Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuuluuko työaikaan esim. tietokoneen avaaminen ja järjestelmän käynnistys?

Vierailija
27.11.2020 |

Esimies naputtaa minuuteista. Täytyisi olla täydessä työnteossa jo heti tasan silloin kun kello lyö 8.
Onko siis niin että kone täytyy avata ja kaikki muu järjestely tehdä jo ennen varsinaista työaikaa että voit aloittaa työt täysillä juuri silloin kun työaika alkaa?

Onhan se etukäteisjärjestelykin työtä.

Kommentit (112)

Vierailija
101/112 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole leimauksia ym. Ihanaa kun työnantaja luottaa siihen mitä kirjaan tuntikorttiin. Ei tulis mieleekää huijata! Työautolla siirtymiset kuuluu työaikaan, koska työasia.

Jep. Tätä ketjua lukiessa oon tosi kiitollinen omasta työpaikastani. Joustoa on puolin ja toisin, kelloa ei kytätä ja vapaata saa aina halutessaan.

Vierailija
102/112 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimisto on auki kl. 8-16 ja minun työaika on kl. 7.50-16.16. Näin sen kuuluu olla.

Näin ehdin hyvin avata koneet ennenkun toimisto aukeaa ja puhelin kytketään päälle heti kl. 8.

Vaatteet vaihdan myös työajalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/112 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kl. 16.10 loppuu työaika ja jos menee yli niin siitäkin maksetaan.

Vierailija
104/112 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja ja kyllä kaikki valmistelevat työtkin ovat työaikaa.

Varsinainen opetus on sidottua työaikaa (työjärjestyksen mukaiset tunnit) ja muu sitomatonta työaikaa (tuntien ja luokkatilan valmistelu yms). Edellä mainittujen lisäksi on myös muita työaikalajeja ja kaikista tehdään kirjaukset työajan seurantaan. Kaikki työ on samanarvoista ja sama palkka kaikesta työstä. Työaika vvuodessa 1500 tuntia ja viikossa 37,5 h.  Tosiassa viikottainen työaika vaihtelee, joskus työtä on 50 tuntia viikossa ja toisinaan vähemmän. Opettajilla ruokatauko ei ole työaikaa.

Muulla kun opetushenkilöstöllä on Timecon työajan seuranta ja ovesta sisään tullessaan leimaavat työajan alkaneeksi ja lähtiessään ulos leimaavat työajan päättyneeksi. Heillä puketuminen ja työvaatteiden vaihto on työaikaa.

Vierailija
105/112 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassakin kellokortti leimattiin ennen kassalle menoa ja kassan laskemisen jälkeen.

Vierailija
106/112 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti ihan erikseen tarkistaa viestiketjun aloituspäivämäärä. Eli että vuosi ei ollut 1998, ja internet modeemilla ja käyttöjärjestelmä joku antiikkinen Winukka.

Miksi ihmeessä koneen avaamiseen muuten kuluisi edes muuta aikaa, kuin sen herättäminen? Millaisia erikoisohjelmia teillä oikein on käytössä? Aika kaukana on nekin vuodet, kun Photarin ensimmäiset versiot surruttivat auki ikuisuuden. Mitään ei voi pitää auki taustalla? Vai meneekö ap yhden sormen tekniikalla? Joka tietenkin saa hitaaksi minkä toimen tahansa.

Jos teillä tosiaan on ihan luokattoman hitaat koneet, se on todella ikävää. Ja työnantajasi on siinä tapauksessa tosi hölmö. Vanhentuneet laitteet jos joku vie konkreettisesti työtehoja.

Vierailija
107/112 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei seurata työaikaa käytännössä mitenkään, vaan tulokset merkitsevät. Pidän toki itse kirjaa työtunneista, jotta muistaa ottaa välillä liukumavapaata. Mitään ”ylitöitä” ei varsinaisesti tunneta.

Itse teen 40-60h viikkoon töitä, keskiarvo kuitenkin lähempänä 40h. Välillä ehtii pelaamaan pleikkaria kesken etätyöpäivän, jos projektit odottaa kommenttia joltain muulta.

Muistan kyllä nuo kellokortti-ajat ja ne oli aivan kauheita. Pomo muisti aina muistuttaa miten takki kuuluu jättää naulakkoon ENNEN kellokortin leimaamista.

Tuntuu että näissä kyttäysduuneissa on aivan paska palkka vielä kaiken lisäksi.

Vierailija
108/112 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole leimauksia ym. Ihanaa kun työnantaja luottaa siihen mitä kirjaan tuntikorttiin. Ei tulis mieleekää huijata! Työautolla siirtymiset kuuluu työaikaan, koska työasia.

Jep. Tätä ketjua lukiessa oon tosi kiitollinen omasta työpaikastani. Joustoa on puolin ja toisin, kelloa ei kytätä ja vapaata saa aina halutessaan.

Juuri näin. Olen kertaalleen ollut työpaikassa, jossa mentaliteetti oli kellokortit, ja päälle täysimittainen kyttäys. Kaikki tekeminen oli täysin minuutin tarkkaa muuten seurasi heti puhuttelu, ja vaikkei toimenkuvaani sisältynyt edes esimerkiksi asiakaspalvelua. Silloin mielestäni sen täysin ymmärtää, että josko esim. aspa aukeaa klo 08.00, aspapäätteen äärellä on oltava hyvissä ajoin sitä ennen.

Kyttäys oli sitä tasoa, että meiltä firman sisältä ei päässyt johtoa lukuunottamatta edes muualle internettiin, kuin firman kotareille ja intraan. Ei tarvi varmaan erikseen kertoa, ettei kyllä kertaakaan tullut tehtyä minuuttiakin yli vapaaehtoisesti.

Sittemmin normaaleissa työpaikoissa, jossa niissäkin toki osassa on ollut työajan seurantaa ihan vain jo syystä laskutus, niin ei ole tullut enää niin tarkkaan itsekään kelloa tuijoteltua. Usein havahtuen jopa siihen, että olisi kyllä hyvä olla tarkempi. Kun käytännössä itse tulee vapaaehtoisesti lähes joka päivä tehtyä yli molemmista suunnista päivää.

Vierailija
109/112 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheen vierestä. Mun entisessä työpaikassa porukka tuli puoli tuntia ennen virallisen työajan alkamista kahvihuoneeseen istumaan. Pukivat siis työasun ja leimasivat itsensä sisään ja nostivat palkkaa ekalta puolelta tunnilta tekemättä mitään. En katsonut hyvällä.

Vierailija
110/112 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo vaatteidenvaihtohomma on kyllä tosi työpaikkakohtaista ihan saman alan sisälläkin. Ei mitään logiikkaa. Joissain tapauksessa vaihtoa omalla alalla voi perustella sillä, että työvaatteissa saisi tulla jo matkankin, mutta tietyillä aloilla ei kyllä todellakaan voisi, jos esim. hygienian takia ei saa käyttää työvaatteita vaikka bussissa. Silloin on pakko vaihtaa kaikki vaatteet työpaikalla ja oman oikeudenmukaisuustajuni perusteella sen pitäisi silloin kyllä olla työaikaa. Aina ei silti ole. Osa taas antaa vaihtaa vaatteet työajalla, vaikka olisi saanut tulla suoraan työvaatteissakin töihin. (Omassa nykytyössäni entinen esimies sanoi että vaatteet saa vaihtaa työajalla, enkä ole uudelta esimieheltä ruvennut erikseen kysymään, pitääkö tieto edelleen paikkansa.) Mutta jos puhutaan tietokonetöistä ja hitaasta käynnistyksestä, niin yksi ajansäästökeino on ensimmäiseksi tullessaan painaa kone käyntiin, ja koneen raksuttaessa käynnistystään käydä viemässä ulkovaatteet naulakkoon ja eväät jääkaappiin, tai mitä toimia itse kullakin siinä onkaan.

Vierailija
111/112 |
28.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On työaikaa koska on työtehtävä. Esimies voi laittaa työajan alkamaan 7:55 tai sitten käytätte liukumia. Ota yhteys pääluottamusmieheen.

Vierailija
112/112 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upp!