Voiko suomenruotsalaiseksi "tulla"?
Olen itse siis syntynyt ihan suomenkieliseksi, tosin äitini puolelta isoisä suomenruotsalainen. Mutta opin ruotsin kielen vasta koulussa.
Mieheni on suomenruotsalainen, olen ollut hänen kanssaan nyt kymmenen vuotta (teini-ikäisestä saakka). Koska olen nuoresta pitäen ollut läheinen anoppini kanssa (hän puhuu suomea vain auttavasti) olen nykyään tottunut puhumaan ruotsia lähes enemmän kuin suomea. Puhun usein sitä myös lapsille, mutta koitan nyt lisätä suomen määrää, koska mies puhuu vain ruotsia.
En ole oikein läheinen vanhempieni kanssa, sisarusten kanssa kylläkin, mutta muuten läheiseni ovat lähinnä ruotsinkielisiä. Huomaan ajattelevanikin välillä ruotsiksi.
Pitääkö suomenruotsalaiseksi siis syntyä vai voiko sellaiseksi ikään kuin kasvaa? Vaikkei määritelmällä niin väliä olekaan, mutta mielenkiinnosta kysyn.
Kommentit (281)
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 18:42"]
Ei suomenruotsalaiseksi voi tulla, suomenruotsalaiseksi pitää syntyä.
Ja suomenruotsalaisuus on jotain muutakuin pelkkä kieli. Vaikka pystyisikin tulemaan niin ei kannatta tulla.
Tässä syitä
- Jatkuva hurrittelu ja ''vitun homo ruotsalainen painu takas ruotsiin saattanan rantahurri ruotsalainen homo'' juttuja yms.
- Julkisella paikkalla katsotaan kierooja ja negatiivisesti jos puhuu ruotsia ja voi tulla huutojakin perään ''suomessa puhutaan suomea'' ''puhu suomea saatana''
- Sinua pidetään lellittynä pappa betalar ahneena.
Minulle sanottiin myös kun hain korkeakouluun että ''sulle se paikka taitaa tulla koska olet ruotsinkielinen, saatanan lellitty hurri''
Kaupassa kun olen esim puhunut puhelimessa niin olen kuullut kun mulle sanotaan ''saatanan hurri'' ja myyjät ja asiakaspalveliat katsovat kieroon ja kieltää puhumasta ruotsia sillä ''täällä puhutaan vain suomea ja jos et puhu suomea niin jää palvelut saamatta''. Muutenkin kun olen ruotsinkielinen niin saan kuulla jatkuvasti vittuilua ja kuittailua äidinkielestäni.
Piti vielä lisätä että ruotsinkielistä palvelua on pk-seudulla ihan mahdotonta saada ja jopa stockmannilla ei pärjää ruotsilla.
Ei ole helppoa olla suomenruotsalainen, olisinpa syntynyt suomenkielseksi niin olisi paljon helpompi elämä.
- finlandsvensk
[/quote]
Niin siinä käy, kun pakottaa enemmistön lukemaan kieltä, jota he eivät tarvitse kuin toisten palvelemiseen kerran vuodessa jos sitäkään, vaikka nämäkin osaavat suomea jopa erinomaisesti. Ruotsinkieliset myös saavat opintopaikat helpommin ja alhaisemmilla pisteillä kuin suomenkieliset, suomenkieliset myös joutuvat tekemään kielikokeen, ruotsinkieliset eivät. Ja kun itsekin myönnät, että pakkoruotsi ei toimi, niin silti sitä pitää pakottaa toisten kurkusta alas, eikä voi antaa perheille mahdollisuutta valita itse kielet, joita heidän lapsensa lukevat. Se on typerää suomenkielisten nöyryyttämistä, josta sitten ilmeisesti saatte jo kuulla. Ja van sen takia, että pärjätäksenne Suomessa teidän on opiskeltava maan pääkieltä, fakta jota kaikkialla muualla maailmassa pidetään luonnollisena.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 17:33"]
No, miksi mamuja sitten "kotoutetaan", jos ei suomalaiseksi tai suomenruotsalaiseksi voi tulla, ainoastaan syntyä? Vai tarkoitatko, että ainoastaan suomenruotsalaiseksi ei voi tulla?
