Mitä isänmaallisuus mielestäsi tarkoittaa tänä päivänä?
Huomenta, olen Helsingin Sanomien toimittaja ja kirjoitan itsenäisyyspäivän lehteen laajaa artikkelia siitä, mitä 103-vuotiaalle Suomelle kuuluu. Tarkoitus ei ole käsitellä koronapandemian vaikutuksia arkeen, vaan syvemmin suomalaisuuden olemusta nyt.
Kyselen laajalta joukolta suomalaisia (eri verkkofoorumeilla ja puhelinhaastatteluissa):
Mitä isänmaallisuus mielestäsi tarkoittaa tänä päivänä?
Jos sinulla on aiheesta ajatuksia, voitko laittaa kommenttisi tähän ketjuun tai lähettää sen minulle sähköpostilla: jaakko.lyytinen@hs.fi. Kiitos avustanne!
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
SE vanha perinteinen, koti, uskonto ja isänmaa. Koti tarkoittaa mielessäni omaa kansankotia, olemme suomalaisia, joilla on oma kieli ja identiteetti. Uskonnon suhteen vapaus uskoa klassiseen kristinuskoon. Isänmaa millä on tunnustetut valtakunnalliset rajat ja tietenkin Suomen siniristilippu. -Suomi on puolustamisen arvoinen.
Ei pidä kuitenkaan etsiä turhia uhkia, vaan olla iloisesti ylpeä. Mieluummin rakentaa kuin uhota ja sotia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista että isänmaallisuudesta on tullut negatiivinen termi kun ennen se oli kunnia-asia.
Koen olevani isänmaallinen, en kotimaakseni voisi kuvitella mitään muuta. Olen ylpeä kielestämme, luonnostamme ja sitkeän sisun maineestamme.
Vaikka olenkin rasistinen joissain asioissa, häpeän takapajuista ja suppeaa ajattelumallia, joka tekee sanasta isänmaallinen rasistisen. Rasistisen minusta tekee se, jos yhteiskuntamme tarjoamia etuja hyväksikäytetään, samalla kun kantasuomalaisillekin apuja tarvitsisi. Tämä ei kuitenkaan kohdistu tiettyyn rotuun, kansaan tai ihonväriin, vaan muidenkin maineen pilaaviin yksilöihin.En ole rasisti mutta... perus persu.
Hmm, mielestä kyllä nimen omaan myönsin olevani rasisti, joten mikä mutta?
No joo mutta sitten lässyn lässyä miksi rasistia pitäisi pitää ihmisenä.
Just, ei kovin mustavalkoinen ajatusmaailma sulla...Jos susta en ole tän takia ihminen, niin kertoo se jotain sunkin ajatusmaailman suppeudesta.
En itse näe asioita noin yksinkertaisesti, jonka vuoksi kallistun enemmän rasismiin kuin suvaitsevaisuuteen.
Enemmänkin sulkeutunut ja pysähtynyt kuin rasistinen.
Vierailija kirjoitti:
Isämmaallisuus tarkoittaa rasismia. Ei tulisi mieleenkään kuvitella itseäni isämmaalliseksi.
Sana on isä_n_maallisuus. Ihmisen isänmaallisuus ei milloinkaan tarkoita rasismia. Koita ajatella, kyllä se asia siitä aukeaa.
Saapa nähdä miten pitkään tämä ketju saa olla poistamatta...
Ainakaan isänmaallisuus ei ole minkään poliittisen puolueen yksinoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhyesti: isänmaallisuus on minulle sitä, että puolustan niitä arvoja ja elämäntapaa, jotka minulle on isovanhempien ja vanhempien toimesta annettu.
Jaa. Ei siinä mitään, jos isovanhempien ja vanhempien arvot tuntuvat itselle sopivilta, mutta vielä parempaa isänmaallisuutta on, jos jokainen yksilö voi valita ne arvot, jotka itselle sopivat.
