Oletko huomannut saman kuin minä, että tällä palstalla suhtaudutaan nykyään todella vihamielisesti muihin ihmisiin?
Teetpä aiheen mistä tahansa, on suuri todennäköisyys saada muut suunnilleen inhoamaan sinua. Ei se viha todellisuudessa johdu siitä mitä tai miten kirjoitat, ihmiset vain eivät tykkää muista ihmisistä ja käyvät tälläkin palstalla vain etsimässä uusia "uhreja", joihin voivat purkaa ihmisvihaansa.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan se on semmosta täällä ollut.
Ei muuten ole. Googlen avulla olen löytänyt useita vanhoja avauksia ihan samoista aiheista samaan sävyyn kirjoitettuina kuin mistä nykyäänkin samaan tyyliin avauksia tehdään ja erona on vain se, millaisia kommentteja ne ovat saaneet. Ennen ihmiset tällä palstalla eivät todellakaan vastailleet näin rumasti kuin nykyään tehdään.
En näe muuta syytä kuin että ihmisviha ja pahoinvointi on lisääntynyt sitä mukaa, mitä enemmän olemme alkaneet viettää aikaamme älylaitteiden parissa.
Ap
Ennen palsta oli normaalien ihmisten käytössä. Aikojen saatossa tänne rantautui hom malaiset, jotka kyllästyivät meuhkaamaan omilla sivuillaan, kun kaikki siellä ovat samaa mieltä. Vähän myöhemmin on tulleet myös yli laudan jonnet. Täällä yrittävät nyt normalisoida omia aatteitaan ja tartuttaa muita ihmisiä mukaan.
Sama ilmiö tapahtui mur ha infossa. Se palsta oli todella mielenkiintoinen ennen, mutta nykyään ällöttää se tiettyihin ryhmiin kohdistuva viha.
Mitään muuta vihaa en ole havainnut kuin kammottavaa persu- ja miesvihaa.
Media itse on tehnyt haukkumisesta ja mollaamisesta uuden normin.
Jos maan päälehdessä verrataan Usan presidenttiä sikaan ja sosdemien entisen pääministerin; Rinteen sanominen julkaistaan sellaisenaan, "halla-ahon ajatukset ovat sairaita", eikä tämä käyttäytyminen anna kansalaisille viestin että näinkin voi käyttäytyä?
Jos media itse haukkuu perussuomalaisia natsikoiksi, äärioikeistolaisiksi, populisteiksi, eikö se juuri osoita että tämä käytös on hyväksyttävää, että ihmisiä saa haukkua aivan vapaasti ilman seurauksia ja ihmiset alkavat koventamaan omankin sanomisensa tasoa keskustelupalstoilla.
No yhy yhy, persut tykittävät sarjatulella paljon kamalampia asioita vähemmistöistä ja "väärin" ajattelevista.
Joo, mä en tajua niitä. Nehän haluaa tehdä Suomesta pikku-Venäjän ja osa porukasta tsemppaa heitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin. Nykyään täältä saa helposti pahan mielen. Oikeastaan olisi ehkä parempi että viestejä ei enää voisi alapeukuttaa, vaan ainoastaan yläpeukuttaa.
Jos ei vois alapeukuttaa, niin negatiiviset kommentit lisääntyis entisestään. Oisko sekään hyvä juttu.
Itse asiassa olisi paljonkin parempi vaihtoehto, että jotkut kommentoivat ilkeästi mutta kukaan ei pystyisi yläpeukuttamaan (tai alapeukuttamaan). Näin kommentoija ei voisi saada tukea kiusaamiselleen, koska juuri sehän on sitä pahinta kiusaamista, kun ihmiset joukolla hyökkäävät muiden kimppuun, lyöttäytyvät yhtä ihmistä vastaan.
Se että yksi avaus keräisi pelkkiä ilkeitä kommentteja ei ole yhtä paha kuin se, että yksi kommentoi ilkeästi ja muut 9 yläpeukuttavat tätä kommenttia. Tämä on oma näkemykseni. En pidä peukuista, ne pitäisi poistaa kokonaan. Sekä ylä- että alapeukut, sillä molemmilla voidaan joukkokiusata.
Olen vasta korona-aikana eksynyt vähän liiankin usein tälle palstalle kuluttamaan aivotonta aikaa ja huomannut kyllä saman. Siis ei minulla ole vertailukohtaa aiempaan koska olen uusi käyttäjä. Mutta näin uuden silmin täytyy sanoa, että harmittaa kun hyvät aloitukset kääntyvät haukkumiseksi ja riitelyksi.
Se johtuu osittain varmaan siitä että tässä voi helposti ymmärtää väärin toisen eikä ole mahdollista chattailla reaaliajassa ja korjata väärinymmärryksiä. Nämä väärinymmärrykset alkavat sitten elää omaa elämäänsä ja saada yhä enemmän kierroksia.
Ja ps. Olen itse persulainen enkä todella ole täällä huutamassa muille tai yrittämässä käännyttää ketään :)
Vierailija kirjoitti:
Jos joku alkaa periksiantamattomana väitellä, mutta asiallisesti, on se ihan ok, mutta kun kunnon keskustelujen tilalle ovat tulleet huutamaan mielenterveysongelmaiset ja joku inhottava lapsellisten joukko nimitellen idiootiksi ja joka rakoon tulee tuo tyhmä "huutista" jne.
