Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä isänmaallisuus mielestäsi tarkoittaa tänä päivänä?

Jaakko Lyytinen / HS
28.11.2020 |

Huomenta, olen Helsingin Sanomien toimittaja ja kirjoitan itsenäisyyspäivän lehteen laajaa artikkelia siitä, mitä 103-vuotiaalle Suomelle kuuluu. Tarkoitus ei ole käsitellä koronapandemian vaikutuksia arkeen, vaan syvemmin suomalaisuuden olemusta nyt.
Kyselen laajalta joukolta suomalaisia (eri verkkofoorumeilla ja puhelinhaastatteluissa):

Mitä isänmaallisuus mielestäsi tarkoittaa tänä päivänä?

Jos sinulla on aiheesta ajatuksia, voitko laittaa kommenttisi tähän ketjuun tai lähettää sen minulle sähköpostilla: jaakko.lyytinen@hs.fi. Kiitos avustanne!

Kommentit (114)

Vierailija
61/114 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen isänmaallinen enkä uskalla sanoa sitä ääneen koska leimaudun negatiiviseksi r a sistiksi.

Kommentoija 7 kiteytti hyvin.

Isänmaan hyväksikäyttöä en hyväksy oli kantaväkeä tai tuontia. Oli ministeri tai professori tai naapurin Pekka tai Penelope from jostakin.

Älä ole negatiivinen ra sis ti.

Elä kuten opetat, auta muitakin elämään. Älä uhoa, keskustele. Etsi keinoja uuteen kasvuun.

Vierailija
62/114 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isämmaallisuus tarkoittaa rasismia. Ei tulisi mieleenkään kuvitella itseäni isämmaalliseksi.

Oletko mahdollisesti ei-kantasuomalainen?  Isänmaallisuudella ei ole mitään tekemistä rasismin kanssa. Ei isänmaallinen voi olla aivan yhtä hyvin rasisti. Isänmaallisuus tarkoittaa ainoastaan isänmaallisuutta ja rasismi erikseen tarkoittaa rasismia. Ne eivät ole synonyymeja, vaan esiintyvät riippumatta toisistaan.

Minä olen kyllä ihan kantasuomalainen joka vihaa persuja. Isämmaallisuus voi periaatteessa olla eri asia kuin rasismi, mutta kyllä se käytännössä on ihan sama asia, samoja luuseri tyyppejä isämmaalliset ja rasset.

Persut eivät ole minunkaan lempipuolueeni. Miksi koet, että perussuomalaisten puolue edustaisi jotenkin isänmaallisuutta? Ihmettelen suuresti. Suomalaiset ovat hyvinkin erilaisia ja SDP johtaa tällä hetkellä. Miksi et ajattele, että isänmaallinen on lähempänä vaikka SDP:tä kuin persuja? Esimerkiki kokoomuksessa vilautellaan isänmaallisuutta ja perinteitä, mutta ketään se ei näytä häiritsevän, että kapitalisti olisi Suomen kuva. Kyllähän intersektionaaliset feministitkin varastivat feministi -käsitteen itselleen. Ei siihen pidä suostua, että joku ryhmä omii itselleen jotain, vaikka leijona-korun. Ei pidä suostua siihenkään, että joku toinen leimaa sinut joksikin vain persujen äänestämisen tai leijona-korun pitämisen tähden. Vihreän puolueen äänestäjät ja mummelit pitävät myös leijona-korua. Sitä paitsi oikea isänmaallinen vastustaa leijonaa korussa :p

Persujen Isämmaalliisuus on eri asia kuin isänmaallisuus. Ja isänmaallisuuskin on aika noloa koska se tarkoittaa että jotenkin nämä sodissa sattumanvaraisesti piirretyt rajat ovat tosi merkittäviä, vaikka meillä on koko ihmiskuntaa koskevia ongelmia ratkaistavaksi.

Kerroppa sitten että miltä kohtaa ja mihin suuntaan ja miten paljon haluaisit niitä rajoja siirtää?

Sitten voit miettiä miten helppoa tuo olisi käytännössä. Esim. norjassa joka on ystävällinen maa, harkittiin hetken huvikseen jos halti-tunturin huippu lahjoitettaisiin suomelle 100v lahjaksi mutta eipä sekään onnistunut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/114 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isänmaallisen tulee olla kansalaisten tukena riippumatta kansalaisen sosiaalisesta ja/tai taloudellisesta asemasta tai ihonväristä. Suomessa on vähän tämä isänmaallisuus kadonnut ja vallalle on tullut minä-ajattelu.

Vierailija
64/114 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

että me Suomen kansalaiset pidetään yhtä?

Kaunis ajatus. Luin jostain, että 85% suomalaisista vihaa suomalaisia.

Se yhtäköyttä vetäminen on kautta aikain ollut meille vieras käsite.

Vierailija
65/114 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyhyesti: isänmaallisuus on minulle sitä, että puolustan niitä arvoja ja elämäntapaa, jotka minulle on isovanhempien ja vanhempien toimesta annettu.

Jaa. Ei siinä mitään, jos isovanhempien ja vanhempien arvot tuntuvat itselle sopivilta, mutta vielä parempaa isänmaallisuutta on, jos jokainen yksilö voi valita ne arvot, jotka itselle sopivat.

Olen eri mieltä. Jos itselle sopii arabialaiset tai kiinalaiset arvot, niin se ei ole kovin isänmaallista. Isovanhemmilta opitut suomalaiset arvot taas ovat isänmaallisuutta. Suomalaisia arvoja ovat esimerkiksi rehellisyys ja suoraselkäisyys.

Olen Suomen kansalainen ja oma isoisäni, joka oli väkivaltainen alkoholisti, ja jonka sukulaiset tiesivät hyvinkin epäreiluksi tyypiksi, oli myös sodan käynyt mies, joka toimi myöhemmin valtion virkamiehenä. Monenlaisia muitakin arvoja omasta suomalaisesta suvustani löytyy. On aika lapsellista luulla, että suomalaiset olisivat jotenkin tyypillisesti rehellisiä tai suoraselkäisiä.

On lapsellista luulla, että alkoholisti tai muuten sairas ihminen kykenisi käyttäytymään moraalisesti oikein. Alkoholi tuhoaa aivosoluja. On myös lapsellista kaivaa maan epäonnisimmat yksilöt esimerkiksi siitä mitä jotkut ovat. Sehän on samaa kuin kaikkien saamelaisten tai intiaanien leimaaminen juopoiksi. Aika monilla kuuluu tuttavapiiriin joku epäonninen yksilö, eikä juuri se yksilö määritä muita lähipiirissään, saati koko kansaa. Jokaisessa maassa on tietynlainen arvomaailma johon pyritään ja ne poikkeavat toisistaan. Suomalaisia ei syyttä kuvailla ukomailla sinisilmäisiksi. Rehellisyys ja suoraselkäisyys ovat suomalaisia arvoja, jotka on myös maailmalla huomattu.

Minun suvussani oli myös korkea-arvoinen poliisijohtaja, joka myöskin oli väkivaltainen alkoholisti. Äidin puolelta suvusta löytyy murh aaja (tappoi kaksi kerralla) ja pari himolahtaria. Alkoholiongelma on mieluummin sääntö kuin poikkeus myös tällä puolella sukua.  Itse olen vetänyt tästä sen johtopäätöksen, että minun suomalaisessa suvussani vahvoja arvoja ovat alkoholismi, jonkinasteinen narsismi, tunnekylmyys ja säälimättömyys. Väitätkö todella, että minun arvoni ovat jotenkin suomalaisuuden vastaisia? Jos minä seuraisin sukuni menestyneimpien jäsenten jalanjäljissä, minäkin olisin väkivaltainen alkoholisti, joka silmää räpäyttämättä varastaisin lasteni kesätyöpalkat, vonkaisin niiden puolisoilta, pettäisin ja huijaisin,  ja toki myös olisin saanut paljon kunniaa ja jopa kunniamerkkejä.

Sehän sääli, että koko suvussasi ei ole yhtään hyvää ja normaalia, tervettä ihmistä, etkä ole tavannut tai nähnyt koskaan mitään hyvää :(

Vierailija
66/114 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä että työskentelee oman maansa eteen ja eduksi, eli maksaa veroja kykynsä mukaan tai tekee vapaaehtoistyötä Suomen yhteisen hyvän eteen eikä hyväksi käytä yhteiskunnan luomaa turvaa.

Lisäksi välittää Suomen luonnosta - eli haluaa muutoksen kaivoslakiin ei kuluta ja osta turhaan ja suosii suomalaista tuotantoa. Kannattaa paikallisilla maatiloilla tuotetun biokaasun käyttöä.

Vierailija
67/114 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että ei tue Marxilaisia puolueita suomessa (vihreät, vasemmisto, SDP)

Vierailija
68/114 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansallisvaltioon kuuluminen hyvänä asiana ja sen puolustaminen.

Vierailija
69/114 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vettä, rantaa rakkaampaa.

Suomen kieli.

Karjala takaisin.

Vierailija
70/114 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen isänmaallinen enkä uskalla sanoa sitä ääneen koska leimaudun negatiiviseksi r a sistiksi.

Kommentoija 7 kiteytti hyvin.

Isänmaan hyväksikäyttöä en hyväksy oli kantaväkeä tai tuontia. Oli ministeri tai professori tai naapurin Pekka tai Penelope from jostakin.

Älä ole negatiivinen ra sis ti.

Elä kuten opetat, auta muitakin elämään. Älä uhoa, keskustele. Etsi keinoja uuteen kasvuun.

https://keskustelu.kaksplus.fi/threads/on-se-vaan-aina-niin-hienoa-kun-…

ai? käännytystä vai "hoitoa" vai jotakin muuta?

Vierailija
71/114 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ettei ainakaan äänestä noita Valtion kommareita "verojen  maksulla"

Tavallisella äänestämällä ei ainakaan pysty enää vaikuttamaan.    

Vierailija
72/114 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyhyesti: isänmaallisuus on minulle sitä, että puolustan niitä arvoja ja elämäntapaa, jotka minulle on isovanhempien ja vanhempien toimesta annettu.

Jaa. Ei siinä mitään, jos isovanhempien ja vanhempien arvot tuntuvat itselle sopivilta, mutta vielä parempaa isänmaallisuutta on, jos jokainen yksilö voi valita ne arvot, jotka itselle sopivat.

Olen eri mieltä. Jos itselle sopii arabialaiset tai kiinalaiset arvot, niin se ei ole kovin isänmaallista. Isovanhemmilta opitut suomalaiset arvot taas ovat isänmaallisuutta. Suomalaisia arvoja ovat esimerkiksi rehellisyys ja suoraselkäisyys.

Olen Suomen kansalainen ja oma isoisäni, joka oli väkivaltainen alkoholisti, ja jonka sukulaiset tiesivät hyvinkin epäreiluksi tyypiksi, oli myös sodan käynyt mies, joka toimi myöhemmin valtion virkamiehenä. Monenlaisia muitakin arvoja omasta suomalaisesta suvustani löytyy. On aika lapsellista luulla, että suomalaiset olisivat jotenkin tyypillisesti rehellisiä tai suoraselkäisiä.

On lapsellista luulla, että alkoholisti tai muuten sairas ihminen kykenisi käyttäytymään moraalisesti oikein. Alkoholi tuhoaa aivosoluja. On myös lapsellista kaivaa maan epäonnisimmat yksilöt esimerkiksi siitä mitä jotkut ovat. Sehän on samaa kuin kaikkien saamelaisten tai intiaanien leimaaminen juopoiksi. Aika monilla kuuluu tuttavapiiriin joku epäonninen yksilö, eikä juuri se yksilö määritä muita lähipiirissään, saati koko kansaa. Jokaisessa maassa on tietynlainen arvomaailma johon pyritään ja ne poikkeavat toisistaan. Suomalaisia ei syyttä kuvailla ukomailla sinisilmäisiksi. Rehellisyys ja suoraselkäisyys ovat suomalaisia arvoja, jotka on myös maailmalla huomattu.

Minun suvussani oli myös korkea-arvoinen poliisijohtaja, joka myöskin oli väkivaltainen alkoholisti. Äidin puolelta suvusta löytyy murh aaja (tappoi kaksi kerralla) ja pari himolahtaria. Alkoholiongelma on mieluummin sääntö kuin poikkeus myös tällä puolella sukua.  Itse olen vetänyt tästä sen johtopäätöksen, että minun suomalaisessa suvussani vahvoja arvoja ovat alkoholismi, jonkinasteinen narsismi, tunnekylmyys ja säälimättömyys. Väitätkö todella, että minun arvoni ovat jotenkin suomalaisuuden vastaisia? Jos minä seuraisin sukuni menestyneimpien jäsenten jalanjäljissä, minäkin olisin väkivaltainen alkoholisti, joka silmää räpäyttämättä varastaisin lasteni kesätyöpalkat, vonkaisin niiden puolisoilta, pettäisin ja huijaisin,  ja toki myös olisin saanut paljon kunniaa ja jopa kunniamerkkejä.

Sehän sääli, että koko suvussasi ei ole yhtään hyvää ja normaalia, tervettä ihmistä, etkä ole tavannut tai nähnyt koskaan mitään hyvää :(

Outo lukutapa sinulla. En mitenkään arvottanut esim. väkivaltaisuutta tai alkoholismia. Itse pidät niitä ilmeisesti jotenkin tuomittavina asioina, itse totesin ne ainoastaan omassa suomalaisessa suvussani vahvasti esiintyvinä ominaisuuksina, jopa "isieni arvoina". Hienoja miehiä (ja myös naisia) nämä ihmiset olivat joissain toisessa mielessä, sotasankareita, kommunismin vihollisia, vaarallisia töitä tehneitä ihmisiä. Tuollainen tuomitseva asenne, jota sinäkin edustat, on myös hyvin suomalainen piirre. Tuomitaan kaikki omaan kansaan olennaisesti liittyvät ominaisuudet nykyajan mukavuuksien sallimasta norsunluutornista. Suomalaisuutta on ollut olemassa tuhansia vuosia, ja tässä jatkumossa väkivaltainen alkoholismi on taatusti suomalaisempi arvo kuin hempeä maailmansyleily.

Vierailija
73/114 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isämmaallisuus tarkoittaa rasismia. Ei tulisi mieleenkään kuvitella itseäni isämmaalliseksi.

Oletko mahdollisesti ei-kantasuomalainen?  Isänmaallisuudella ei ole mitään tekemistä rasismin kanssa. Ei isänmaallinen voi olla aivan yhtä hyvin rasisti. Isänmaallisuus tarkoittaa ainoastaan isänmaallisuutta ja rasismi erikseen tarkoittaa rasismia. Ne eivät ole synonyymeja, vaan esiintyvät riippumatta toisistaan.

Minä olen kyllä ihan kantasuomalainen joka vihaa persuja. Isämmaallisuus voi periaatteessa olla eri asia kuin rasismi, mutta kyllä se käytännössä on ihan sama asia, samoja luuseri tyyppejä isämmaalliset ja rasset.

Persut eivät ole minunkaan lempipuolueeni. Miksi koet, että perussuomalaisten puolue edustaisi jotenkin isänmaallisuutta? Ihmettelen suuresti. Suomalaiset ovat hyvinkin erilaisia ja SDP johtaa tällä hetkellä. Miksi et ajattele, että isänmaallinen on lähempänä vaikka SDP:tä kuin persuja? Esimerkiki kokoomuksessa vilautellaan isänmaallisuutta ja perinteitä, mutta ketään se ei näytä häiritsevän, että kapitalisti olisi Suomen kuva. Kyllähän intersektionaaliset feministitkin varastivat feministi -käsitteen itselleen. Ei siihen pidä suostua, että joku ryhmä omii itselleen jotain, vaikka leijona-korun. Ei pidä suostua siihenkään, että joku toinen leimaa sinut joksikin vain persujen äänestämisen tai leijona-korun pitämisen tähden. Vihreän puolueen äänestäjät ja mummelit pitävät myös leijona-korua. Sitä paitsi oikea isänmaallinen vastustaa leijonaa korussa :p

Persujen Isämmaalliisuus on eri asia kuin isänmaallisuus. Ja isänmaallisuuskin on aika noloa koska se tarkoittaa että jotenkin nämä sodissa sattumanvaraisesti piirretyt rajat ovat tosi merkittäviä, vaikka meillä on koko ihmiskuntaa koskevia ongelmia ratkaistavaksi.

Unohtiko ap eli toimittaja mielestäsi mainita, että ketjussa tulee määritellä juuri persujen isänmaallisuutta? Jokainen maa on osa ihmiskuntaa ja jokaisessa maassa ongelmia ratkaistavaksi, jokaisessa maassa on heikossa asemassa olevia yksilöitä. Globaali hyvinvointi tarkoittaa jokaisen yksilön hyvinvointia. Ihmiskunta on juuri niin heikko, kuin sen heikoin lenkki. Rajojen poistaminen ei poista pahoinvointia maapallolta. Ennemminkin tietyn alueen sisällä on helpompi yrittää saada alueen sisällä olevien yksilöiden asioita kuntoon. Eiväthän rajat estä nytkään muissa maissa olevien heikommassa asemassa olevien auttamista.

En sanonut että maailma on täydellinen, sanoin vaan että persujen rasistinen isämmaallisuus on aika erilllään siitä terveestä isänmaallisuudesta jota moni suomalainen tuntee. Ja toisaalta koko isänmaallisuus on propagandan tulos, ilman sitä propagandaa me oltaisiin pohjalaisia, savolaisia, hämäläisiä jne.

Vierailija
74/114 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SRasistisen minusta tekee se, jos yhteiskuntamme tarjoamia etuja hyväksikäytetään, samalla kun kantasuomalaisillekin apuja tarvitsisi.

Minä vastaan sinulle niin kuin vastaan kaikille tuohon teemaan liittyen.

Maailma ei ole koskaan valmis. Aina tulee olemaan suomalaisia, jotka tarvitsevat apua. Tästä sitten johdetaan perustavanlaatuiseen kysymykseen: eikö meidän milloinkaan tarvitse auttaa muita heikompiosaisia, koska oma maamme ei ole täydellinen eikä sellaiseksi tule?

Sinun mielestä ei ilmeisesti tarvitse.

Minun mielestäni tarvitsee. 

Vierailija
75/114 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saapa nähdä miten pitkään tämä ketju saa olla poistamatta...

Sit vaan uusi ketju äkkiä.

Suomessakin pitäisi olla  reilu sananvapaus. Jollei sitä tule, niin ihmisten tarvitsee  vaan improvisoida et jotkin asiat tulee julki.

Vierailija
76/114 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan isänmaallisuus ei ole minkään poliittisen puolueen yksinoikeus.

Ei, mutta muut paitsi yksi on hylänneet isänmaallisuuden. Välillä joku polo yrittää kalastella ääniä lausunnoillaan, mutta teot puhuvat puolestaan.

Vierailija
77/114 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Kotimaa' riittäisi mielestäni kirjoitti:

Sanaa, jota aikanaan sotapropagandassa käytettiin hyvin  ahkerasti ja viljeltiin silloisessa kielenkäytössä runsaasti joka paikassa muutenkin. 

Tämän kommenttini alapeukuttajat eivät ilmeisesti ole koskaan tutustuneet Suomessa painettuun sota-ajan kirjalliseen materiaaliin tai sen ajan lehtien kirjoituksiin (löytyy nykyään netistä vaivattomasti ja sitä on runsaasti).

'Isänmaa'-sana  muuten on suomen kieleen tullut ja on  suora käännöslaina saksan kielisestä sanasta 'Vaterland'.

Sana  tosin on (ymmärrettävistä historiallisista syistä) sielläpäin ollut jo yli 70 vuotta täysin pannassa ja poliitikot karttavat kuin ruttoa sitä siellä puheissaan mainitsemastakin

Eräs ominainen piirre sen käytöllä oli.

Yleensä se aina vain VAATI ja sen nimissä vaadittiin kansalaisilta.

Vaadittiin   milloin mitäkin: 

'uhrautumishenkeä'sen puolesta rintamalla ja kotirintamalla, 

kultaesineitä ,henkilöautoja, hevosia, veneitä, mökkejä ja taloja ym. kaikkea yksityisten tavallisten kansalaisten  omistamaa omaisuutta luovutettavaksi valtion käyttöön (tietenkin: ilman mitään korvausta kenellekään )jne. Ja jopa kansalaisten vihkisormuksetkin vaihdettiin sen nimissä romumetallisiin h...ristisormuksiin

Harvoin taas oli ilmoituksia siitä ,mitä se isänmaa kansalaisilleen TARJOAISI  tai mitä se haluaisi kaikille kansalaisille ANTAA, tai JAKAA 

(muuta kuin sen nimissä mitaleja,muistokirjoituksia,  hautapaikkoja ,sotilaallisia yhteislaukauksia haudoilla ja kirkollisia  seremonioita sen kaiken komeuden pyhittämiseksi.)

Kaiken tämän vuoksi vierastan

(suorastaan jo kavahdan)

koko  tuota sanan 'isänmaa' käyttöä  . 

Minusta se on lähnnä vain militaristisen taistelupropagandan käsite ja sen ajan jäänne.

Sellaisena omana aikanaan täysin  ymmärrettävä, mutta näin jälkeenpäin enää vain  niissä sen ajan puitteissaan ja kehyksissään tarkasteltava käsite . 

Vierailija
78/114 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiannoin asiottoman aloituksen. 1,2,3, kohta poistuu...

Vierailija
79/114 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tulee jännittävää, Hesari kyselee isänmaallisuudesta Suomen kenties persumielisimmällä palstalla. :D Voi olla, että juttuun valitut kommentit eivät ihan edusta ketjun "normaalijakaumaa".

Vierailija
80/114 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isänmaallisuutta on myös lapsellinen ja kohtuuttomuuksiin menevä riitely poliittisten ideoiden paremmuudesta, mikä on joskus jopa purkautunut sisällissotana. Suomalainenhan ei anna periksi, kun luulee olevansa oikeassa. Ja hän luulee tietenkin olevansa oikeassa myös kaikkien muiden puolesta. Eipä tarvitse mennä ajassa taaksepäin kuin muutama kymmenen vuotta, niin sosiaaliseen eristämiseen riitti se, ettei siivonnut lauantaina. 

Aitoon moniarvoisuuteen on tässä yhteiskunnassa vielä piiiiitkä matka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi