Mies ei ehkä pääse kanssani neuvolaan - hävettää
Ekalle kerralle en häntä itse halunnut mukaan kun en yhtään tiennyt mitä siellä tulevan pitää ja halusin mennä yksin. Neuvolan nainen pyysi että otan hänrt seuraavalla kerralla mukaan.
No tänään ois se seuraava kerta, mutta mies aloitti juuri tänään uudessa työpaikassaan ja mietitään nyt että kehtaako hän ekana päivänään kysyä että voisko lähteä töistä aikaisemmin.
Nolottaa jos joudun menemään yksin.. vaikka hyvä syy sille oliskin. Mites teillä, onko miehenne olleet aina neuvolassa mukana?
Kommentit (193)
Mä kyllä haluaisin tietää, että millä ammattitaidolla nämä neuvolan terveydenhoitajat oikein antaa tätä parisuhde- ja mielenterveysneuvontaa ym. jota sieltä nykyään ilmeisesti saa raskauskäynneillä? Onko niitä koulutettu siihen?
En edes kysynyt että haluatko lähteä neuvolaan. Olisi pitänyt hölmönä miksi en yksin voi mennä. Oli ihan luonnollista mennä sinne yksin. Oli vielä lyhyt matkakin. Mies meni töihin.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 19:28"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 14:54"]
Omituista, ettei teidän miehenne halua olla neuvolassa mukana, tai ette halua häntä sinne. Hänen lapsensa ja puolisonsa hyvinvoinnista siinä on kyse! Meillä oli mies kummankin lapsen kaikissa raskausajan neuvoloissa mukana, yhtä kertaa lukuunottamatta, jolloin oli tärkeässä kokouksessa. Samoin hän on käynyt kaikissa lasten neuvoloissa kanssani. Eipä olisi käynyt mielessäkään, että lapset olisivat vain toisen asia.
Eri asia on, jos mies ei esim. töiden vuoksi vain pääse. Sille kun ei minkään voi. Mutta että äiti omisi lapsen odotusajan tai isä ei haluaisi osallistua, kuulostaa minusta omituiselle. Jos kerran koette neuvolan niin turhana, niin miksi sitten käytte siellä edes yksin?
[/quote]
No mutta onpa sulla kauhea mies kun laittoi sen tärkeän kokouksen perheensä edelle. Kunnon mies olis tullut neuvolaan ja jättänyt kokouksen väliin, ei se nyt oikeesti voi olla perhettä tärkeämpi. Jättäsin tollasen sian, joka ei perheestään välitä. Mun mies jätti työnsä ja alkoi hoivata mua ja perhettä kokopäiväisesti. On meidän mukana ihan joka paikassa. Onhan se miehen oikeus.
[/quote]aika hullua jättää työnsä kun nainen odottaa vauvaa. Meillä ei olis tullut kuuloonkaan ja jos mies olisi ehdottanut niin olisin tyssännyt kerralla.
Huomaa tässä keskustelussa, että niillä joiden miehet ei ollut mukana on ihmeen suuri viha ja katkeruus niitä kohtaan joiden miehet siellä on ollut mukana. Ei hyväntähden tulis mieleenkään alkaa noin kovasti läyhätä.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 21:33"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 20:11"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 18:40"]
Onko täälä pelkkiä teiniäitejä vastaamassa? "Kun meidän Pertsa 19v ei tiedä mitä tehdä ja miten toimia, kun vauvaa pukkaa mun pimperosta pian, niin sen pitää tulla neuvolaan kesken työajan puhumaan mun pisuliarvoista ja hengitysharjoituksista.." Siis ihan oikeesti, mä sanoin jo suoraan miehelleni että, ei tarvitse todellakaan tulla mukaan mihinkään neuvolaan, en olisi itsekään mennyt ellei olisi ollut pakko. Mies kyllä kiukutteli mulle, kun jouduin pari neuvola-aikaa siirtämään töitten takia... Ultrissa oli mukana, kun ne sai sovittua molempien työaikojen puitteissa sopivaan aikaan. Mihinkään synnytysvalmennuksiin mua ei olis saanu kirveelläkään ja mieheni oli tästä erittäin tyytyväinen, koska ne ovat ihan hölynpölyä. Ja kukaan normaali aikuinen ei tarvitse mitään keskusteluja minkään neuvolatädin kanssa, että ymmärtää miten vauvaperhessä toimitaan ja eletään.
