten ollaan keskusteltu molempien fiiliksiä ja mies on aktiivisesti kyselly asioita.
[/quote]
En yhtään ihmettele enää, miksi neuvolakäyntejä on vähennetty. Vielä 2000 käynnit kesti 15 minuuttia. Pissa, verenopaine, sydänäänet ja jos ongelmaa, lähete äitipolille.
Nykyään pitää istua tunti rupattelemassa päivänselvistä asioista perheenä ja pohtia mitä ihmeellisimpiä asioita.
Se sitten kostautuu sillä, että käyntejä on harvennettu melkein puoleen, kun osa isistä ja äideistä haluaa jutella siellä neuvolatädin kanssa kaikesta ihan päivänselvistä asioista.
Ettekö osaa jutella niistä kotona keskenänne, vaan tarvitsette siihenkin terveydenhoitajan avuksi.
[/quote]
Minäki olen tässä lukiessa ihmetellyt, että mihin sitä miestä siellä äitiysneuvolassa tarvitaan, kun se käynti kesti (2000-l alussa) sen vartin ja siinä mitattiin paino ja verenpaine ja kuunneltiin sydänäänet. Osasin kertoa illalla kotona miehelle, että kaikki ok. Mutta ilmeisesti käyntejä on nykyään vähemmän ja ne kestävät kauemmin. Mutta onko terkka se oikea henkilö puhumaan muuttuvasta perhetilanteesta.
Onko täälä pelkkiä teiniäitejä vastaamassa? "Kun meidän Pertsa 19v ei tiedä mitä tehdä ja miten toimia, kun vauvaa pukkaa mun pimperosta pian, niin sen pitää tulla neuvolaan kesken työajan puhumaan mun pisuliarvoista ja hengitysharjoituksista.." Siis ihan oikeesti, mä sanoin jo suoraan miehelleni että, ei tarvitse todellakaan tulla mukaan mihinkään neuvolaan, en olisi itsekään mennyt ellei olisi ollut pakko. Mies kyllä kiukutteli mulle, kun jouduin pari neuvola-aikaa siirtämään töitten takia... Ultrissa oli mukana, kun ne sai sovittua molempien työaikojen puitteissa sopivaan aikaan. Mihinkään synnytysvalmennuksiin mua ei olis saanu kirveelläkään ja mieheni oli tästä erittäin tyytyväinen, koska ne ovat ihan hölynpölyä. Ja kukaan normaali aikuinen ei tarvitse mitään keskusteluja minkään neuvolatädin kanssa, että ymmärtää miten vauvaperhessä toimitaan ja eletään.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 18:38"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minäki olen tässä lukiessa ihmetellyt, että mihin sitä miestä siellä äitiysneuvolassa tarvitaan, kun se käynti kesti (2000-l alussa) sen vartin ja siinä mitattiin paino ja verenpaine ja kuunneltiin sydänäänet. Osasin kertoa illalla kotona miehelle, että kaikki ok. Mutta ilmeisesti käyntejä on nykyään vähemmän ja ne kestävät kauemmin. Mutta onko terkka se oikea henkilö puhumaan muuttuvasta perhetilanteesta.
[/quote]
Ja moni kaipaisi kyllä useampaa kontrollia ja vauvakin mielestäni kaipaisi ainakin lopussa usemman kerran seurantaa. Mutta käyntejä on vähennetty todella paljonn juuri siksi, että nykyään halutaan jutella perheenä terveydenhoitajalle kaikkea mahdollista ja mies haluaa kysellä terkalta kaikkea vauvasta ja selittää perhetilanteesta ja parisuhteesta.
Jos pitäisi valita, minä valitsisin vanhan systeemin, missä oli useampi kontrolli ja lopussa kerran viikossa, kuin sen, että pitäisi keskustella tunti jostain ihme asioista, Mistä ihmeestä sitä juttua edes keksisi tunniksi terveydenhoitajalle.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 18:43"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ja moni kaipaisi kyllä useampaa kontrollia ja vauvakin mielestäni kaipaisi ainakin lopussa usemman kerran seurantaa. Mutta käyntejä on vähennetty todella paljonn juuri siksi, että nykyään halutaan jutella perheenä terveydenhoitajalle kaikkea mahdollista ja mies haluaa kysellä terkalta kaikkea vauvasta ja selittää perhetilanteesta ja parisuhteesta.
Jos pitäisi valita, minä valitsisin vanhan systeemin, missä oli useampi kontrolli ja lopussa kerran viikossa, kuin sen, että pitäisi keskustella tunti jostain ihme asioista, Mistä ihmeestä sitä juttua edes keksisi tunniksi terveydenhoitajalle.
[/quote]
Terveydenhoitaja on aina silminnähden mielissään kun molemmat ollaan paikalla juttelemassa ja kyselee paljon asioita mieheltä. Miksi ei saisi jutella siitä vauvasta ja tulevasta arjesta, synnytyksestä ja peloista? Eipähän tarvitse niitä hädissää googletella ja lukea jotain keskustelupalstoja. Harmi jos teidän neuvolakäynnit ei ole ollu niin antosia ku meidän.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 19:08"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 18:43"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Terveydenhoitaja on aina silminnähden mielissään kun molemmat ollaan paikalla juttelemassa ja kyselee paljon asioita mieheltä. Miksi ei saisi jutella siitä vauvasta ja tulevasta arjesta, synnytyksestä ja peloista? Eipähän tarvitse niitä hädissää googletella ja lukea jotain keskustelupalstoja. Harmi jos teidän neuvolakäynnit ei ole ollu niin antosia ku meidän.
[/quote]
Minusta neuvolakäynnit olivat asiallisia ja hyviä. Miehen kanssa keskusteltiin keskenään paljon asioista ja peloista ja parisuhteista. Emme aikuisina ihmisinä tarvinneet siihen ulkopuolista, outoa ihmistä.
Lopussa varsinkin oli hyvä, että oli tiheämpään käyntejä, koska itse halusin mieluummin sikiön terveyden seurantaa, kuin yhteisiä keskusteluhetkiä.
Keskustelemaan pystyi kotonakin keskenään. Meillä on aina ollut avoimet välit ja olemme pystyneet juttelemaan aiheesta, kuin aiheesta.
Tätäkin palstaa, kun lukee, niin ei ole näyttänyt keskustelut paljon auttavan. Päivittäin on ketjuja, joissa valitetaan, että mies ei osallistu vauvanhoitoon. Lisäksi suurin osa eroista tapahtuu pikkulapsiaikaan. Eikö sen miehen pitänyt juuri oikein niillä neuvolakeskusteluilla sitoutua siihen lapsen, vai.....
Mies taisi kerran tai kaksi käydä kanssani neuvolassa. Ei vaan tuntunut mielekkäältä käskeä miestä mukaan kun muahan siellä syynättiin. Kotona osattiin jutella, ei siihen neuvolaa tarvinnut.
Lapsen neuvolakäynneillä tuo on aina mukana.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 14:29"]
Siitä se lähtee...ekasta neuvolakäynnistä lähtien äiti automaattisesti omimassa lasta itselleen. Synnytykseenkin yksin, kun et tiedä mitä siellä tapahtuu...
[/quote]menin naistenklinikalle yksin koska piti mennä jo 8.00 ja mies oli töissä. Mun piti mennä makaamaan ja katsottiin onko vauvalla keuhkot kehittyneet. Pääsin joskus osastolle ja tuli tieto on kehittyneet. Mitä mies siellä olisi tehnyt. Soitin ja kerroin että ei ole hätää että ei kannata vielä tulla. Yks kaks illansuussa hyökkäs 3 naishoitajaa kimppuun ja sano että nyt leikkaukseen, niin sitä mentiin että en ehtinyt edes virtsalle. Ei ehtinyt jännittää. Terve poika tuli sektiolla.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 18:23"]
Meillä kans sellanen käytäntö neuvolassa, että jos mies ei tule mukaan heti ekalta käynniltä lähtien, niin perheeseen suhtaudutaan kuin yhäriperheenä, joka tarvitsee erityistä huomiota. Pariin otteeseen piti todistella, että "siis kyllä mulla oikeasti on mies". Eivät meinanneet uskoa, että oli työmatkalla.
[/quote]minulta ei kysytty onko miestä vai ei .
