hammasimplantti vai ei?
Jos teiltä jouduttaisiin poistamaan poskihammas, niin mitä tekisitte? Hankkisitteko n. 2000 -3000 euron hammasimplantin vai yrittäisitte pärjätä ilman implanttia? Yleensähän suositellaan aina ottamaan, koska vaikuttaa purentaan ja voi tulla ongelmia jossain välissä. Mutta onhan tuo reilu pari toinnia aika kova hinta.. pitäs alkaa säästämään.
Kommentit (27)
Minulta poistettiin poskihammas. Muutama vuosi sen jälkeen jouduttiin poistamaan sen yläpuolinen hammas koska se rupesi puskemaan ulos ikenestä, kun siis ei saanut enää tukea. Eipä hammaslääkäri sitä silloin sanonut, kun lupaa hampaan vetämiseen kysyi! Olen edelleen raivoissani asiasta (miten vastuuttomasti lääkärit kohtelevat asiakkaita), enkä olisi antanut sitä hammasta poistaa jos olisin tiennyt tuosta.
Multa poistettiin alhaalta 3. viimeinen hammas 2-3 vuotta sitten. Hampaan poistanut hl tuntui pitävän implanttia ainoana vaihtoehtona. Mietin, että koska se olisi hänelle myös hyvä tulonlähde, mielipide ei ole täysin objektiivinen. Halusin siis toisenkin mielipiteen ja vaihdoin hl. Hän sanoi, että ihan hyvin voi pärjätä ilmankin ja annoin asian olla. (Kummankin hammaslääkärini ammattitaitoon ja hoitoon olen ollut muutoin erittäin tyytyväinen.)
Poistettu hammas oli väleistään hankala puhdistettava ja oli lohjennut 2 kertaa pahasti. Poistosta ei ole ollut toistaiseksi mitään haittaa, vain pelkkää hyötyä entiseen verrattuna.
Ehkä purentaongelmat kehittyvät vuosien mittaan JOS ovat tullakseen. Implanttikin voi olla hyvä tai joillakin myös hankala, ainakin sitä pitää puhdistaa vielä tarkempaan kuin hampaita. Mistäpä sitä tietää miten omalla kohdalla käy. Mulla tuo kolo ei näy edes hymyillessä, joten olen ollut toistaiseksi supertyytyväinen näin.
Minun yhdelle työtoverille laitettiin useampia implanttijuuria ja sen jälkeen ne varsinaiset kruunut myöhemmin niitten päälle. Epäonnistui kuitenkin koko projekti. Joutui usein ottamaan puoli päivää vapaata, ja oli aika kipeäkin se laittaminen. Nyt on jo kaikki irtoilleet ja leuka on hellänä ja ikeneet kipeet. Hinta oli tähtitieteellinen. Hän on niitä sodan jälkeisiä pula-ajan lapsia, silloin ei ollut lapsille mitään kunnon ruokaa, isä oli jättänyt äidin lapsikatraan kanssa yksin. Toisenkin epäonnistuneen naapurin implanttihampaat tiedän, nyt ei hänellä ole ainakaan mitään hampaita. Tulee nyt myös mieleen kolmaskin potilas, hän on alkoholisti pikkuserkku. Vantaan kaupunki laittoi hänelle uudet implantit, seuraavan kerran kuin tavattiin jossain sukujuhlassa oli kai ne keinojuuret vain jäljellä, ei kyllä ollut jaksanut niitä koskaan hoitaakaan. Koko toimenpide oli ollut kauhen tuskallista. Muutaman vuoden kuluttua serkku- poika löytyikin kuolleena kotoa ( 50v ), ei liittynyt mitenkään niihin hampaisiin. Ja taas tuli sukujuhlat, hautajaiset. Nyyh!
Raija kirjoitti:
Otin hammasimplantin kun puuttuva hammaskolo häiritsi ja näkyi suu auki. Jännitti kyllä operaatio pirusti mutta ihan turhaan, niin hienosti hoitivat keinojuuren/implantin paikalleen eikä sattunut yhtään. Nyt on ollut kaunis hymy jo usean vuoden, kyllä kannatti! :) Täällä ihan paras palvelu Turussa, kiitos http://www.aboadent.fi/hammaslaakaripalvelut/
Moi Raija, haluaisin kysyä mitä maksoi kokonaisuudessaan? Milloin laitatit?
Tiedätkö keinojuuren ja kruunun materiaalit? Kerro!
Kiitos.
T. turkulainen
Implantti on parempi kuin alkuperäinen hammas.
Ainoa miinus on tolkuton hinta, n. 2 tonttua/kpl kaikkineen.
Voin suositella implantteja viiden vuoden kokemuksella. Itse en muita vaihtoehtoja enää harkitsekaan.
Alalla olleena, älä ainakaan hammaslääkäriltä ota. Yksiä yrpiä kaikki. Varsinkin Helsingissä.