Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi tarkkaavaisuushäiriön omaavan lapsen vanhemmat...

Vierailija
03.04.2014 |

...piiloutuvat usein "diagnoosin" taakse (esim. ADHD), ottamatta yhtään vastuuta omasta kasvatustyöstään? Jos katsoo vaikkapa Supernannya, on selvää, että monen ylivilkkaus johtuu ihan siitä, että vanhempien kasvatustaidoissa on puutteita.

Käyttäytymisongelmilla ON tekemistä sen kanssa, miten lasta on kasvatettu. Sitä paitsi esim. ADHD:tä on tunnetusti vaikea asiantuntijoidenkin diagnosoida:

"Lasten ja nuorten ongelmat tarkkaavuudessa ja motorinen levottomuus eivät kuitenkaan läheskään aina johdu aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriöstä. Oireiden taustalla voi olla erilaiset oppimishäiriöt, sairaudet, masennustilat, luokan ilmapiiri, koulukiusaus tai perheen erilaiset sisäiset ongelmat ja kriisit. Hoidon suunnittelun kannalta on aina tärkeä pyrkiä selvittämään tarkkaamattomuutta ja levottomuutta mahdollisesti muuten aiheuttavat tekijät."

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

15, mitä jos ADHD johtuukin suurelta osin kasvatuksesta tai siitä mitä lapset ovat kokeneet/joutuneet kokemaan? Miten heitä on kotona kohdeltu? Olen ihan oikeasti huomannut muutamien ADHD diagnoosin saaneiden lasten kyseessäollessa aika käsittämätöntä kasvatustyyliä. Siis huudetaan lapsille,  lasten edessä riidellään ihan täysillä, paiskotaan tavaroita, aivan kaoottista toimintaa.

Vierailija
42/54 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei varmaan tarkoittanut tätä aloitusta niin hyökkäävästi kuin monen erityislapsen vanhempi ymmärsi.

Usein vain näkee sitä, kuinka nimenomaan näillä tarkkaavaisuushäiriön omaavilla lapsilla ei sitten minkäänlaista kuria ja järjestystä olla vanhempien osalta edes yritetty järjestää. Homma perustellaan sillä, että ''no kun tää nyt on mahdotonta kun on tämä ja tämä diagnoosi '' jne. Vaikkakaan sairaus ei mikään este normaalille käytöstavoille olisikaan. :)

Itse olen paljon työskennellyt erityislasten kanssa, ja monet lapset tuntuivat olevan poikkeavuutensa perusteella pumpulissa pidettyjä. (

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 21:47"]

15, mitä jos ADHD johtuukin suurelta osin kasvatuksesta tai siitä mitä lapset ovat kokeneet/joutuneet kokemaan? Miten heitä on kotona kohdeltu? Olen ihan oikeasti huomannut muutamien ADHD diagnoosin saaneiden lasten kyseessäollessa aika käsittämätöntä kasvatustyyliä. Siis huudetaan lapsille,  lasten edessä riidellään ihan täysillä, paiskotaan tavaroita, aivan kaoottista toimintaa.

[/quote]

Itse asiassa ADHD periytyy, eli vanhempi voi olla ADHD itsekin. Mutta minä olen tavannut samassa perheessä rauhallisen ja ylivilkkaan lapsen. Meillä taas minun ja toisen veljen kasvatukseen ei käytetty juurikaan aikaa, kun yksi veli vei niin paljon rerursseja. Koen, että kasvatimme itse itsemme. Äiti on kertonut, että veljen oireet näkyivät jo vauvana levottomuutena. Kävelemäänkin oppi nopeasti, kun ei jaksanut olla paikoillaan.

Vierailija
44/54 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

18, minunkin tuntemani ADHD-lapsi oppi jo 9 kk kävelemään. Ja tosiaan ei jaksa pysyä paikallaan nytkään. Saattaa olla yhteistä ADHD-lapsille tuo aikaisin kävelemään oppiminen. Sitäkin ihastellaan, vaikka itse asiassa takana voi olla ADHD tulevaisuudessa. Ehkä se kertoo jo pienenä varomattomuudesta ja hullunrohkeudesta, jota monella ADHD:llä on. Aika holtitonta menoa on varmaan ollut kyllä kun 9 kk on kävellyt. Nytkin loukkaa itseään joka välissä jotenkin.

Vierailija
45/54 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä selittää sen, että samasta perheestä tulee erilaisia lapsia? Aivan tavallisia, fiksuja ja hyväkäytöksisiä ja sitten näitä tarkkaavaisuusongelmaisia... Jos siis kasvatus on määrää tekijä..

Vierailija
46/54 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että termit on ap:lla hukassa.

Luulen että tarkoitat nyt käytöshäiriöisiä lapsia, käytöshäiriöhän ei tarkoita samaa kuin tarkkaavaisuushäiriö.

Ja diagnosoinnista vielä sen verran, että diagnosointikriteerit ovat eri maissa erilaiset. Että sikäli voit unohtaa supernannyt ja muut.

Vierailija
47/54 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

15, minä kunnioitan ihan "tavallisten" lastenkin vanhempia. Toivovatko erityislasten vanhemmat erityistä kunnioitustakin?

Vierailija
48/54 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Supernannyssa vain oli juuri tuollaisia tarkkaavuus - ja käytöshäiriöisiä lapsia...siksi sen mainitsin. Ja ohjelmastahan huomaa myös, miten vanhemmat lapsiaan "kasvattavat". Aivan järkyttävää. En ihmettele, että tuollaisissa perheissä kaikki lapset olisi diagnosoitu jollakin tavalla. Vaikka ihan selkeästi kasvatuksessa oli puutteita.

