Mies ei ehkä pääse kanssani neuvolaan - hävettää
Ekalle kerralle en häntä itse halunnut mukaan kun en yhtään tiennyt mitä siellä tulevan pitää ja halusin mennä yksin. Neuvolan nainen pyysi että otan hänrt seuraavalla kerralla mukaan.
No tänään ois se seuraava kerta, mutta mies aloitti juuri tänään uudessa työpaikassaan ja mietitään nyt että kehtaako hän ekana päivänään kysyä että voisko lähteä töistä aikaisemmin.
Nolottaa jos joudun menemään yksin.. vaikka hyvä syy sille oliskin. Mites teillä, onko miehenne olleet aina neuvolassa mukana?
Kommentit (193)
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 08:59"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 22:01"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 17:02"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 15:45"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 12:44"]
Kertokaapa hieman tarkalleen, mitä ne miehenne kyselevät siellä neuvolassa sellaista, mitä ei muuten saisi selville?
Itse en keksi yhtään mitään, mitä mies olisi voinut kysellä.
[/quote]
No esimerkiksi, että kuinka paljon paino saa laskea raskaudessa ennen kuin se on vauvalle vaaraksi, onko vauva kiinnittynyt, kuinka toimia jos vedet menevät, loppuvaiheen raskausmyrkytyksessä halusi tietää tarkkoja oireita, jolloin minut olisi heti vietävä sairaalaan jne. Isoksi osaksi samoja kysymyksiä kun minulla oli, mutta osaa en tullut itse edes ajatelleeksi. Miksei miehesi olisi voinut kysellä saman tyyppisiä asioita kuin sinä? Meillä oli ainakin tosi pätevä terkka ja minulla oli raskausaikana niin hutera muisti, ettei siihen ollut ainakaan luottamista.
[/quote]
ai jaa, no tuollaiset asiat meillä mies oli ottanut ihan omaehtoisesti selville minun kanssani.
Nyt ymmärrän, toiset osaa etsiä tietoa itsekin, toiset on niin tolloja, että tarvitsee ulkopuolista apua näissäkin.
Asia ok.
[/quote]
Minäkin ymmärrän, toiset on näköjään niin katkeria, että alentuvat haukkumaan toisia :(. Olen pahoillani puolestasi.
Minä ainakin luotin terveydenhoitajaamme, samoin kuin mies. Netistä ja kirjoista sai sen kymmenen erilaista vastausta, vaikka katsoi kuinka luotettavista lähteistä. Kysyimme siis varmuudeksi terkkariltamme ja lääkäriltämme, joiden vastaukset olivat samanlaisia -> luotimme siihen.
Jos en olisi luottanut terkkariimme sen vertaa, että pääpointtimme siellä olisi ollut pissan stixaus ja verenpaineen mittaus, olisin osannut ne mitata itse kotonakin.
[/quote]
Mitenhän sitä on 10 vuotta sitten pärjätty :D
[/quote]
No varmastkin yhtä hyvin kuin nyt. En ymmärrä kysymystä. Kuten sanoin, meillä oli onneksemme tilanne, että mies voi itse aika pitkälle sanella työaikansa ja pääsi neuvoloihin, koska oli raskaudesta kiinnostunut. Minä en voi sanella työaikojani vaan jouduin ottamaan neuvolapäivät vapaaksi, eli jos työt olisivat vastakkaiset, ei mies olisi varmastikaan päässyt moneenkaan neuvolaan.
Enkä minä ole siellä kädestä pitämistä kaivannut, eikä mies mitään isyyskasvatusta, vaan olimme siellä ihan seuraamassa raskautta. Jos 10 vuotta sitten ei miehet ole päässeet neuvoloihin, niin aika karua. Silloinkin varmasti oli isejä, jotka halusivat osallistua MYÖS siihen osaan raskautta.
Meillä ei ole mennyt yliaikaa, eikä siellä ole turhia lätisty, mutta ehkä tämä on sekä perhe- että terkkarikohtaista.
Miten ihmeessä jossain äitiysneuvolassa saa menemään aina tunnin ellei ylikin? Alussahan ne on muistaakseni kerran kuukaudessa ja sitten useamminkin?
Mulla vaan menee yli ymmärryksen mistä siellä jutellaan yli tunti joka ikinen kuukausi ja mitä ne aktiiviset kysymykset on, joita mies tunnin verran neuvollassa esittää kuukauden väliin.
Viitataen tuohon, joka sanoi että aina meni tunti ellei ylikin ja mies kyseli aktiivisesti ja keskusteltiin fiiliksistä. Kävittekö niinkun koko sen kuukauden läpi, että no kuukauden ekana maanantaina mulla oli mieli vähän maassa, mutta Pertsa oli hyvällä tuulella, mut sitten tiistaina mullakin oli jo kivemmat fiilikset.
Siis kyllä minullakin on aina äitiysneuvolassa keskusteltu myös niistä fiiliksistä, mutta ei siihen nyt ole viittä minuuttia kauempaa mennyt. Ymmärrän hyvin, että joskus menee tunti, jos on vaikka jotain häikkää ja pitää laittaa lähetettä äitiyspolille tia on joku isompi huoli. Mut ilmeisesti se mieskään ei sitten ollut töissä, kun saattoi iha rauhassa rupatella tunnin fiiliksistä kerran kuukaudessa kesken työpäivän.
Minulla neuvolassa käydessäni uutta aikaa sopiessa terkka/kätilö kysyy että laitetaanko ens kerralle tunnin vai puolen tunnin aika!!! Saan itse valita. Yleensä otan 30min ajan mutta pari kertaa ollaan otettu se 60min aika, ollaan saatu rauhassa, kiireettömästi jutella asioista. Niin ja mulla on ne 3 lasta mukana....
Oli ennen helpompaa. Ihan oikeasti. Ei ollut huolikyselyitä ja luotettiin, että pariskunta hoitaa seksielämänsä itse ja ei tarvinnut keksiä tunniksi juteltavaa päivänselvissä asioissa.
Työpaikaltakin oli helppo päästä lyhyelle käynnille neuvolaan, kun ei tarvinnut siellä kauaa viipyä. Soittaa sai, jos tuli ongelmia.
Hyvin saatiin lapset synnytettyä ja kasvatettua isoiksi.
Jotenkin tuntuu, että nykyään on asiat tehty niin kamalan vaikeiksi. Raskaus oli ennen normaali asia ja ei siitä tarvinnut paperlilappuja kotiin täytettäväksi ja mennä yhdessä niistä keskustelemaan neuvolaan.
Meillä ollaan keskusteltu mm näistä asioista:
Omat suhteet vanhempiin. Niiden vaikutus omaan kasvatukseen. Kasvatukselliset erot vanhempien välillä. Kulttuurierot.
Kieliasiat. Mistä saadaan tukea kielelliseen kehitykseen. Miten tukea monikielisyyttä. Mikä on normaalia kielellistä kehitystä meidän tapauksessamme.
Rooleistamme perheessä. Kuka tekee, mitä tekee ja miltä se tuntuu. Alkoholin käyttö jne. Väsymyksestä. Mikä on normaalia väsymystä. Ulkoa tulevista paineista täydellisestä vanhemmuudesta. Mediasta ja mediakasvatuksesta.
Synnytyksestä. Mikä pelottaa mitä odotettavisaa. Mennäkkö taksilla vai autolla. Mitä mukaan sairaalaan. Isän roolista ja äidin toiveista.
Eli siis kyllä meillä juttua riittää. Sehän on perheneuvola, jossa tuetaan koko perhettä. Kyllä meillä on pyörinyt mielessä kieliasiat jne jo raskausaikana ja hyvä kun on joku vastaamassa ja kertomassa mihin voidaan olla yhteydessä ongelmatilanteissa.
Jos ei halua lätistä, ei ole pakko käydä ja voi jättää aikaa niille joilla on enempi asiaa tai murheita puhuttavana. Kävin vaan neljä kertaa jotka kyllä kesti liki tunnin jokainen. Ja mies oli mukana. Muut kerrat hoidin mittaamiset ite, tarvikkeet siihen sain mukaan. Tai vaakaa eivät antaneet ;)
Jos velä tulen raskaaksi käyn kerran hakemassa tarvikkeita ja se siitä mikäli arvot on kunnossa.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 16:27"]
Meillä ollaan keskusteltu mm näistä asioista:
Omat suhteet vanhempiin. Niiden vaikutus omaan kasvatukseen. Kasvatukselliset erot vanhempien välillä. Kulttuurierot.
Kieliasiat. Mistä saadaan tukea kielelliseen kehitykseen. Miten tukea monikielisyyttä. Mikä on normaalia kielellistä kehitystä meidän tapauksessamme.
Rooleistamme perheessä. Kuka tekee, mitä tekee ja miltä se tuntuu. Alkoholin käyttö jne. Väsymyksestä. Mikä on normaalia väsymystä. Ulkoa tulevista paineista täydellisestä vanhemmuudesta. Mediasta ja mediakasvatuksesta.
Synnytyksestä. Mikä pelottaa mitä odotettavisaa. Mennäkkö taksilla vai autolla. Mitä mukaan sairaalaan. Isän roolista ja äidin toiveista.
Eli siis kyllä meillä juttua riittää. Sehän on perheneuvola, jossa tuetaan koko perhettä. Kyllä meillä on pyörinyt mielessä kieliasiat jne jo raskausaikana ja hyvä kun on joku vastaamassa ja kertomassa mihin voidaan olla yhteydessä ongelmatilanteissa.
[/quote]
Nyt alan ymmärtää, miksi aikoja on karsittu niin paljon. Jos halutaan puhua omista vanhemmistakin, niin eihän sitä riitä enää aikaa kerran kuukaudessa käyntiin ja lopussa kerran viikkoon, kuten ennen.
Itse kyllä pidin tärkeämpänä sitä, että viimeisillä viikoilla käytiin kerran viikossa, kuin että oltaisiin päästy muistelemaan, millainen oli oma lapsuus.