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 19:03"]
Ei suomenruotsalaiseksi tulla, siksi synnytään. Lisäksi suomenruotsalaisuuteen kuuluu muutakin kuin kieli.
[/quote]
[/quote]
Suomalaiseksi voi tulla, varsinkin jos saa kansalaisuuden ja tuntee itsensä suomalaiseksi. Moni tosin varmaan haluaa määritellä oman identiteettinsä itse ja haluavat säilyttää jotain omasta taustastaan. Joku Kirkahan oli suomalainen vaikka oli venäläisestä perheestä ja puhui sujuvaa venäjää. Suomenkielisiltähän tämä oman identiteetin määrittely on kielletty, sillä pakkoruotsittajien mielestä heidän identiteettiinsä kuuluu myös ruotsi, vaikka kukaan suvusta ei olisi sitä koskaan puhunut.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 04:05"]
Ei kai Suomen koululaitoksen tehtävänä ole opettaa kieliä turistimatkailua varten!
Vaan opettaa sellaisia kieliä, joista on hyötyä Suomessa töitä tehdessä ja veroeuroja tienatessa.
Ja eniten hyötyä Suomessa on Suomen kansalliskielten ja englannin osaamisesta.
Turistikieliä voi jokainen opiskella omalla kustannuksellaan ja vapaa-ajallaan. Minäkin olen aikuisena opetellut italiaa, koska lomailen vuosittain Italiassa. Ja italian kieli on säilynyt minulla elävänä, koska tarvitsen sitä vuosittain.
Toisin kuin koulussa opetellut saksa ja ranska, joita en ole Suomessa tehdyllä urallani koskaan tarvinnut. Ruotsi ja englanti ovat Suomessa työurallani tarvitsemani kielet. Ja sama tilanne on suurimmalla osalla ihmisiä.
[/quote]
Sulla taitaa olla aika narsistisia piirteitä, kun et voi käsittää, että kaikki eivät ole kuin sinä, eivätkä tee samanlaista työtä kuin sinä. Tämän takia Suomessa tarvitaan eri kielten osaajia. Ihmiset, jotka tekevät idänkauppaa tarvitsevat venäjää, samoin toimittajat ja muut, jotka seuraavat, mitä Kremlissä tehdään. Suomesta ei myöskään löydy virkamiehiä EU:hun, koska harva suomalainen hallitsee suomen, ruotsin, englannin, ranskan ja saksan. Näistä ruotsi on turha kieli suomalaiselle virkamiehelle EU:ssa. Ruotsia ei edelleenkään suuri enemmistö suomalaisista tarvitse, joten sitä on turha kaikille pakolla opettaa.
Te pakkoruotsin kannattajat haluatte Suomen jäävän nurkkakuntaiseksi paikaksi, jonne ei koskaan haeta mitään vaikutteita muualta kuin Ruotsista, kansainvälistä yhteistyötä tehdään vain pohjoismaiden kanssa (ranska on edelleen diplomatian kieli englannin lisäksi, ei ruotsi, mutta sitähän ei Suomessa osata), eikä suomalaisten yritysten pidä teidän mielestänne tehdä minkäänlaista kauppaa muidenkin pohjoismaisten yritysten kanssa. Miksi ihmeessä haluatte pahaa Suomelle, Suomen yhteiskunnalle ja kansalaisille? Onko Ruotsi todella niin hieno maa, että haluatte sen menestyvän Suomen kustannuksella?
P.S. Matkailla voi muistakin syistä kuin turistina ja muuallakin kuin Ruotsissa, ihan vain tiedoksi. Tosin turistimatkailukin voi auttaa ylläpitämään hyödyllistä kielitaitoa, mutta harva ramppaa Norjassa joka vuosi.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 02:43"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 02:40"]
Heko heko. Mitä satuilua!
Vaihdatko siis itsekin porilaisena englannin kieleen, kun alat kommunikoida raumalaisen kanssa? ;o)
Itsekin pystyn kommunikoimaan norjalaisten kanssa sujuvasti kouluruotsillani. Minä puhun ruotsia ja he vastaavat norjaksi. Ja kummatkin ymmärtävät toisiaan loistavasti!
Käyn vuosittain lomailemassa Norjassa, eikä vielä kertaakaan ole tarvinnut vaihtaa englantiin. Ruotsilla pärjää Norjassa erinomaisesti. Ja pystyy kommunikoimaan myös vanhempien, englantia osaamattomien, norjalaisten kanssa!
[/quote]
Pärjäätkö ruotsillasi myös Venäjällä?
[/quote]
Tässä sen näkee millä tasolla ollaan. Tuo ruotsin kielen vihaaja keksii aivan älyttömiä juttuja jatkuvasti ja esiintyy jopa suomenruotsalaina välillä aivan järjettömiä höpisten. Ruotsilla pärjää Norjassa mainiosti ja myös tanskalaisten kanssa pystyy kommunikoimaan hyvin. Suomella ei pärjää kuin suurimmassa osassa suomea ja jossain määrin eestissä.
Typerää väitellä tuollaisen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 10:04"]
Pari vanhempaa suomenruotsalaista tätiä tunnen, jotka on olevinaan bättre folk. Toisella on jotain aatelisjuuria ja yrittää kovasti päteä sukunsa menneellä loistolla, itse ei liene varoissa. Toisen isoisä ollut jonkun tehtaanjohtaja joskus 100 vuotta sitten. Kun tätä kaksikkoa kuuntelee, niin haukkuvat ja atvostelevat muita ruotsinkielisiä tyyliin, se ja se ei puhu kieliopillisesti oikein vaikka on olevinaan suomenruotsalainen. ,:-P Muut kohtaamani suomenruotsalaiset ovat olleet ihan tavallisia.
[/quote]
Ja tämähän juuri on ongelmana. Suomessa ruotsia pitäisi puhua äidinkielen tasoisesti, jotta siitä olisi hyötyä. Oikea "virkamiesruotsi" on niin vaativaa, ettei sitä kouluopetuksen pohjalta osaa, eikä se siksi kelpaa ruotsinkielisille, mutta silti on opiskeltava pakkoruotsia. Ja koska ruotsi on poliittinen aine, ei aine, jota oppilaat opiskelisivat omaksi hyödykseen, ei haittaa, että se siirretään alkavaksi kuudennelta, joka heikentää opetusmahdollisuuksia huomattavasti. Kunhan RKP pääsee nöyryyttämään suomenkielisiä ja heikentämään heidän kielitaitoaan, se on tärkeintä.
http://yle.fi/uutiset/satakunnan_kieltenopettajat_huolissaan_opetuksen_laadusta/7179390
Opettajien yhdistys pelkää, että opetusta alkavat antaa epäpätevät opettajat. Kun ruotsin kieltä aletaan opettaa jo alakoulussa, toisen kotimaisen kielen opetus on jäämässä luokanopettajien vastuulle. Kieltenopettajat muistuttavat, että harvalla alakoulun opettajalla on riittävää pätevyyttä ruotsin opettamiseen.
---
Satakunnan kieltenopettajat ry pelkää myös A2-kielen eli alakoulussa 5. luokalla aloitettavan kielen opettamisen puolesta.
KIITOS RKP nuortemme kielitaidon heikentämisestä! Olemme teille velkaa sen, että tulevaisuudessa Suomessa osataan vain englantia! Olette tehneet hienon työn, jota tulevat polvet arvostavat suuresti!
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 17:00"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 02:43"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 02:40"]
Heko heko. Mitä satuilua!
Vaihdatko siis itsekin porilaisena englannin kieleen, kun alat kommunikoida raumalaisen kanssa? ;o)
Itsekin pystyn kommunikoimaan norjalaisten kanssa sujuvasti kouluruotsillani. Minä puhun ruotsia ja he vastaavat norjaksi. Ja kummatkin ymmärtävät toisiaan loistavasti!
Käyn vuosittain lomailemassa Norjassa, eikä vielä kertaakaan ole tarvinnut vaihtaa englantiin. Ruotsilla pärjää Norjassa erinomaisesti. Ja pystyy kommunikoimaan myös vanhempien, englantia osaamattomien, norjalaisten kanssa!
[/quote]
Pärjäätkö ruotsillasi myös Venäjällä?
[/quote]
Tässä sen näkee millä tasolla ollaan. Tuo ruotsin kielen vihaaja keksii aivan älyttömiä juttuja jatkuvasti ja esiintyy jopa suomenruotsalaina välillä aivan järjettömiä höpisten. Ruotsilla pärjää Norjassa mainiosti ja myös tanskalaisten kanssa pystyy kommunikoimaan hyvin. Suomella ei pärjää kuin suurimmassa osassa suomea ja jossain määrin eestissä.
[/quote]
Ihan samaa mieltä. Toi Venäjä-kortin heittäminen on yhtä irti kontekstista ku sanoa, että aijaa opiskelit sairaanhoitajaks, no mitäs sillä tekee jos autoon tulee vika hähhh??
Typerää.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 17:00"]
[/quote]
Suomella pärjää mainiosti Suomessa ja se on suuren enemmistön äidinkieli. Ruotsilla ei Suomessa pärjää, koska se on pienen vähemmistön äidinkieli, eikä suomen- ja muunkielisten ole mitään järkeä sitä käyttää. Ruotsin käyttökelpoisuus muissa maissa ei liity Suomen kieltenopetukseen millään tavalla. Lisäksi niissäkin maissa puhutaan mieluummin sujuvaa englantia suomenkielisten kanssa, koska he ovat älykkäitä ja kohteliaita ihmisiä ja ymmärtävät, että ruotsi on suomenkielisille vieras kieli. Ruotsilla ei kuitenkaan pärjää missään muuallakaan, kuten esimerkiksi englannilla, ranskalla, saksalla tai espanjalla, koska missään muualla sitä ei opiskella. Sitä on turha tarjota Afrikassa, mutta ranskasta voi siellä olla hyötyä.
Pakkoruotsittajat eivät halua väitellä meidän kanssa, koska heillä ei oikeasti ole mitään perusteluita pakkoruotsille, joten he joutuvat turvautumaan vastapuolen haukkumiseen. Mikä ei kyllä suoraan sanoen anna hyvää kuvaa RKP:stä tai ruotsinkielisistä, riippumatta siitä, onko haukkuja minkäkielinen. Ruotsinkieliset siitä eniten kärsivät.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 17:06"]
[/quote]
Ihan samaa mieltä. Toi Venäjä-kortin heittäminen on yhtä irti kontekstista ku sanoa, että aijaa opiskelit sairaanhoitajaks, no mitäs sillä tekee jos autoon tulee vika hähhh??
Typerää.
[/quote]
Niin, sitten mennään autonkorjaajalle. Mutta kaikkia suomalaisia ei kouluteta autonkorjaajiksi, vaan osa voi opiskella sairaanhoitajaksi.
Kaikille suomalaisille pakollinen autonkorjauskurssi! Ei sillä ole väliä, jos sinulla ei ole ajokorttia, et voi valmistua yliopistosta, ellet osaa korjata autoa. Voihan olla, että törmäät joskus ihmiseen, jonka auto on rikki. Tietenkin hän osaisi korjata sen itse, mutta on suomalaisen velvollisuus korjata hänen autonsa, koska hän on perinyt sen äidiltään.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 17:18"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 17:06"]
[/quote]
Typerää.
[/quote]
Niin, sitten mennään autonkorjaajalle. Mutta kaikkia suomalaisia ei kouluteta autonkorjaajiksi, vaan osa voi opiskella sairaanhoitajaksi.
Kaikille suomalaisille pakollinen autonkorjauskurssi! Ei sillä ole väliä, jos sinulla ei ole ajokorttia, et voi valmistua yliopistosta, ellet osaa korjata autoa. Voihan olla, että törmäät joskus ihmiseen, jonka auto on rikki. Tietenkin hän osaisi korjata sen itse, mutta on suomalaisen velvollisuus korjata hänen autonsa, koska hän on perinyt sen äidiltään.
[/quote]
Joo ja taas aivan loistavaa argumentointia. Jos opettelisit lukemaan ni tajuaisit, ettei toi vertaus liittynyt ruotsinkielen opiskelun tärkeyteen vaan kommentin kontekstista irrallaanoloon.
Voi hitto kyl on ihmismielet huonoissa kantimissa Suomen maassa...
Klart att man kan! Vaikka on osittain kyse myös kulttuurista niin uskon että olet hengannut niin kauan suomenruotsalaisissa piireissä että olet myös oppinut tapoja ja kulttuuria. Itse olen suomenruotsalaineni ja elään erittäin suomenkielisessä ympäristössä. Nyt kun on lapsia niin olen huomannut että suomenruotsalaisuus on tullut mulle tärkeämmäksi, oletko ap huomannut jotain samanlaista? PS. Bara utgående ifrån dina svar och ditt sätt att svara så tycker jag att du verkar väldigt finlandssvensk :)
Huh, onpas levinnyt keskustelu vähä sinne sun tännekin sivuraiteelle!
Eipä kai olis pitänyt kysyä nyt entisestä enemmän sekaisin identiteetti. Siis kun mulla alkuperäisesti ajatus oli kysyä, että jos käyttää koko ajan toista kieltä ja se tuntuukin kotoisammalta, elää suomenruotsalaisen yhteisössä/perheessä/suvussa ja myös kaupungissa valtakieli ruotsi, niin mikäs minä sitten olen. Mutta ollaan sitten sekasuomalaisia vaikka. Jännästi tuo vaan tuntuu vaikuttavan omaan identiteettiin kun "ei kuulu oikein mihinkään" ja ei osaa määritellä itseään enää. Luulen, että ruotsinsuomalaisilla jopa helpompi, koska selkeämpi tilanne.
-AP
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 20:34"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 19:28"]
Mitenkä jollekin on voinut tulla parin vuoden ruotsin kielen opiskelusta noin pahat traumat??? Minkähänlaiset traumat tuollaiselle tulee milloin mistäkin asiasta??
[/quote]
Kolme vuotta yläasteella, kolme vuotta lukiossa ja puolisen vuotta yliopistossa. Voi jospa olisin sen ajan voinut käyttää johonkin oikeasti hyödylliseen kieleen, jota joskus kuulisikin.
[/quote]
Ja pelkästään sen takia vihaat ruotsinkielisiä. Ainahan voit muuttaa alueelle jossa puhutaan ruotsia. Niitä on vaikka kuinka monta lännessä ja etelässä. Jopa Tampereellakin on ruotsinkielisiä.
Geenejä et voi vaihtaa mutta kielen voit ilmoittaa väestörekisteriin vaihdetuksi.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 21:16"]
Mitenkä jollekin on voinut tulla parin vuoden ruotsin kielen opiskelusta noin pahat traumat??? Minkähänlaiset traumat tuollaiselle tulee milloin mistäkin asiasta??
[/quote]
Kolme vuotta yläasteella, kolme vuotta lukiossa ja puolisen vuotta yliopistossa. Voi jospa olisin sen ajan voinut käyttää johonkin oikeasti hyödylliseen kieleen, jota joskus kuulisikin.
[/quote]
Ja pelkästään sen takia vihaat ruotsinkielisiä. Ainahan voit muuttaa alueelle jossa puhutaan ruotsia. Niitä on vaikka kuinka monta lännessä ja etelässä. Jopa Tampereellakin on ruotsinkielisiä.
[/quote]
Itse asiassa asun Tampereella ja miksi minun pitäisikään muuttaa minnekään. Kuulen ruotsia ehkä neljä kertaa vuodessa, kertaakaan en ole sitä puhunut. Venäjää ja muita kieliä kuulee päivittäin. Venäjää valitettavasti en pystynyt opiskelemaan kouluaikoina, koska opiskelin jo neljää kieltä, yksi niistä niistä ruotsi, jota en tietenkään tarvitse missään, enkä enää osaa, koska en ole käyttänyt sitä koskaan. Mutta onneksi olen pätevä virkamies, löytyy todistus ruotsin osaamisesta.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 21:07"]
Huh, onpas levinnyt keskustelu vähä sinne sun tännekin sivuraiteelle!
Eipä kai olis pitänyt kysyä nyt entisestä enemmän sekaisin identiteetti. Siis kun mulla alkuperäisesti ajatus oli kysyä, että jos käyttää koko ajan toista kieltä ja se tuntuukin kotoisammalta, elää suomenruotsalaisen yhteisössä/perheessä/suvussa ja myös kaupungissa valtakieli ruotsi, niin mikäs minä sitten olen. Mutta ollaan sitten sekasuomalaisia vaikka. Jännästi tuo vaan tuntuu vaikuttavan omaan identiteettiin kun "ei kuulu oikein mihinkään" ja ei osaa määritellä itseään enää. Luulen, että ruotsinsuomalaisilla jopa helpompi, koska selkeämpi tilanne.
-AP
[/quote]
Voi kai tuostakin tehdä ongelman itselleen. Kertoo ehkä jotain vain siitä, että "suomenruotsalaisuus" on jotenkin erilaista, parempaa, kuin pelkkä suomalaisuus, eikä kyse ole pelkästä kielestä. Mannerheim palveli Venäjän tsaaria, unohti lapsena oppimansa suomen kielen niiden 30 vuoden aikana, oli naimisissa ortodoksisen venäläisen kanssa, oli monarkisti ja konservatiivi, mutta silti hän identifioitui suomalaiseksi, ei "suomenmaalaiseksi".
Ruotsinsuomalaisten halveksumissa karjalaisissa löytyy ortodokseja, karjalaa ja/tai venäjääkin suomen lisäksi puhuvia, jotka olivat kuitenkin täysin suomalaisia, vaikka heitä ryssiksi Pohjanmaalla haukuttiinkin. Kommunistejäkin moni heistä vihasi tavallistakin enemmän.
[/quote]
[/quote]
Muista se, että ruotsinkieliset lapset aloittavat suomen opiskelun jo kolmannella luokalla ja heidän piiristän ei ole kantautunut vastaavaa märinää. Suomessa on valta ja vapaus lukea ensimmäisenä vieraana kielenä mitä haluaa, vaikkapa sitä venäjää.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 22:32"]
[/quote]
[/quote]
Muista se, että ruotsinkieliset lapset aloittavat suomen opiskelun jo kolmannella luokalla ja heidän piiristän ei ole kantautunut vastaavaa märinää. Suomessa on valta ja vapaus lukea ensimmäisenä vieraana kielenä mitä haluaa, vaikkapa sitä venäjää.
[/quote]
Mitä tuo liittyy suomenkielisten ruotsinopiskeluun? (Paitsi tietenkin sillä tavalla, että tuon takia suomenkielisille on pakotettu rasiteruotsi.) Kaikkialla maailmassa vähemmistöt lukevat enemmistön kieltä. Eikä tietenkään kuulu märinää, koska kaikki tajuavat, että pärjätäkseen suomalaisessa yhteiskunnassa on osattava suomea, tosin Ahvenanmaalla pakkosuomikin on lopetettu.