[/quote]
No voi että siellä ollaan niin itsenäistä että! Ihan pitää rueta vittuilemaan, sen sijaan, että olisit vastannut miksi menit itsekään neuvolaan? Kyllä normaali ihminen osaa ihan itse stixata ja mitata verenpaineensa... Emme mekään käyneet missään synnytysvalmennuksissa, koska ne tuntuivat meille turhilta. Neuvoloissa ei koskaan tullut esille mitään uutta asiaa kummallekaan meistä.
Raskauteni olivat riskiraskauksia, joten kävimme lääkärillä vk 20 jälkeen 1-2viikon välein. Kuitenkin mies halusi olla myös neuvoloissa paikalla mahdollisuuksien mukaan, miksei olisi? Halusinhan minäkin käydä varmistamassa, että kaikki on ok, vaikka kotona kaikki samat välineet löytyivätkin. Miehen on mahdollista järjestellä työ helposti, ei varmastikaan olisi päässyt niin usein mukaan, jos työ olisi erilaista. Minun oli otettava aina vapaapäivä.
En ymmärrä tätä vihamielisyyttä osallistuvaa miestä kohtaan. Toki suurin merkitys on sillä, mitä tapahtuu neuvola-aikojen ulkopuolella, mutta minusta itsestäni olisi hassua, että miehen kiinnostus odotukseen ei olisi ylettänyt neuvolaan saakka...
[/quote]
Hihiiii, millainen mies haluaa kerran viikossa keskustelemaan terkan kanssa lapsensaannista ja parisuhteesta ja vauva-arjesta :DDDDD
[/quote]Mies on mies ja käy töissä. Eriasia sitten jos pitää hieman isyyslomaa.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 21:44"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 20:02"]
Omituista, ettei teidän miehenne halua olla neuvolassa mukana, tai ette halua häntä sinne. Hänen lapsensa ja puolisonsa hyvinvoinnista siinä on kyse! Meillä oli mies kummankin lapsen kaikissa raskausajan neuvoloissa mukana, yhtä kertaa lukuunottamatta, jolloin oli tärkeässä kokouksessa. Samoin hän on käynyt kaikissa lasten neuvoloissa kanssani. Eipä olisi käynyt mielessäkään, että lapset olisivat vain toisen asia.
Eri asia on, jos mies ei esim. töiden vuoksi vain pääse. Sille kun ei minkään voi. Mutta että äiti omisi lapsen odotusajan tai isä ei haluaisi osallistua, kuulostaa minusta omituiselle. Jos kerran koette neuvolan niin turhana, niin miksi sitten käytte siellä edes yksin?
[/quote]
No mutta onpa sulla kauhea mies kun laittoi sen tärkeän kokouksen perheensä edelle. Kunnon mies olis tullut neuvolaan ja jättänyt kokouksen väliin, ei se nyt oikeesti voi olla perhettä tärkeämpi. Jättäsin tollasen sian, joka ei perheestään välitä. Mun mies jätti työnsä ja alkoi hoivata mua ja perhettä kokopäiväisesti. On meidän mukana ihan joka paikassa. Onhan se miehen oikeus.
[/quote]
Oletpa mielestäsi varmaan nokkela. Onko oikeasti noin katkeraa, kun joidenkin naisten miehetkin haluavat lapsia?
[/quote]
Joo, mä olen hirveän katkera. Mies osaa hoitaa lapsia ihan ilman terkkarin käskyä ja ohjeita. On se niin katkeraa kun en saanut tuollaista nykyaikaista avutonta miestä itselleni. Sehän olis hoitanu ne lapset varmaan ihan yksin jos olisin älynnyt raahata sen mukanani neuvolaan. Nyt se hoitaa vaan puoliksi, jep, olen katkera naikkonen. Onneksi en sentään ihan noin avuton, ihan osaan tehdä asioita yksin, miehen ei tarvi olla joka paikassa perseen takana vahtimassa ja pyytelemässä vapaata töistä. Ja jutella terkkarin kanssa mukavia neuvolassa.
[/quote]
Oletko sinä sitten avuton vai juttelemassa mukavia terkan kanssa? Minä ainakin olin mieheni kanssa siellä seuraamassa raskautta. Osaan myös tehdä asioita yksin, mutta olemme mieheni kanssa molemmat sitä mieltä, ettei kumpikaan tehnyt lapsia yksin. Minun ei tarvinnut raahata miestäni mukaan eikä hänen tarvinnut olla pyytellemässä vapaata, vaan voi itse järjestellä suurimman osan työajoistaan. Katkeralta sinä minusta kuulostat.
On näitä miehiä nähty, neuvolaan kyllä mentiin esittämään täydellistä isukkia, kotona hakattiin sitä vaimoketta eikä hoidettu lasta. Ei olis voinut perhe enempää kiinnostaa. Ei se neuvolassakäynti kerro isästä tai perheestä yhtään mitään, harva siellä niitä oikeita ongelmia kertoo ja setvii. Kyllä se melkoista kulisissia ja esittämistä on. Eikä ne terveydenhoitajat ihan oikeesti osaa antaa parisuhdeneuvontaa. Ei niillä ole siihen minkäänlaista koulutusta. Ihan mutulla mennään, sama jos kaverienne kanssa puhutte. Ne kaverit sentään edes tuntee teidät ja voi siten antaa parempia neuvoja.
Mua kans ihmetyttää kuinka raivoisasti, negatiivisesti ja ivallisesti täällä suhtaudutaan siihen että naiset haluavat miehen mukaan ja miehet mielellään tulevat mukaan neuvolaan. Ymmärrän jos lapsia on useampi, ettei miehen ns "tarvitse" enää tulla neuvolakäynneille mutta mitäs pahaa siinä on että ekaa kertaa vanhemmiksi tulevat ihmiset haluavat aiheesta ammatti-ihmisen kanssa puhua?
Teinejä ei olla ja tiedetään kyllä suunnilleen miten vauvoja hoidetaan, mutta silti tuntuu hyvältä voida vielä puhua siitä ihanan terkkarin kanssa yhdessä neuvolassa eikä pelkästään kahdestaan kotona tai jauhaa läheisille. Voiko lapsentuloon olla muka liian hyvin varautunut?(kun puhutaan esikoisesta) Niin, enpä usko että voi :)
Onko täälä pelkkiä teiniäitejä vastaamassa? "Kun meidän Pertsa 19v ei tiedä mitä tehdä ja miten toimia, kun vauvaa pukkaa mun pimperosta pian, niin sen pitää tulla neuvolaan kesken työajan puhumaan mun pisuliarvoista ja hengitysharjoituksista.." Siis ihan oikeesti, mä sanoin jo suoraan miehelleni että, ei tarvitse todellakaan tulla mukaan mihinkään neuvolaan, en olisi itsekään mennyt ellei olisi ollut pakko. Mies kyllä kiukutteli mulle, kun jouduin pari neuvola-aikaa siirtämään töitten takia... Ultrissa oli mukana, kun ne sai sovittua molempien työaikojen puitteissa sopivaan aikaan. Mihinkään synnytysvalmennuksiin mua ei olis saanu kirveelläkään ja mieheni oli tästä erittäin tyytyväinen, koska ne ovat ihan hölynpölyä. Ja kukaan normaali aikuinen ei tarvitse mitään keskusteluja minkään neuvolatädin kanssa, että ymmärtää miten vauvaperhessä toimitaan ja eletään.
[/quote]
No voi että siellä ollaan niin itsenäistä että! Ihan pitää rueta vittuilemaan, sen sijaan, että olisit vastannut miksi menit itsekään neuvolaan? Kyllä normaali ihminen osaa ihan itse stixata ja mitata verenpaineensa... Emme mekään käyneet missään synnytysvalmennuksissa, koska ne tuntuivat meille turhilta. Neuvoloissa ei koskaan tullut esille mitään uutta asiaa kummallekaan meistä.
Raskauteni olivat riskiraskauksia, joten kävimme lääkärillä vk 20 jälkeen 1-2viikon välein. Kuitenkin mies halusi olla myös neuvoloissa paikalla mahdollisuuksien mukaan, miksei olisi? Halusinhan minäkin käydä varmistamassa, että kaikki on ok, vaikka kotona kaikki samat välineet löytyivätkin. Miehen on mahdollista järjestellä työ helposti, ei varmastikaan olisi päässyt niin usein mukaan, jos työ olisi erilaista. Minun oli otettava aina vapaapäivä.
En ymmärrä tätä vihamielisyyttä osallistuvaa miestä kohtaan. Toki suurin merkitys on sillä, mitä tapahtuu neuvola-aikojen ulkopuolella, mutta minusta itsestäni olisi hassua, että miehen kiinnostus odotukseen ei olisi ylettänyt neuvolaan saakka...
[/quote]
Hihiiii, millainen mies haluaa kerran viikossa keskustelemaan terkan kanssa lapsensaannista ja parisuhteesta ja vauva-arjesta :DDDDD
[/quote]
Näytätkö vielä sen kohdan, jossa kukaan kävi viikon välein terkkarilla keskustelemassa mistään?
Ja onko sinusta hassua, että minä, joka olin raskaana kävin riskiraskauden vuoksi lääkärillä (en terkalla) sen viikon-kahden välein ja terkalla sitten normikäynnit? Jos ei, niin miksi sinua huvittaa että mies halusi osallistua ja olla tietoisena kaikesta? Ehkä hänellä oli omia kysymyksiä tai ajatteli, etten välttämättä muistaisi kaikkia yksityiskohtia... Hihii vaan itsellesi.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 21:34"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 20:28"]
Siis oikeastiko siellä mitataan myös isän pituus, paino, hemoglobiini ja verenpaine? Minkä ihmeen takia, ettei isä tuntisi itseään ulkopuoliseksi? Mä kuolisin kyllä nauruun jos tuollaista ehdotettaisi. Liittyy vauvan ja odottajan vointiin niin miten?
[/quote]
Isä pitää ottaa matkaan raskauteen ja että mies kokisi kuuluvansa perheeseen. Etkö sitä tiedä. Nykyajan miehet eivät koe ole osana perhettä, ellei heidän verenpainettaan mitata.
Sellaista leikkimistä ja pelleilyä tämä homma nykyään. Onneksi on saanut lapset jo parikymmentä vuotta sitten
[/quote]
No en minä kuolisi nauruun, jos pienen vauvani isä kuolisi verenpaineongelmiin jne. Mutta meillä ei ainakaan mieheltä mitattu mitään neuvolassa, flunssarokotteen sai halutessaan kun lapsi oli vauva.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 21:54"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]Mies on mies ja käy töissä. Eriasia sitten jos pitää hieman isyyslomaa.
[/quote]
Mies on mies? No mikä se sitten olisi jos ei mies? Miksei mies voi käydä töissä JA osallistua neuvoloihin? Ja miksi mies pitää hieman isyyslomaa? Onko se jotenkin noloa (naismaista??) pitää koko isyysvapaa? Miksei mies voi olla äärimmäisen miehekäs mies ja osallistua raskauteen ja lasten elämään niin paljon kuin pystyy?
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 22:01"]
[/quote]
[/quote]
Oletpa mielestäsi varmaan nokkela. Onko oikeasti noin katkeraa, kun joidenkin naisten miehetkin haluavat lapsia?
[/quote]
Joo, mä olen hirveän katkera. Mies osaa hoitaa lapsia ihan ilman terkkarin käskyä ja ohjeita. On se niin katkeraa kun en saanut tuollaista nykyaikaista avutonta miestä itselleni. Sehän olis hoitanu ne lapset varmaan ihan yksin jos olisin älynnyt raahata sen mukanani neuvolaan. Nyt se hoitaa vaan puoliksi, jep, olen katkera naikkonen. Onneksi en sentään ihan noin avuton, ihan osaan tehdä asioita yksin, miehen ei tarvi olla joka paikassa perseen takana vahtimassa ja pyytelemässä vapaata töistä. Ja jutella terkkarin kanssa mukavia neuvolassa.
[/quote]
Oletko sinä sitten avuton vai juttelemassa mukavia terkan kanssa? Minä ainakin olin mieheni kanssa siellä seuraamassa raskautta. Osaan myös tehdä asioita yksin, mutta olemme mieheni kanssa molemmat sitä mieltä, ettei kumpikaan tehnyt lapsia yksin. Minun ei tarvinnut raahata miestäni mukaan eikä hänen tarvinnut olla pyytellemässä vapaata, vaan voi itse järjestellä suurimman osan työajoistaan. Katkeralta sinä minusta kuulostat.
