Mikä oli ikävintä anoppilan joulussa, kun olit siellä ensimmäistä kertaa?
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Appiukko oli tapansa mukaan hönössä ja ruokailun jälkeen "ovelasti" mainitsi, kun olin vessaan menossa, että "Maija on siinä vessassa käynyt ennen sinua ja tulee käymään sinun jälkeesikin". Ukko on nyt maan povessa ja 13 vuoden jälkeen ei ole eroa nähtävissä.
M54
Voitko vähän selittää tuota vihjausta? Miksi pitää nostaa esille että joku toinenkin on käyttänyt vessaa ja käyttää jatkossakin, eihän nyt vieraille ole mitään tuliterää vessaa rakennettu istuttavaksi?
Hohhoijaa. Taisit olla ainoa, joka ei ymmärtänyt, että appiukko vihjaili, ettei suhteemme kestä.
M54
No olipa todella kömpelö vihjaus.
Todellakin. Tarkoittikohan oikeasti edes tuota.
Ei ollut joulukuusta vaan joulumänty. Siinä meni sulatellessa.
Viikko piti syödä samoja jouluruokia, hyi olkoon.
Vierailija kirjoitti:
Viikko piti syödä samoja jouluruokia, hyi olkoon.
Viikko? Siis jouduit viikon olemaan anpin luona? Apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Appiukko oli tapansa mukaan hönössä ja ruokailun jälkeen "ovelasti" mainitsi, kun olin vessaan menossa, että "Maija on siinä vessassa käynyt ennen sinua ja tulee käymään sinun jälkeesikin". Ukko on nyt maan povessa ja 13 vuoden jälkeen ei ole eroa nähtävissä.
M54
Voitko vähän selittää tuota vihjausta? Miksi pitää nostaa esille että joku toinenkin on käyttänyt vessaa ja käyttää jatkossakin, eihän nyt vieraille ole mitään tuliterää vessaa rakennettu istuttavaksi?
Hohhoijaa. Taisit olla ainoa, joka ei ymmärtänyt, että appiukko vihjaili, ettei suhteemme kestä.
M54
No olipa todella kömpelö vihjaus.
Todellakin. Tarkoittikohan oikeasti edes tuota.
Kyllä se tarkoitti, äänenpaino oli sellainen.
M54
Joulukuusi oli onneton toispuoleinen reppana, jossa muutama hassu koriste. Kello 12 aikaan lähdettiin sukuloimaan ensin anopin veljen luo ja sitten miehen vaarille. Mitään kunnollista ei tarjottu vain joku konvehti ja sitten vielä kahdelle hautausmaalle pakkasessa viemään kynttilöitä. Ja tietenkin kaikki tehtiin mahdollisimman hitaasti, jouluruoka eli päivän ainut ateria aamupalan jälkeen oli jouluruoka klo 8 illalla. Mitään joulusta ei ollut kuin kuivaksi paistettu kinkku.
Kipuilin edelleen sen kanssa, että mies olikin koko meidän alkusuhteen ollut suhteessa toiseen naiseen ja pannut tämän paksuksi, ja sitten ravannut auttamassa tätä ja meni mukaan synnytykseen jne. Olin henkisesti aivan rikki ja joinkin mahdollisimman paljon alkoa, että kestäisin leikkiä kaiken olevan hyvin. Olin todella typerä silloin, mutta rakastunut ja elättelin vielä toiveita suhteen toimimisesta.
Vierailija kirjoitti:
Liikaa ihmisiä, ja seurasin vain sivusta kun ihmiset huusivat toistensa yli.
Taisit olla minun vanhempieni luona. Sisarukseni ovat juuri tuollaisia. Jokainen selittää omaa juttuaan, eikä kukaan kuuntele ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M54
M54
En mäkään ymmärtänyt, enkä ymmärrä tämänkään selityksen perusteella.
Anoppi käy meillä jouluna. Tänä vuonna toki poikkeus, me asutaan Uudellamaalla. Näin on tehty siitä asti kun saimme lapsia ( mies ainokainen ). Mun vanhemmat kuoli aikoja sitten, eipä tarvi tapella joulusta.
