Mies ei ehkä pääse kanssani neuvolaan - hävettää
Ekalle kerralle en häntä itse halunnut mukaan kun en yhtään tiennyt mitä siellä tulevan pitää ja halusin mennä yksin. Neuvolan nainen pyysi että otan hänrt seuraavalla kerralla mukaan.
No tänään ois se seuraava kerta, mutta mies aloitti juuri tänään uudessa työpaikassaan ja mietitään nyt että kehtaako hän ekana päivänään kysyä että voisko lähteä töistä aikaisemmin.
Nolottaa jos joudun menemään yksin.. vaikka hyvä syy sille oliskin. Mites teillä, onko miehenne olleet aina neuvolassa mukana?
Kommentit (193)
Meillä mies oli ekassa raskaudessa ihan ekalla kerralla neuvolassa mukana. Ja sit oli kaikki sairaalakäynnit ja ultrat mukana. Tässä tokassa ollu vaan rv 20 ultrassa mukana. Mulle käy, oon sanonu et tärkeintä et on synnytyksessä mukana
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 15:05"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 14:54"]
Omituista, ettei teidän miehenne halua olla neuvolassa mukana, tai ette halua häntä sinne. Hänen lapsensa ja puolisonsa hyvinvoinnista siinä on kyse! Meillä oli mies kummankin lapsen kaikissa raskausajan neuvoloissa mukana, yhtä kertaa lukuunottamatta, jolloin oli tärkeässä kokouksessa. Samoin hän on käynyt kaikissa lasten neuvoloissa kanssani. Eipä olisi käynyt mielessäkään, että lapset olisivat vain toisen asia.
Eri asia on, jos mies ei esim. töiden vuoksi vain pääse. Sille kun ei minkään voi. Mutta että äiti omisi lapsen odotusajan tai isä ei haluaisi osallistua, kuulostaa minusta omituiselle. Jos kerran koette neuvolan niin turhana, niin miksi sitten käytte siellä edes yksin?
[/quote]
Se, ettei mies tullut tapaamaan neuvolan terveydenhoitajaa kanssani, ei tarkoittanut etteikö hän olisi ollut kiinnostunut minun ja sikiön terveydestä. Ei ne ulkoiset puitteet, vaan se käytäntö nääs.
Ja lasten neuvolakäynneistä vastasin luonnollisesti minä silloin kun olin äitiyslomalla tai vanhempainvapaalla, töihin palattuani mies hoiti ne. Koska työni oli toisessa kaupungissa. Mies myös kävi lasten kanssa kaikki hammaslääkärikäynnit joita ikinä tuli.
Se, ettei hän ollut pitelemässä kättäni neuvolassa ei todellakaan heijastellut MITÄÄN ajasta kun vauva oli syntynyt.
[/quote]
Juuri näin. Kaverini mies kävi jokaisen neuvolan. lllat puuskuttivat lattialla ja harjoittelivat synnytysasentoja yms.
Kun nuorin oli 2v, mies löysi lapsettoman naisen ja lähti läiskimään ja ei ole pitänyt entiseen elämään yhteyttä.
Minä en kaivannut miestäni katsomaan pissoja ja kuuntelemaan sydänääni. Hänestä tuli loistava isä ja nytkin on lomallaan rakentamassa vanhimman pojan perheelle apuna heidän taloaan.
isyys syntyy ihan muusta, kuin siitä, kuinka usein istuu neuvolassa.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 15:19"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 15:13"]
No ei minunkaan mieheni siellä ollut kädessä pitelemässä, vaan paikalla juttelemassa voinnistamme, tulevasta lapsiarjesta, kuuntelemassa ohjeita ja ylipäätään osallistumassa odotukseen. Kenen kättä sinä olit siellä pitelemässä, jos kerran miehelläkään ei ollut siellä mitään tekemistä?
[/quote]
Viimeinen lause ei nyt oikein osu maaliin tai sitten se on sen verran loistava loukkaus etten mä vaan tajua :D No, lupaan loukkaantua heti kun älyän.