Vierailija
49/54 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 21:54"]

18, minunkin tuntemani ADHD-lapsi oppi jo 9 kk kävelemään. Ja tosiaan ei jaksa pysyä paikallaan nytkään. Saattaa olla yhteistä ADHD-lapsille tuo aikaisin kävelemään oppiminen. Sitäkin ihastellaan, vaikka itse asiassa takana voi olla ADHD tulevaisuudessa. Ehkä se kertoo jo pienenä varomattomuudesta ja hullunrohkeudesta, jota monella ADHD:llä on. Aika holtitonta menoa on varmaan ollut kyllä kun 9 kk on kävellyt. Nytkin loukkaa itseään joka välissä jotenkin.

[/quote]mun lapsi oppi kans käveleen normaalia aiemmin mutta ei ole ADHD. Luin paljon satuja sun muuta ja se auttoi keskittymään. Rauhallinen elämänrytmi.

Vierailija
50/54 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikä selittää sen, että samasta perheestä tulee erilaisia lapsia? Aivan tavallisia, fiksuja ja hyväkäytöksisiä ja sitten näitä tarkkaavaisuusongelmaisia... Jos siis kasvatus on määrää tekijä.."

Hmm. No omien havaintojeni mukaan useammin kuin ei on kyllä useammalla lapsella käyttäytymisongelmia samassa perheessä. Ehkä eri sisaruksilla vain hieman lievemmässä määrin, mikä johtuu henkilökohtaisista ominaisuuksista yhdistettynä kasvatukseen.

Vierailija
51/54 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun nykyinen mieheni on usein puhunut ex-vaimonsa kasvatustyylistä, jota en tässä ala kuvailemaan, mutta oli sellaista, että leluja heitettiin autosta ulos rangaistuksena, käski lasten heittää miestä leluilla, kun oli miehelle suuttunut, ym...Nyt lapsella todettu ADHD. Yllättävääkö?

Vierailija
52/54 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 21:59"]Supernannyssa vain oli juuri tuollaisia tarkkaavuus - ja käytöshäiriöisiä lapsia...siksi sen mainitsin. Ja ohjelmastahan huomaa myös, miten vanhemmat lapsiaan "kasvattavat". Aivan järkyttävää. En ihmettele, että tuollaisissa perheissä kaikki lapset olisi diagnosoitu jollakin tavalla. Vaikka ihan selkeästi kasvatuksessa oli puutteita.

[/quote]

Kannattaisi tuoda aloituksessa selkeästi ilmi mitä tarkoittaa! Tällaiset aloitukset aiheuttavat pahaa mieltä monille niille joilla on tarkkaavaisuushäiriöinen lapsi.

Meillä lapsella adhd eikä kukaan ulkopuolinen sitä taatusti huomaa lapsesta. Vanhemmuus on kovaa työtä ja tähän tilanteeseen pääseminen on vaatinut PALJON. Suurin osa erityislasten vanhemmista päätyy eroon, kertonee jotain siitä miten haastavaa elämä erityislapsen kanssa on.

Vierailija
53/54 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin mitä itse olen törmännyt tällaisiin tapauksiin niin lapsen poikkeava häiriökäytös johtuu ilmiselvästi vanhemmasta tai äidistä joka ei ole ollut ollenkaan kypsä tai sovelias vanhempi ja näitä tapauksia on monia. Eihän kaikki ole vanhemmasta johtuvaa mutta näitä on paljon!

Ei taida äiti itsekään ymmärtää kuinka paska vanhempi on ollut vaan säälipisteiden toiveissa kertoilee kunka rankkaa on tuon lapsen kanssa kun on niin mahdoton ja itse on sen lapsen kieroon kasvattunut. Oikeen sääliksi käy lasta.

Usein nämä tapaukset ovat myös niitä jolloin lapsi on saatu nuorena, valitettavasti näin on vaikka KAIKKI nuoret vanhemmat eivät ole huonoja vanhempia tietenkään. Mikään ei ole kauheampi vanhempi kun teini-ikäinen tai parikymppinen joka myös käyttäytyy kun keskenkasvuinen teini ja luulee pystyvänsä olemaan kuin mikäkin teinipissis ja silti riittävän hyvä äiti. Hyi hemmetti! Usein näiden äitien oma etu on aina mennyt ennen lapsen etua mutta eivät itse sitä tietenkään tajua.

Vierailija
54/54 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi paha mieli tulee tämmöisistä leimaavista avauksista.

Arki yhden tarkkaavaisuushäiriöisen vanhempana on jo itsessään haastavaa. Se on elämistä kieli keskellä suuta: lasta on osattava lukea, kaikki tilanteet ennakoida, löydettävä uusia luovia ratkaisuja ongelmatilanteisiin eikä mistään säännöstä voi lipsua koskaan. Ja tämä sellaisella intensiivisyydellä, ettei terveen lapsen vanhempi voi sitä kuvitellakaan.

Koulussa tarvitaan koulunkäyntiavustajan sekä erityisopen apua, josta olen enemmän kuin kiitollinen. 

Arjen haasteellisuutta lisäävät tämmöiset mutu-tuntumalla tehdyt leimaavat päätelmät ja asenteet. 

Usko vaan huviksesi, että mielelläni minäkin olisin ihan näkymätön lapseni kanssa. Ei huvittaisi mitenkään olla jatkuvan negatiivisen huomion keskipisteenä. Ja nyt vielä täälläkin ja ihan väärää tietoa levitellen. Voin kertoa, ettei arkeni ole herkkua ja olen myös todella pahoillani lapseni keskittymisvaikeuksien aiheuttamasta hetkittäisestä taustahäiriöstä tunnilla. Tekee mieli mennä vaan piiloon. 

Ja kyllä, minulla on myös toinen lapsi, äärimmäisen rauhallinen, pohtiva, järkevä, pitkäjännitteinen, kiltti.