Tajusin just, että mähän tulen viettämään joulun yksin tänä vuonna
Sisarukset ovat omien perheidensä kanssa kodeissaan. Mulla ei ole puolisoa eikä lapsia. Kutsu ei ole käynyt mihinkään, enkä osaa itseäni tuputtaa. Ahdistaa. Tätäkö tää nyt tulee olemaan sitten jatkossa, nyt kun nuorinkin sisarukseni sai lapsen hiljattain? Joulut yksin ei oikein houkuttele.
Kommentit (1059)
Olen ollut vuosikaudet jouluisin töissä koska perhe on rikki ja muutenkin sisältää paljon konfliktiherkkiä ihmisiä.
Nyt kun ajattelin pitkästä aikaa suunnitella joulua ja olla vapaalla, nosti yksi lähisukulainen taas aivan käsittämättömän riidan turhasta. Olin kaiken suunnitellut ennakkoon, miten porrastan vierailut etteivät joko sukulaiset x ja y kohtaa ollenkaan tai sukulainen z tulee vain päivävierailulle ettei ota kuppia ja ala vaikeaksi. Oma joulumieli meni siinä, luojan kiitos en ehtinyt hankkia kalliita ruokatarvikkeita tai mitään muutakaan.
On aivan uskomatonta miten mieheni sukulaisissa ei ole yhtäkään vaikeaa ihmistä, jolla on potentiaalia pilata koko joulu alkaessaan riidellä 10v vanhoista jutuista jne. Itsellä näitä on kokonaista 4 kappaletta (+1 sukulaisen kumppani joka on rasittava ryypätesssään). Eikä kyse ole mistään pienistä naljailuista vaan suorasta huutamisesta ja erittäin ilkeämielisestä sanailusta. Elämässään kaikki ovat hyvin pärjänneitä ihmisiä, joita kuitenkin vaivaa jokin krooninen paha olo tai huono itsetunto.
Vierailija kirjoitti:
Tosi ikävältä kuulostaa sisarustesi käytös. Only in Finland. ..
Nimenomaan: Only in Finland. Tää on mun mielestä meidän yhteiskunnan kipein piirre tää ydinperhepakkomielle. Ei ole kansainvälisesti kovin normaalia ulkoistaa esim. omia sisaruksiaan elämästään siinä vaiheessa kun pariutuu.
Minä olisin mieluusti joulun yksin, nyt hyppyytetään sinnetänne, ei kiva.
Yksin kotona kissa seurana, punaviiniä maistellen ja joululauluja kuunnellen olisi minun käsitykseni ihanasta joulusta. Kynttilöitä palamaan ja tunnelma olisi täydellinen.
Ne, jotka ei oo kokeneet yksinäisyyttä eivät oikeesti tajua miten pahalta noi "kyllä mäkin olisin yksin jos vaan saisin" -heitot tuntuu niistä, jotka eivät voi valita.
Vierailija kirjoitti:
Voihan se olla, ettei siskojen miehet halua vaimonsa vanhapiikasisarusta viettämään heille joulua, jos kerrankin saavat viettää rauhallisen kotijoulun.
Minä yhtenä jouluna uhkasin lähteä hotelliin joulun viettoon, jos miehen veli vääntyy meille jouluksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin mieluusti joulun yksin, nyt hyppyytetään sinnetänne, ei kiva.
Yksin kotona kissa seurana, punaviiniä maistellen ja joululauluja kuunnellen olisi minun käsitykseni ihanasta joulusta. Kynttilöitä palamaan ja tunnelma olisi täydellinen.
Niinhän sitä voi ajatella,kun ei ole oikeasti se tilanne, ettei ole ketään. Ja voihan se toki olla kivaa joulun Tai pari, muttei enää sen jälkeen.
Tule Ap meille joulunviettoon.
Mä olen kyllä töissä, mutta mies pitää sulle seuraa 😊
Vierailija kirjoitti:
Tule Ap meille joulunviettoon.
Mä olen kyllä töissä, mutta mies pitää sulle seuraa 😊
Ihana :D <3 ! Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan se olla, ettei siskojen miehet halua vaimonsa vanhapiikasisarusta viettämään heille joulua, jos kerrankin saavat viettää rauhallisen kotijoulun.
Minä yhtenä jouluna uhkasin lähteä hotelliin joulun viettoon, jos miehen veli vääntyy meille jouluksi.