[/quote]
Mä kävin seuraamassa siellä raskauttani ja omaa terveyttäni. Miestä en tarvinnut mukaan, koska se olin minä joka pissas purkkiin, se olin minä jolta mitattiin verenpaine, se olin minä jolta otettiin hemoglobiini jne. Mieheltä ei mitattu mitään, koska hän ei ollut raskaana. Enkä kokenut että tarvin purkkiin pissaamiseen tukihenkilöä. Osasin myös kertoa miehelle käynnistä ja voinnistani, en tarvinnut siihenkään terveydenhoitajaa apuun. Miehestä tuli oikein mainio ja osaava isä vaikka ei ollut katsomassa kun noita toimenpiteitä tehtiin. Jotkut vaan osaa tehdä sen ilman että saavat tarkan ohjeistuksen terveydenhoitajalta. No, onhan se tietty hyväkin että avuttomia autetaan yhteiskunnan taholta. Harmi vaan kun niitä neuvolakäyntejä sitten vähennetään näiden takia. Siinä voi jollekin lapselle tai äidille käydä huonosti. Neuvola vois keskittyä siihen raskauden terveyspuoleen ja siirtää se neuvontapuoli niille jotka sen osaa ja joilla on siihen aikaa.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 20:28"]Siis oikeastiko siellä mitataan myös isän pituus, paino, hemoglobiini ja verenpaine? Minkä ihmeen takia, ettei isä tuntisi itseään ulkopuoliseksi? Mä kuolisin kyllä nauruun jos tuollaista ehdotettaisi. Liittyy vauvan ja odottajan vointiin niin miten?
[/quote]
Terkari kysyi mitataanko isältä samala verenpaine ja hemoglobiini. Sanottiin että mittaa vaan Koska edellisestä kerrasta ties kuinka monta vuotta. Arvot oli hyvät, ei niitä ylös otettu tai seurattu. Oven vieressä olevalle Vaakalle osasi ihan itsenäisesti nousta. Mikä tässä on sinusta niin kamalan naurettavaa?
en olisi itsekään mennyt ellei olisi ollut pakko [/quote]
Ei kyllä todellakaan ole mikään pakko neuvolassa käydä, ei se ole mikään yhdyskuntapalvelu.
Mun mies onkin käynyt äitiysneuvolassa ilman minua :D En suostunut menemään kun oli rutiinijuttu ja piti vaan hakea tarvikkeita.
Ilman että mies tulee mukaan, en olisi mennyt kertaakaan. En uskalla. Eli meillä oli pakollista miehen olla mukana ne neljä käyntiä mitä kävin. Ja mies kävi siinä välissä sen viidennen ja jonkun valmennuksen.
Olisi kyllä ollut oikein hyvä mitata mieskin. Se sai yhtä paljon lisäkiloja kuin minäkin eikä ne jääneet synnärille sillä.
Meillä mies oli mukana jokaisella neuvolakäynnillä emmekä me (tai th) nähneet siinä mitään erikoista. Yhtä paljon th jutteli siinä miehen kanssa kuin minunkin.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 22:28"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 22:01"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mä kävin seuraamassa siellä raskauttani ja omaa terveyttäni. Miestä en tarvinnut mukaan, koska se olin minä joka pissas purkkiin, se olin minä jolta mitattiin verenpaine, se olin minä jolta otettiin hemoglobiini jne. Mieheltä ei mitattu mitään, koska hän ei ollut raskaana. Enkä kokenut että tarvin purkkiin pissaamiseen tukihenkilöä. Osasin myös kertoa miehelle käynnistä ja voinnistani, en tarvinnut siihenkään terveydenhoitajaa apuun. Miehestä tuli oikein mainio ja osaava isä vaikka ei ollut katsomassa kun noita toimenpiteitä tehtiin. Jotkut vaan osaa tehdä sen ilman että saavat tarkan ohjeistuksen terveydenhoitajalta. No, onhan se tietty hyväkin että avuttomia autetaan yhteiskunnan taholta. Harmi vaan kun niitä neuvolakäyntejä sitten vähennetään näiden takia. Siinä voi jollekin lapselle tai äidille käydä huonosti. Neuvola vois keskittyä siihen raskauden terveyspuoleen ja siirtää se neuvontapuoli niille jotka sen osaa ja joilla on siihen aikaa.
[/quote]
Eikö se ole miehenkin vauva, jonka kasvua siellä seurataan? Ja jos koit neuvolan miehellekin noin turhaksi, niin miksi ihmeessä sinä kävit siellä? Olisit voinut tehdä samat testit itsellesi kotonakin. Jotkut vaan osaa tehdä ne ilman ohjeistusta ja kädestä pitämistäkin...
Meillä ainakin mies halusi olla mukana, koska hänelläkin saattoi olla kysyttävää minun tai vauvan terveydestä. Emme me siellä ainakaan missään parisuhdeterapiassa tai vauvanhoitokurssilla olleet, vaan huolehtimassa minun ja vauvamme terveydestä.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 22:05"]
Mua kans ihmetyttää kuinka raivoisasti, negatiivisesti ja ivallisesti täällä suhtaudutaan siihen että naiset haluavat miehen mukaan ja miehet mielellään tulevat mukaan neuvolaan. Ymmärrän jos lapsia on useampi, ettei miehen ns "tarvitse" enää tulla neuvolakäynneille mutta mitäs pahaa siinä on että ekaa kertaa vanhemmiksi tulevat ihmiset haluavat aiheesta ammatti-ihmisen kanssa puhua?
Teinejä ei olla ja tiedetään kyllä suunnilleen miten vauvoja hoidetaan, mutta silti tuntuu hyvältä voida vielä puhua siitä ihanan terkkarin kanssa yhdessä neuvolassa eikä pelkästään kahdestaan kotona tai jauhaa läheisille. Voiko lapsentuloon olla muka liian hyvin varautunut?(kun puhutaan esikoisesta) Niin, enpä usko että voi :)
[/quote]
Varmaan siksi että nämä perheet kokevat olevansa parempia isiä ja äitejä kun on yhdessä käyty neuvolassa. Se paistaa ihan selvästi lähes kaikista kirjoituksista. Annetaan ymmärtää, ettei mies välitä lapsesta tai äidistä jos ei lähde neuvolaan mukaan. Ja se lisää ekaa odottavan äidin stressiä. Kun ihan aikuisten oikeesti, se isyys ei ole kiinni niistä neuvolakäynneistä. Miehestä voi tulla ihan hyvä isä vaikkei pääse neuvolaan mukaan. Ja mies voi siitä huolimatta olla kiinnostunut lapsesta ja raskaudesta. Elämä ei ole niin mustavalkoista. Tää koko suomitouhu on muutenkin mennyt sellaiseksi kyttäämiseksi, että minusta on helvetin ikävää että neuvolakäynneistäkin on tulossa enemmän ja enemmän vain perheen arviointia sen terveyden ja raskauden tarkkailun sijasta. Onko isä kunnollinen ja tulee neuvolaan. Vai onko ihan hulttio kun ei tullut. Kun pääpaino pitäis olla lapsen ja äidin terveydessä eikä siinä onko isä mukana joka käynnillä vai ei. Isän ja äidin mitta on ihan jossain muualla kuin neuvolassa. Ja ikävintä on että ei niillä terveydenhoitajilla ole edes siihen arviointihommaansa kunnon koulutusta, ne vetää sitä suurimmaksi osaksi ihan mututuntumalla. Että musta nyt tuntuu, että tää isä on ihan kehno kun ei se tänne näytille tullut vaikka pyydettiin. Ja tää isä taas on oikein esimerkillinen kun istuu joka kerta kuuntelemassa. Ja todellisuus siellä kotona voi olla ihan toinen, se hulttio voi ollakin kunnollinen ja se neuvolassa aina paikalla oleva voi vetää vaimoa turpaan kun siltä tuntuu.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 22:53"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 22:05"]
[/quote]
Varmaan siksi että nämä perheet kokevat olevansa parempia isiä ja äitejä kun on yhdessä käyty neuvolassa. Se paistaa ihan selvästi lähes kaikista kirjoituksista. Annetaan ymmärtää, ettei mies välitä lapsesta tai äidistä jos ei lähde neuvolaan mukaan. Ja se lisää ekaa odottavan äidin stressiä. Kun ihan aikuisten oikeesti, se isyys ei ole kiinni niistä neuvolakäynneistä. Miehestä voi tulla ihan hyvä isä vaikkei pääse neuvolaan mukaan. Ja mies voi siitä huolimatta olla kiinnostunut lapsesta ja raskaudesta. Elämä ei ole niin mustavalkoista. Tää koko suomitouhu on muutenkin mennyt sellaiseksi kyttäämiseksi, että minusta on helvetin ikävää että neuvolakäynneistäkin on tulossa enemmän ja enemmän vain perheen arviointia sen terveyden ja raskauden tarkkailun sijasta. Onko isä kunnollinen ja tulee neuvolaan. Vai onko ihan hulttio kun ei tullut. Kun pääpaino pitäis olla lapsen ja äidin terveydessä eikä siinä onko isä mukana joka käynnillä vai ei. Isän ja äidin mitta on ihan jossain muualla kuin neuvolassa. Ja ikävintä on että ei niillä terveydenhoitajilla ole edes siihen arviointihommaansa kunnon koulutusta, ne vetää sitä suurimmaksi osaksi ihan mututuntumalla. Että musta nyt tuntuu, että tää isä on ihan kehno kun ei se tänne näytille tullut vaikka pyydettiin. Ja tää isä taas on oikein esimerkillinen kun istuu joka kerta kuuntelemassa. Ja todellisuus siellä kotona voi olla ihan toinen, se hulttio voi ollakin kunnollinen ja se neuvolassa aina paikalla oleva voi vetää vaimoa turpaan kun siltä tuntuu.
[/quote]
En usko, että monikaan täällä kokee olevansa parempi perhe kuin toisen perhe. Omasta kokemuksesta ja mielipiteistä täällä keskustellaan. Minusta olisi meidän perhetilanteessamme omituista, ettei mies osallistuisi myös neuvolaan. Minua kiinnostaa millaisessa perhetilanteessa se ei olisi omituista ja miksi, koska omasta perheestä se tuntuu niin luonnolliselta.
En ainakaan minä ole kokenut neuvolaa minään arvioivana elimenä, liekö sitten terkkarikohtaista. Meillä terkkari on suhtautunut ihan normisti mieheen paikalla samoin kuin sama terkkari suhtautui ystävääni, joka odotti lasta yksin. Ei sitäkään kummeksuttu.
Miksi tarvitsee erikseen ihmetellä, että mies joka käy neuvolassa voi kotona vaikka lyödä vaimoaan? Eikö sellainen voi, joka ei käy neuvolassa?
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 18:40"]Onko täälä pelkkiä teiniäitejä vastaamassa? "Kun meidän Pertsa 19v ei tiedä mitä tehdä ja miten toimia, kun vauvaa pukkaa mun pimperosta pian, niin sen pitää tulla neuvolaan kesken työajan puhumaan mun pisuliarvoista ja hengitysharjoituksista.." Siis ihan oikeesti, mä sanoin jo suoraan miehelleni että, ei tarvitse todellakaan tulla mukaan mihinkään neuvolaan, en olisi itsekään mennyt ellei olisi ollut pakko. Mies kyllä kiukutteli mulle, kun jouduin pari neuvola-aikaa siirtämään töitten takia... Ultrissa oli mukana, kun ne sai sovittua molempien työaikojen puitteissa sopivaan aikaan. Mihinkään synnytysvalmennuksiin mua ei olis saanu kirveelläkään ja mieheni oli tästä erittäin tyytyväinen, koska ne ovat ihan hölynpölyä. Ja kukaan normaali aikuinen ei tarvitse mitään keskusteluja minkään neuvolatädin kanssa, että ymmärtää miten vauvaperhessä toimitaan ja eletään.
[/quote]
Tätä on nyt kysytty jo useasti aijemmin tässä keskustelussa niin voisitko viimein vastata, että MIKÄ PAKKO SINUNKAAN oli siellä neuvolassa käydä juttelemassa niitä pisuli juttuja kun se koko systeemi on mielestäsi niin turha? Tukien takia siellä ei tarvii käydä kun kerran ja verenpaineen ja sen pisulin osaat varmaan kattoo itekkin.