Raivoraitis ja uskonnollinen. Appivanhemmilla oli ilmeisesti jokin riita kesken ja jäätävä tunnelma oli aistittavissa. Muutenkin kaikki tuntui ilottomalta ja siltä, että kaikki lähtisivät koteihinsa jos kehtaisivat. Tuli niin paha olo, etten ole viettänyt joulua anoppilassa 15 vuoteen.
Olin onnellinen, että pääsin lapsuudenperheeni joulujen ahdistavasta ja kireästä ilmapiiristä vihdoinkin pois. Muilla oli pakko olla paremmin, mietin vuosia, mutta vielä mitä. Anoppi oli ihan samanlainen jouluhirviö kuin äitini! Muut kulki päiväkausia ennen aattoa varpaillaan ja yritti olla näkymättömiä ja hajuttomia ja toimia oletetusti toivotulla tavalla siinä kuitenkaan onnistumatta. Aattona sitten leikittiin rentoja ja hyväntuulisia, vaikka kaikki odotti pissat sukassa milloin räjähtää.
Noh, jotain olen oppinut itse tästä: Haetaan kaupasta valmiina kaikki se mitä ei itse haluta tehdä. Joulupöydässä ei ole ruokia, joista kukaan ei oikeastaan tykkää. Ei ole mitään pakkoja. Vedetään ilman aikatauluja. Kuusi tuodaan jo viikkoa ennen aattoa ja se saa olla yli loppiaisen, koska tykätään katsella sitä pitkään. Viikkosiivous riittää. Ei tarvitse olla jouluverhoja ja muuta tilpehööriä. Mies ja lapsetkin osaa tehdä ja auttaa oikein. Tonttu pudottaa lahjat ovelle kun ollaan saunassa, kenenkään ei tarvitse laulaa väkisin pukille. Noh, lapset ovat tienneet jo pienestä, että lahjat tulee lasten tärkeiltä ihmisiltä: kummeilta, isovanhemmilta, vanhemmilta, tädeiltä ja sediltä - ja heitä kiitetään lahjoista. Lahjat tuova tonttu on vain kiva leikki, jossa kaikki on täysillä mukana.
Naisille oli alakerran vessa johon mahtu vinottain kävelemään ja pöntölle vinossa, vessa sijaitsi keittiössä.
Miehet sai ison vessan yläkerrasta jossa sai vain miehet käydä.
Kiva mennä jouluaterialla vessaan tai jos naisista joku kävi niin kuuli kyllä kaiken mitä vessassa teki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M54
M54
En mäkään ymmärtänyt, enkä ymmärrä tämänkään selityksen perusteella.
Ratakisko valitettavasti loppui, sille en voi mitään.
M54
Vierailija kirjoitti:
Se oli jotenkin niin arkinen ja vanhanaikainen, että en tuntenut itseäni lainkaan mukavaksi.
Tuskin oletkaan mukava.
Tönkkösuolattu graavilohi, vain porkkanalaatikkoa tarjolla, luumutortut niin kuivia että syödessä meinasi tukehtua.
Anoppi keskittyi joulun suorittamiseen, kaikki piti tehdä alusta asti itse ja koko ajan mahdoton posmellus ja voivotus, että "nyt tää meni pilalle" ja "ei tästä tuu hyvän makuista". Telkkari päällä koko ajan, miehet sitä katsomassa ja naiset keittiössä. Yhdessäolon tunnelma puuttui, sitä ikävöin eniten kotoani (olin tosi nuori).
Varmaan se, että meitä ei kutsuttu joulukylään, aattona saatiin iltapäiväkahvit (tarjolla 1 joulutortu/hlö) ja sitten olivat jo hyvästelemässä. Olin odottanut, että koska olimme matkalla vanhemmilleni joulunviettoon, niin olisivat kutsuneet paluumatkalla tapanina syömään, mutta ei. Kun seuraavana jouluna kutsuimme heidät meille jouluksi, oli vastaus, että kotijoulu onheidän joulu. Niin jäi meidän lapset ilman ihanaa sukujoulua, koskaan ei ole ollut isovanhempia ja serkkuja samaan aikaan juhlimassa.
Sama juttu täällä. Ruoka ei ollut kovin kummosta. Itsetehtyjä laatikoita joiden tekemiseen anoppi oli toki nähnyt vaivaa mutta kinkku oli jotain paketista otettua.