Joo, mietinkin että onko jonkun puolisolla jotain mua vastaan, mutta ei ole kyllä tällaisesta tietoa, eikä ole koskaan ollut mitään skismoja kenenkään kanssa. Mä nyt luulen vaan, että -tavallaan ihan ymmärrettävästikin- mun joulufiilikset ei nyt ole oikein kenenkään prioriteettilistalla, eikä kukaan toisaalta erityisesti kaipaa mun seuraa, kun on se oma perhe siinä. Varmaan enemmän sellaista suomalaista kulttuuria (oman perheen pariin käpertyminen) ja ajattelemattomuutta lähinnä. Mutta kyllähän tää kulttuurista aika paljon myös kertoo, että ollaan me perheettömät oikeasti aika pohjasakkaa. Ketään ei tavallaan välttämättä kiinnosta vaikka oltais joulukin yksin. Kyllä se oikeasti sattuu. Kuten joku tuolla aiemmin sanoikin, myös mulle mun sisarukset on mun perhettä. Ilmeisesti mä en oikein enää ole heille. Ap
Varaa itsellesi risteily tai hotellipaketti Jouluksi.Sieltä saat , kaiken tarvitsemasi.
Ei kai kukaan voi oikeasti odottaa, että jonkun tulee ottaa yksinäiset sukulaiset luokseen jouluksi? Joku oikeus yksityisyyteen on kaikilla perheillä, viettää joulu sillä porukalla kuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Varaa itsellesi risteily tai hotellipaketti Jouluksi.Sieltä saat , kaiken tarvitsemasi.
Perheen? Koronan?
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan voi oikeasti odottaa, että jonkun tulee ottaa yksinäiset sukulaiset luokseen jouluksi? Joku oikeus yksityisyyteen on kaikilla perheillä, viettää joulu sillä porukalla kuin haluaa.
No ei todellakaan, mutta on se aika hemmetin erikoista, jos ei halua. Mulle ei tulisi mieleenikään esim. jättää siskoani yksin jouluna. Todella kauhea ja epänormaali ajatus.
Olen pahoillani puolestasi, mutta ymmärrän kyllä tavallaan sisaruksiasikin. Koska asutte eri puolilla Suomea, kysymys on ilmeisesti siitä että joutuisit yöpymään ja olemaan siellä pidempään kuin vain muutama tunti? en itsekään haluaisi että miehen sisaruksista (tai omani) joku tulisi oikein yökylään joulunpyhinä, koska ulkopuolinen on aina ulkopuolinen eikä siinä voi kuitenkaan ihan vapaasti sitten pariskunta lekotella, toiselle ainakin on "vieras". Meilläkin on ihan mukavia sisaruksia ja hyvät välit mutta en minä silti heitä kotiini joulunpyhien ajaksi toivoisi. Me tapaamme jonkun tunnin jouluaattona ja sitten kaikki menevät omilleen. Itse olen viettänyt muutaman yksinjoulun ja ne olivat ihan luxusta kun ei tarvinnut hypätä missään. Tein juurikin noin kuin moni sanoo, että laitoin itselleni hyvät herkut, punaviintä, kynttilöitä ja vain nautiskelin olostani. Liian monta joulua olen joutunut muille laittamaan ja sukulaisissa ravaamaan. Kuten tänäkin vuonna .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä yhtenä jouluna uhkasin lähteä hotelliin joulun viettoon, jos miehen veli vääntyy meille jouluksi.Joo, mietinkin että onko jonkun puolisolla jotain mua vastaan, mutta ei ole kyllä tällaisesta tietoa, eikä ole koskaan ollut mitään skismoja kenenkään kanssa. Mä nyt luulen vaan, että -tavallaan ihan ymmärrettävästikin- mun joulufiilikset ei nyt ole oikein kenenkään prioriteettilistalla, eikä kukaan toisaalta erityisesti kaipaa mun seuraa, kun on se oma perhe siinä. Varmaan enemmän sellaista suomalaista kulttuuria (oman perheen pariin käpertyminen) ja ajattelemattomuutta lähinnä. Mutta kyllähän tää kulttuurista aika paljon myös kertoo, että ollaan me perheettömät oikeasti aika pohjasakkaa. Ketään ei tavallaan välttämättä kiinnosta vaikka oltais joulukin yksin. Kyllä se oikeasti sattuu. Kuten joku tuolla aiemmin sanoikin, myös mulle mun sisarukset on mun perhettä. Ilmeisesti mä en oikein enää ole heille. Ap
Ei minullakaan miehen veljeä vastaan sinänsä mitään ole, mutta en silti halunnut häntä meille jouluksi. Hän ei ole minun sukulainen ja monta muutakin syytä on, miksi en halunnut häntä meille. Olin ennen joulua todella väsynyt, enkä kaivannut yhtään vierasta ihmistä kotiimme jouluna. Minulla oli myös oikeus joskus olla itsekäs ja tehdä mitä haluan, eikä aina vain ajatella muita, että muilla vain ei olisi paha mieli. Ehkä siskojesi perheillä myös on oikeus kerrankin olla itsekkäitä. Jopa heidän puolisoillaan.
Monesti ne sinkkusisarukset ei tiedä, mitä heidän perheellisten elämässä on ja heidän voimavaroistaan. Sen joulun vietimme oloasujoulua lepäillen ja rentoillen perheen parissa keräten voimia
Vierailija kirjoitti:
Eipä olisi tullut mieleen väkisin ängetä diskon perheeseen, missä oli kolme lasta ja sisko vielä imetti vauvaa. Soin heille joulurauhan ja aikuisrna ihmisenä sain kyllä joulunpyhät kulumaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani puolestasi, mutta ymmärrän kyllä tavallaan sisaruksiasikin. Koska asutte eri puolilla Suomea, kysymys on ilmeisesti siitä että joutuisit yöpymään ja olemaan siellä pidempään kuin vain muutama tunti? en itsekään haluaisi että miehen sisaruksista (tai omani) joku tulisi oikein yökylään joulunpyhinä, koska ulkopuolinen on aina ulkopuolinen eikä siinä voi kuitenkaan ihan vapaasti sitten pariskunta lekotella, toiselle ainakin on "vieras". Meilläkin on ihan mukavia sisaruksia ja hyvät välit mutta en minä silti heitä kotiini joulunpyhien ajaksi toivoisi. Me tapaamme jonkun tunnin jouluaattona ja sitten kaikki menevät omilleen. Itse olen viettänyt muutaman yksinjoulun ja ne olivat ihan luxusta kun ei tarvinnut hypätä missään. Tein juurikin noin kuin moni sanoo, että laitoin itselleni hyvät herkut, punaviintä, kynttilöitä ja vain nautiskelin olostani. Liian monta joulua olen joutunut muille laittamaan ja sukulaisissa ravaamaan. Kuten tänäkin vuonna .
Joo, ymmärrän kyllä pointtisi. Yhden kanssa asutaan samassa kaupungissa ja toisen luoksekin pääsisi kyllä ilman yökyläilyä käymään. Mutta siis en tosiaan väheksy yhtään sitä, että jos ollaan väsyneitä jne, kyllä on varmasti tärkeää olla ihan oman perheen keskenkin.
Mä olen itse kokenut, että meillä on ollut tosi rennot välit, esim. ihan vapautuneesti kyläillessä puolin ja toisin on hypitty kalsareissa eikä vierailuista ole tehty isompaa numeroa. Ei esim. tosiaankaan kukaan odota, että pöytä notkuisi herkkuja tai aina olisi koti viimeisen päälle. Siksi mun on vähän hankala ehkä ajatella itseäni nyt sellaisena vieraana, jonka vuoksi pitäisi jotenkin kauheasti pingottaa ja jaksaa ylimääräistä. Ja tarjoiluistahan olen tosiaan pääosin aina vastannut minä, koska tykkään laittaa ruokaa, niin siinäkään mielessä ei olisi vaivaa.
Ap
Lisään vielä sen verran, että mun oma ajattelu menisi jotenkin ennemmin niin päin, että koska sisarus on läheinen ihminen, hänen seurassaan oleminen on mulle tosi tärkeää ja hyväksi, etenkin jos olen väsynyt ja kuormittunut. Hän auttaa ja tukee, ja vastavuoroisesti toisinpäin. Sen sijaan mulla olisi stressi ja paha mieli koko joulun, jos tietäisin hänen olevan yksin ja surullisena. Eli siis en tosiaan koe taakaksi, vaan nimenomaan voimavarana. Meillä on myös sellainen perhekulttuuri, että ihan hyvin voi toiselle sanoa, että nostapas nyt ahterisi siitä sohvalta ja tule kuorimaan nuo perunat. Ap
Vaikutat masentavalta ruikuttajalta. Enpä yhtään ihmettele, jos siskojesi perheet eivät halua sinua hyppimään sinne kalsarit päällä ja kuorimaan pottuja
Ölkää tehkö joulusta jotain painolastia. Itse olen viettänyt monet joulut yksin omasta tahdosta ja se on mukavaa. Saa tehdä mitä haluaa, milloin haluaa ja miten haluaa. En suostu kenenkään muottien mukaan mitään päivääni viettämään.