- ja tosiaan, olin unohtanut että on olemassa naisia ja miehiä joille pienten lasten kanssa oleminen ja tekeminen on vierasta ja jotka tarvitsevat sen neuvolan ohjeistuksen ja tiedon siitä, mitä tulossa on. Silloinhan se on tottakai paikallaan, että mieskin on mukana neuvolakäynneillä ja saamassa tietoa.
[/quote]
Näin. Uusavuttomille miehille varmaan sopiikin tällainen yhteinen neuvolakäyntisysteemi. Voivat jutella siellä ja saavat oppia lapsenhoidosta ja perheestä ja parisuhteesta.
Mutta kaikki eivät tee lasta poikasten kanssa, joilla ei ole elämänkokemusta, vaan aikuisten miesten, jotka eivät tarvitse jotain teennäistä neuvolakeskustelua.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 15:24"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 14:54"]
Omituista, ettei teidän miehenne halua olla neuvolassa mukana, tai ette halua häntä sinne. Hänen lapsensa ja puolisonsa hyvinvoinnista siinä on kyse! Meillä oli mies kummankin lapsen kaikissa raskausajan neuvoloissa mukana, yhtä kertaa lukuunottamatta, jolloin oli tärkeässä kokouksessa. Samoin hän on käynyt kaikissa lasten neuvoloissa kanssani. Eipä olisi käynyt mielessäkään, että lapset olisivat vain toisen asia.
Eri asia on, jos mies ei esim. töiden vuoksi vain pääse. Sille kun ei minkään voi. Mutta että äiti omisi lapsen odotusajan tai isä ei haluaisi osallistua, kuulostaa minusta omituiselle. Jos kerran koette neuvolan niin turhana, niin miksi sitten käytte siellä edes yksin?
[/quote]
What? Neuvolakäynteihin ei mene yhteensä edes vuorokautta siitä keskiverrosta yhdeksästä odotuskuukaudesta. Eiköhän ole pikkaisen oleellisempaa miten se homma toimii neuvolakäyntien ulkopuolella? Oma mieheni hieroi joka ikinen päivä jalkojani, kun esikoistamme odotin. Siis joka ikinen päivä. Luimme yhdessä kaiken maailman raskausopuksia ja juttelimme fiiliksistämme jne. Mutta jostain syystä hän onkin jonkun mielestä tunnekylmä ukko, jota ei kiinnosta vaimon tai vauvan hyvinvointi, koska hän ei käynyt kanssani neuvolassa?
[/quote]
Minäkin sain jalkahieronnan joka ikinen ilta :), juttelimme odotuksesta ja tutustuimme tietoon. Näistä huolimatta mies halusi tulla neuvolaan joka kerran mukaan. Meidän perheemme asioistahan siellä juteltiin. Kyseltiin myös isän jaksamisista, kuunneltiin sykkeet ja seurattiin minun terveydentilaani, joka raskauden aikana oli melko heikko.
En sanonut, että miehesi on tunnekylmä, totesin vain, että mielestäni on outoa, ettei mies ole kiinnostunut käymään neuvolassa.
Edelleen, jos neuvola on niin turha, ettei sinne edes miestä oteta mukaan, niin miksi te sitten käytte siellä? Stixsit ja verenpainemittarit voi ostaa itselleen kotiinkin.
[/quote]
minäkin olen sitten tunnekylmä äiti. Minuakaan ei olisi kiinnostanut käydä neuvolassa. Mutta kävin, kun tukien takia oli pakko.
Meillä ei mies ollut kertaakaan mukana neuvolassa, työajat meni aina päällekäin. Hyvin pärjäsin ilmankin, eikä terkka ikinä sen kummemmin kysellyt miehen perään. Ultrissa mies oli mukana, otti ne vapaaksi. Nyt lapsen synnyttyä on myös ollut lähes joka kerta mukana lapsen neuvola käynneillä.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 15:38"]
minäkin olen sitten tunnekylmä äiti. Minuakaan ei olisi kiinnostanut käydä neuvolassa. Mutta kävin, kun tukien takia oli pakko.
[/quote]Eihän tukien takia tarvi neuvolassa käydä kuin yksi ainut kerta. Ja senkin voi korvata esim. yksityislääkärillä käynnillä.
Oli kerran neuvolassa ja kerran ultrassa. Se on äitiysneuvola eikä siellä tapahdu mitään ihmeellistä.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 15:36"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 15:13"]
No ei minunkaan mieheni siellä ollut kädessä pitelemässä, vaan paikalla juttelemassa voinnistamme, tulevasta lapsiarjesta, kuuntelemassa ohjeita ja ylipäätään osallistumassa odotukseen. Kenen kättä sinä olit siellä pitelemässä, jos kerran miehelläkään ei ollut siellä mitään tekemistä?
[/quote]
Viimeinen lause ei nyt oikein osu maaliin tai sitten se on sen verran loistava loukkaus etten mä vaan tajua :D No, lupaan loukkaantua heti kun älyän.
- ja tosiaan, olin unohtanut että on olemassa naisia ja miehiä joille pienten lasten kanssa oleminen ja tekeminen on vierasta ja jotka tarvitsevat sen neuvolan ohjeistuksen ja tiedon siitä, mitä tulossa on. Silloinhan se on tottakai paikallaan, että mieskin on mukana neuvolakäynneillä ja saamassa tietoa.
[/quote]
Näin. Uusavuttomille miehille varmaan sopiikin tällainen yhteinen neuvolakäyntisysteemi. Voivat jutella siellä ja saavat oppia lapsenhoidosta ja perheestä ja parisuhteesta.
Mutta kaikki eivät tee lasta poikasten kanssa, joilla ei ole elämänkokemusta, vaan aikuisten miesten, jotka eivät tarvitse jotain teennäistä neuvolakeskustelua.
[/quote]
Voi hyvä jumala sentään! Minä ja mieheni kävimme neuvolassa ihan aikuisina ihmisinä. Ei siellä mitään uutta meillekään tullut, mutta totta kai kävimme yhdessä kun lapsikin on yhteinen. Jos olisimme kokeneet neuvolan niin turhaksi, ettei siellä kannata (miehen) käydä, niin olisimme jättäneet käymättä.
Miksi te käytte neuvolassa, jos se on niin turha?
Olen vähän yllättynyt kuinka negatiivisesti äitiysneuvolasta puhutaan. Sehän on vain äidin ja lapsen parhaaksi. Ei siellä nyt ehkä isälle ainakaan joka kerta ole mitään merkittävää, mutta itse olen kokenut ne positiivisina. Eka raskaus ja yksi ylimääräinen käynti on jo takana, 3 yhteensä ja monta vielä käymättä. Itselleni on osunut ihan huippuihana terkkari ja hänen kanssaan on todella mukava puhua omista fiiliksistä yms. Mies on ollut ekalla kerralla mukana sekä ultrissa, muuten ei tarvetta. Ja itsekin olen siis töistä pois sen hetkisen näiden takia, mutta onneksi olen saanut aina aamuajan. Ei ole autoa vaan julkisten varassa, joten keskellä päivää menisi todella monta työtuntia.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 14:59"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 14:45"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 14:34"]
Meillä mies oli mukana jokaisessa neuvolassa. Ja meillä mies ei vaan istunut kuuntelemassa mitä terkka sanoo mun pissasta vaan osallistui keskusteluun, kysyi jos oli mielessä jotain. Terkkari myös huomio miehen ja kyseli häneltä. Olihan se lapsi tulossa yhtälailla hänellekin.
[/quote]
Paljonko sun miehen pain nousi ja miten meni sokerirasitus?
[/quote]
Että osaa olla aikuinen ihminen lapsellinen!
[/quote]
Ja sinä se osaat olla ihanan huumorintajuton!
Minä nauroin ääneen!!!!
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 15:55"]
Olen vähän yllättynyt kuinka negatiivisesti äitiysneuvolasta puhutaan. Sehän on vain äidin ja lapsen parhaaksi. Ei siellä nyt ehkä isälle ainakaan joka kerta ole mitään merkittävää, mutta itse olen kokenut ne positiivisina. Eka raskaus ja yksi ylimääräinen käynti on jo takana, 3 yhteensä ja monta vielä käymättä. Itselleni on osunut ihan huippuihana terkkari ja hänen kanssaan on todella mukava puhua omista fiiliksistä yms. Mies on ollut ekalla kerralla mukana sekä ultrissa, muuten ei tarvetta. Ja itsekin olen siis töistä pois sen hetkisen näiden takia, mutta onneksi olen saanut aina aamuajan. Ei ole autoa vaan julkisten varassa, joten keskellä päivää menisi todella monta työtuntia.
[/quote]
Nykyäänhän isien neuvolakäynneistä on tullut kilpailu nuorten äitien keskuudessa. Fb vilisee kirjoituksia, kuinka mieheni haluaa osallistua raskauteen ja kuinka yhdessä haluaa käydä kaikki käynnit ja blaa blaa. Eli sitä kulissipaskaa, mitä nykyään niin muutenkin tässä naamailussa harrastetaan.
Jos ei fb.tä olis ja ei saisi tiedotettua kavereille, että minun mieheni käy neuvolassa, moni ei miestä raahaisi mukaan.
Ne, joiden mies ei pääse, häpeävät sitten ja natkuttavat kotona miehelle, että et välitä minusta ja vauvasta.
Eli juuri tämän seuraavan videon kaltainen tilanne.
Oli kerran ja silloinkin turhaan. Olin edellisellä kerralla epävarma siitä pääsisikö/haluaako mies mukaan ja sanoin siitä neuvolatädille. Se ei sitten varannut tulkkia miestä varten ja koko käynti oli yhtä tyhjän kanssa miehen kannalta. Ei sitä miestä tarvitse siellä neuvolassa oikeasti eikä synnytyksessäkään, vaikka nykyään se on muodikasta ja "noloa", jos jonkun mies sanoo suoraan, ettei halua tulla. Uskon, että suurin osa miehistä on enemmän hyödyksi siellä työpaikallaan. Hyvä, jos raskaana oleva nainen itsekään pääsee neuvolakäynneille virka-aikana ilman, että joutuu tekemään menetetyt tunnit sisään.
Meillä ollaan käyty yhdessä joka ikinen neuvolakerta sen takia, että mies haluaa olla mukana ja kuulla mitä minun keholle kuuluu ja miten vauva voi. Toinen on se, ettei miun tarvitse kertoa sitte kotona kaikkee uudelleen.
Eikä se ole ollu mitään kulissia vaan miehen ehtaa kiinnostusta raskautta kohtaan.
Onko useimmille aivan tuntematon käsite se, että neuvolassa ollaan kiinnostuttu tulevan lapsen perheestä, eli molemmista vanhemmista ja kodista, johon lapsi tulee asettumaan syntymän jälkeen??
Siihenhän perustuu sekin, että synnytyksen jälkeen usein neuvolatäti tulee kotiin punnitsemaan lapsen ja katsomaan, mitä kuuluu. Se on oikeasti tarkastuskäynti, jotta nähdään, onko kyseessä ns. normaali koti ja perhe.
Eikä ihmisillä, joilla ei ole mitään salattavaa, ole mitään tällaistä vastaan. Terkkari saa siis halutessaan tulla käymään kotona. Siinä ajetaan vain lapsen etua. On hyvä, että yhteiskunta koettaa pitää huolta pienokaisistaan. Samaahan koko neuvolasysteemi on. Se on myös korkean elintason merkki. Että ollaan onnellisia siitä, että saadaan näin hyvää palvelua verorahoilla.
Isän on ihan viisasta tulla mukaan neuvolaan, koska kyllä lapsi syntyy nimenomaan perheeseen. Ainakin muutaman kerran esittäytymään ja tietysti tärkeisiin ultrakäynteihin. Ensimmäistä kertaa isäksi tulevalle varmasti neuvola antaa enemmän ja voi osaltaan valmistaa isyyteen.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 16:14"]
Meillä ollaan käyty yhdessä joka ikinen neuvolakerta sen takia, että mies haluaa olla mukana ja kuulla mitä minun keholle kuuluu ja miten vauva voi. Toinen on se, ettei miun tarvitse kertoa sitte kotona kaikkee uudelleen.
Eikä se ole ollu mitään kulissia vaan miehen ehtaa kiinnostusta raskautta kohtaan.
