Sokerin käytön lopettaneet tai herkkulakossa olleet
Millaisia muutoksia itsessänne havaitsitte ja kuinka nopeasti nämä muutokset alkoivat tuntua? Vai muuttuiko mikään? Pitäisi lopettaa/vähentää sokeria, motivaatiota tarvitsisin.
Kommentit (78)
Vuosi sokerittomalla. Ei muutosta puoleen tahi toiseen.
Lopettamista seuraa kova halu palata syömään herkkuja, joka kuitenkin loppuu lopulta jos jaksaa pitää lakkoa yllä viikkoja. Sen jälkeen on todella helppoa olla herkkulakossa ja herkut saattavat jopa ällöttää. Sokerihimo palaa nopeasti takaisin, jos yrittää syödä niitä kohtuudella. Helpointa on olla jatkuvassa totaalilakossa kuin kohtuukäyttäjä, eli sama ilmiö kuin missä tahansa addiktiossa.
Jouduin lopettamaan sokerin ja yritän välttää nopeita hiilareita, koska sokeriarvot koholla. Muuten en välttelisi. Kuinka nopeasti sokerittomuus näkyy sokeriarvoissa? Kuukaudessa? Ennen söin päivittäin sokeriherkkuja.
Mikään ei ole muuttunut vaikka noin kuukausi sokerilakkoa on takana. Jouluna suon itselleni hieman herkkuja, mutta sen jälkeen sinnittely jatkuu täydellisenä lakkona ensin ainakin tammikuun loppuun sakka.
Vierailija kirjoitti:
Mua aina jaksaa huvittaa tämä ulkoaopeteltu klishee sekä karppaajilla että sokerin jättäjillä: ”kaikki on nyt liian makeaa, tosi makealta maistuu kerma ilman sokeria!” Ihan varmasti niin. Ja minä olen magdalan maria. Mutta tuo pitää sanoa koska bää-bää!
Ihan totta se on. Sama koskee muitakin makuja; esim. suolaa ja rasvaa. Lapsena join vain rasvatonta maitoa ja punaisen maidon maistaminen tuntui siltä kuin sulaa voita olisi juonut. Aloin juomaan vähitellen rasvaisempia maitoja ja nyt rasvaton on kuin valkoista vettä. Suolan kanssa ihan sama juttu; mitä vähemmän sitä käyttää sen voimakkaammin sen maistaa. Se mikä on toiselle sopivan suolaista saa toisen kaatamaan lisää vettä lasiin huudellakseen polttavan tunteen pois kurkusta.
Olin pari kuukautta syömättä karkkia (muuta sokeriherkkua en käytä, ei siis leivonnaisia, limpparia, vanukkaita, mehua, jne muutenkaan) eikä karkinhimo edes vähentynyt. Eikä mikään alkanut maistua makeammalta. Joka ikinen päivä piti taistella karkin himoa vastaan. Muuten söin/syön vähähiilihydraattisesti ja kaiken itse tehden, eli ei ole mistään verensokerin vaihtelustakaan kiinni. Jos tämä ei ole riippuvuutta niin en tiedä mikä on.
Mä pidän välillä sokerittomia ja vehnättömiä kuukausia.
Ainakin vehnä alkaa etomaan. Varmaan sama kun eläimillä, ei ne syö semmoista mikä niille on pahasta.
Herkkuja menee tosi harvoin ja silloinkin määrät on melko kohtuullisia.
Turvotus häviää ja lihas/nivelkivut vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sama kun eläimillä, ei ne syö semmoista mikä niille on pahasta.
Mä luulen, että aika moni koiranomistaja olis sun kanssa tästä eri mieltä :D
Hampaiden kunto on huomattavasti parempi. Enää ei kerry hammaskiveä eikä hampaissa tunnu typerältä eikä mikään enää vihlo.
Naaman iho muuttui järjettömän paljon paremmaksi. Ennen iho oli herkkä, epätasainen, epäpuhdas, tukkoinen, kuiva, öljyinen, tarvitsi kuorintaa mutta kuitenkin ärtyi siitä. Iho muuttui tasaiseksi ja sileäksi, ei tule enää edes menkkojen aiheuttamia hormonifinnejäkään. Iho ei ärry enää mistään.
Tummat silmänaluset vaalenivat. Ennen näytin aina turpaansaaneelta vaikka olisinkin nukkunut hyvin, nykyisin näytän freesiltä vaikka olisinkin nukkunut huonosti. Myös silmäpussit hävisivät.
Naaman turvotus katosi. Ennen olin aina naamasta vähän löllö ja plösö, nykyisin kasvot ovat huomattavasti sirommat ja näytän terveemmältä ja nuoremmalta.
Paino putosi ihan itsestään 5 kg parissa kuukaudessa.
En ole enää väsynyt, voimaton ja nälkäinen koko ajan. Olen virkeämpi, paremmassa kunnossa, nälkä ei enää ole jatkuvaa ja lamaannuttavaa.
Toki jätin samalla myös vehnän syönnin pois, joten osa vaikutuksista johtuu siitäkin. Mutta välillä syön täysin vehnättömiä karkkeja tai esim. suklaata, ja huomaan jo silloin että nuo luettelemani ongelmat tulevat takaisin, joten kun tajuaa millainen vaikutus sokerin poisjätöllä on, niin sokeria ei enää tee edes mieli.