Kohta varmaan isovanhemmatkin pitää raahata neuvolaan, saadaan kaksi tuntia aikaa menemään, kun koko suku on pohtimassa siellä suhteitaan.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 16:11"]
Oli ennen helpompaa. Ihan oikeasti. Ei ollut huolikyselyitä ja luotettiin, että pariskunta hoitaa seksielämänsä itse ja ei tarvinnut keksiä tunniksi juteltavaa päivänselvissä asioissa.
Työpaikaltakin oli helppo päästä lyhyelle käynnille neuvolaan, kun ei tarvinnut siellä kauaa viipyä. Soittaa sai, jos tuli ongelmia.
Hyvin saatiin lapset synnytettyä ja kasvatettua isoiksi.
Jotenkin tuntuu, että nykyään on asiat tehty niin kamalan vaikeiksi. Raskaus oli ennen normaali asia ja ei siitä tarvinnut paperlilappuja kotiin täytettäväksi ja mennä yhdessä niistä keskustelemaan neuvolaan.
[/quote]
Ihmiset kokevat olevansa tärkeitä, kun saavat lätistä tunnin omista asioistaan.
En tiedä sun neuvolasta 183, mutta kyllä mä itse olen päässyt kerta viikkoon loppuraskaudessa tsekkaamaan tilanteen. Niitä aikoja saa kun avaa suunsa.
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/odottavien-aitien-neuvolakaynteja-vahennetaan/1902404
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/281978-raskaana-olevien-neuvolakaynteja-karsitaan
Mistä niitä aikoja annetaan, kun ajat menee näille juttelijoille.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2014 klo 17:22"]http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/odottavien-aitien-neuvolakaynteja-vahennetaan/1902404
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/281978-raskaana-olevien-neuvolakaynteja-karsitaan
Mistä niitä aikoja annetaan, kun ajat menee näille juttelijoille.
[/quote]
voi nyt herran jumala! Mikä sun ongelma on? Ootko jotenkin katkera? Niitä aikoja saa, kun kysyy! Se on sun oikeutes. Se ei todellakaan ole juttelijoiden syy, että aikoja ei riitä samalla tavoin kuin ennen. Kaupungit säästää, ja ihan kaikilta niitä käyntejä vähennetään. Normaalisti etenevän raskauden takia ei tarvitse siellä jatkuvasti ravata. Ei edes juttelemassa. Jos jotakin aihetta ilmenee, puhelin käteen.
Meillä kävi mies ekassa raskaudessa muistaakseni yhden kerran neuvolassa ja molemmissa ultrissa. Nyt toisessa raskaudessa on käynyt ultrissa mutta ei neuvolassa. Sanoin suoraa neuvolantädille ettei miestä kiinnosta, mikä on totta. :D Raskaus kiinnostaa ja lapsi, siksi haluaa tulla ultriin. Mutta meillä on hyvä suhde, kotona kaikki ok, joten ei jaksa tulla kuuntelemaan "luentoja". Lisäksi vaatisi aina järjestelyitä että pääsisis töistä, itse saan järkättyä pääsyn helpommin. Eivätpä ne mulle siellä neuvolassa ole mitään sanoneet, eikä minua hävetä. :)
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 16:14"]Onko useimmille aivan tuntematon käsite se, että neuvolassa ollaan kiinnostuttu tulevan lapsen perheestä, eli molemmista vanhemmista ja kodista, johon lapsi tulee asettumaan syntymän jälkeen??
Siihenhän perustuu sekin, että synnytyksen jälkeen usein neuvolatäti tulee kotiin punnitsemaan lapsen ja katsomaan, mitä kuuluu. Se on oikeasti tarkastuskäynti, jotta nähdään, onko kyseessä ns. normaali koti ja perhe.
Eikä ihmisillä, joilla ei ole mitään salattavaa, ole mitään tällaistä vastaan. Terkkari saa siis halutessaan tulla käymään kotona. Siinä ajetaan vain lapsen etua. On hyvä, että yhteiskunta koettaa pitää huolta pienokaisistaan. Samaahan koko neuvolasysteemi on. Se on myös korkean elintason merkki. Että ollaan onnellisia siitä, että saadaan näin hyvää palvelua verorahoilla.
Isän on ihan viisasta tulla mukaan neuvolaan, koska kyllä lapsi syntyy nimenomaan perheeseen. Ainakin muutaman kerran esittäytymään ja tietysti tärkeisiin ultrakäynteihin. Ensimmäistä kertaa isäksi tulevalle varmasti neuvola antaa enemmän ja voi osaltaan valmistaa isyyteen.
[/quote] noh, se neuvolan tädin kotina käynti perustuu kyllä ihan vaan siihen, että niin on viikko sitten synnyttäneelle äidille helpompi! Ei ne mitään tupatarkastusta tee!!
Neuvovat hyviä imetys asentoja kotosalla ja jne...
Ja se lapsi ei ole yhteiskunnan!!! Vaan niiden vanhempien uusi perheenjäsen. Että kellekään sen isän ei tarvii mennä esittäytymään!