Jos minä olisin valinnut venäjän, niin en olisi voinut opiskella silloin englantia. Mutta miksi minä en saanut valita venäjää ruotsin asemesta?
[quote author="Vierailija" time="07.04.2014 klo 19:55"]
Suomenruotsalaiset on üntermench.
[/quote]
*korjaan
Suomenruotsalaiset on untermensch
Älä vedä Ahvenanmaata suotta keskusteluun. Se maakuntahan on vastuussa vain itselleen omasta kielipolitpolitiikastaan. Nykytilastojen mukaan 93% viidesluokkalaisista aloittaa suomen opiskelun Ahvenanmaalla aivan vapaaehtoisesti.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 20:03"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 17:19"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 16:59"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 16:32"]
Suomenruotsalaiset, jotka pakottavat maahanmuuttajatkin opiskelemaan omaa turhaa kieltänsä, ovat narsisteja ja/tai rasisteja, jotka tahallaan vaikeuttavat toisten kieliryhmien kouluttautumista.
[/quote]
Ensinnäkään suomenruotsalaiset eivät pakota ketään opiskelemaan yhtään mitään. Suomessa lait säätää eduskunta, jossa suomenkielisillä on 95% enemmistö!
Toisekseen maahanmuuttajien EI TARVITSE opiskella ruotsia, vaan he saavat siitä vapautuksen.
http://www.eira.fi/lukio/opinto-ohjaus/ohjauskeskustelut/maahanmuuttaja-aikuislukiossa
Joten lopeta valehtelu, persutollo!
[/quote]
Minun maahanmuuttajakaverini lukee parhaillaan virkamiesruotsiaan yliopistossa. Kerropas se hänelle. Jos on lapsena Suomeen muuttanut, niin vapautuksen saaminen on vaikeaa ellei mahdotonta. Ja kaikkihan tietävät, että ilman RKP:tä Suomessa ei olisi pakkoruotsia tai virkamiesruotsia. Koko ajan on vielä kova propagandakampanja menossa, ettei kumpaakaan tulisi poistaa.
[/quote]
Älä sekoile. Suomen eduskunnassa ENEMMISTÖ määrää laeista. Ja se enemmistö on suomenkielinen!
Minä suomenkielisenä suomalaisena kannatan ehdottomasti ruotsin kouluopetusta ja virkamiesruotsia. Enkä ole mitään RKP:tä nähnytkään, äänestän ihan muuta puoluetta.
Suomen tärkein viitekehys on Pohjoismaat ja siteemme muihin Pohjoismaihin on nimenomaan ruotsin kieli! Ruotsin kieli on tärkeä osa Suomen historiaa ja nykypäivää. Ruotsi on läheisin liittolaisemme, suurin kauppakumppanimme ja veljeskansamme.
Ruotsin kouluopetus kuuluu yleissivistykseen. Eikä ruotsin opiskelu mitenkään estä opiskelemasta muita kieliä koulussa. Itsekin olen opiskellut peruskoulussa äidinkieltä, ruotsia, englantia ja ranskaa. Lukiossa otin lisäksi vielä saksan. Ranska ja saksa ovat valitettavasti ruostuneet, kun en ole niitä mihinkään tarvinnut. Ruotsia ja englantia sen sijaan tarvitsen jatkuvasti!
[/quote]
Vieläkö näitä 1800 luvulla eläviä ruotsinpalvojia on? Oikeesti niin aivopesty ku olla voi, ei huh huh. Sun mielestä varmaa Suomi pitäis takas liittää ruotsiin eiks vaa? Ihan turhaan annettiin suomenkielisille oikeudet 1850 luvulla näköjään. Miten joku voi vihata noin paljon omaa äidinkieltänsä ja omaa maatansa?