Kannattaa siis kokeilla! Suosittelen tuota vehnätöntä ja sokeritonta ruokavaliota. Ainakin itselläni väsymyksen väistyminen ja jatkuvasti nakertavan ja lamaannuttavan nälän poistuminen on vaikuttanut elämään todella positiivisesti.
Kesäkuusta asti oon ollu ilman herkkuja ja lisättyä sokeria. Ei mitään vaikutusta yhtään mihinkään. Ainoa muutos on että migreeniä on harvemmin kun en suklaata ole syönyt.
Oletin painon putoavan edes muutaman kilon koska en oo korvannu herkkuja millään muulla syömisellä mutta ei paino ei oo tippunu grammaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Mua aina jaksaa huvittaa tämä ulkoaopeteltu klishee sekä karppaajilla että sokerin jättäjillä: ”kaikki on nyt liian makeaa, tosi makealta maistuu kerma ilman sokeria!” Ihan varmasti niin. Ja minä olen magdalan maria. Mutta tuo pitää sanoa koska bää-bää!
Hyvä sieltä on huudella, et ymmärrä asiaa. Et taida pystyä olemaan ilman sokeria ja sehän sua rassaa :)
Helpointa on kun jätät vehnän pois. Silloin jää pois lähes automaattisesti kaikki sokeroitu kun lähes kaikessa imelässä on vehnää. Ja kun jätät vehnän pois ja kestät yli vieroitusoireiden huomaat että se makeanhimokin on hävinnyt. Mutta heti jos syöt vehnää niin se sokerinhimo palaa.
Vehnä on se syyllinen ei sokeri.
Vierailija kirjoitti:
Kesäkuusta asti oon ollu ilman herkkuja ja lisättyä sokeria. Ei mitään vaikutusta yhtään mihinkään. Ainoa muutos on että migreeniä on harvemmin kun en suklaata ole syönyt.
Oletin painon putoavan edes muutaman kilon koska en oo korvannu herkkuja millään muulla syömisellä mutta ei paino ei oo tippunu grammaakaan.
Jätitkö vehnän pois?
Vierailija kirjoitti:
Helpointa on kun jätät vehnän pois. Silloin jää pois lähes automaattisesti kaikki sokeroitu kun lähes kaikessa imelässä on vehnää. Ja kun jätät vehnän pois ja kestät yli vieroitusoireiden huomaat että se makeanhimokin on hävinnyt. Mutta heti jos syöt vehnää niin se sokerinhimo palaa.
Kyllä se sokerikin on syyllinen. En ole syönyt vehnää vuosikausiin, mutta karkkia ja jäätelöä on tullut syötyä. Nyt päätin jättää sokerin pois ja parissa viikossa alkoi näkyä naamassa, kun turvotus laski.
Makeanhimo loppui, ja olo on energisempi.
Tosi sitten kun lopulta söin sokeripitoisia asioita, enkä edes mitenkään valtavia määriä (2-3 piparia, pari mukillista glögiä, muutaman karkin, nämäkin pitkin viikonloppua), kroppa reagoi ja kolme päivää myöhemmin jouduin hakemaan apteekista Canestenia...
Vaatteet mahtuivat taas päälle. Tajusin, ettei ole mikään luonnolaki, että vielä aikuisenakin vaatteet jäävät pieneksi. :D
Kahvilassa käydessä otan vieläkin piirakkaa tai kakkua, mutta ei haittaa, koska en käy kahvilla kuin enintään kerran viikossa.
Piristyin ja näkö kirkastui. Edelleen herään aamuyöstä tai liian aikaisin, mutta se mitä nukun, on syvempää unta (en heräile). Tämä unen vähyys väsyttää mutta muuten se sumuinen ja raskas olo on helpottanut. Kuukausi takana.
Lopetin sokerin käytön maaliskuussa 2020. Olihan siinä pienimuotoista päänsärkyä ensin. Makeat hammaskolotukset loppuivat kahden viikon jälkeen kuin seinään.
Rahaa on tietty säästynyt jonkin verran. Mutta ei ole kiloakaan painoa lähtenyt, enkä ole suolaisella korvannut. Mä lopetin tavallaan kaiken puputtamisen. Vain ruokaa ja tuoreita hedelmiä.
Kakkamassa on ollut hyvä ja vatsa toiminut. Kakkosdiabeteksestä oli tarkoitus päästä eroon tällä tavalla, mutta sokeriarvot eivät ole muuttuneet. Edelleen menee yksi diformin tabletti päivässä, eikä terkka meinaa uskoa tätä mun herkkujen lopetusta millään. "jossainhan sen pitäisi näkyä!" NIINPÄ!
En mä sitten niin paljon tainnutkaan mässäillä kun mä luulin tai mehuja litkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanopa tämä kaikille seitania vetäville vegaaneille 😂🤣
Seitaniako vedetään päivittäin kaksin käsin kilotolkulla?
Toista vuotta ilman sokeria, ei parantunut iho eikä muutakaan erityistä vaikutusta. Jatkan silti koska valkoinen sokeri ei ole elimistölle hyväksi