Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä isänmaallisuus mielestäsi tarkoittaa tänä päivänä?

Jaakko Lyytinen / HS
28.11.2020 |

Huomenta, olen Helsingin Sanomien toimittaja ja kirjoitan itsenäisyyspäivän lehteen laajaa artikkelia siitä, mitä 103-vuotiaalle Suomelle kuuluu. Tarkoitus ei ole käsitellä koronapandemian vaikutuksia arkeen, vaan syvemmin suomalaisuuden olemusta nyt.
Kyselen laajalta joukolta suomalaisia (eri verkkofoorumeilla ja puhelinhaastatteluissa):

Mitä isänmaallisuus mielestäsi tarkoittaa tänä päivänä?

Jos sinulla on aiheesta ajatuksia, voitko laittaa kommenttisi tähän ketjuun tai lähettää sen minulle sähköpostilla: jaakko.lyytinen@hs.fi. Kiitos avustanne!

Kommentit (114)

Vierailija
81/114 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasismia

Vierailija
82/114 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isänmaallisuutta on minulle hyvien perinteiden jatkaminen ja kotimaan uudistaminen paremmaksi. Olen ylpeä Suomesta verrattain tasa-arvoisena maana, jossa moni asia on hyvin. Osaan soittaa ja soitan mielelläni kansanmusiikkia, olen kiinnostunut kansanperinteestä Kalevalaa pidemmälle, Suomen alueen ja kansan (sekä sukukansojen) historia ja muinaisuus kiehtovat, Suomen luonto on todella sydäntä lähellä, olen kokeillut erilaisia perinnekäsitöitä mm. lautanauhoja... Mielestäni kaikki tämä on elävää, ihanaa kotimaan rakkautta.

Olin nuorempana kiinnostunut erinäisistä äärioikeistolaisista ryhmittymistä, kunnes tajusin, että he eivät todellakaan ole isänmaallisia. Ideologia ja symbolit apinoidaan ihan muualta, eikä edes perus kansallispukua tunnisteta Dirndlistä. Mielestäni suomi tarvitsee kauniin kansanperinteen elvytystä juurettomuuden tunteen ja siitä syntyvien ääriajattelijoiden ehkäisemiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/114 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isänmaallisuutta on minulle hyvien perinteiden jatkaminen ja kotimaan uudistaminen paremmaksi. Olen ylpeä Suomesta verrattain tasa-arvoisena maana, jossa moni asia on hyvin. Osaan soittaa ja soitan mielelläni kansanmusiikkia, olen kiinnostunut kansanperinteestä Kalevalaa pidemmälle, Suomen alueen ja kansan (sekä sukukansojen) historia ja muinaisuus kiehtovat, Suomen luonto on todella sydäntä lähellä, olen kokeillut erilaisia perinnekäsitöitä mm. lautanauhoja... Mielestäni kaikki tämä on elävää, ihanaa kotimaan rakkautta.

Olin nuorempana kiinnostunut erinäisistä äärioikeistolaisista ryhmittymistä, kunnes tajusin, että he eivät todellakaan ole isänmaallisia. Ideologia ja symbolit apinoidaan ihan muualta, eikä edes perus kansallispukua tunnisteta Dirndlistä. Mielestäni suomi tarvitsee kauniin kansanperinteen elvytystä juurettomuuden tunteen ja siitä syntyvien ääriajattelijoiden ehkäisemiseksi.

-N23 Helsingistä, jos toimittajaa kiinnostaa :)

Vierailija
84/114 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni isänmaallisuus tarkoittaa rakkautta ja arvostusta omaa isänmaataan ja edeltäviä sukupolvia kohtaan. Olen ylpeä suomalainen, vaalin suomalaisia, pohjoismaisia arvoja, ja haluan tehdä töitä maamme eteen. Suosin suomalaisia tuotteita. Isänmaallisuuteen kuuluu mielestäni myös ymmärrys ja tietämys maansa historiasta.

Vierailija
85/114 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on itse määritelty identiteetti siinä missä muutkin, jota markkinayhteiskunnan hallintoalamainen osoittaa kulutustottumuksillaan jos ylipäätään millään.

Vanha suomalainen kollektiivinen nationalismi perustui talonpoikaisuuteen (ja myöhemmin jossain määrin punamultaan) ja sen Suomen ammoisia edustajia ei ole elossakaan enää kuin kourallinen.

Lyhyemmin: 2020-luvulla isänmaallisuus on lastikultti

Vierailija
86/114 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni isänmaallisuus tarkoittaa rakkautta ja arvostusta omaa isänmaataan ja edeltäviä sukupolvia kohtaan. Olen ylpeä suomalainen, vaalin suomalaisia, pohjoismaisia arvoja, ja haluan tehdä töitä maamme eteen. Suosin suomalaisia tuotteita. Isänmaallisuuteen kuuluu mielestäni myös ymmärrys ja tietämys maansa historiasta.

-N24 Pohjanmaalta, tämä oli vielä tarkoitus lisätä :)

Vierailija
87/114 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isänmaallisuus tarkoittaa mm. Ruotsin kaltaisen kehityksen määrätietoista estämistä, eli maamme pelastamista globalistisen ”eliitin” ajamalta tuhoisalta politiikalta. Tuskin tulemme tässä valitettavasti onnistumaan.

Vierailija
88/114 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isänmaallisuus on ylpeyttä siitä että on suomalainen. Suomalaisuus taas tarkoittaa paitsi asuinpaikkaa ja kansallisuutta niin maan historian, olosuhteiden ja kulttuurin ja kielien ymmärtämistä ja hyväksymistä osaksi omaa identiteettiä ainakin riittävän isolta osin. Kaikkihan ei kaikesta tykkää ikinä eikä tuollaiseen tarvitse pyrkiäkään. 

Tuo siis yleisellä tasolla. Sitten kun lähdetään keskustelemaan yksityiskohdista niin riitely alkaa, kuten ketjusta näkee :D

En hyväksy persujen tai vasemmiston tarjoamia tarkoitushakuisen kapeita määritelmiä isänmaallisuudesta enkä varsinkaan niihin liittyvää vastapuolen leimaamista ja solvaamista. 

Vierailija
89/114 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakkautta omaa maataan kohtaan ja halua ja toimia kehittää sitä paremmaksi paikaksi elää.

Vierailija
90/114 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt tulee jännittävää, Hesari kyselee isänmaallisuudesta Suomen kenties persumielisimmällä palstalla. :D Voi olla, että juttuun valitut kommentit eivät ihan edusta ketjun "normaalijakaumaa".

Tuskin tää ainoa lähde on. 

Vierailija
91/114 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isänmaallisuutta on myös lapsellinen ja kohtuuttomuuksiin menevä riitely poliittisten ideoiden paremmuudesta, mikä on joskus jopa purkautunut sisällissotana. Suomalainenhan ei anna periksi, kun luulee olevansa oikeassa. Ja hän luulee tietenkin olevansa oikeassa myös kaikkien muiden puolesta. Eipä tarvitse mennä ajassa taaksepäin kuin muutama kymmenen vuotta, niin sosiaaliseen eristämiseen riitti se, ettei siivonnut lauantaina. 

Aitoon moniarvoisuuteen on tässä yhteiskunnassa vielä piiiiitkä matka.

Sisällissota ei taida olla enää vaihtoehtona kun suomalaiset on nykyään liian heikkoja pelkureita siihen.    Ne vaan soittaa suutansa mutta ei uskalla tehdä muuta. Demokratia on niiden keksintö.   

Kaikki pelkurit on heikkoja, mutta kaikki heikot eivät ole pelkureita.

Pelkurit

Vierailija
92/114 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isämmaallisuus tarkoittaa rasismia. Ei tulisi mieleenkään kuvitella itseäni isämmaalliseksi.

Oletko mahdollisesti ei-kantasuomalainen?  Isänmaallisuudella ei ole mitään tekemistä rasismin kanssa. Ei isänmaallinen voi olla aivan yhtä hyvin rasisti. Isänmaallisuus tarkoittaa ainoastaan isänmaallisuutta ja rasismi erikseen tarkoittaa rasismia. Ne eivät ole synonyymeja, vaan esiintyvät riippumatta toisistaan.

Minä olen kyllä ihan kantasuomalainen joka vihaa persuja. Isämmaallisuus voi periaatteessa olla eri asia kuin rasismi, mutta kyllä se käytännössä on ihan sama asia, samoja luuseri tyyppejä isämmaalliset ja rasset.

Persut eivät ole minunkaan lempipuolueeni. Miksi koet, että perussuomalaisten puolue edustaisi jotenkin isänmaallisuutta? Ihmettelen suuresti. Suomalaiset ovat hyvinkin erilaisia ja SDP johtaa tällä hetkellä. Miksi et ajattele, että isänmaallinen on lähempänä vaikka SDP:tä kuin persuja? Esimerkiki kokoomuksessa vilautellaan isänmaallisuutta ja perinteitä, mutta ketään se ei näytä häiritsevän, että kapitalisti olisi Suomen kuva. Kyllähän intersektionaaliset feministitkin varastivat feministi -käsitteen itselleen. Ei siihen pidä suostua, että joku ryhmä omii itselleen jotain, vaikka leijona-korun. Ei pidä suostua siihenkään, että joku toinen leimaa sinut joksikin vain persujen äänestämisen tai leijona-korun pitämisen tähden. Vihreän puolueen äänestäjät ja mummelit pitävät myös leijona-korua. Sitä paitsi oikea isänmaallinen vastustaa leijonaa korussa :p

Persujen Isämmaalliisuus on eri asia kuin isänmaallisuus. Ja isänmaallisuuskin on aika noloa koska se tarkoittaa että jotenkin nämä sodissa sattumanvaraisesti piirretyt rajat ovat tosi merkittäviä, vaikka meillä on koko ihmiskuntaa koskevia ongelmia ratkaistavaksi.

Unohtiko ap eli toimittaja mielestäsi mainita, että ketjussa tulee määritellä juuri persujen isänmaallisuutta? Jokainen maa on osa ihmiskuntaa ja jokaisessa maassa ongelmia ratkaistavaksi, jokaisessa maassa on heikossa asemassa olevia yksilöitä. Globaali hyvinvointi tarkoittaa jokaisen yksilön hyvinvointia. Ihmiskunta on juuri niin heikko, kuin sen heikoin lenkki. Rajojen poistaminen ei poista pahoinvointia maapallolta. Ennemminkin tietyn alueen sisällä on helpompi yrittää saada alueen sisällä olevien yksilöiden asioita kuntoon. Eiväthän rajat estä nytkään muissa maissa olevien heikommassa asemassa olevien auttamista.

Huomattava osa maailman verisistäkin konflikteissa johtuu siitä että ei ole rajaa siinä missä sen haluttaisiin olevan. Kansat ha heimot haluaisivat oman valtion eivätkä olla osa jotain isoa rahattomuutta. Kurdit, baskit, pohjois-irlantilaiset, skotit, katalaanit, tiibetiläiset... Jugoslavian sota syttyi myös kun eri jansat oli pakotettu samaan. Tsekit ja slovakit eriytyivät onneksi ilman sotaa.

Vierailija
93/114 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isämmaallisuus tarkoittaa rasismia. Ei tulisi mieleenkään kuvitella itseäni isämmaalliseksi.

Oletko mahdollisesti ei-kantasuomalainen?  Isänmaallisuudella ei ole mitään tekemistä rasismin kanssa. Ei isänmaallinen voi olla aivan yhtä hyvin rasisti. Isänmaallisuus tarkoittaa ainoastaan isänmaallisuutta ja rasismi erikseen tarkoittaa rasismia. Ne eivät ole synonyymeja, vaan esiintyvät riippumatta toisistaan.

Minä olen kyllä ihan kantasuomalainen joka vihaa persuja. Isämmaallisuus voi periaatteessa olla eri asia kuin rasismi, mutta kyllä se käytännössä on ihan sama asia, samoja luuseri tyyppejä isämmaalliset ja rasset.

Persut eivät ole minunkaan lempipuolueeni. Miksi koet, että perussuomalaisten puolue edustaisi jotenkin isänmaallisuutta? Ihmettelen suuresti. Suomalaiset ovat hyvinkin erilaisia ja SDP johtaa tällä hetkellä. Miksi et ajattele, että isänmaallinen on lähempänä vaikka SDP:tä kuin persuja? Esimerkiki kokoomuksessa vilautellaan isänmaallisuutta ja perinteitä, mutta ketään se ei näytä häiritsevän, että kapitalisti olisi Suomen kuva. Kyllähän intersektionaaliset feministitkin varastivat feministi -käsitteen itselleen. Ei siihen pidä suostua, että joku ryhmä omii itselleen jotain, vaikka leijona-korun. Ei pidä suostua siihenkään, että joku toinen leimaa sinut joksikin vain persujen äänestämisen tai leijona-korun pitämisen tähden. Vihreän puolueen äänestäjät ja mummelit pitävät myös leijona-korua. Sitä paitsi oikea isänmaallinen vastustaa leijonaa korussa :p

Persujen Isämmaalliisuus on eri asia kuin isänmaallisuus. Ja isänmaallisuuskin on aika noloa koska se tarkoittaa että jotenkin nämä sodissa sattumanvaraisesti piirretyt rajat ovat tosi merkittäviä, vaikka meillä on koko ihmiskuntaa koskevia ongelmia ratkaistavaksi.

Unohtiko ap eli toimittaja mielestäsi mainita, että ketjussa tulee määritellä juuri persujen isänmaallisuutta? Jokainen maa on osa ihmiskuntaa ja jokaisessa maassa ongelmia ratkaistavaksi, jokaisessa maassa on heikossa asemassa olevia yksilöitä. Globaali hyvinvointi tarkoittaa jokaisen yksilön hyvinvointia. Ihmiskunta on juuri niin heikko, kuin sen heikoin lenkki. Rajojen poistaminen ei poista pahoinvointia maapallolta. Ennemminkin tietyn alueen sisällä on helpompi yrittää saada alueen sisällä olevien yksilöiden asioita kuntoon. Eiväthän rajat estä nytkään muissa maissa olevien heikommassa asemassa olevien auttamista.

Huomattava osa maailman verisistäkin konflikteissa johtuu siitä että ei ole rajaa siinä missä sen haluttaisiin olevan. Kansat ha heimot haluaisivat oman valtion eivätkä olla osa jotain isoa rahattomuutta. Kurdit, baskit, pohjois-irlantilaiset, skotit, katalaanit, tiibetiläiset... Jugoslavian sota syttyi myös kun eri jansat oli pakotettu samaan. Tsekit ja slovakit eriytyivät onneksi ilman sotaa.

Rajattomuutt a jne. V* tun puhelinnäppikset

Vierailija
94/114 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rajatt omuutta jne. V'ttu näitä puhelinnäppiksiä

Vierailija
95/114 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko kansallisvaltioihin, koska hiukkastasolla olemme kaikki yhtä.

Vierailija
96/114 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isänmaallisuutta on myös lapsellinen ja kohtuuttomuuksiin menevä riitely poliittisten ideoiden paremmuudesta, mikä on joskus jopa purkautunut sisällissotana. Suomalainenhan ei anna periksi, kun luulee olevansa oikeassa. Ja hän luulee tietenkin olevansa oikeassa myös kaikkien muiden puolesta. Eipä tarvitse mennä ajassa taaksepäin kuin muutama kymmenen vuotta, niin sosiaaliseen eristämiseen riitti se, ettei siivonnut lauantaina. 

Aitoon moniarvoisuuteen on tässä yhteiskunnassa vielä piiiiitkä matka.

Sisällissota ei taida olla enää vaihtoehtona kun suomalaiset on nykyään liian heikkoja pelkureita siihen.    Ne vaan soittaa suutansa mutta ei uskalla tehdä muuta. Demokratia on niiden keksintö.   

Kaikki pelkurit on heikkoja, mutta kaikki heikot eivät ole pelkureita.

Pelkurit

Kapina-aikana kaikki psykootikot  ovat vapaana ja vapaalla

(...ja monet heistä, ikävä kyllä, jopa vielä  jossain johtavassa asemassakin )

Vierailija
97/114 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isänmaallisuus tarkoittaa minulle sitä, että rakastan ja arvostan Suomea, suomalaisia ihmisiä ja suomalaista yhteiskuntaa sellaisena, kun olen sen oppinut tuntemaan.

Minun Suomeeni mahtuu erilaisia ihmisiä, eri taustoista tulevia ja eri tavoin ajattelevia.

Minun Suomeeni mahtuvat viimeiset veteraanit, Maamme-laulu ja Suvivirsi alkuperäisillä sanoituksilla.

Minun Suomeeni eivät mahdu ahdasmielisyys, jonka varjolla pyritään lokeroimaan ihan kaikki ja jokainen, ja minkä vuoksi halutaan ihan vain varmuuden vuoksi loukkantua joka ikisestä sanasta. Minun Suomeeni ei mahdu se, että rikas äidinkielemme pitää vääntää ja kääntää yltympäri, että voi muodostaa lauseita, joita ei kukaan koskaan ja mitenkään päin pysty ymmärtämään väärin.

Minun Suomeeni mahtuu sanan- ja mielipiteenvapaus, ja sen on oltava ehdoton.

Vierailija
98/114 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isänmaallisuus tarkoittaa toisen maanmiehen huomioon ottamista, tänä päivänä, eilen sekä tulevaisuudessa. Pakko siteerata: "kaveria ei jätetä," se kiteyttää sen miten itse asian näen.

Vierailija
99/114 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isänmaallisuus tarkoittaa toisen maanmiehen huomioon ottamista, tänä päivänä, eilen sekä tulevaisuudessa. Pakko siteerata: "kaveria ei jätetä," se kiteyttää sen miten itse asian näen.

Ehkä korulauseissa . 

Nykyään vaan paremminkin käytännössä usein vain niin ,että 'kaveriLLE ei jätetä'.

Vierailija
100/114 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isänmaallisuus täsmentyy sitä mukaa, mitä enemmän aikaa viettää eri maissa. Muualla näkee hyvin sen, mikä tekee Suomesta Suomen ja suomalaisista ihan oman erityisen porukan.

Minulle kotimaani eli isänmaani on hyvin tärkeä. Suomen kieli on sydämeni kieli, ja Suomen luonto on se paikka, jossa sielu lepää. On mukava käydä kaukomailla, palmujen katveessa kuumassa hiekassa hiostavassa ilmassa, mutta joka ikinen kerta se pakahduttaa sydäntä niin että itku meinaa tulla, kun lentokone saavuttaa aavan meren jälkeen rantaviivan ja kaartaa Suomen metsän yllä odottaen laskeutumislupaa. Sitä on kotimaanrakkaus. 

Matkustan mielelläni paljon myös Suomessa. Ulkomailla on todella upeita rakennuksia, tuhatvuotista mahtipontista historiaa ja äärettömän hienoja taideteoksia. Se ei poista sitä, että rakastan myös kotimaan kaupunkeja, kyliä ja pitkiä metsäisiä tietaipaleita, Punkaharjun kannasta, Lapin tuntureita, lounaisrannikon saarireittiä. Itse olen Lounais-Suomen ja Satakunnan kasvatti, ja se mutkattomuus ja vieraanvaraisuus, jolla suku ottaa aina vastaan pitkänkin eron jälkeen, saa minut luottamaan kotimaahani. Olen yksi lenkki pitkän pitkässä ketjussa, joka ei katkea ja johon vuorostani liitän oman lapseni.

Minusta on mukava jutella myös ventovieraille. En ymmärrä, miksi suomalaisia pidetään jotenkin jäyhinä ja erakkoina. On totta, että minäkin pidän omasta rauhasta ja fyysisestä etäisyydestä, mutta ei se tarkoita, että vihaisin muita ihmisiä. Kun rupattelee jollekin uppo-oudolle ihmiselle vaikka puistossa tai kaupassa tai bussipysäkillä, ihmisten kasvoille syttyy valo ja aina tulee iloinen vastaus. En ole koskaan saanut tylyä vastausta.

Minun isänmaassani on turvallista elää kaikesta siitä huolimatta, mitä nykyajassa on meneillään. Minä luotan poliisiin ja pelastushenkilöstöön ja pidän arvokkaana asiana sitä, että meillä on oma armeija. Meillä on uskomattoman hieno yhteiskunta, jossa pidetään kaikista huolta ja jokaisella on samanlaiset mahdollisuudet menestyä, oli sitten mies tai nainen tai missä maassa tahansa syntynyt. Isänmaallisuuden kannalta tärkeintä on, että rakastaa Suomea ja haluaa rakentaa tästä edelleen hyvän ja tasa-arvoisen paikan olla ja elää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän