Yle: Väitöstutkimus: Äidit tinkivät urahaaveistaan – perheen sisällä yllättävän vähän neuvotteluvaraa työssäkäynnistä
https://yle.fi/uutiset/3-11668087
Oletko sinä joutunut tinkimään urahaaveistasi tai jopa urastasi perheesi takia? Onko se tasa-arvo oikeasti levinnyt perheiden sisälle, niin että mies jäisi hoitamaan lapsia, jotta vaimon ura etenisi?
Kommentit (1316)
Vierailija kirjoitti:
Minä en äitinä usko tähän pätkääkään. Olen niin tottunut kuulemaan marttyyri-itkuja naisilta, jotka itse tasan tekevät täysissä sielun- ja järjenvoimissa valintansa, mut myöhemmin uhriudutaan niin maan perkuleesti.... Kaikki on ollut vaan uhrautumista.
Hyvä esimerkki julkisuudesta ovat nämä kiekkovaimot, jotka lähtevät eläteiksi hulppean elintason perässä ja tulevat uhrauksia itkien takaisin, kun seurapiirikekkerielämä ja miehen ura on ohi.
Katsokaa ympärillenne perheitä. Onko naiset kilttejä alistujia? HAH. Aivan todella harvassa perheessä miehellä on edes tasapuolisesti sananvaltaa. Kyllä tässä maassa jyrää akkavalta ihan täysiä
Voi luoja mitä paskaa. Oikeinko kiekkovaimot ajaa sun maailmankuvaasi työtä tekevistä naisista?
Miksi nainen uhriutuu tai ainakin väittää, että joutui jäämään kotiin? Samat naiset selittävät, miten haluavat olla lapsen kanssa, miten se aika on heille tärkeää.
Meillä sovittiin jo ennen raskautta, että lapsen hoitaa kotiin palkattava hoitaja ja kulut jaetaan puoliksi. Molemmat saivat pitää uransa, molemmat saivat tehdä pitkää päivää ja lapsella oli turvallinen olo kotona. On todella kapea-alaista ajatella, että saa kaiken luopumatta edes rahasta!
Vierailija kirjoitti:
Tuohan riippuu ihan naisen mies-valinnasta. Kannattaisiko valita vähän kiltimpi mies?
Lain ja politiikan avulla ei tulisi puuttua tähän tilanteeseen, nainen itse valitsee miehensä ja kärsii valintansa seuraukset.
Nimenomaan näin. Väitöstutkimus toteaa että naiset valitsevat huonoja kumppaneita. Tässä ei ole mitään mihin lain avulla tulisi puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä työtönkin joutuu urahaaveistaan luopumaan. Tämä on kurjaa varsinkin, jos tavoitteena oli nimenomaan hyvä työura ja siihen panostaminen, eikä lapsikaan ole. Silti aivan vain työttömyyttä, eikä uutta ammattiakaan pääse opiskelemaan. Kuntouttavaan työtoimintaan tai lähihoitajaopintoihin pakottamista odotellessa.
työtön nainen, lapseton sinkku
Niin,ja minua hoiti kotona isä aikana, jolloin se oli todella harvinaista. Äidillä oli kiire palata töihin hoitamaan muita lapsia, oli siis sote-alalla. Vasta aikuisiällä olen tajunnut, että ei edes sopinut tuohon työhön ja kohteli minua yhtenä hoitolapsistaan. Äiti meni kyllä hoitolasten koulujen vanhempainiltoihin ja oli tekemisissä noiden opettajien kanssa, mutta ei koskaan minun. En ollut koskaan päiväkodissa hoidossa, mutta olisin kaivannut enemmän äidin hoitoa, en isän. Isä taas olisi kaivannut omaa poikaa ja jossakin vaiheessa oli lastenvahtina ja hoitajana parille pojalle.
Vierailija kirjoitti:
Näissä ei ikinä huomioda sitä, ettei kaikkea mitata rahassa ja kaikissa kyselyissa juuri perhe on ihmisille työtä tärkeämpi ja tämä on totta eritryisesti naisten kohdalla.
Saavat siis jotain parempaa tilalle ja mikä ihme insentiivi naisille on edes luoda uraa jos siitä ei ole kuin lähinnä haittaa parisuhdemarkkinoillakin?
Olet väärässä.
Tutkitusti naiset katuvat kuolinvuoteellaan eniten sitä, että ovat tuhlanneet elämänsä lasten ja miehen palvelemiseen, ja uhranneet omat unelmansa, opiskelunsa ja työnsä.
Mun lähipiirissä eräs rouva päätti, et lastenhoito menee sit 50-50. No se on ihan fine, jos molemmat lapsia haluaa. Se ei sen sijaan hänelle enää kelvannutkaan, kun puoliso ilmoitti et lapsiluku saa sit jäädä yhteen. Eli olis pitänyt tehdä lapsia enemmän ja pakottamalla pakottaa mies kotiin hoitamaan kaikkia tasapuolisesti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä ei ikinä huomioda sitä, ettei kaikkea mitata rahassa ja kaikissa kyselyissa juuri perhe on ihmisille työtä tärkeämpi ja tämä on totta eritryisesti naisten kohdalla.
Saavat siis jotain parempaa tilalle ja mikä ihme insentiivi naisille on edes luoda uraa jos siitä ei ole kuin lähinnä haittaa parisuhdemarkkinoillakin?
Olet väärässä.
Tutkitusti naiset katuvat kuolinvuoteellaan eniten sitä, että ovat tuhlanneet elämänsä lasten ja miehen palvelemiseen, ja uhranneet omat unelmansa, opiskelunsa ja työnsä.
Linkkiä! Olen lukenut täysin päinvastaista itse.
Vierailija kirjoitti:
Kun tilanne tämä, tuntuu irvokkaalta, että jotkut puhuvat että perheiden pitää itse saada päättää. Ja kuitenkin se päätös on aina sama: nainen kotiin. Siksi tarvitaan vaikka pakolla erilliset perhevapaat miehille.
Mielestäni tämä on hyvä, kunhan imetysoikeus taataan niille, jotka haluavat imettää suositusten mukaisesti. Jos esim. 6kk vauvan äiti menee töihin, niin kyllä se imetys lähes kaikilla loppuu sitten siihen. Eli ainakin 9kk ja mielellään vuosi, pitäisi olla mahdollista naisille olla kotona tuollainen järjestelmällä.
Ja toisekseen täytyy myös huomioida se, että ei kavenneta sitten tosiasiassa kotihoidon mahdollisuutta. Eli rahaa se vaatii. Jos äiti on lähihoitaja ja isä insinööri, niin on selvää ettei perhe elä sillä lähihoitajan palkalla kun isä on kotona. Vaikka kuinka hienoja puheita pitäisimme kuinka koko systeemi muuttuu, niin käytännössä ilman rahallista tukea tämä tarkoittaisi että ennen näkemätön määrä lapsia aloittaisi päivä- tai perhepäivähoidon alle vuoden ikäisinä.
Kun tällaisista asioista keskustellaan niin pitää myös miettiä millaisia seurauksia asialla tulee olemaan ihan oikeassa elämässä eikä pelkästään haaveissa.
On myös huomattava, että että iso osa naisten vaikeuksista kehittää uraa johtuu myös siitä, että nainen samalla kokemuksella, työpanoksella ja työkokemuksella tienaa edelleen vähemmän kuin mies. Kyse on asenteista. Ja toki miesten perhevapaa edesauttaa näiden asioiden arvostamisessa, mitkä perinteisesti liittyvät naiseuteen.
Uskon kyllä että korvamerkitty perhevapaa onnistuu, mutta se täytyy miettiä tarkasti jotta lapsiperheiden asema ei huononnu. Jokaisella naisella pitää olla oikeus päättää imetyksestä ja jokaisella perheellä pitää olla mahdollista tienata paras mahdollinen summa. Yrittäjien tilanteet pitää huomioida myös jne.
Mun esikoinen on 10v ja tunnen siitä vauvaryhmästä kymmeniä äitejä eri aloilta. Tässä porukassa kukaan ei halunnut mennä töihin ennenkuin lapsi oli 1,5-3v ja nyt nämä äidit ovat mm. toimitusjohtajia, suuren tunnetun suomalaisen yrityksen johtoryhmässä, useampia noussut esimies asemaan, pari väitöskirjaa jne. Kaikilla on myös työssäkäyvät miehet. En ihan ymmärrä tätä valitusta että se parin vuoden katko (pari lasta), merkitsisi yhtään mitään. Oma esinaiseni oli mun kanssa samaan aikaan äitiyslomalla 2x ja on sen jälkeen tehnyt vielä nousujohteisemman uran. Itseäni on estänyt ainoastaan HALU olla lasten kanssa, en kokenut sitä uraa sen arvoisena että tulin yöllä työmatkalta ja aamulla näin lasta tunnin kun se piti jo jättää päiväkotiin että ehti töihin.
Miksi naiset valitsette tuollaisia miehiä kumppaneiksi? Kannattaiasiko ehkä valita mie joka varmasti olisi valmis tinkimään myös omasta urasta eikä laita lastenhoitoa täysin äidin harteille?
Naisen omasta miesvalinnastahan tässä kyse.
Miehen on tosi vaikea ymmärtää se, että nyt kun minä ja lapset ollaan joustettu hänen opintojensa ja töidensä vuoksi, kestetty kriisi, jossa hän oli heittämässä kaikkea urallaan saavuttamaansa pois, olisi hänen vuoronsa joustaa, jotta minä pääsisin tavoittelemaan työelämässä haaveitani.
Puhuu ja lupaa mutta käytännössä mikään ei muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en äitinä usko tähän pätkääkään. Olen niin tottunut kuulemaan marttyyri-itkuja naisilta, jotka itse tasan tekevät täysissä sielun- ja järjenvoimissa valintansa, mut myöhemmin uhriudutaan niin maan perkuleesti.... Kaikki on ollut vaan uhrautumista.
Hyvä esimerkki julkisuudesta ovat nämä kiekkovaimot, jotka lähtevät eläteiksi hulppean elintason perässä ja tulevat uhrauksia itkien takaisin, kun seurapiirikekkerielämä ja miehen ura on ohi.
Katsokaa ympärillenne perheitä. Onko naiset kilttejä alistujia? HAH. Aivan todella harvassa perheessä miehellä on edes tasapuolisesti sananvaltaa. Kyllä tässä maassa jyrää akkavalta ihan täysiä
Voi luoja mitä paskaa. Oikeinko kiekkovaimot ajaa sun maailmankuvaasi työtä tekevistä naisista?
Ei. Vaan jos osasit lukea olen kertonut myös TUNTEMISTANI ihmisistä. Tämän jälkeen kerron lisäksi ilmiötä havainnollistavan esimerkin julkosuudesta.
En jaksa näitä marttyroijia ja valittajia enää yhtään. Mitä ikinä tekekään on se aina muitten vika tai muiden hyväksi.
Kantakaa vastuu valinnoistanne!
Miksi naiset alapeukutatte kun joku toteaa että itse olette miehenne valinneet? Eikö tämä pidä paikkansa, eli onko joku pakottanut valitsemaan juuri sen miehen joka vaatii naisen tekemään kaikki uhraukset lastenhoidossa?
Vierailija kirjoitti:
Ei naiset suostu, että mies hoitaisi kodin ja lapset.
Ei ainakaan meillä suostunut, vaikka aluksi niin sovittiin. Molemmista lapsista sama juttu. Vaimolle oli niin kivaa olla kotona.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan riippuu ihan naisen mies-valinnasta. Kannattaisiko valita vähän kiltimpi mies?
Lain ja politiikan avulla ei tulisi puuttua tähän tilanteeseen, nainen itse valitsee miehensä ja kärsii valintansa seuraukset.
Nainen ei pysty mistään päättelemään etukäteen, millaiseksi mies muuttuu, kun perheeseen syntyy lapsi. Ei siis yhtään mistään. Vaikka ennen lapsia voi elää hetken mielijohteesta eikä asioiden teolla ole kiire, ei se enää lapsen kanssa onnistu. Mies katsoo, että onhan naisella päivä aikaa hoitaa vaikka nainen on imettänyt ja kannellut lasta sen 7 tuntia päivän aikana. Miesten pitää vähentää työntekoa, kun lapsi on syntynyt eikä lisätä, mutta kun siellä töissä pääsee helpommalla. Ihan turha tulla vänkäämään noita kilttijuttuja, tällä ei ole mitään tekemistä tuon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Eräs toinen tutkimus taas sanoo, että jos mies ei ole töissä niin nainen miettii eroa koko ajan
Linkki tähän "tutkimukseen".
Itse luen todella paljon, mutta tälläiseen tutkimukseen en ole koskaan törmännyt.
Vierailija kirjoitti:
Miksi naiset alapeukutatte kun joku toteaa että itse olette miehenne valinneet? Eikö tämä pidä paikkansa, eli onko joku pakottanut valitsemaan juuri sen miehen joka vaatii naisen tekemään kaikki uhraukset lastenhoidossa?
Naiset tykkää vain uhriutua, ei haluta ottaa vastuuta mistään vaan odotetaan että laki toisi heille enemmän oikeuksia ilman velvollisuuksia.
Kyllä on taas niin asenteellinen tutkimus ku olla voi! :D Tässä maassa ei naista voi pakottaa yhtään mihinkään.
Säälittäviä nää uhriutumisulinat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Vaan jos osasit lukea olen kertonut myös TUNTEMISTANI ihmisistä. Tämän jälkeen kerron lisäksi ilmiötä havainnollistavan esimerkin julkosuudesta.
En jaksa näitä marttyroijia ja valittajia enää yhtään. Mitä ikinä tekekään on se aina muitten vika tai muiden hyväksi.
Kantakaa vastuu valinnoistanne!
Mikä ihmeen tarve sinulla on joka ketjuun tulla valittamaan, miten naiset on ihan hirveitä ja miehet alistettuja. Kuvitteletko itse olevasi joku poikkeus? Et sinä ole muita kummempi vaikka niin luulet. Säälin tyttöjäsi, jos sinulla on sellaisia.