Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tajusin just, että mähän tulen viettämään joulun yksin tänä vuonna

Vierailija
28.11.2020 |

Sisarukset ovat omien perheidensä kanssa kodeissaan. Mulla ei ole puolisoa eikä lapsia. Kutsu ei ole käynyt mihinkään, enkä osaa itseäni tuputtaa. Ahdistaa. Tätäkö tää nyt tulee olemaan sitten jatkossa, nyt kun nuorinkin sisarukseni sai lapsen hiljattain? Joulut yksin ei oikein houkuttele.

Kommentit (1059)

Vierailija
181/1059 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku syyhän siihen on, kun kukaan sisaruksista, eikä vanhemmat halua ap.ta jouluksi luokseen

Korona ja yleiset suositukset??!

Vierailija
182/1059 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ala hommata sitä omaa elämää, etsi seuraa muualta

Ja tee olosi mukavaksi

Kiitos, mulla on omaa elämää. Joulun haluaisin viettää perinteisesti perhepiirissä, niin onhan se järkytys  tajuta, etten mä ole enää kenenkään perhepiiriä. Ap

Anteeksi, mutta kuulostaa rusinat pullasta -meiningiltä. Vietät omaa elämää kun sinulle sopii, mutta oletat, että jouluna suku automaattisesti ottaa avosylin vastaan.

Nyt kun asia selvisi ajoissa, ehdit virittäytyä tunnelmaan ja ajatukseen erilaisesta joulusta. Erilainen se on tänä vuonna kaikilla.

Ihan normaalia nuoren aikuisen elämää. Ja ihan normaalia muutenkin se, että aikuisella ihmisellä on oma elämänsä, jossa pärjää ja viihtyy. Ei tämä ole mitenkään ristiriidassa sen kanssa, että lähisukulaisten kanssa pidetään yhteyttä ja vietetään joulua yhdessä. Sitähän se yhteinen jouluperinne on, että kukin ottaa toisen avosylin vastaan. Tuskin ap:n sisaret sitäkään haluaisivat, että ap tai muutkaan sisarukset pyörisivät tavallisena arkena koko ajan nurkissa. Nimenomaan juhlapyhät on hyvä ajankohta kerääntyä kaikki yhteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/1059 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se surullista. Muilla sisaruksilla on oma perhe. Mun perhe on mun sisarukset koska ei ole muuta. En voi viettää joulua perheen kanssa vaikka muut voi, sisarukset ovat oman perheen kanssa ja minä en kenenkään. Näin meidän "perheessä".

On täysin luonnollista, että perheelliset haluavat viettää joulun oman perheensä kesken. Ikävää sille perheettömälle, jos joutuu olla yksin, mutta ei ne perheelliset oli mitenkään vastuussa perheettömän joulunvietosta.

Mitä hemmettiä mä just luin? :o Tottakai suku pitää yhtä jos sellainen merkkaa yhtään mitään. Ei kyse ole pelkästä joulusta, vaan koko konaisuudesta. Autetaan hädässä ja iloitaan yhdessä elämästä.

Minä pidän sukuun yhteyttä 364 päivää vuodessa, mutta jouluaaton vietän vain perheeni kanssa.

Niin, eli vain silloin kun sinulle sopii ja sinä hyödyt siitä jotain?

No toki. Sehän on hyötymistä, että käymme 200km päässä auttamassa kummankin vanhempia ja tekemässä remontteja ja käyn auttamassa lievästi kehitysvammaista veljeäni ja hänen avokkiaan aina kuin ehdin.

Itsekkäästi sitten haluan jouluaaton viettää perheeni kanssa

Hyi minua. Totta kai meidän pitäisi pakata lapset autoon ja ajaa jouluaatto mummoloiden väliä.

Vierailija
184/1059 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu yksin on ihan parasta❤️!

Vierailija
185/1059 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ajatellut matkustaa, mutta tänä jouluna se on vaikeaa. Suomi on täynnä sinkkuja, täytyy yrittää löytää samassa elämäntilanteessa olevia ja keksiä jotain yhdessä.

Toi on musta sellainen ratkaisu, jota tarjotaan aika helposti, mutta jota ei välttämättä ole kovin helppo toteuttaa. Se, että kaksi ihmistä on sinkkuja, ei vielä tarkoita, että heillä olisi automaattisesti jotain yhteistä. Perheen ja vanhojen ystävien korvaaminen yhtäkkiä jollain random-sinkkuporukalla on aika hitonmoinen homma. Kaikki me sinkut ei myöskään olla parikymppisiä bilettäjiä, kuten monet saattavat ajatella. Mäkin viihdyn parhaiten ihan niissä omissa tutuissa ja rakkaissa sukulais- ja ystäväporukoissa. Uusia ystäviä toki kannattaa aina hankkia, mutta ei se ole ihan niin yksinkertaista, että onnistuisi tuosta vaan päättämällä.

Mulla jouluun liittyy monia rakkaita perinteitä ja nimenomaan se perhekonteksti. Tietenkin jos tämä nyt on tätä, pitää sitten pikku hiljaa alkaa muodostaa niitä uusia perinteitä, mutta ei se ihan tuosta vaan ilman haikeutta onnistu. Mulla on yksi sinkkukaveri, jonka voisin kutsua kylään, mutta hän ei ole ollenkaan jouluihminen eikä välitä ruoastakaan tuon taivaallista. Varmaan päädyttäisiin syömään irtokarkkeja ja katsomaan telkkaria. Ihan kivahan sekin, mutta en mä sellaista joulua halua. Lisäksi hän taitaa vähän toivoa, että olisin kiinnostunut hänestä romanttisesti, joten se olisi aika vaivaannuttavaa lopultakin, jos kutsuisin kylään. Saattaisi tulla vääriä signaaleja.

Ap

Jospa ne siskotkin haluavat viettää perhejoulua oman perheen kanssa vaihteeksi, eikä nyt olekaan kovin viisasta matkustella tautiaikana.

Voithan pyytää vaikka jonkun naapurin yksinäisen vanhuksen syömään kanssasi.

Vierailija
186/1059 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku syyhän siihen on, kun kukaan sisaruksista, eikä vanhemmat halua ap.ta jouluksi luokseen

Korona ja yleiset suositukset??!

En ottaisi minäkään. Riskeeraisin lapseni ja lisäksi mieheni kuuluu riskiryhmään

Vierailija
187/1059 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ajatellut matkustaa, mutta tänä jouluna se on vaikeaa. Suomi on täynnä sinkkuja, täytyy yrittää löytää samassa elämäntilanteessa olevia ja keksiä jotain yhdessä.

Toi on musta sellainen ratkaisu, jota tarjotaan aika helposti, mutta jota ei välttämättä ole kovin helppo toteuttaa. Se, että kaksi ihmistä on sinkkuja, ei vielä tarkoita, että heillä olisi automaattisesti jotain yhteistä. Perheen ja vanhojen ystävien korvaaminen yhtäkkiä jollain random-sinkkuporukalla on aika hitonmoinen homma. Kaikki me sinkut ei myöskään olla parikymppisiä bilettäjiä, kuten monet saattavat ajatella. Mäkin viihdyn parhaiten ihan niissä omissa tutuissa ja rakkaissa sukulais- ja ystäväporukoissa. Uusia ystäviä toki kannattaa aina hankkia, mutta ei se ole ihan niin yksinkertaista, että onnistuisi tuosta vaan päättämällä.

Mulla jouluun liittyy monia rakkaita perinteitä ja nimenomaan se perhekonteksti. Tietenkin jos tämä nyt on tätä, pitää sitten pikku hiljaa alkaa muodostaa niitä uusia perinteitä, mutta ei se ihan tuosta vaan ilman haikeutta onnistu. Mulla on yksi sinkkukaveri, jonka voisin kutsua kylään, mutta hän ei ole ollenkaan jouluihminen eikä välitä ruoastakaan tuon taivaallista. Varmaan päädyttäisiin syömään irtokarkkeja ja katsomaan telkkaria. Ihan kivahan sekin, mutta en mä sellaista joulua halua. Lisäksi hän taitaa vähän toivoa, että olisin kiinnostunut hänestä romanttisesti, joten se olisi aika vaivaannuttavaa lopultakin, jos kutsuisin kylään. Saattaisi tulla vääriä signaaleja.

Ap

Jospa ne siskotkin haluavat viettää perhejoulua oman perheen kanssa vaihteeksi, eikä nyt olekaan kovin viisasta matkustella tautiaikana.

Aaahahahaa... jep. Lähdepä ap nyt etsimään naapurista yksinäistä vanhusta seuraksesi! Sitten on hyvä mieli jouluna!

Vierailija
188/1059 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kutsu vaan se sinkkukaverisi kylään. Tai kysy siltä, pääsetkö kylään hänen luokseen. Voit yllättyä.

Vierailija
189/1059 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni lapsi näkee isovanhempansa tänä jouluna viimeisen kerran.

So?

Näin on tapahtunut jokaikinen joulu tähänkin asti.

Vierailija
190/1059 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi ikävältä kuulostaa sisarustesi käytös. Only in Finland. ..

Voihan se olla, ettei siskojen miehet halua vaimonsa vanhapiikasisarusta viettämään heille joulua, jos kerrankin saavat viettää rauhallisen kotijoulun.

Minä yhtenä jouluna uhkasin lähteä hotelliin joulun viettoon, jos miehen veli vääntyy meille jouluksi.

Joo, mietinkin että onko jonkun puolisolla jotain mua vastaan, mutta ei ole kyllä tällaisesta tietoa, eikä ole koskaan ollut mitään skismoja kenenkään kanssa. Mä nyt luulen vaan, että -tavallaan ihan ymmärrettävästikin- mun joulufiilikset ei nyt ole oikein kenenkään prioriteettilistalla, eikä kukaan toisaalta erityisesti kaipaa mun seuraa, kun on se oma perhe siinä. Varmaan enemmän sellaista suomalaista kulttuuria (oman perheen pariin käpertyminen) ja ajattelemattomuutta lähinnä. Mutta kyllähän tää kulttuurista aika paljon myös kertoo, että ollaan me perheettömät oikeasti aika pohjasakkaa. Ketään ei tavallaan välttämättä kiinnosta vaikka oltais joulukin yksin. Kyllä se oikeasti sattuu. Kuten joku tuolla aiemmin sanoikin, myös mulle mun sisarukset on mun perhettä. Ilmeisesti mä en oikein enää ole heille. Ap

Ei minullakaan miehen veljeä vastaan sinänsä mitään ole, mutta en silti halunnut häntä meille jouluksi. Hän ei ole minun sukulainen ja monta muutakin syytä on, miksi en halunnut häntä meille. Olin ennen joulua todella väsynyt, enkä kaivannut yhtään vierasta ihmistä kotiimme jouluna. Minulla oli myös oikeus joskus olla itsekäs ja tehdä mitä haluan, eikä aina vain ajatella muita, että muilla vain ei olisi paha mieli. Ehkä siskojesi perheillä myös on oikeus kerrankin olla itsekkäitä. Jopa heidän puolisoillaan.

Monesti ne sinkkusisarukset ei tiedä, mitä heidän perheellisten elämässä on ja heidän voimavaroistaan. Sen joulun vietimme oloasujoulua lepäillen ja rentoillen perheen parissa keräten voimia

Minä, minä, minä. "Hän ei ole minun sukulainen". Joo, mutta miehesi sukulainen on! Varmaan sinun sukulainen olisi saanut tulla teille.

Vierailija
191/1059 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Aaahahahaa... jep. Lähdepä ap nyt etsimään naapurista yksinäistä vanhusta seuraksesi! Sitten on hyvä mieli jouluna!

Juu, sinkkuhan ei omaa perhettään kaipaa eikä tarvitse, välttää joku random-mummo seuraksi hänelle.

Vierailija
192/1059 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle jouluun kuuluu ja minä koen, että joulu on tällainen jne..

Jospa ne siskot ovat kyllästyneet sukujouluihin ja heillä on erilainen käsitys toivejoulusta. Nyt kun koronan vuoksi ei tarvitse kokoontua, haluavat viettää joulun omalla tavallaan. Se voi olla erilainen, kuin ap haaveilee

Vierailija
193/1059 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tiiä, voi kyllä aiheuttaa vähän kummastusta jos alan tuolla soittelemaan ihmisten ovikelloja, että anteeks mutta onko täällä joku yksinäinen vanhus, kun tarttisin jouluseuraa. Ap

Vierailija
194/1059 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle jouluun kuuluu ja minä koen, että joulu on tällainen jne..

Jospa ne siskot ovat kyllästyneet sukujouluihin ja heillä on erilainen käsitys toivejoulusta. Nyt kun koronan vuoksi ei tarvitse kokoontua, haluavat viettää joulun omalla tavallaan. Se voi olla erilainen, kuin ap haaveilee

No tottakai voi, mutta kai ap nyt silti saa olla surullinen yksinäisestä joulusta?

Vierailija
195/1059 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän kutsu sisaruksille vielä ehdi tulla.

No kun itse asiassa just viimeinenkin heistä ilmaisi mulle puhelimessa äsken kautta rantain, kuinka ihanaa on nyt olla ihan vaan oman perheen kesken ilman yhtäkään vierasta. Oon jotenkin järkyttynyt, että eikö ketään nappaa, että oon yksin. Toisaalta en säälistäkään tietenkään kutsua haluaisi, mutta tuntuu kyllä tosi pahalta, etteikö kukaan nyt koe mua sitten enää osaksi jouluaan, kun on itsellä se oma ydinperhe. Ap

Etkö ymmärrä että osa katkaissut " napanuoransa" sukujouluun jo aikoja sitten. Sinunkin pitää se tehdä nyt kun on tosi kyseessä.

Itse olen onnellinen yksin ilman mitään ylimääräistä häslinkiä suvun kanssa. Käyn sukulaisissa jonain muuna päivänä, enkä ole koskaan ajatellut et pitää just joulun aikaan käydä tai tavata.

Vierailija
196/1059 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kutsu vaan se sinkkukaverisi kylään. Tai kysy siltä, pääsetkö kylään hänen luokseen. Voit yllättyä.

Ehkä tosiaan olisi aika luoda oma elämä. Jossain vaiheessa suku toivoo sen tissisillään hyppivän ikisinkun aikuistuvan

Vierailija
197/1059 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ehkä tosiaan olisi aika luoda oma elämä. Jossain vaiheessa suku toivoo sen tissisillään hyppivän ikisinkun aikuistuvan

No tässähän on se ongelma nyt, että kun puolen mielestä ap:lla on liian vähän omaa elämää ja puolen mielestä liikaa. Ja hän jo lupasi, ettei hyppele tissisillään. Mahtava stereotypia muuten toi, että sinkku ei ole aikuinen. Jos jollainen ei ole perhettä, tietenkinhän hän on edelleen henkisesti teini, niinkö?

Vierailija
198/1059 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutsu itse sisaruksiasi sun luokse? Vaikka tapanina jos aaton ovat keskenään

Ei ihan kauheasti aattona yksin lämmitä se, että tapanina ehkä kahvitellaan.

mä nyt vähän jankkaan, mutta väitän, että se on parempi kuin ei mitään yhteyttä sukuun koko jouluna. jos itse menisin sisarukseni luo jouluna, kokisin velvoitteena ostaa lahjat jokaiselle ja osallistua ruoanvalmistukseen jne (mihin minulla ei kuitenkaan olisi sananvaltaa, koska juhlat olisi toisen kodissa). ja silti en olisi osa porukkaa samalla tavalla kuin muut, koska olisin toisen kodissa. 

jos sen sijaan kahvittelisin joulupäivänä tai tapanina sisarusteni kanssa, se ei vaatisi suurta panostusta, ja oltaisiin samalla viivalla pöydän ympärillä, se olisi meidän yhteinen perinne. 

Vierailija
199/1059 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en tiiä, voi kyllä aiheuttaa vähän kummastusta jos alan tuolla soittelemaan ihmisten ovikelloja, että anteeks mutta onko täällä joku yksinäinen vanhus, kun tarttisin jouluseuraa. Ap

Kasva aikuiseksi ja lopeta ruikuttaminen

Vierailija
200/1059 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutsu itse sisaruksiasi sun luokse? Vaikka tapanina jos aaton ovat keskenään

Ei ihan kauheasti aattona yksin lämmitä se, että tapanina ehkä kahvitellaan.

mä nyt vähän jankkaan, mutta väitän, että se on parempi kuin ei mitään yhteyttä sukuun koko jouluna. jos itse menisin sisarukseni luo jouluna, kokisin velvoitteena ostaa lahjat jokaiselle ja osallistua ruoanvalmistukseen jne (mihin minulla ei kuitenkaan olisi sananvaltaa, koska juhlat olisi toisen kodissa). ja silti en olisi osa porukkaa samalla tavalla kuin muut, koska olisin toisen kodissa. 

jos sen sijaan kahvittelisin joulupäivänä tai tapanina sisarusteni kanssa, se ei vaatisi suurta panostusta, ja oltaisiin samalla viivalla pöydän ympärillä, se olisi meidän yhteinen perinne. 

Eikö sisarukset asuneet toisella puolen maata