Tajusin just, että mähän tulen viettämään joulun yksin tänä vuonna
Sisarukset ovat omien perheidensä kanssa kodeissaan. Mulla ei ole puolisoa eikä lapsia. Kutsu ei ole käynyt mihinkään, enkä osaa itseäni tuputtaa. Ahdistaa. Tätäkö tää nyt tulee olemaan sitten jatkossa, nyt kun nuorinkin sisarukseni sai lapsen hiljattain? Joulut yksin ei oikein houkuttele.
Kommentit (1059)
Voi kun joskus saisikin viettää joulun yksin. Pidän joulusta, mutta 15 vuotta on menty samalla kaavalla: minä koristelen, teen ruuat, hommaan kaikille lahjoja. Aattona raadan keittiössä aamusta alkaen, suku tulee syömään ja arvostelee kaikkea tekemääni. Mies vittuilee, jos olen ostanut esim. väärää sinappia (itse en sitä syö, joten varmaan ostankin väärää merkkiä), hänhän ei ole joulun järjestelyihin osallistunut millään tavalla. Lahjat avataan, lapset kiukuttelee, kun eivät saaneet ihan kaikkea toivomaansa (parhaani yritän ja satoja euroja menee lahjoihin silti..) Itse saan anopilta suklaarasian ja jos oikein tuuri käy, niin lapset ovat pakottaneet miehen ostamaan pannulapun mulle. Sitten kahvit pöytään ja siinähän pitää tietty olla kakut, tortut ja kaikki muut herkut. Joista sitten saan kuulla taas vinoilua, kun "ei ole sitä tai tätä". Ilta kun koittaa ja vihdoin pääsen nukkumaan, itken itseni uneen ja päätän, että ensi vuonna en tähän paskaan enää suostu. Mutta taas on se "most wonderful time of the year", jolloin kaikki tämä taas toistuu....
Jatkuu yhtä kauan kuin itse hyväksyt. Kukaan ei edes näe mitään kummallista. Jonain päivänä vain otat loman puhumatta heille. Hauskaa joulua.
Mitä ihmeellistä tuossa nyt on?
Viettänyt kaikki joulut yksin jo 15 vuotta
Tosin sen takia, ettei ole ketään, kenen kanssa sen viettäisi
Sukulaisten sun muiden nurkissa lojuminen (edes sen joulun ajan) olisi suorastaan vastenmielistä
Lähde reissuun ulkomaille ja tee siitä oma jouluperinteesi.
T. Seitsemän vuotta yksin joulua ulkomailla.
Nyt sitten jaat työt ja tuomiset tasapuolisesti kaikille osallistujille, joulu nyyttäri periaatteella. Ja laita vaikka kutsuun tuo tekstisi.
Vierailija kirjoitti:
Nyt sitten jaat työt ja tuomiset tasapuolisesti kaikille osallistujille, joulu nyyttäri periaatteella. Ja laita vaikka kutsuun tuo tekstisi.
Tämä oli siis 1042 marttyyrille, lainaus ei onnistunut.
Miksi ihmeessä olet alunalkaenkaan hyväksynyt tuollaisen järjestelyn? Mutta voit sen muuttaa, ihan milloin haluat. Perhe koolle ja kerrot suoraan, miltä tuntuu kun järkjestelyt ja lahjat ovat yhden kontolla. Yhdessä perheenä sitten sovitte uudesta järjestelystä. Jos ei toimi neuvottelu, ei sinunkaan tarvitse mitään tehdä. Mutta uskon että kunnolla kun ottaa esille asian niin normaalit ihmiset kyllä ymmärtävät.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä olet alunalkaenkaan hyväksynyt tuollaisen järjestelyn? Mutta voit sen muuttaa, ihan milloin haluat. Perhe koolle ja kerrot suoraan, miltä tuntuu kun järkjestelyt ja lahjat ovat yhden kontolla. Yhdessä perheenä sitten sovitte uudesta järjestelystä. Jos ei toimi neuvottelu, ei sinunkaan tarvitse mitään tehdä. Mutta uskon että kunnolla kun ottaa esille asian niin normaalit ihmiset kyllä ymmärtävät.
Tämä oli siis tarkoitettu tuolle 1042/1048| 11.12.2023 | 10:57. Mutta jokainen joka raataa yksin joulun tehden voi toimia näin.
Jos ei yksinolo kerran houkuta, niin siihen ei sitten ole muuta ratkaisua kuin hakea sitä seuraa tai sitten lyöttäytyä muiden seuraan.
Voihan se vähän orpoa olla välillä yksinolokin, mutta itse olen viihtynyt joulut yleensä hyvin yksin. Joulun tunnelmaa saa kotiinsa ihan samalla tavalla, asui yksin tai jonkun muun kanssa.
Jos haluaa seuraa kotiinsa, voi itse kutsua jonkun luokseen, jäädä kauppareissulla ym. juttelemaan ihmisten kanssa, tai pistää radiota tai telkkua päälle, jos haluaa muiden ääniä välttämättä kuunnella.
Vanha ketju mutta pitää silti kommentoida.
Olen itse AP:n kanssa samassa tilanteessa ja tämän joulun vietän ensimmäistä kertaa yksin. Yksin oleminen ei ole se ongelma, ongelma on se, että pitää luopua perhejoulusta ja tästä eteenpäin joulu on erilainen. Se että nyt kun äitiä ei enää ole, en kuulu enää kenenkään perheeseen.
Kannattaisi hankkia se puoliso ja lapsia
Joo, ensimmäinen joulu yksin 54 vuoteen. No, onhan se tavallaan uusi kokemus ja siinä kai se menee samalla tavalla niinkuin muutkin päivät. Jouluruokia on tullut jo syötyä riittävästi tänäkin vuonna, eli ihan tavallista ruokaa jouluna. Itse tehtyä joulu pizzaa?
Vierailija kirjoitti:
Mä häippäisen tästä ketjusta nyt lopullisesti.
Ei ole ihme, että meidän maassa on ainakin miljoona yksinäistä ihmistä, jos jo pelkästään se, että joku kertoo viettävänsä joulun yksin saa aikaan 45 sivua raivoa, ilkeilyä, haukkumista ja vihaa. Ei varmasti ole helppoa kertoa olevansa yksinäinen, ja tämä ketju sen todistaa kyllä miksi. Eikä ole ihme, että meillä on niin paljon mt-ongelmia ja oman käden kautta tapahtuvia lähtemisiä, jos jo pienikin heikkouden tai yksinäisyyden osoitus saa aikaan suunnattoman viharyöpyn.
Jokaisen meistä on hyvä katsoa peiliin säännöllisin väliajoin ja aina voi miettiä sitä, miten voisi parantaa omaa tilannettaan ja elämäänsä. Yksinäisyys kuitenkin kohtaa useimmat meistä jossain vaiheessa elämää, eikä se ole useimmiten ollenkaan sellainen tilanne, jonka voi itse valita. Elämässä on usein kyse sattumista, joihin ei voi vaikuttaa, vaikka kuinka haluaisi. Meistä kukaan tuskin valitsee
Erittäin hyvin sanottu!
Tämä kannattaa ihan jokaisen lukea ajatuksella läpi ja vielä useampaan kertaan.
Hyvää joulun odotusta kaikille 🎅🌞🥰🤗
T. Karvainen setämies
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kutsu sisaruksille vielä ehdi tulla.
Minulla on pari tuttavaa, jotka kertoivat, että lapset eivät kutsu heitä jouluna edes syömään. Onneksi omat lapseni ovat fiksummat.
Vähän samoja fiiliksiä. Mun omat vanhempani aloittavat viimeistään marraskuussa lahjahössötyksen ja joka jumalan asiaan mulla on oltava kanta ja mielipide. Ovat siis opettaneet mun lapseni odottamaan röykkiöittäin lahjoja niin, että mun on toki osa niistä ostettava.
Unelmieni joulu olisi yksin kotona kirjan, konvehtirasian ja punaviinipullon kanssa. Pikkukuusen laittaisin aikaisintaan aatonaattona ja saunassa tai avannossa kävisin, ehkä kirkossakin.
Yksin Joulun. Again, Ei haittaa. Ne juhlii, ketkä nauttii. MItä ihmettä aikuinen ihminen sitä hössöttämään. Aina voi mennä risteilylle, jos haluaa älämölöä ja tottakai vieras lahjoineen on aina tervetullut ainakin kahvit juomaan:)
Mies on sairaalassa, on minä ja kissat 2 kpl..katsomme telkkaria ja laitan pientä purtavaa itselle.
Kissoille tietysti herkkuja ja rapsutusta. Mietin että näin edesmennyt anoppinikin vietti joulunsa,
eli yksin. Ikää kun tulee huomaa että kaverit ovat vähissä, tyttökin viettää joulun perheensä kanssa.
On lämmin koti, alakerrassa hyvä sauna ( ei liian kuuma )..pitää olla tyytyväinen että on vielä suht koht
terve ja jaksaa vielä lumitöitä tehdä. Viihdyn paljon paremmin näin kun ison porukan hössötyksessä.
On hieman surullista, miten nykyihmiset eivät välitä läheisistään, kun jouluna ei mietitä muuta, kuin omaa joulun viettoa. Meillä ei onneksi koskaan suvussa ole jätetty ketään yksin jouluna, aina on varmistettu, että sinkut, lesket ja yksinäiset vanhukset on kutsuttu aatoksi jonnekin mukaan.
Järjestin vuosia myötätunnosta yhteisen joulun hössötystä vihaaville sinkuille. Viipyivät jopa neljä päivää syöden, juoden ja nukkuen osallistumatta kuluihin tai edes pöydän kattamiseen. Lahjat vastaanottivat arvostellen, mutta mitään tuomisia ei ollut. Olihan joulu vain minun juttuni. Vapautin heidät osallistumisesta. Olen nyt paheksuttu, koska en huomioi heitä kutsulla. Nautin omasta jutustani. Kiireettömästä joulusta sinkkuna herkkuineni ja lajoineni tai lähtien matkalle valmiiseen jouluun riippuen haluanko seuraa vai en.