[/quote]
Lisäyksenä myös, että meille jokainen käynti on kestänyt tunnin, ellei jopa ylikin. Ja aika pitkälti sen takia, että siellä oikeasti sitten ollaan keskusteltu molempien fiiliksiä ja mies on aktiivisesti kyselly asioita.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 15:59"][quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 15:55"]
[/quote]
Nykyäänhän isien neuvolakäynneistä on tullut kilpailu nuorten äitien keskuudessa. Fb vilisee kirjoituksia, kuinka mieheni haluaa osallistua raskauteen ja kuinka yhdessä haluaa käydä kaikki käynnit ja blaa blaa. Eli sitä kulissipaskaa, mitä nykyään niin muutenkin tässä naamailussa harrastetaan.
Jos ei fb.tä olis ja ei saisi tiedotettua kavereille, että minun mieheni käy neuvolassa, moni ei miestä raahaisi mukaan.
Ne, joiden mies ei pääse, häpeävät sitten ja natkuttavat kotona miehelle, että et välitä minusta ja vauvasta.
Eli juuri tämän seuraavan videon kaltainen tilanne.
[/quote]
Jaa no eipä ole koskaan ollut tarvetta mainostaa ja kehua fb:ssä sillä että mies oli mukana neuvolassa. Meille se nyt vain oli itsestään selvyys, että mies tulee mukaan aina kun saa töistä niin järjestettyä. Ja sattui saamaan joka kerta.
Ihme ongelma tuntuu täällä olevan joillekkin se, että vieraan ihmisen mies on ollut neuvolassa kuuntelemassa ja keskustelemassa asioista jotka aika oleellisesti hänenkin elämään kuuluu.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 15:00"]
Meillä mies oli mukana jokaisessa neuvolassa. Ja meillä mies ei vaan istunut kuuntelemassa mitä terkka sanoo mun pissasta vaan osallistui keskusteluun, kysyi jos oli mielessä jotain. Terkkari myös huomio miehen ja kyseli häneltä. Olihan se lapsi tulossa yhtälailla hänellekin.
[/quote]
[/quote]
On aina tehnyt mieli kysyä, miltä se tuntuu kun on ihan helvetin tyhmä!!!
[/quote]
Kysy ihmeessä itseltäsi, saat tuoreimman vastauksen.
Siinä ei ole mitään hävettävä, ettei mies pääse mukaan. Raahasin kerran ukkoni mukaan ja aivan turhaan se siellä oli. Mutta onpahan sekin viety sinne näytille :) Ensimmäinen neuvola oli pidempi, kun oli niin paljon taustatietoja kirjattavana. Loput olleet 20 min pituisia mittaamissessioita. En oikein edes tiedä mitä erityistä siellä olisi pitänyt jutella. Mitä te oikein olette höpötelleet, jos teillä tuntikin neuvolassa vierähtää?
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 15:56"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 14:59"]
[/quote]
[/quote]
Että osaa olla aikuinen ihminen lapsellinen!
[/quote]
Ja sinä se osaat olla ihanan huumorintajuton!
Minä nauroin ääneen!!!!
[/quote]
En ole tuo kirjoittaja, vaikka melko samaa mieltä olenkin. Mutta onko ihminen oikeasti mielestäsi huumorintajuton, jos joku (typerä) vitsi ei naurata? Omasta mielestäni, no yllättäen, olen hyvin huumorintajuinen. Mutta huumorini on kuivaa ja minua naurattaa aivan eri jutut kuin jonkun puujalkaviritelmät. Melko puusilmäistä (no pun intended) ajatella huumoria noin kapeakatseisesti, tosin huumorintajusi tietäen, ei järin yllättävää.
Meillä mies halus ensimmäisen lapsen kohdalla kerran mukaan, että saa kuulla vauvan sydänäänet. Terveydenhoitaja yhtäkkiä hoksaa, että mitataanpa isältä verenpaine. Mieheni vähän hölmistyneenä antoi mitata ja hiukan se oli koholla (takana kovat työkiireet). Terveydenhoitaja sanoi, että laitetaan seurantaan. Pihalla mieheni kysyi: Niin kumman neuvola tämä oli? :-D ei ole sen koommin mukaan lähtenyt.