Sokerin käytön lopettaneet tai herkkulakossa olleet
Millaisia muutoksia itsessänne havaitsitte ja kuinka nopeasti nämä muutokset alkoivat tuntua? Vai muuttuiko mikään? Pitäisi lopettaa/vähentää sokeria, motivaatiota tarvitsisin.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ravintoasiantuntijat ja lääkärit tietää että täydelliselle kieltäymykselle perustuvat dieetit EI toimi.
Tämä on kiistämätön fakta.
No ei minulla ainakaan tee mieli sokeria enää, mutta ei se sitä tarkoita etten herkuttelisi enää. Kyllä maistuvia sokerittomia jälkiruokia voi tehdä. Ei sitä itse sokeria kaipaa enää yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Yksikään ruokavalio jossa joku yksittäinen ja yleinen aine kielletään täysin, ei pidemmän päälle toimi. Tämän todistavat kokeet, tilastot ja terapeuttien kokemus.
Ei sitä sokeria kaipaa, kun tekee esim. sokerittomia jälkkareitä. Saa edelleen syödä jälkiruokia, mutta ne on vaan nyt terveellisempiä, mutta maukkaita kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Yksikään ruokavalio jossa joku yksittäinen ja yleinen aine kielletään täysin, ei pidemmän päälle toimi. Tämän todistavat kokeet, tilastot ja terapeuttien kokemus.
Ei tarvita kieltoja kun jättää vapaaehtoisesti syömättä sokeria.
Iho parani finneistä kuukauden sokerittomuuden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Bullatar kirjoitti:
Ei mitään vaikutusta: olen ollut koko marraskuun täysin hiilihydraatittomalla ruokavaliolla: ei siis leipää, pastaa, perunaa, sokeria, alkoholia.... kissanvikset että on puppua ”euforinen hyvä olo”... ”jaksat paremmin”..... ei oo ollu hyvä olo, en todellakaan jaksa paremmin.... pdotan että kuukausi tosiaan loppuu
Sä valehtelet, että olet ollut täysin hiilihydraatittomalla ruokavaliolla.[/quote
Voihan se olla ollut, mutta vastaavasti ei ole hankkinut energiaa tilalle hiilihydraattien tilalle esimerkiksi rasvoista. Moni unohtaa, että ketodieetti ei ole kasviksia ja lihaa, vaan rasvaakin tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Lopetin sokerin käytön maaliskuussa 2020. Olihan siinä pienimuotoista päänsärkyä ensin. Makeat hammaskolotukset loppuivat kahden viikon jälkeen kuin seinään.
Rahaa on tietty säästynyt jonkin verran. Mutta ei ole kiloakaan painoa lähtenyt, enkä ole suolaisella korvannut. Mä lopetin tavallaan kaiken puputtamisen. Vain ruokaa ja tuoreita hedelmiä.
Kakkamassa on ollut hyvä ja vatsa toiminut. Kakkosdiabeteksestä oli tarkoitus päästä eroon tällä tavalla, mutta sokeriarvot eivät ole muuttuneet. Edelleen menee yksi diformin tabletti päivässä, eikä terkka meinaa uskoa tätä mun herkkujen lopetusta millään. "jossainhan sen pitäisi näkyä!" NIINPÄ!
En mä sitten niin paljon tainnutkaan mässäillä kun mä luulin tai mehuja litkiä.
Jos syöt paljon hedelmiä, niin vähennä. Syö ennemmin marjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peräpukamat lähti? Et kai huijaa, vastaaja 7?
Mitä ihmeellistä siinä on? Ruoka vaikuttaa paskan koostumukseen, joka taas vaikuttaa peräpukamiin.
No joo, mutta yleensä jo syntyneet pukamat ei noin vain katoakaan. Riippuu tietysti, onko ulkoisia vai sisäisiä ja kuinka pahoja.
Kyllä katoaa syömisten korjaamisella.
Kyllä ne paranee, jos vessatavat saa korjattua. Jos tottuu istumaan pytyllä selaillen palstaa, niin ei ne pukamat minnekkään katoa. :-)
Mulla on ollut aina liukkaasti toimiva vatsa, yhden ainoan kerran aikuisiällä ummetusta, ja silti mulla on pukamat! Enkä siis ikinä ole viettänyt turhaan aikaa pytyllä istuen. Tulivat vieläpä ennen raskauksia. En itse keksi muuta syytä kuin runsaan pyöräilyn tai fyysisesti raskaan työn...?