Mies ei ollut ikinä raskauksien aikaan neuvoloissa eikä vie tenaviakaan. Tuli kyllä synnärille tutustumaan.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 17:03"]
Siinä ei ole mitään hävettävä, ettei mies pääse mukaan. Raahasin kerran ukkoni mukaan ja aivan turhaan se siellä oli. Mutta onpahan sekin viety sinne näytille :) Ensimmäinen neuvola oli pidempi, kun oli niin paljon taustatietoja kirjattavana. Loput olleet 20 min pituisia mittaamissessioita. En oikein edes tiedä mitä erityistä siellä olisi pitänyt jutella. Mitä te oikein olette höpötelleet, jos teillä tuntikin neuvolassa vierähtää?
[/quote]mulle ei riittänyt neuvola vaan aika pian ohjattiin naistenklinikalle professori tasoa olevalle lekurille ja erikoislekurille. Ikä ja raskausajan diabetes, muuten vointi oli loistava ja mieliala hyvä. Ei pahoinvointia eikä ennenaikaisia supistuksia.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 14:54"]
Omituista, ettei teidän miehenne halua olla neuvolassa mukana, tai ette halua häntä sinne. Hänen lapsensa ja puolisonsa hyvinvoinnista siinä on kyse! Meillä oli mies kummankin lapsen kaikissa raskausajan neuvoloissa mukana, yhtä kertaa lukuunottamatta, jolloin oli tärkeässä kokouksessa. Samoin hän on käynyt kaikissa lasten neuvoloissa kanssani. Eipä olisi käynyt mielessäkään, että lapset olisivat vain toisen asia.
Eri asia on, jos mies ei esim. töiden vuoksi vain pääse. Sille kun ei minkään voi. Mutta että äiti omisi lapsen odotusajan tai isä ei haluaisi osallistua, kuulostaa minusta omituiselle. Jos kerran koette neuvolan niin turhana, niin miksi sitten käytte siellä edes yksin?
[/quote]
No mutta onpa sulla kauhea mies kun laittoi sen tärkeän kokouksen perheensä edelle. Kunnon mies olis tullut neuvolaan ja jättänyt kokouksen väliin, ei se nyt oikeesti voi olla perhettä tärkeämpi. Jättäsin tollasen sian, joka ei perheestään välitä. Mun mies jätti työnsä ja alkoi hoivata mua ja perhettä kokopäiväisesti. On meidän mukana ihan joka paikassa. Onhan se miehen oikeus.
En voi ottaa miestä mukaan neuvolaan, koska muuten paljastuu, että mulla oli PAPA:ssa LSIL :(. Se ei tiedä mun kondyloomasta.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 19:28"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 14:54"]
Omituista, ettei teidän miehenne halua olla neuvolassa mukana, tai ette halua häntä sinne. Hänen lapsensa ja puolisonsa hyvinvoinnista siinä on kyse! Meillä oli mies kummankin lapsen kaikissa raskausajan neuvoloissa mukana, yhtä kertaa lukuunottamatta, jolloin oli tärkeässä kokouksessa. Samoin hän on käynyt kaikissa lasten neuvoloissa kanssani. Eipä olisi käynyt mielessäkään, että lapset olisivat vain toisen asia.
Eri asia on, jos mies ei esim. töiden vuoksi vain pääse. Sille kun ei minkään voi. Mutta että äiti omisi lapsen odotusajan tai isä ei haluaisi osallistua, kuulostaa minusta omituiselle. Jos kerran koette neuvolan niin turhana, niin miksi sitten käytte siellä edes yksin?
[/quote]
No mutta onpa sulla kauhea mies kun laittoi sen tärkeän kokouksen perheensä edelle. Kunnon mies olis tullut neuvolaan ja jättänyt kokouksen väliin, ei se nyt oikeesti voi olla perhettä tärkeämpi. Jättäsin tollasen sian, joka ei perheestään välitä. Mun mies jätti työnsä ja alkoi hoivata mua ja perhettä kokopäiväisesti. On meidän mukana ihan joka paikassa. Onhan se miehen oikeus.
[/quote]
Oletpa mielestäsi varmaan nokkela. Onko oikeasti noin katkeraa, kun joidenkin naisten miehetkin haluavat lapsia?
Mies oli toisessa raskaudessani vain rakenneultrassa mukana. Muuten hoidin neuvolakäynnit yksin.