voiko piilevä ahdistus/masennus näkyä sotkuna kodissa?
Näin olen ainakin kuullut että jos mieli on tyyni on siistiä ja päinvastoin.
Kommentit (27)
No joo, talvella löytyi kaksi homeista pullaa jonkun lautasen alta. Eikä olis löytynyt mutta kun tuli muutto, siksi löytyi.
Voin kyllä sanoa että se on melkeinpä toisin kuin AP alussa väittää. Meillä kävi kerran eräs mamma lastensa kanssa joka meni makuuhuoneeseemme sängyn alle tarkastamaan siivoamisen tasoa. Ei kuulemma löytynyt pölyä eikä likaa koska meillä oli juuri sattumoisin imuroitu makuuhuoneen listatkin erityisellä huolella mieheni huonepölyallergian vuoksi.
Hämäräksi jäi tähän päivään saakka mitä hiivattia se mamma sieltä sängyn alta kuvitteli löytävänsä. Hänen juttunsa olivat muutenkin kovin tavanomaisesta siivoushullumpia. Olin todella helpottunut kun lasten leikkitreffit olivat ohi ja syystä tai toisesta tuttavuutemme ei jatkunut. Kaikkien kemiat eivät voi kohdata eikä sille voi mitään.
Kyllä se usein näkyy sotkuna. Mulla on nyt tosi alakuloinen ja surullinen kausi. Sotkuisuus ei johdu siitä etten viitsisi vaan että en oikeasti jaksa. Likaista ei sentään ole. Roskat vien, lapsilla on puhdasta päällä ja he ovat puhtaita, jääkaapissa ei ole vanhentuneita tuotteita ja tiskit hoidan.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 22:38"]Kyllä mikäli tapahtuu muutos. Jos ihminen joka on perussiisti ja on aina huolehtinut järjestyksestä yms. alkaa laiminlyömään kotiaan näkyvästi niin kyllä se voi olla merkki masennuksesta tai ainakin jonkinasteisesta uupumisesta.
[/quote]
minä sain ainoastaannkuulla olevani laiska vastaavassa tilanteessa.
Mun pieni opiskelijaboksi on kuin pyörremyrskyn jäljiltä, istuskelen nojatuolissa pyykkieni päällä, kipot ja kapot likaisina ympärillä. Pitäiskö huolestua? :-D
Jos mulla on jotenkin ajatukset sotkussa enkä saa keskityttyä asioiden hoitamiseen, aloitan aina siivoamisesta. Eli mulla se menee noin. Sotkua tulee ihan normaalista elämisestä. En ole supersiivoilija enkä mikään kauhea roskaaja. Masentuneen äitini kodissa sen sijaan on kyllä totaalinen kaaos. Hän ei ole enää kai niin masentunut mutta silti on sotkuista. Voihan se olla että hän ei ole päästään ihan vielä kunnossa..
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 21:48"]Kyllä se minulla korreloi juuri näin. Masentuneena keskittymiskyky ja jaksaminen notkahtaa eikä kiinnosta siivota. Mutta ystäväni on toista maata, hän siivoaa ja puunaa ahdistuneena. Heillä on aina todella siistiä kun hän on masentunut.
[/quote]
Saanko kysyä mitä masennuslääkettä tai millaista hoitoa hän saa tähän masennukseen? Masennus on sairaus joka on hoidettavissa. Masentunut alkuvaiheessa, oireilevana voi olla hyvinkin passiivinen. Jopa suhkuun meno on saavutus. Tai puuttuu lähes kokonaan aloitekyky. Perusolemukseltaan sairaus on summa montaa samanlaisuutta käytöksessä. Kuten itsensä arvottomuus, mielenkiinnon puute. Lääkityksellä ihminen voidaan saada oireettomaksi, jolloin voipalata normaaliksi.
Mulle on suuri ponnistus yhden lautasen tiskaaminen.
Voidaanko tästä päätellä että siivoajat ovat poikkeuksellisen positiivista porukkaa?
Just toistepäin! Kun elämä on sisäisessä kaaoksessa, haetaan siihen järjestystä kodin ehdottomalla siisteydellä. Tasapainoinen ja vakaa mieli sen sijaan kestää ulkoista kaaosta.
Moni vastaaja niputtaa masennuksen ja muut mielenhäiriöt. Sekasotku ei kerro mistään mielenterveysongelmasta, mutta uupumus ja voimien loppuminen voi kertoa masennuksesta. Masentunut ei jaksa pitää huolta itsestään ja ympäristöstään. Niin kuin joku jo totesi, kannatta huolestua muutoksesta. Jos kyseessä on läheinen ihminen, tämä muutos toki näkyy muussakin kuin siivoattomuudessa. Toivottavasti kodin kunto ei ole ainoa asia, jonka ap puolisossaan huomaa.
Voi näkyä, mutta sotku ei ole aina merkki masennuksesta. Olen itse erittäin positiivinen ja elämäniloinen ihminen ja minulla on kaikki elämässä hyvin. Silti kotona on aina pieni kaaos meneillään, mutta se ei minua haittaa :)
Mulla näkyy selvästi. Nyt on vaikea kausi ja todella vaikea saada itsensä tekemään mitään. Töissä olen niin skarppi, että se vie voimat. Työ itsessään on kivaa ja osaan sen hyvin, ei ole stressavaa, vaan töitä on mukavasti päiväksi ja sitten voi lähteä kotiin. Mutta illalla olen ihan puhki. Tällä hetkellä on lähipiirissä vaikeuksia, ja niiden ajattelu väsyttää, kun minun apuani tarvitaan. Nyt ole petannut petiäkään, minkä teen yleensä heti kun herään. Eilen suunniteltu suursiivous jäi siihen, että imuroin pikaisesti roskat. Tiskata en eilen jaksanut, tiskasin äsken.
Jos ennen siisti ihminen yhtäkkiä alkaa päästämään kaiken rempalleen, se toki voi olla merkki masennuksesta, jopa vakavasta sellaisesta. Masentuneelle arkisten asioidenkin hoito voi tuntua ylitsepääsemättömältä vuorelta. Sitten asia erikseen ovat tietenkin ns. luonnostaan sotkuisemmat ihmiset. Heille kodin siisteys ei muutenkaan ole kovin tärkeä kriteeri. Tällöin kodin sotkuisuus ei kieli masennuksesta vaan ainoastaan siitä, että ko. henkilö ei vaan ole luonteeltaan siivoamisesta yhtään tykkäävää tyyppiä.
Pelkästään kodin siivottomuuden perusteella siis ei kannata alkaa toisen psyykeen tilaa analysoimaan. Oikea masennus kyllä yleensä antaa muitakin merkkejä itsestään ja syitä sotkuiseen kotiin on sen lisäksi monia muitakin.
Usein hoen tätä kavereillekin, että sekava koti johtuu joko masennuksesta, väsymyksestä, laiskuudesta, kiireestä (vaativa työ esim.) taikka muuten vain vähän hällä väliä tyylistä elää. Olen tehnyt perhetyötä ja hyvin usein masentuneiden ja uupuneiden kodit ovat sotkuisia. Toisaalta olen kärsinyt itsekin jo vuosia masennuksesta, mutta minulla kaikki toimii päinvastoin. Mulla on mieletön pakkomielle siivoamiseen. Siivoan asunnon 5-14 kertaa viikossa. Hujan hajan olevat tavarat saa mut ahdistuneeksi, ja tunnen eräänlaista sisäistä kaaosta, mikäli ympäristö on kaaoksessa. Olen myös nähnyt sotkuisia koteja erittäin hyväpalkkaisissa ja korkeissa viroissa toimivilla henkilöillä. Olen siis käynyt heidän luonaan siivoojana. Mielestäni tuo sotku kertoo juurikin siitä, että yleensä se työ varmaan vie kaikki paukut. Sotkulle voi siis olla monia syitä.
Voi. Älä tuppaudu meille kylään, ellen erikseen kutsu. Mä en vaan jaksa siivota sun siisteystasoon nähden, enkä siksi edes kutsu.
Nro 2, mistä vitusta sinä puhut?:D hullu nainen!
Ap
Kyllä se minulla korreloi juuri näin. Masentuneena keskittymiskyky ja jaksaminen notkahtaa eikä kiinnosta siivota. Mutta ystäväni on toista maata, hän siivoaa ja puunaa ahdistuneena. Heillä on aina todella siistiä kun hän on masentunut.
Mulla myös niin, että ahdistuneena puunasin enemmän kuin nyt kun olo parempi niin ei haittaa jos tiskipöytä notkuu likaisista astioista tai pölypallot kerääntyvät!