Vierailija kirjoitti:
Mua aina jaksaa huvittaa tämä ulkoaopeteltu klishee sekä karppaajilla että sokerin jättäjillä: ”kaikki on nyt liian makeaa, tosi makealta maistuu kerma ilman sokeria!” Ihan varmasti niin. Ja minä olen magdalan maria. Mutta tuo pitää sanoa koska bää-bää!
Makuaisti muuttuu ajan mittaan eli on ihan normaalia tuommoinen. Esim. jätin itse maitotuotteet pois (olen ollut ilman niitä jo toista vuotta), ja pitkästä aikaa ihan mielenkiinnosta maistoin fetajuustoa, josta siis ennen pidin paljon. Maistui nyt ihan kamalalle, jotenkin pilaantuneelle! Ei pystynyt syömään yhtään enempää :D
Myös esim. maitosuklaata tuli syötyä ennen, nykyisin vain tummaa suklaata silloin tällöin. Tuota maitosuklaatakin maistoin pitkästä aikaa joku aika sitten, ja maistui ihan överimakealle. En voi käsittää, miten joskus on pystynyt syömään maitosuklaata ihan rivitolkulla :D
Ja tosiaan sama pätee just suolan kans, mausteiden (tuliset etenkin) jne eli makuaistia voi totuttaa (kuten joku toinen jo kirjoittikin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä sokeria kaipaa, kun tekee esim. sokerittomia jälkkareitä. Saa edelleen syödä jälkiruokia, mutta ne on vaan nyt terveellisempiä, mutta maukkaita kuitenkin.
Tästä tuli just mieleen, että noissa valmiissa leipomisresepteissä sokerin määrä on monesti ihan jäätävä! Lähes aina vähintäänkin puolitan sokerin määrän (ei-vaahdotettavissa siis). Ja esim. omena- tai marjahillot voi tehdä soseena itse eikä sokeria juurikaan tarvitse. Kesällä just tein omenasosetta ja pistin pakkaseen ja sieltä sulattelen rasia kerrallaan.
Tämä siis tällaisena ohiksena, tässä tämän keskustelun myötä yritän tsemppailla itseä sokerin vähentämiseen, niin näkis miten vaikuttaa mahan toimintaan, IBS siis vaivaa. Ehkäpä joulun jälkeen sitten testi käyntiin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesäkuusta asti oon ollu ilman herkkuja ja lisättyä sokeria. Ei mitään vaikutusta yhtään mihinkään. Ainoa muutos on että migreeniä on harvemmin kun en suklaata ole syönyt.
Oletin painon putoavan edes muutaman kilon koska en oo korvannu herkkuja millään muulla syömisellä mutta ei paino ei oo tippunu grammaakaan.Jätitkö vehnän pois?
Tämä!!
Minä jätin vehnän pois ja laihduin kuukaudessa viisi kiloa. Vehnä turvottaa ja pitää yllä hirveää nälkää, joten kun vehnän jättää pois, niin ruokavalio siistiytyy automaattisesti turhista hiilareista ja löllöturvotus vähenee.
Olen vältellyt sokereita nyt kolme viikkoa. Eilen Teams-kokouksen jälkeen läheinen työkaverini laittoi viestiä, että näytinpä tosi hyvältä. Itsekin katoin, että kasvoissa kyllä näkee jo muutoksen.
Olen jättänyt pois sokerin ja muut nopeat hiilarit. Laihduin 8 kg 2 kuukaudessa ja paino pysyy sokerittomalla/hiilarittomalla. En ollut esidiabeteksessä mutta lähellä. En ole nyt tarkistuttanut verensokeria. Makeita ei tee mieli, ei myöskään sipsejä tms.
Oon muutaman kerran onnistunut olemaan pidemmällä sokerilakolla (1-3 kk kerrallaan) ja itselle isoimmat vaikutukset on kasvojen pöhötyksen poistuminen, iho paremmassa kunnossa ja illalla ei tule sellaista äkkiväsymystä, että nukahdan sohvalle, mikä normaaliarjessa tapahtuu ainakin pari kertaa viikossa. Rahaa yleensä myös säästyy vähän. Itseni huijaamistahan tuo on että aina luulen pystyväni syömään sokeria kohtuudella lakon jälkeen :D parempi olisi lopettaa kokonaan. Nyt meinaan olla sokerilakossa jouluun asti, koska itselle tämä marras-joulukuu on vuodesta se pahin aika, pimeät päivät ja jouluherkkujen tarjonta kaupoissa ovat kaltaiselleni herkkusuulle vaikeaa aikaa ja helpoin tie kiusauksen välttämiseen on kieltäytyä kokonaan.
Ei mitään vaikutusta. Ja ihan yhtälailla teki mieli herkkuja ja aivan superhyvältä karkit maistui, kun taas sokeria söin.
