Mitä isänmaallisuus mielestäsi tarkoittaa tänä päivänä?
Huomenta, olen Helsingin Sanomien toimittaja ja kirjoitan itsenäisyyspäivän lehteen laajaa artikkelia siitä, mitä 103-vuotiaalle Suomelle kuuluu. Tarkoitus ei ole käsitellä koronapandemian vaikutuksia arkeen, vaan syvemmin suomalaisuuden olemusta nyt.
Kyselen laajalta joukolta suomalaisia (eri verkkofoorumeilla ja puhelinhaastatteluissa):
Mitä isänmaallisuus mielestäsi tarkoittaa tänä päivänä?
Jos sinulla on aiheesta ajatuksia, voitko laittaa kommenttisi tähän ketjuun tai lähettää sen minulle sähköpostilla: jaakko.lyytinen@hs.fi. Kiitos avustanne!
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Jos ilmoitan olevani isänmaallinen, minut leimataan heti rasssisstiksi. Isänmaallisuus on nykyään koko maailman halaamista, euroopan rahoittamista ja afrikan ruokkimista. Isänmaallisuus on kaikkien elätettävien haalimista tänne, meidän maksamana ja saamme palkinnoksi pelon.
Hieman ristiriitainen viesti...
"Jos ilmoitan olevani isänmaallinen, minut leimataan heti rasssisstiksi."
Ok, ymmärrän ja sellainen leimaaminen on ikävää.
"Isänmaallisuus on nykyään koko maailman halaamista, euroopan rahoittamista ja afrikan ruokkimista. Isänmaallisuus on kaikkien elätettävien haalimista tänne, meidän maksamana ja saamme palkinnoksi pelon."
Juuri tuo ei ole isänmaallisuutta. Se on rasismia kantaväestöä kohtaan.
Silkka kiitollisuus täyttää mielen kun olemme saaneet elää niin monta rauhan vuotta. Nyt on viimeinen -ritari saatettu haudan lepoon. Kuitenkin on vielä monta sotaveteraania elossa, joten heidän hyvinvointiin tulee kiinnittää entistä enemmän huomiota. Minulle isänmaallisuus tarkoittaa kiitollisuuden osoitusta veteraanisukupolven työlle. Isovanhempieni neljästä pojasta kaksi kaatui jatkosodassa.
Isänmaa on muut suomalaiset. Minä en luonnosta välitä, vaan ihmiset tekevät maan. Jos rakastaa suomalaisia, silloin on isänmaallinen. Jos taas ei välitä muista suomalaisista, ei ole isänmaallinen.
Vierailija kirjoitti:
Isänmaa on muut suomalaiset. Minä en luonnosta välitä, vaan ihmiset tekevät maan. Jos rakastaa suomalaisia, silloin on isänmaallinen. Jos taas ei välitä muista suomalaisista, ei ole isänmaallinen.
Kait siihen ympäristökin jollain lailla vaikuttaa. Esim. suomessa järvet ja metsät ja kohtalaisen harva asutus. Säätila, yms. Tämä siis oma mielipiteeni tuon ed. kirjoittajan sanoman jatkeeksi.
Tarvitaanko vielä toinen sata vuotta, että voitaisiin relata tänä päivänä? Minun makuuni on turhan totista ja harrasta tämä itsenäisyyden juhliminen... En nyt ihan vappumeininkiä aja tgakaa, mutta jotain nykytunnelman ja sen välistä.
Ei ainakaan mitään itään, länteen ja kauas etelään kumartelua samalla pyllistäen omalle kansalle.
Vierailija kirjoitti:
Homoa...
Ei sanojen merkitykset muutu niin että isänmaallisuus tarkoittaisi jotain muuta nyt kuin joskus ennen. Aika tyhmä kysymys.
Jos haluaa tietää miten isänmaallisuus nykyään ilmenee yhteiskunnassa tai yksilöissä, pitää sitten kysyä niin.
Vierailija kirjoitti:
Lyhyesti: isänmaallisuus on minulle sitä, että puolustan niitä arvoja ja elämäntapaa, jotka minulle on isovanhempien ja vanhempien toimesta annettu.
On kumma miten edistykselliset ja kultturellit ihmiset haluavat päästä eroon juuri niistä arvoista ja elämäntavasta joka on palvellut ja palvelee suomalaisia paremmin kuin hyvin. Ehkä heitä pelottaa se ajatus, että silloin joutu tekemään vähän asioiden eteen, oli tietty tapa olla hyväksytty ja välillä hyvien asioiden eteen joutui uhrautumaan. Tänään vaikka ei tarvitse tehdä mitään niin voi silti uhRIUtua.
Sitä, että käydään lauantaisin saunassa niin kuin normaalit suomalaiset.
En kerro Olen laittanut Haastattelukiellon !
Isänmaallisuus on sitä, että ei tukita Mannerheimintietä vaikeuttaen toisten ihmisten elämää.
Jos ilmoitan olevani isänmaallinen, minut leimataan heti rasssisstiksi. Isänmaallisuus on nykyään koko maailman halaamista, euroopan rahoittamista ja afrikan ruokkimista. Isänmaallisuus on kaikkien elätettävien haalimista tänne, meidän maksamana ja saamme palkinnoksi pelon.