Kuka tervejärkinen laittaa kymmenen hymiötä ja "buahahaa ja huutista" kommenttiinsa?
Kirjoitusvirheisiin puututaan koko ajan ja jopa johonkin yhteen sanaan tai ihan yleiseen sanontaankin. Laitoin kerran kuin johonkin, että "nakki napsahti" ja jopas hyökkäsi joku säkättämään kuinka hänellä ei mitään nakkia ole ja mitä helvettiä sekoilet...
Myöhemmin samana päivänä satuin lukemaan lääkäri Pippa Laukan artikkelin, jossa käytti samaa sanontaa :D
Minäkin olen huomannut, että monilla kirjoittajilla on suuria vaikeuksia ymmärtää vakiintuneiden, ihan yleisesti käytettyjen sanontojen merkitystä. Kerran joku käytti sanontaa "tapahtui suljettujen ovien takana", ja joku toinen takertui tähän ja jankkasi usean viestin verran ovista ja miksi ne muka ovat suljetut... Huoh.
https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/02179ec4-e87e-44d1-8111-ea764e28…
Helsinkiläiset seiska julkut käy vähän lapissa 😷
Minusta on ero onko eri mieltä ihmisen toiminnasta tai haukkuuko ihmistä. Saatan esittää mielipiteeni ihmisen toiminnasta joka on moraalitonta enkä mene henkilökohtaisuuksiin tai lyttää ihmistä. Mutta tällainenkin saa ihmiset takajaloilleen. Minusta se on keskustelua, ja sitä pitää voida käydä.
20+ vuotta eli alusta saakka palstailleena, ei ole aina ollut tällaista. Meillä oli nikit, miittejä ja AV-aiheinen T-paita. Huumori kukki ja trolleja oli vain yksi tylsimys, jonka toinen torni kaatui ensin (2001).
Palsta on kyllä muuttunut. Ilkeily on lisääntynyt, hyvänmielen huumoriketjut poistetaan, ajankohtaisia uutisaiheita ja julkisuudenhenkilöitä koskevat ketjut poistetaan. Osaa julkkiksista saa täällä haukkua, osasta ei saa sanoa poikkipuolista sanaa, vaikka olisi lehtien otsikoissa.
Olen huomannut saman muillakin palstoilla ja nettiyhteisöissä. Ihmiset ovat nykyään herkästi ärsyyntyviä ja reaktiivisia. Toisen keskustelijan puolihuolimaton heitto tai luetun väärinymmärtäminen herättää suhteetonta raivoa ja se tulkitaan tahallisena veetuiluna tai riidan haastamisena. Myös kaikkia siitä omasta porukasta poikkeavia vihataan tai heille vähintään naureskellaan ivallisesti. Täällä ilmiö on toki kärjistyneempi, koska anonymiteetti ja trollien suuri lukumäärä.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku alkaa periksiantamattomana väitellä, mutta asiallisesti, on se ihan ok, mutta kun kunnon keskustelujen tilalle ovat tulleet huutamaan mielenterveysongelmaiset ja joku inhottava lapsellisten joukko nimitellen idiootiksi ja joka rakoon tulee tuo tyhmä "huutista" jne.
Kuka tervejärkinen laittaa kymmenen hymiötä ja "buahahaa ja huutista" kommenttiinsa?
Kirjoitusvirheisiin puututaan koko ajan ja jopa johonkin yhteen sanaan tai ihan yleiseen sanontaankin. Laitoin kerran kuin johonkin, että "nakki napsahti" ja jopas hyökkäsi joku säkättämään kuinka hänellä ei mitään nakkia ole ja mitä helvettiä sekoilet...
Myöhemmin samana päivänä satuin lukemaan lääkäri Pippa Laukan artikkelin, jossa käytti samaa sanontaa :D
Siis tuo on nykyään niin yleistä, että aikuiset (?) ihmiset eivät ymmärrä kielikuvia ja yleisiä sanontoja. Siitä syntyy sitten näitä mielensäpahoittamisia ja muita hyökkäyksiä, kun joku vaikkapa olettaa, että tuolla nakki napsahti -sanonnalla viittaat siihen, että hänet pitäisi kastroida :D Varmaan tämä kielentajun köyhtyminen vaikuttaa siihen, että porukka suuttuu ja hyökkää niin helposti muiden kirjoittajien kimppuun. Jos kaiken ottaa kirjaimellisesti ja hahmottaa asiat vain itsensä kautta, niin ei ihme, että alkaa pipo kinnata.
Minusta on erittäin epämiellyttävää se, että kun joku aloittaa keskustelun jostain aiheesta, joku toinen alkaa vängätä "mutta entäs se ja se asia, se on paljon pahempi ongelma!!!" Muutenkin keskustelut menevät usein asiattomaksi jankkaamiseksi aiheen vierestä. Tulee mieleen, että kyse ei ole pelkästään huonoista käytöstavoista vaan ihan tahallisesta manipuloinnista ja keskustelun tyrehdyttämisestä.
Nuo aiheen vierestä jankkaajat ovat muuten usein niitä, jotka valittavat "sensuurista" ja "sananvapauden rajoittamisesta". Samaan aikaan he itse kuitenkin yrittävät sensuroida muita.
Minustakin tämä on mennyt jo parissa vuodessa huonompaan suuntaan. Aloin käymään täällä säännöllisesti joskus vuonna 2017 ja silloin parempia keskusteluja.