Laihduttanut olenkin sitten ihan muilla keinoin ja syön sokeria, jos mieli tekee (järkevissä määrin, bmi 22).
Vierailija kirjoitti:
Mä olen pitkään ollut lähes nollahiilareilla. Lista muutoksista on melko pitkä. Osa jutuista on ihan uskomattomia, eikä voisi kuvitellakaan, että voisivat johtua ruokavaliosta. Tässä niistä ne jotka nyt muistan:
Päänahan hilseily poissa
Hiki ei haise ollenkaan
Pissan haju on miedompi
Punastelu sosiaalisissa tilanteissa loppui
Plakkia ei kerry hampaisiin
Peräpukamat lähti
Maksaläiskät katosi
Iho on pehmeä
Paino putosi
Hiivaoireet alapäästä poissa
Vatsan turvotus poissa
Väsymys ja yleinen vetelyys katosi
Kynnet ei lohkeilee enää
Osa harmaista hiuksista sai värin takaisin
Verenpaine on laskenut
Nälkä ja mieliteko helpompi hallita
Korvat ei eritä ruskeaa vaikkua enää
Satunnaiset naaman näppylät (finnien tyyliset) kadonneet
Mieliala kohonnut
Itsetunto kohonnut
Nivelsäryt katosi
Kankeus ja köpelyys katosiIhminen tot
Mistä saat energiaa? Enimmäkseen tyyfyttyneustä eläinrasvoista? En kyllä usko tuohon ruokavalioon yhtään. Enkä tuohon oksalaattiteoriaan. Oon itekin nähnyt näitä youtubessa. Vaikuttaa melko pseudotieteelliseltä.
Sokeriset herkut alkaa maistumaan överimakeilta.
Sokerittomia, tai ilman lisättyä sokeria olevia tuotteita löytyy jo markettien hyllyiltä. Kuitenkin vielä vähäisessä on tuotteet jotka olisivat kokonaan makeuttamattomia. Ne ovat nykyisin mun ostoksissani yköstilalla. Lopetin jo nuorena sokerin käytön kahvissa / teessä. Mitään ulkonäköön liittyvää en tiedostanut, enkä edes hakenut, sokerin jättämiseen liittyen, vaan siihen vaikutti raha. Palkka oli pieni, ja piti huolehtia vuokrasta ja matkalipusta jotka olivat tärkeimmät menoerät joka kuukausi. Silloin ei vielä ollut nykyisen kaltaisia keinomakeuttajia kovinkaan paljon, onneksi. Koen keinomakeutusaineet "vieraslajeiksi" joiden en tiedosta soveltuvan omaan elimistööni. Kesti pitkään huomata mitään muuta kuin pahalle maistuneet kahvi/tee, joihin sokeria en lisännyt. Työpaikalla söin lounaan, kotona sitten jotain mitä pystyin "vähävaraisena" ostamaan. Jossain vaiheessa huomasin, että monet makeiksi luokitellut tuotteet eivät vaan maistuneet kuten aikaisemmin. Esim. joku viineri tai berliinimunkki. :) Kiva juttu sattui tällä viikolla, kun mieheni oli ostanut joitain herkkukeksejä, ja sanoi ettei pysty syömään niitä, kun ovat liian äkkimakeita. Maistoin niitä, en itse edes huomioinut mitään yltiömakeutta, mutta ehkä mun kokkauksissa on vuosien vieriesä siirtynyt vaikutteita hänen makuaisteihinsa. Kontrolloin myös suolan käyttöä. Muita ilman suolaa/sokeria olevia mausteita käytän monipuolisesti. Mikäli kysyn ruoan mausta toiveita, se ei ole suola/sokeri vaan, toiveena on, voisi olla enemmän mustapippuria. Sokerin kokonaan kerralla pois jättäminen on aika haasteellista, on todella vaikea aina edes tiedostaa tuote jossa ei olisi sokeria. Monet eivät ehkä tiedä kuinka paljon sokeria on hedelmissä/marjoissa, tuoremehuissa ja ties missä. Hyvin alkuun pääsee halutessaan. Jätetään ne räikeimmät sokeripommit kauppaan. Tuskin tarvitsee luetella, uskon että, tietoa on hyvin saatavilla. Tuoteselosteet osoittavat hiilarit, jotka ovat kokonaisuudessaan sokeria, elimistö muuttaa ja käyttää niitä sokerina jne. Tsemppiä. 🥰
Lisättyä sokeria olen karttanut nyt useamman kuukauden, ja kyllähän se naama näyttää jotenkin raikkaammalta. En tiedä mikä siihen vaikuttaa. Hedelmiä kyllä menee.