Mikä oli ikävintä anoppilan joulussa, kun olit siellä ensimmäistä kertaa?
Kommentit (125)
Erilaiset joulurutiinit häiritsivät. Heillä oli jo käyty joulusaunassa aamulla ja kun saavuimme joulurauhanjulistukseksi perille niin ei ollut mitään tekemistä ilta kuuteen asti. Istuin vain sohvalla 6h nätisti ja odotin, että kello tulee 18.00 ja ruokailu voi alkaa. Joulu tuntui tuskaiselta odottelulta.
Miten likaista siellä oli. Omassa kodissa olin tottunut sellaiseen kaikki nurkat ympärikäännettävään joulusiivoukseen eli aatona olisi kirjaimellisesti voinut syödä vessan lattialta ne laatikot. Anoppi heilutti imuria keskilattialla 5min ja sitten koristeet paikoilleen. Ja kun ei nyt ollut mikään siivousihminen muutenkaan, oli ikävää kun sukka tarttui lattiaan kiinni jouluruokia pöytään asetellessa. Onneksi saatiin siirrettyä joulunvietto aika nopeasti meille siinä sitten, sekä mun vanhemmat että anoppi siis meillä joulunvietossa. Nyt ovat hautuumaalla kaikki, saan viettää ihan just sellaista joulua kun perheeni kanssa haluan.
Pönötys ja typerät keskustelunaiheet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan kaikki oli ihan outoa. Olin tottunut viettämään joulun omien vanhempieni ja veljeni kanssa ja eka joulu avomiehen kanssa anoppilassa oli todellinen kulttuurishokki.
Aivan oudot ruoat ja oudossa järjestyksessä, saunan jälkeen laitettiin juhlavaatteet päälle, anoppi oli todella ylikorostuneella tavalla kiinnostunut saamistaan lahjoista ja lahjojen hinnasta (kuin harakka kimaltavan perään), joulua oli kutsuttu juhlimaan muitakin ihmisiä kuin vain perhe ja koko juhlaväki oli lopulta enempi vähempi päissään.
Omassa kotijoulussa oli aina vain ydinperhe, perinteiset jouluruuat, saunan jälkeen olovaatteet, eikä alkoholia käytetty lainkaan.Tätä kysyin joltain muultakin, että mitä ne ruuat olivat?
No, meillä kotona syötiin jouluna riisipuuro ja rusinakeitto aamupalaksi, anoppilassa se oli jouluaterian jälkkäri. Joulupöydässä oli ihan hirveästi erilaisia kalaruokia, meillä niitä ei ollut kotona yhtään. Ehkä isoin ihmetys oli makaronilaatikko muiden joululaatikoiden kanssa, semmonen munamaito+makaronit ilman lihaa. Oli jotain muutakin outoa, mutten muista kun siitä on jo yli 20 vuotta aikaa.
Ei vaan tuntunut joululta ja odotin koko ajan että pääsen omien vanhempien ja sukulaisten luokse. Yhden kerran kokeilin ja mies oli myös yhtenä jouluna meillä minun kotiseudulla. Sen jälkeen ollaan oltu seuraavat 8 joulua erillään kun ei jaksa istua kaikkia joulupyhiä autossa jos molempien sukulaiset kierrettäisiin. Monen mielestä outoa ettemme vietä joulua yhdessä, mutta ei meistä. Saammehan olla kahdestaan melkein koko muun vuoden. Jos saamme lapsia, pitää joku ratkaisu tietty keksiä. Ehkä emme sukuloi ollenkaan, vaikka kotijoulu lasten mielestä tylsä olisikin. Mutta se on sen ajan murhe.