Miksei julkisen terveydenhuollon aikoja voi varata netissä?
Osaisiko joku (mielellään terveydenhuollon parissa työskentelevä) kertoa millä perustellaan sitä, että kunnalliseen lääkärinvastaanottoon tai hammaslääkäriin ei voi varata aikaa netistä?
Asiakkaana vaikea käsittää miksi pitää olla kivikautinen puhelinvaraussysteemi joka myös sitoo terveydenhuollon puolelta yhden ihmisen vastailemaan ja varaamaan niitä aikoja. Sitten kun kaikki tietävät että ajan saadakseen pitää soittaa jonoon heti klo 08 niin ajansaamisesta tulee nopeuskilpailu.
Jos puhelinvaraamisen tarkoituksena on että hoitaja voi jotenkin karsia tai priorisoida aikoja puhelimessa asiakkaan kanssa jutellessani niin en ole ainakaan koskaan havainnut että tälläistä tehtäisiin vaan vaikuttaa että hoitaja vain katsoo päätteeltä seuraavan vapaan ajan.
Tämän voisi kone tehdä yhtä hyvin ja taas yksi hoitaja vapautuisi sitä hoitajapulaa helpottamaan.
Kommentit (66)
Odottelen kauhulla aikaa kun kaiken voi tehdä klikkaamalla.
Ajat menisi kaikenmaailman mielenterveysongelmaisille, jotka ottavat yhteyttä päivittäin terveydenhuoltoon.
Hypokondrikot napsuttelis itselleen kaikki ajat.
Koska siellä ei tykätä siitä, että potilas on oikeassa ja heiltä menee kymmenen vastaanottoa tajuta sama.
Koska te helvetin ääliöt varaisitte ihan turhaan vastaanottoaikoja. Ja onhan se toki hauskaa riidellä aina puhelimessa kaiken maailman veronmaksajien ja muiden älykääpiöiden kanssa.
T. Terveysaseman hoitaja
Kyllähän paskantärkeille puhelinpäivystäjille pitää olla töitä
Koska kunnat ja hyvinvointialueet eivät ole halunneet ottaa niitä käyttöön, rahasta kai se on vain kiinni. Sovelluksia siihen kyllä on olemassa ollut jo vuosikymmeniä.
Koska ajat halutaan kohdentaa niille, jotka ne oikeasti tarvitsevat eikä kenelle tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän paskantärkeille puhelinpäivystäjille pitää olla töitä
Joo, onhan se koulutetun sairaanhoitajan työ aivan samantekevää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän paskantärkeille puhelinpäivystäjille pitää olla töitä
Ai tarkoitat hoidon arviointi- eli triagehoitajaa?
Tiedätkö, jos noita ei olisi, niin päivystykseen olisi kaksin- tai kolminkertaiset jonot.
Julkisen terveydenhuollon parissa työskentelevä puhelimessa arvioi hoitosi kiireellisyyden kuulemansa perusteella, jos vaikutat normaalilta, niin hoitosi voi odottaa. Yksityiselle puolelle varaamalla ajan pystyt jo ennakoimaan ettei tilanteesi mene kovin pahaksi. Riippuu miten vaativa olet terveytesi ja hyvinvointisi suhteen. Julkinen puoli myös säästää tällä tavoin meidän veronmaksajien varoista, koska voi olla ettet tarvitse aikaa, jos paranetkin ennen varattua aikaa ja näin aikasi peruuttamalla annat ajan kiireellistä hoitoa tarvitsevalle. Tämä tosin on vain oma näkemykseni. 🤗
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän paskantärkeille puhelinpäivystäjille pitää olla töitä
Ai tarkoitat hoidon arviointi- eli triagehoitajaa?
Tiedätkö, jos noita ei olisi, niin päivystykseen olisi kaksin- tai kolminkertaiset jonot.
https://www.skhole.fi/blogi/blog-skhole-fi-osaatko-auttaa-paivasi-triag…
Koska resurssit ovat rajalliset, niin hoitaja arvioi puhelimessa mm hoidon kiireellisyyden tarpeen. Jos ihmiset saisivat itse varata ajan, niin ne, jotka tarvitsevat apua heti eivät sitä saisi.
Koska sairaat ovat yhteiskunnan syöpä ja käyttäisivät systeemiä väärin varaamalla turhia aikoja. Ratkaisu tähänkin olisi, että rajoitettaisiin lähes maksutonta terveydenhuoltoa.
Tästä syystä en koskaan soita, vaan menen aina suoraan päivystykseen ja suorastaan ulvon tuskissani, jotta saan hotoa mahdollisimman nopeasti. Juuri koskaan ei ole tarvinnut kauaa odotella.
Turussa ainakin on jonkinlainen nettiajanvaraussysteemi, mutta sieltä oli ihan mahdoton saada varattua mitään aikoja, aina olivat täynnä. Tampereella hammashoidon akuuttiajat voi varata itse parille seuraavalle arkipäivälle netistä.
Olisi liian helppoa. Nykyinen järjestelmä, jossa ajanvarauksen takaisinsoittoon vastataan viikon kuluttua on paljon parempi. Aika ehtii hoitaa suuren osan tapauksista tämän viikon kuluessa, tavalla tai toisella.
Niin typeriä selityksiä. Saman asian kuin hoitaja, ajaisi netissä tarkituslista asioista, minkä perusteella ajan voi varata. Vain yhden ajan varaaminen netistä mahdolliseksi per henkilö, niin kukaan ei varaisi niitä liikaa. Helppo peruutusmahdollisus esim. tekstiviestillä.
Nämä kaikki onnistuisivat nykyaikana aivan helposti. Todella kivikautista joutua soittamaan ja nyrpeän hoitajan arvoitavaksi. Lomake voi kysyä samat asiat. Nettiajanvarauksen puutteeseen ei yksinkertaisesti oliäe yhtä ainoaa pätevää syytä. Vähentää takuuvarmasti myös kustannuksia pitkässä juoksussa.
Jostain syystä vain järkiratkaisut eivät terveydenhoitoalla ole koskaaan saavuttaneet suosiota.
Ja todennäköisesti, jos alan sisällä tehtäisiin hankintapäätös varausjärjestelmästä, valittaisiin joku Apotti2, joka maksaisi miljardeja eikä edes toimisi vielä vuonna 2050 kunnolla, vaikka olisi jo tilatessa vanhentunutta tekniikkaa...
T. 19
Henkilö varmistaa sen, ettei aikaa anneta turhan vuoksi. Netin kautta ajan voisi varata vaikka ei olisi vikaa hampaassa tai hoitoa tarvitsevaa sairautta.