Olen eri mieltä. Jos itselle sopii arabialaiset tai kiinalaiset arvot, niin se ei ole kovin isänmaallista. Isovanhemmilta opitut suomalaiset arvot taas ovat isänmaallisuutta. Suomalaisia arvoja ovat esimerkiksi rehellisyys ja suoraselkäisyys.
Olen Suomen kansalainen ja oma isoisäni, joka oli väkivaltainen alkoholisti, ja jonka sukulaiset tiesivät hyvinkin epäreiluksi tyypiksi, oli myös sodan käynyt mies, joka toimi myöhemmin valtion virkamiehenä. Monenlaisia muitakin arvoja omasta suomalaisesta suvustani löytyy. On aika lapsellista luulla, että suomalaiset olisivat jotenkin tyypillisesti rehellisiä tai suoraselkäisiä.
On lapsellista luulla, että alkoholisti tai muuten sairas ihminen kykenisi käyttäytymään moraalisesti oikein. Alkoholi tuhoaa aivosoluja. On myös lapsellista kaivaa maan epäonnisimmat yksilöt esimerkiksi siitä mitä jotkut ovat. Sehän on samaa kuin kaikkien saamelaisten tai intiaanien leimaaminen juopoiksi. Aika monilla kuuluu tuttavapiiriin joku epäonninen yksilö, eikä juuri se yksilö määritä muita lähipiirissään, saati koko kansaa. Jokaisessa maassa on tietynlainen arvomaailma johon pyritään ja ne poikkeavat toisistaan. Suomalaisia ei syyttä kuvailla ukomailla sinisilmäisiksi. Rehellisyys ja suoraselkäisyys ovat suomalaisia arvoja, jotka on myös maailmalla huomattu.
Köyhälle sama kuka tätä maata ryöstää
Tänä päivänä tietyn populistisen ryhmittymän aate, jossa entisestä vihollisesta (sormeni näyttää itään) on tullut ihannoitu ja palvottu. Varsinkin sen nykyisestä johtajasta.
Vierailija kirjoitti:
SE vanha perinteinen, koti, uskonto ja isänmaa. Koti tarkoittaa mielessäni omaa kansankotia, olemme suomalaisia, joilla on oma kieli ja identiteetti. Uskonnon suhteen vapaus uskoa klassiseen kristinuskoon. Isänmaa millä on tunnustetut valtakunnalliset rajat ja tietenkin Suomen siniristilippu. -Suomi on puolustamisen arvoinen.
Suomi on alkujaan pakanallinen maa ja meillä on omat uskomukset. Siksipä kiinnostaa miksi muualta tuotu kristinusko kuuluisi mielestäsi isänmaallisuuteen?
Vierailija kirjoitti:
No eihän se ainakaan avohakkuita tarkoita. Hassua sinänsä, että monesti juuri nämä metsänraiskaajat pitävät itseään kovin isänmaallisina, vaikka innolla tuhoavat sitä mikä on isänmaallemme ominaisinta, eli puhdasta luontoa. Kyllähän luonnonsuojelu on sitä kaikkein isänmaallisinta isänmaallisuutta, tai ainakin pitäisi olla.
Varmasti tämä kommentti saa alapeukkuja mutta avohakkuu ei ole metsänraiskausta jos se tehdään pienimuotoisesti eli rajaantuu pariin kolmeen hehtaariin kerrallaan eli isot avohakkuut voi kieltää sillä tavalla eli jos tyyliin 20 hehtaaria pitäisi hakata se pitäisi tehdä usean vuoden ajanjaksolla eikä koko aluetta kerralla kumoon. Jos omistaa metsää niin siinä joutuu tasapainoilemaan suojelun ja puun tuoton kanssa. Itsekin joudun tekemään avohakkuun kun toissa talvena tuli paljon lumituhoja ja yli puolet latvoista tuli alas niin siinä olisi joko pitänyt jättää puut lahoamaan pystyyn tai kerätä vaan latvakatkot mutta silloin olisi tullut liian isoja rakoja jolloin tuuli saattaisi kaataa loput puut niin aukko oli ainut järkevä vaihtoehto. Siinä vaan alapeukuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhyesti: isänmaallisuus on minulle sitä, että puolustan niitä arvoja ja elämäntapaa, jotka minulle on isovanhempien ja vanhempien toimesta annettu.
Jaa. Ei siinä mitään, jos isovanhempien ja vanhempien arvot tuntuvat itselle sopivilta, mutta vielä parempaa isänmaallisuutta on, jos jokainen yksilö voi valita ne arvot, jotka itselle sopivat.
Olen eri mieltä. Jos itselle sopii arabialaiset tai kiinalaiset arvot, niin se ei ole kovin isänmaallista. Isovanhemmilta opitut suomalaiset arvot taas ovat isänmaallisuutta. Suomalaisia arvoja ovat esimerkiksi rehellisyys ja suoraselkäisyys.
Yhtä hyvin nuo voivat olla muidenkin arvoja. Suomalaisuus/suomenhenkisyys on eri asia kuin isänmaallisuus. Isänmaallinen voi olla missä maassa tahansa. Arvot myös muuttuvat ajan myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isämmaallisuus tarkoittaa rasismia. Ei tulisi mieleenkään kuvitella itseäni isämmaalliseksi.
Oletko mahdollisesti ei-kantasuomalainen? Isänmaallisuudella ei ole mitään tekemistä rasismin kanssa. Ei isänmaallinen voi olla aivan yhtä hyvin rasisti. Isänmaallisuus tarkoittaa ainoastaan isänmaallisuutta ja rasismi erikseen tarkoittaa rasismia. Ne eivät ole synonyymeja, vaan esiintyvät riippumatta toisistaan.
Minä olen kyllä ihan kantasuomalainen joka vihaa persuja. Isämmaallisuus voi periaatteessa olla eri asia kuin rasismi, mutta kyllä se käytännössä on ihan sama asia, samoja luuseri tyyppejä isämmaalliset ja rasset.
Persut eivät ole minunkaan lempipuolueeni. Miksi koet, että perussuomalaisten puolue edustaisi jotenkin isänmaallisuutta? Ihmettelen suuresti. Suomalaiset ovat hyvinkin erilaisia ja SDP johtaa tällä hetkellä. Miksi et ajattele, että isänmaallinen on lähempänä vaikka SDP:tä kuin persuja? Esimerkiki kokoomuksessa vilautellaan isänmaallisuutta ja perinteitä, mutta ketään se ei näytä häiritsevän, että kapitalisti olisi Suomen kuva. Kyllähän intersektionaaliset feministitkin varastivat feministi -käsitteen itselleen. Ei siihen pidä suostua, että joku ryhmä omii itselleen jotain, vaikka leijona-korun. Ei pidä suostua siihenkään, että joku toinen leimaa sinut joksikin vain persujen äänestämisen tai leijona-korun pitämisen tähden. Vihreän puolueen äänestäjät ja mummelit pitävät myös leijona-korua. Sitä paitsi oikea isänmaallinen vastustaa leijonaa korussa :p
Persujen Isämmaalliisuus on eri asia kuin isänmaallisuus. Ja isänmaallisuuskin on aika noloa koska se tarkoittaa että jotenkin nämä sodissa sattumanvaraisesti piirretyt rajat ovat tosi merkittäviä, vaikka meillä on koko ihmiskuntaa koskevia ongelmia ratkaistavaksi.
että me Suomen kansalaiset pidetään yhtä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saapa nähdä miten pitkään tämä ketju saa olla poistamatta...
Saa poistaakin, täältä näköjään taas poistetaan kaikki muu kuin vihervassareiden suomivihaviestit. Paska palsta ja paska ketju jälleen kerran.
Tai sitten voit muotoilla mielipiteesi sivistyneeseen muotoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen Suomen kansalainen ja oma isoisäni, joka oli väkivaltainen alkoholisti, ja jonka sukulaiset tiesivät hyvinkin epäreiluksi tyypiksi, oli myös sodan käynyt mies, joka toimi myöhemmin valtion virkamiehenä. Monenlaisia muitakin arvoja omasta suomalaisesta suvustani löytyy. On aika lapsellista luulla, että suomalaiset olisivat jotenkin tyypillisesti rehellisiä tai suoraselkäisiä.
On lapsellista luulla, että alkoholisti tai muuten sairas ihminen kykenisi käyttäytymään moraalisesti oikein. Alkoholi tuhoaa aivosoluja. On myös lapsellista kaivaa maan epäonnisimmat yksilöt esimerkiksi siitä mitä jotkut ovat. Sehän on samaa kuin kaikkien saamelaisten tai intiaanien leimaaminen juopoiksi. Aika monilla kuuluu tuttavapiiriin joku epäonninen yksilö, eikä juuri se yksilö määritä muita lähipiirissään, saati koko kansaa. Jokaisessa maassa on tietynlainen arvomaailma johon pyritään ja ne poikkeavat toisistaan. Suomalaisia ei syyttä kuvailla ukomailla sinisilmäisiksi. Rehellisyys ja suoraselkäisyys ovat suomalaisia arvoja, jotka on myös maailmalla huomattu.
Minun suvussani oli myös korkea-arvoinen poliisijohtaja, joka myöskin oli väkivaltainen alkoholisti. Äidin puolelta suvusta löytyy murh aaja (tappoi kaksi kerralla) ja pari himolahtaria. Alkoholiongelma on mieluummin sääntö kuin poikkeus myös tällä puolella sukua. Itse olen vetänyt tästä sen johtopäätöksen, että minun suomalaisessa suvussani vahvoja arvoja ovat alkoholismi, jonkinasteinen narsismi, tunnekylmyys ja säälimättömyys. Väitätkö todella, että minun arvoni ovat jotenkin suomalaisuuden vastaisia? Jos minä seuraisin sukuni menestyneimpien jäsenten jalanjäljissä, minäkin olisin väkivaltainen alkoholisti, joka silmää räpäyttämättä varastaisin lasteni kesätyöpalkat, vonkaisin niiden puolisoilta, pettäisin ja huijaisin, ja toki myös olisin saanut paljon kunniaa ja jopa kunniamerkkejä.
Olen isänmaallinen enkä uskalla sanoa sitä ääneen koska leimaudun negatiiviseksi r a sistiksi.
Kommentoija 7 kiteytti hyvin.
Isänmaan hyväksikäyttöä en hyväksy oli kantaväkeä tai tuontia. Oli ministeri tai professori tai naapurin Pekka tai Penelope from jostakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän se ainakaan avohakkuita tarkoita. Hassua sinänsä, että monesti juuri nämä metsänraiskaajat pitävät itseään kovin isänmaallisina, vaikka innolla tuhoavat sitä mikä on isänmaallemme ominaisinta, eli puhdasta luontoa. Kyllähän luonnonsuojelu on sitä kaikkein isänmaallisinta isänmaallisuutta, tai ainakin pitäisi olla.
Varmasti tämä kommentti saa alapeukkuja mutta avohakkuu ei ole metsänraiskausta jos se tehdään pienimuotoisesti eli rajaantuu pariin kolmeen hehtaariin kerrallaan eli isot avohakkuut voi kieltää sillä tavalla eli jos tyyliin 20 hehtaaria pitäisi hakata se pitäisi tehdä usean vuoden ajanjaksolla eikä koko aluetta kerralla kumoon. Jos omistaa metsää niin siinä joutuu tasapainoilemaan suojelun ja puun tuoton kanssa. Itsekin joudun tekemään avohakkuun kun toissa talvena tuli paljon lumituhoja ja yli puolet latvoista tuli alas niin siinä olisi joko pitänyt jättää puut lahoamaan pystyyn tai kerätä vaan latvakatkot mutta silloin olisi tullut liian isoja rakoja jolloin tuuli saattaisi kaataa loput puut niin aukko oli ainut järkevä vaihtoehto. Siinä vaan alapeukuttamaan.
Tämä on erittäin asiallinen kommentti. Suomi elää metsästä ja jyrkät suomalaiset ovat metsässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko mahdollisesti ei-kantasuomalainen? Isänmaallisuudella ei ole mitään tekemistä rasismin kanssa. Ei isänmaallinen voi olla aivan yhtä hyvin rasisti. Isänmaallisuus tarkoittaa ainoastaan isänmaallisuutta ja rasismi erikseen tarkoittaa rasismia. Ne eivät ole synonyymeja, vaan esiintyvät riippumatta toisistaan.
Minä olen kyllä ihan kantasuomalainen joka vihaa persuja. Isämmaallisuus voi periaatteessa olla eri asia kuin rasismi, mutta kyllä se käytännössä on ihan sama asia, samoja luuseri tyyppejä isämmaalliset ja rasset.
Persut eivät ole minunkaan lempipuolueeni. Miksi koet, että perussuomalaisten puolue edustaisi jotenkin isänmaallisuutta? Ihmettelen suuresti. Suomalaiset ovat hyvinkin erilaisia ja SDP johtaa tällä hetkellä. Miksi et ajattele, että isänmaallinen on lähempänä vaikka SDP:tä kuin persuja? Esimerkiki kokoomuksessa vilautellaan isänmaallisuutta ja perinteitä, mutta ketään se ei näytä häiritsevän, että kapitalisti olisi Suomen kuva. Kyllähän intersektionaaliset feministitkin varastivat feministi -käsitteen itselleen. Ei siihen pidä suostua, että joku ryhmä omii itselleen jotain, vaikka leijona-korun. Ei pidä suostua siihenkään, että joku toinen leimaa sinut joksikin vain persujen äänestämisen tai leijona-korun pitämisen tähden. Vihreän puolueen äänestäjät ja mummelit pitävät myös leijona-korua. Sitä paitsi oikea isänmaallinen vastustaa leijonaa korussa :p
Persujen Isämmaalliisuus on eri asia kuin isänmaallisuus. Ja isänmaallisuuskin on aika noloa koska se tarkoittaa että jotenkin nämä sodissa sattumanvaraisesti piirretyt rajat ovat tosi merkittäviä, vaikka meillä on koko ihmiskuntaa koskevia ongelmia ratkaistavaksi.
Unohtiko ap eli toimittaja mielestäsi mainita, että ketjussa tulee määritellä juuri persujen isänmaallisuutta? Jokainen maa on osa ihmiskuntaa ja jokaisessa maassa ongelmia ratkaistavaksi, jokaisessa maassa on heikossa asemassa olevia yksilöitä. Globaali hyvinvointi tarkoittaa jokaisen yksilön hyvinvointia. Ihmiskunta on juuri niin heikko, kuin sen heikoin lenkki. Rajojen poistaminen ei poista pahoinvointia maapallolta. Ennemminkin tietyn alueen sisällä on helpompi yrittää saada alueen sisällä olevien yksilöiden asioita kuntoon. Eiväthän rajat estä nytkään muissa maissa olevien heikommassa asemassa olevien auttamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä että tykkää omasta maastaan mutta ei saa sitä sanoa koska tulee teilatuksi ja semmoisen äänekkään porukan taholta joka vihaa itseään ja kotimaataan.
Minäkin tykkään Suomesta, mutten halua käpertyä sisäänpäin vihaamaan muita maita ja ihmisiä.
Missä tuossa on sanottu mitään muiden vihaamisesta?
Lue rivien välistä. Ja puhutaanhan siinä itsensä ja kotimaan vihaamisesta.
Tämäkin ketju aktivoi öyhöttäjät ja katkeroituneet, kun olisi tilaisuus keskustella asiallisesti.
Vedotaan ja vajotaan menneisyyteen, vaikkei osata elää monelta osin paljon helpommassa nykyajassa.