Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä erottaa masennuksen, ahdistuksen ja uupumisen?

Vierailija
18.08.2023 |

Netistä löytyvät masennustestit viittaa keskivaikeaan masennukseen, ahdistuksesta ja uupumisesta tulee melkein täysiä pisteitä, eli ylärajoilla mennään.

Itsekin tiedän, että nyt ei ole kaikki ok, mutta mikä näistä se olisi?

Työterveyteen en vielä mene, aivan liian iso kynnys. Ehkä tammikuussa, kun tilanne töissä hieman helpottuu, ehkä.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuksessa mikään tekeminen ei tunnu mukavalta, ahdistuksessa kaikki tekeminen pelottaa ja uupumuksessa ei vain jaksa tehdä mitään.

Vierailija
2/20 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika usein noita esiintyy yhdessä. Sinuna menisin sinne työterveyteen jos työtilannekaan ei ole koko loppuvuotena vielä helpottumassa. Jos voit jo nyt huonosti niin todennäköisesti vointi vaan huononee kun en pysty yhtään ottamaan iisimmin ja palautumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No aika usein noita esiintyy yhdessä. Sinuna menisin sinne työterveyteen jos työtilannekaan ei ole koko loppuvuotena vielä helpottumassa. Jos voit jo nyt huonosti niin todennäköisesti vointi vaan huononee kun en pysty yhtään ottamaan iisimmin ja palautumaan.

Tiedän, että olet oikeassa.

Tuntuu niin kamalan vaikealta. Ihan kuin tekisin julkisen ilmoituksen, että olen huono ja laiska jne.

Ajattelen myös, että kerta nyt tuntuu tältä, miten voisi mennä huonommaksi? Eli eikö ole sama odottaa ns. parempaa hetkeä.

Ei kovin järkevää joo, mutta itseään vastaan on niin vaikea taistella.

Vierailija
4/20 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, että olet oikeassa.

Tuntuu niin kamalan vaikealta. Ihan kuin tekisin julkisen ilmoituksen, että olen huono ja laiska jne.

Ajattelen myös, että kerta nyt tuntuu tältä, miten voisi mennä huonommaksi? Eli eikö ole sama odottaa ns. parempaa hetkeä.

Ei kovin järkevää joo, mutta itseään vastaan on niin vaikea taistella.

No omasta kokemuksesta voin kertoa että kyllä se vointi vaan voi mennä huonommaksi jos jatkuvasti on ylirasittuneessa tilassa eikä ikinä pääse palautumaan vapaa-ajalla. Itse romahdin lopulta täysin kuukausia kestäneen hyvin stressaavan ajanjakson jälkeen ja jouduin jäämään muutamaksi kuukaudeksi pois töistä. Ei ollut todellakaan kivaa. Oli hyvin vaikea palata takaisin oltuaan niin pitkään poissa. Parempi olisi ollut ajoissa mennä lääkäriin ja puhua pomolle jotta oltaisiin voitu etsiä ratkaisuja tilanteeseen.

Vierailija
5/20 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus on ehkä sellainen tila, jossa mikään ei kiinnosta.

Ahdistus taas on semmoista, että kaikki tuntuu pahalta ja kauppaankin on vaikeaa mennä.

Uupuminen on sellaista, että arkisetkin askareet tuntuu ylivoimaisilta.

~ mummo ~

Vierailija
6/20 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut paha tilanne elämässäni jo muutaman vuoden. Tunnistan nuo kaikki mielialat. Kunpa tämä joskus loppuisi.

Vierailija
7/20 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläkin on nyt tosi paha olla enkä tiedä, kuinka tästä selviän.

Vierailija
8/20 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teillä, joilla myös huono olo, pyörii mielessä ratkaisuna?

Itse en ole miettinyt esim mitään itsetuhoista, mutta muuten en oikein näe ratkaisua. Esim. lääkäriin meno tuntuu todella kaukaiselta.

Ihan kuin vain jos et jaksa, niin koeta kuitenkin jaksaa.

Itsellä myös varmaan on kertynyt niin paljon asioita viimeisten vuosien aikana, eli ehkä kostautuu nyt se, että vain puskin läpi lapsen sairauden, läheisen kuoleman jne läpi.

Vierailija
9/20 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennuksessa mikään tekeminen ei tunnu mukavalta, ahdistuksessa kaikki tekeminen pelottaa ja uupumuksessa ei vain jaksa tehdä mitään.

Tämä on aika hyvä erottelu. Tosin itse pohdin sitä, että yli 10 vuotta sitten masentuneena kun itketti paljon. Nyt ei itketä mutta olen perin kyllästynyt kaikkeen. Ei huvita. Jaksaa kyllä jos oikein potkii itsensä liikkeelle. Mistään ei löydy erottelua työuupumukselle ja muulle uupumukselle. Pysyn kasassa kun teen työpäivän eikä työ ole mitenkään vastenmielistä. Mutta vapaa-aikana kaikki on harmaata ja tylsää. Ei saa aikaiseksi, ei halua nähdä ihmisiä kun sellainen kuormittaa. Nukun paljon töitten jälkeen. Olen paljon sisällä kun ulos ei vain viitsi lähteä. Aina yksin tekemään kävelylenkki tai pyörälenkki. Ne samat hiton lenkit vuodesta toiseen. Joskus ulos meneminen ja pyöräily toi iloa, vaan nyt se on lähinnä pakkopullaan että pysyy edes jonkinlaisessa fyysisessä kunnossa. Ja usein ei jaksa.

Vierailija
10/20 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole miettinyt esim mitään itsetuhoista, mutta muuten en oikein näe ratkaisua. Esim. lääkäriin meno tuntuu todella kaukaiselta.

Itsellä myös varmaan on kertynyt niin paljon asioita viimeisten vuosien aikana, eli ehkä kostautuu nyt se, että vain puskin läpi lapsen sairauden, läheisen kuoleman jne läpi.

En oikeastaan löydä ratkaisua. Itsetuhoisuus ei ole pyörinyt mielessä. Mulla on Opamox-resepti ja joskus otan yhden tabletin illalla, kun ei vaan enää jaksa edes omia ajatuksiaan.

Vierailija
11/20 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oikeastaan löydä ratkaisua. Itsetuhoisuus ei ole pyörinyt mielessä. Mulla on Opamox-resepti ja joskus otan yhden tabletin illalla, kun ei vaan enää jaksa edes omia ajatuksiaan.

Eikö Opamox ole jo aika ns. vahva lääke?

Nii ja eihän me varmaan olla itse niitä, joilta kannatta kysyä ratkaisua tähän.

Vierailija
12/20 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet nainen, et mistään. Sinulla täytyy olla nuo kaikki kolme, muuten et pääse terapiaan voimaantumaan Kelan piikkiin.

Vierailija
13/20 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyssä maalaisjunttilassa kun on asunut aikansa, ei enää erota. 

Vierailija
14/20 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mutta siitä (ja muista samankaltaisista) on tässä maassa tekemällä tehty öbaut vaarallisinta mitä voi edes kuvitella.

Vierailija
15/20 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kaikki esiintyvät usein yhdessä.

Masentuneena olo on itkuinen ja toivoton, myös apaattisuutta joi esiintyä. Tunteet latistuvat. Mikään ei tunnu miltään, eikä jaksa tehdä mitään. Toisaalta välillä tuntuu todella pahalta.

Ahdistuneena olo on levoton ja hermostunut. Ihmisten ilmoille lähteminen tuntuu pelottavalta, ja muutenkin kaikki tuntuu kaatuvan päälle. Itselläni ahdistukseen liittyy usein pakonomaista puuhastelua, kun ei vain pysty olemaan paikallaan.

Ahdistus ja masennus voivat vuorotella saman päivän aikana. Molemmat ovat uupumuksen oireita.

Itse olen samassa tilanteessa, joten et ole yksin ap.

Vierailija
16/20 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennukseen kuuluu sellainen pessimismi, näkee todellisuuden ja itsensä kielteisessä valossa; synkkyys; itsetuhoisia ajatuksia, ainakin jos ei lievästä ole kyse.

Burnoutissa ei jaksa, ei kiinnosta, ei motivaatiota, on kyyninen esim. työtään kohtaan, 'mitä tämä muka hyödyttää'. Voi ylireagoida asioihin, esim. huutaa ja riitaantua. Muisti pätkii enemmänkin.

Vierailija
17/20 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

15mg

Vierailija
18/20 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty enää elämään itseni kanssa.

Vierailija
19/20 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veraapa aika työterveuteen joko hoitajalle tai lääkäri. Todennäköisesti sinulle annetaan mahdollisuus käydä myös psykologilla. Olen itse työterveyspsykologi ja kun keskustellaan, niin kyllä se alkaa hahmottua mitkä on oireesi ja mitkä kuormitusyrkijät. Osasairauspäiväeaha on nykyään hyvä systeemi uupumustilanteissa. Jos käyt ylikierroksilla, ehkä ensin kokoaan sairauslomalle, jotta saadaan ylivireys laukeamaan. Joskus ihminen on niin uuvuksissa ettei enää itse ajattele selkeästi. Mihinkään sinua ei pakoteta. Suositellaan vain. Totaalinen uupumus on pelottava kokemus ja siitä toipuminen hidasta. Siksi hyvä hakeutua ajoissa työterveyteen.

Vierailija
20/20 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä kaikki esiintyvät usein yhdessä.

Masentuneena olo on itkuinen ja toivoton, myös apaattisuutta joi esiintyä. Tunteet latistuvat. Mikään ei tunnu miltään, eikä jaksa tehdä mitään. Toisaalta välillä tuntuu todella pahalta.

Ahdistuneena olo on levoton ja hermostunut. Ihmisten ilmoille lähteminen tuntuu pelottavalta, ja muutenkin kaikki tuntuu kaatuvan päälle. Itselläni ahdistukseen liittyy usein pakonomaista puuhastelua, kun ei vain pysty olemaan paikallaan.

Ahdistus ja masennus voivat vuorotella saman päivän aikana. Molemmat ovat uupumuksen oireita.

Itse olen samassa tilanteessa, joten et ole yksin ap.

Samassa veneessä ollaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi