Tajusin just, että mähän tulen viettämään joulun yksin tänä vuonna
Sisarukset ovat omien perheidensä kanssa kodeissaan. Mulla ei ole puolisoa eikä lapsia. Kutsu ei ole käynyt mihinkään, enkä osaa itseäni tuputtaa. Ahdistaa. Tätäkö tää nyt tulee olemaan sitten jatkossa, nyt kun nuorinkin sisarukseni sai lapsen hiljattain? Joulut yksin ei oikein houkuttele.
Kommentit (1059)
Vierailija kirjoitti:
Oi joi...
Laittaisin kotiin ihanan joulutunnelman, kaiken tosi kauniiksi, törsäisin oikein kaikkeen ihanaan ja ylelliseen. Kaikki olisi vain minua varten ja kukaan ei sotkisi eikä siirtelisi mitään minkä olen johonkin laittanut. Halutessani olisi täydellinen hiljaisuus ja voisin itse päättää milloin ja minkälaista ääntä ympärilläni on. Ihania jouluruokia ja herkkuja, ei haittaisi vaikka vähän humaltuisi viinistä. Elokuvia, kirjojen lukemista, sohvalla pesimistä. Unta ilman häirintää. Vaikka koko joulunpyhät pyjamassa sisällä, ei tarvitsi viedä ketään purkamaan energiaa pihalle. Tapanina kaikki olisi vielä yhtä tiptop kuin aatonaattona olin ne laittanut.
Ja poks, sitten heräsin.
Jos olisit siskoni, kysyisin, että vaihdetaanko elämiä täksi jouluksi. Sinä meille, minä sun kämppään. :)
Niin, ja edelleen satunnainen rauha ja yksinolohan on aivan ihanaa vaihtelua, mutta yksinäisestä nuo tarinat tuntuvat lähinnä kiusanteolta. Kun et voi itse valita sitä, että jäät yksin, se ei todellakaan ole mitään luksusta. Se on todella raskasta. Yksinäisyys vastaa kymmenen tupakan polttamista päivittäin, se tuhoaa mielen ja kehon, toisin kuin ihana elämyksellinen rentoutuminen, jota tuossa nyt kuvaat.
Sillä puolella varmasti naurattaa, tällä puolella ei niinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi joi...
Laittaisin kotiin ihanan joulutunnelman, kaiken tosi kauniiksi, törsäisin oikein kaikkeen ihanaan ja ylelliseen. Kaikki olisi vain minua varten ja kukaan ei sotkisi eikä siirtelisi mitään minkä olen johonkin laittanut. Halutessani olisi täydellinen hiljaisuus ja voisin itse päättää milloin ja minkälaista ääntä ympärilläni on. Ihania jouluruokia ja herkkuja, ei haittaisi vaikka vähän humaltuisi viinistä. Elokuvia, kirjojen lukemista, sohvalla pesimistä. Unta ilman häirintää. Vaikka koko joulunpyhät pyjamassa sisällä, ei tarvitsi viedä ketään purkamaan energiaa pihalle. Tapanina kaikki olisi vielä yhtä tiptop kuin aatonaattona olin ne laittanut.
Ja poks, sitten heräsin.
Jos olisit siskoni, kysyisin, että vaihdetaanko elämiä täksi jouluksi. Sinä meille, minä sun kämppään. :)
Jep. Tahattomasti lapsetonta ei myöskään ihan kauheasti naurata. Tervetuloa vaan lomalle tänne mun paratiisiini, jos todella haluat omasta perheestäsi eroon. Täällä saa kyllä olla rauhassa.
Niin, ja edelleen satunnainen rauha ja yksinolohan on aivan ihanaa vaihtelua, mutta yksinäisestä nuo tarinat tuntuvat lähinnä kiusanteolta. Kun et voi itse valita sitä, että jäät yksin, se ei todellakaan ole mitään luksusta. Se on todella raskasta. Yksinäisyys vastaa kymmenen tupakan polttamista päivittäin, se tuhoaa mielen ja kehon, toisin kuin ihana elämyksellinen rentoutuminen, jota tuossa nyt kuvaat.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun minä haluan tunnelman ja minä haluan jouluna siskoni minua lohduttamaan ja kun minä haluan siskon perheen ja minä haluan, että joku tuo minun eteen tunnelman ja joulun
Toivottavasti se perheellinen sisko ei sitten vuoden muina päivinä ole vailla lastenhoitoapua, muuttoapua, kalliita synttärilahjoja joka muksulle jne jne. Tietysti sinkku on automaattisesti mukana järjestämässä kaikki juhlat eli pääsee tiskaamaan ristiäisistä aina rippijuhliin asti.
Niin ja sillä sinkulla kun ei ole muuta elämää, niin sehän hoitaa ikääntyneet vanhemmatkin. Perheellisellä kun on niiiin rankkaa, että apua kyllä otetaan ilolla vastaan!
Mutta kyllä se sinkku yhden joulun pärjää hyvin yksinkin, kun MEIDÄN perhe haluaa viettää joulun rauhassa kotona. Kun eihän se sinkku-sisko siihen perheeseen edes kuulu. Eikä se lahjojakaan tarvi, aikuinen ihminen. Niih!
Kuka se itsekäs minäminä-tyyppi tässä taas olikaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se surullista. Muilla sisaruksilla on oma perhe. Mun perhe on mun sisarukset koska ei ole muuta. En voi viettää joulua perheen kanssa vaikka muut voi, sisarukset ovat oman perheen kanssa ja minä en kenenkään. Näin meidän "perheessä".
On täysin luonnollista, että perheelliset haluavat viettää joulun oman perheensä kesken. Ikävää sille perheettömälle, jos joutuu olla yksin, mutta ei ne perheelliset oli mitenkään vastuussa perheettömän joulunvietosta.
Mitä hemmettiä mä just luin? :o Tottakai suku pitää yhtä jos sellainen merkkaa yhtään mitään. Ei kyse ole pelkästä joulusta, vaan koko konaisuudesta. Autetaan hädässä ja iloitaan yhdessä elämästä.
Minä pidän sukuun yhteyttä 364 päivää vuodessa, mutta jouluaaton vietän vain perheeni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala hommata sitä omaa elämää, etsi seuraa muualta
Ja tee olosi mukavaksi
Kiitos, mulla on omaa elämää. Joulun haluaisin viettää perinteisesti perhepiirissä, niin onhan se järkytys tajuta, etten mä ole enää kenenkään perhepiiriä. Ap
Anteeksi, mutta kuulostaa rusinat pullasta -meiningiltä. Vietät omaa elämää kun sinulle sopii, mutta oletat, että jouluna suku automaattisesti ottaa avosylin vastaan.
Nyt kun asia selvisi ajoissa, ehdit virittäytyä tunnelmaan ja ajatukseen erilaisesta joulusta. Erilainen se on tänä vuonna kaikilla.
Eihän tuo joulu ole kuin pidennetty viikonloppu, miks siitä tarttee hössöttää niin kauheesti? Puolen vuoden päästä on juhannus, samat vapaat ja saattaa olla mukavampi, että vanhemmat sukulaiset ovat vielä elossa silloin. Todennäköisesti mukavammat kelitkin silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala hommata sitä omaa elämää, etsi seuraa muualta
Ja tee olosi mukavaksi
Kiitos, mulla on omaa elämää. Joulun haluaisin viettää perinteisesti perhepiirissä, niin onhan se järkytys tajuta, etten mä ole enää kenenkään perhepiiriä. Ap
Anteeksi, mutta kuulostaa rusinat pullasta -meiningiltä. Vietät omaa elämää kun sinulle sopii, mutta oletat, että jouluna suku automaattisesti ottaa avosylin vastaan.
Nyt kun asia selvisi ajoissa, ehdit virittäytyä tunnelmaan ja ajatukseen erilaisesta joulusta. Erilainen se on tänä vuonna kaikilla.
Oheinen sinkkuhuomio: Ensin sanotaan, että pitää hankkia oma elämä. Sitten kun kerrotaan, että sellainen on, sanotaan, että oletkin siis rusinat pullasta -tyyppi. Johtopäätös: Sinkku ei voi koskaan olla oikeanlainen. Sillä on joko liikaa omaa elämää tai sitten liian vähän. Joka tapauksessa se on jotenkin täysin vääränlainen ihminen, ja kaikki on sen oma vika.
Itse olen sinkku ja otan kyllä rusinat pullasta
Vierailija kirjoitti:
Ehkä he nyt vain haluavat viettää joulun oman porukan kesken? Jouluja tulee kyllä lisää.
Meillä on kaksi lasta ja joka joulu joko meille olisi tulossa vieraita tai meidän pitäisi mennä jonkun luokse. Ja tänä vuonna en kerta kaikkiaan jaksa. Haluan olla vain oman perheen kesken, koska en osaa täysin rentoutua, vaikka ne kylässä olevat olisivat lähisukulaisiakin. Vieraille on myös enemmän painetta laittaa hienommat ruuat ja useampaa sorttia. Oman porukan kesken voidaan tehdä just niinkun itse halutaan. Meille mieluiset ruuat, ohjelmat ja musiikit.
Onneksi voidaan tänä vuonna perustella tämä koronalla, niin muiden ei tarvitse loukkaantua.
Vieraat odottaa sitä jouluntunnelmaa ja heille sitä pitää laittaa. Omalla porukalla viettäisimme ihan erilaisen joulun. Toivottavasti ensi jouluna pääsee taas matkustamaan pakoon tätä sukulaisille perinteisen joulun tunnelman luomisesta
Miksi hommata koko lehmä, jos haluaa vain lasillisen maitoa?
Olisin tosi tyytyväinen jos saisin viettää joulun yksin.
Mulla on helvetin rasittava suku. Pulassa oleva mt- ongelmainen vanhus nyt alkajaisiksi.
Oletko ap nyt aivan varma että sinä et ole minnekään tervetullut? Jos sinua ei ole aiemminkaan pidetty vieraana niin miten nyt olisit muuttunut sellaiseksi vieraaksi josta sanotaan ”ihanaa kun ei tule tänä jouluna yhtään vierasta/perheen ulkopuolista”. Voi hyvin olla että tämäkin siskosi viittasi ihan toisiin todellakin vieraisiin joita heillä on ehkä aina käynyt.
Oletko varma ettet ole vetänyt nyt vääriä johtopäätöksiä ihan itse ja siskosi ovat aivan ihmeissään jouluna kun ei kenenkään seura kelvannut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi joi...
Ja poks, sitten heräsin.
Hei anteeksi, ei ollut tarkoitus loukata ketään, eikä taatusti nauraa (enkä kyllä nauranutkaan). Tuo nyt oli vain tuollaista kevyttä hömppää. Väsähtäneen perhettään syvästi rakastavan äidin päiväuni. Tämäkin nyt vaan näköjään oli väärä paikka sille. Anteeksi tilannetajuttomuuteni. Kuvittelin vain, että täällä tällainen ajatus (pelkkä ajatus) on turvallista päästää irti, todellisessa elämässä en ikinä niin voisi tehdä, koska ympärilläni on (tahattomastikin) lapsettomia ihmisiä.
Me vietetään lähes joka päivä vuodessa perheen kesken, mutta jouluksi lähdemme joko miehen tai omien vanhempieni luokse. Tuntuu kamalalta ap:n takia, että sisko ei jouluksi halua häntä mukaan vaan antaa mieluummin viettää joulun yksin 😟
Vierailija kirjoitti:
Me vietetään lähes joka päivä vuodessa perheen kesken, mutta jouluksi lähdemme joko miehen tai omien vanhempieni luokse. Tuntuu kamalalta ap:n takia, että sisko ei jouluksi halua häntä mukaan vaan antaa mieluummin viettää joulun yksin 😟
Sisko on kuin kuuma peruna. Kenen näppeihin jää
En soisi kenenkään jäävän yksin jouluna, jos sitä ei itse halua, mutta tänä koronajouluna ymmärrän hyvin, että kotiin ei mielellään kutsuta oman perheen (niiden, jotka asuvat saman katon alla) ulkopuolisia. Toivon todella, että aikuiset lapset perheineen eivät lähde joulunviettoon vanhempiensa luo, ainakaan silloin, jos vanhempi ei asu yksin. Jos sinkku lähtee esim. leskivanhempansa luo, sen ymmärrän inhimillisenä ratkaisuna.
Ymmärrän että on kurjaa jos ensimmäistä kertaa tulee tällainen tilanne vastaan, eikä pääse edes minnekään matkalle. Mutta.. eiköhän aikuinen ihminen nyt kuitenkin selviä joulusta itsenäisesti. Minä olen viettänyt joulua yksin jo tosi nuorena. Osottain oli oma valinta, olin mielummin yksin kuin jossain puolituttujen luona johon kävi kutsu kun selvisi että olen yksin.
Hanki itsellesi oman maun mukaiset safkat, lepää, ulkoile. Osta jokin lahja, vaikka säästyneiden matkakulujen arvoinen, ja sellainen mihin voit syventyä jo jouluna itseksesi (oli se sitten kirja tai kylpyamme tai joku urheiluväline, käsityötarvikkeet tai mitä nyt haluaisitkaan).
Keskity hyvään.
Yritän samaistua tilanteeseen. Itse en haluaisi olla pakkokutsuttu vieras. En nauttisi olostani, jos tietäisin, että minut kutsuttiin vain siksi, että syyllistin sisariani. Loisin oman joulun ja nauttisin vapaista
Mä tajusin saman vasta nyt kuin luin ap sun ketjun otsikon.. Viimeisen liki vuosikymmenen olen viettänyt joulut koirani kanssa kaksin ja viime viikolla jouduin saattamaan koirani viimeiselle matkalleen :-(
Pska vuosi kerta kaikkiaan ja pskemmaksi vaan menee.
Itsellä myös ensimmäinen yksinäinen joulu tulossa, kun en viitsi riskeerata eläkkeellä olevan äitini altistamista koronalle. Asumme siis eri paikkakunnilla, itselläni ei ajokorttia, äiti liikuntarajoitteinen. Hieman surku, mutta sitä tietysti toivoo että ensi joulu olisi taas perinteinen. Viime jouluna ei kyllä yhtään osannut aavistaa, että emme tule näkemään yli vuoteen. :-(