Kuuluuko työaikaan esim. tietokoneen avaaminen ja järjestelmän käynnistys?
Esimies naputtaa minuuteista. Täytyisi olla täydessä työnteossa jo heti tasan silloin kun kello lyö 8.
Onko siis niin että kone täytyy avata ja kaikki muu järjestely tehdä jo ennen varsinaista työaikaa että voit aloittaa työt täysillä juuri silloin kun työaika alkaa?
Onhan se etukäteisjärjestelykin työtä.
Kommentit (112)
Monissa esimerkeissä tuli vastan se, että jos työtehtävä kuten oppitunti tai viedokokous alkaa kellon lyömäläl x, tällöin pitää olla valmis. Tietenkin pitää, mutta näissä töissä ko. työsuoritus ei ole koko työ ja todennäköisesti työnsuorittamisessa on joustoja.
Vaatteet useissa töissä pitää vaihtaa omalla ajalla, vaikka siis käyttäisi työantajan vaatteita tms.
Asiakaspalvelussa yleensä kyllä ensimmäinen työvuoro alkaa jonkin verran ennen kuin ko. toimipiste avautuu ja viimeinen vuoro kestää hieman yli sulkeutumisajan. Toki usein näissä töissä tulee ongelmia, ettei töitä saa tehtyä vuoron aikana - esim. kaupansulkeutuessa viimeiset asiakkaat pitää ohjata ulos ystävällisesti, joilloin ovet saattaa saada kiinni vasta 10 minuuttia yliajalla jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työaikaa on se aika, mitä et käytä itseesi vaan jonka työnantaja ostaa sinulta. Jos et vapaa-ajallasi huvikseen vaihtele työpaikan vaatteita tai availe koneita, näiden tulisi kuulua työaikaan. Joissain paikoissa on aivan vääristyneet käytännöt.
Joo. Kun tulen tekemään sulle kylppäriremonttia, niin työaikani alkaa siitä kun herätyskelloni soi 5.30. En huvikseni herää siihen aikaan kahvia keittämään ja työvaatteita pukemaan saati ajele pimeässä ja loskassa puolta tuntia asunnollesi. Lasku tulee joka minuutista. Maksat varmaan ilolla?
Kun muutin tässä taannoin, niin muuttofirma laskutti tunnettain siitä ajasta kun he lähtivät varikolta ja pääsivät takaisin sinne. Työmatkat huomioidaan.
Kahvinkeittosi ja vastaavat ovat omaa aikaasi. Ei työnantajaa kiinnosta, juotko aamulla kahvia tai ei tai kauanko sinulla menee aamutoimiin. Sinun pitää olla tietyllä kellonlyömällä valmiina aloittamaan päivän työt ja siitä palkka juoksee.
Omassa työpaikassani leimaamme itsemme sisään ulko-ovelta. Vaikka ulkovaatteissa, eväät laukussa, koneet käynnistämättä jne. en ole vielä asemissa työpisteelläni, olen kuitenkin työantajan käytettävissä ja velvollisuuteni on esimerkiksi auttaa asiakkaita, vastata puhelimeen jne. jo silloin. Se ei ole enää omaa aikaani. Ja sama poistuessa. Niin kauan kun olen sisällä rakennuksessa, olen käytettävissä.
Teen vuorotyötä ja meillä aamu- ja iltavuorot alkavat aina ennen kuin avaamisaikaa & ensimmäisten asiakkaiden tuloa ja päättyvät vasta viimeisten asiakkaiden poistuttua sulkemisajan jälkeen. Avaamis- ja sulkemistoimenpiteet kuuluvat työaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Useimmissa paikoissa ei kuulu, eli kone on auki ja sinä valmiina työntekoon kun työaika alkaa. Ajatteleppa vaikka koulussa: tunti alkaa klo 8.15, ja silloin opettaja on luokassa. eikä opettajanhuoneessa kaivelemassa läppäriään hyllystä ja miettimässä mihinkäs ne taulutussit eilen jäi. Tai liukuhinhatyössä, hihna lähtee liikkkeelle klo 8 ja silloin siinä ollaan vieressä eikä pukukopilla pukeutumassa pakollisiin suojavaatteisin. Ja työaika alkaa siitä, kun se tuottava työ alkaa. Mutta jos haluat asian varmistaa, kysy luottamusmieheltäsi tai liitostasi asia vielä.
Kuuluuko se hihnan käynnistämiseen menevä aika työaikaan? Onko se edes kenenkään työ käynnistää hihna?
Kaverilla oli joskus niin kiva työpaikka että sai työajalla käydä aamuisin suihkussakin jos pyöräili/käveli/hölkkäsi töihin. Näin tuettiin työmatkaliikkujia ja terveitä elämäntapoja. Kaveria harmitti kun elämä ajoi muutamaan toiselle puolelle Suomea ja työpaikka jäi. Erilaiset asiat kannustaa ja sitouttaa eri ihmisiä.
Kaffepulla kirjoitti:
Meillä terveysasemalla ovet avautuivat klo 8 ja silloin ensimmäinen asiakas tuli sisään.
Eihän sitä itse samalla ovenavauksella tulla, vaan piti olla työvaatteet päällä, kone auki ja taustatiedot luettuna klo 8. Eli töihin piti tulla jo ennen klo 8. Eikä siitä ajasta mitään ekstraa maksettu.
No onpas älytöntä. Jos on tultava työpaikalle esim 7:50 niin siitä sen työajan pitää alkaa. Onko sitten kaikki hetket kun ei ole potilasta naaman edessä omaa aikaa? Leimaus ulos kun potilas lähtee ja takaisin sisään kun uusi tulee?
Sairaalassa vuoron alkaessa hoitohenkilökunta pitää olla työvaatteet päällä omalla työpisteellä (tai mahd. lähellä sitä oleva leimauslaite) työajan alkaessa. Ei saa leimata itseään sisään ulko-oven vieressä olevalla laitteella tullessaan.
Sitten me toimistotyöajalla olevat tulemme kun tulemme, ja jos pitää vaatteita vaihtaa niin teemme sen ihan rauhassa työajalla. Tiedän että hoitohenkilökunta on tästä joskus käärmeissään. Toisaalta heillä on palkallinen ruokis, minulla ei, samassa ruokalassa syömme yhtä pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työaikaa on se aika, mitä et käytä itseesi vaan jonka työnantaja ostaa sinulta. Jos et vapaa-ajallasi huvikseen vaihtele työpaikan vaatteita tai availe koneita, näiden tulisi kuulua työaikaan. Joissain paikoissa on aivan vääristyneet käytännöt.
Joo. Kun tulen tekemään sulle kylppäriremonttia, niin työaikani alkaa siitä kun herätyskelloni soi 5.30. En huvikseni herää siihen aikaan kahvia keittämään ja työvaatteita pukemaan saati ajele pimeässä ja loskassa puolta tuntia asunnollesi. Lasku tulee joka minuutista. Maksat varmaan ilolla?
Matkoista saa korvaukset. Työaika on projektihommissa sovittavissa, kenenkään ei ole pakko herätä 5:30 kunhan vaan sopii asiansa niin. Viime kädessä voi vaihtaa sellaiselle alalle, jossa aamut alkaa myöhemmin. Normaalit aamutoimet eivät kuulu työnantajan ajan piiriin, ihmiset tekee ne muutenkin. Kyllähän näistä voisi keskustella vaikka kuinka paljon, monella alalla olisi korjattavaa siinä, mikä kuuluu työajan piiriin ja mikä ei. Itse kannattaisin myös työmatkan kuulumista työaikaan, mutta ymmärrän että käytännössä se olisi epäreilu ja helposti hyväksikäytettävä käytäntö.
Vierailija kirjoitti:
Kaverilla oli joskus niin kiva työpaikka että sai työajalla käydä aamuisin suihkussakin jos pyöräili/käveli/hölkkäsi töihin. Näin tuettiin työmatkaliikkujia ja terveitä elämäntapoja. Kaveria harmitti kun elämä ajoi muutamaan toiselle puolelle Suomea ja työpaikka jäi. Erilaiset asiat kannustaa ja sitouttaa eri ihmisiä.
Eiköhän tässäkin tapauksessa saatu työntekijän hyvinvoinnilla sitä varsinaista työaikaakin tehokkaammaksi, saikkuja vähennettyä yms. Näin sen pitäisikin mennä!
Pöyristyttävää. Omalla ajallako se sitten kuuluisi tehdä?
Itse en ole joutunut koskaan edes leimaamaan sisään tai ulos, eikä työaikaani seuraa kukaan paitsi minä itse, lähinnä etten nyt liikaa tee 😄
Mulla on viikkotuntimäärä, mutta jos työt on mallillaan niin ei niiden tuntien kanssa tarkkaa ole.
Meillä työ alkaa, kun astutaan ovesta sisään. Usein on käynyt niin, että joku pomo on pysäyttänyt matkalla työhuoneeseen ja kysellyt jotain työasiaa. Kyllähän sekin on työaikaa vaikka kone on vielä kiinni.
Onpa tarkka meininki :D Ymmärrän, jos palaveri alkaa kahdeksalta, niin minuutin yli kahdeksan olet jo myöhässä, mutta muuten en näe, miksi tietokoneen olisi oltava auki just tasan sillä kellonlyömällä.
Kyllä mä lasken olevani töissä siitä hetkestä alkaen, kun painan koneen virtanappia. Samaten lasken työajaksi, jos joudun säätämään koneen kanssa, jos joku ohjelmisto vaikka bugaa ja yritän ratkaista tilannetta. Pidän nykypäivänä jotenkin absurdina ajatuksena, jos joku esimies kuvittelee työntekijän toimivan täydellä teholla joka minuutti ja kellontarkasti - lusmuilla ei tahallaan saa, mutta toisinaan on hitaampia päiviä ja toisinaan tehokkaampia.
Itse kirjoitan tätä kahvitauolla, kun odotan että kahvi tippuu - ihan luvan kanssa siis ;D
Vierailija kirjoitti:
Jos tollasesta alettais naputtaa niin alkaisin etsiä uutta työpaikkaa. Mun työaika alkaa kun otan hälyt pois (olen yleensä ekana). Sen jälkeen käynnistän koneen, käyn vessassa, keitän kahvit valmiiksi, jos keittiö on likainen niin siivoan sen, haen tarvikkeita ja sitten menen koneelle juomaan kahvia ja lukemaan sähköposteja. Ehkä 20min menee tähän alkuhärdelliin.
Tämä toimii asiantuntijatyössä, mutta ei esim. isossa Contact Centerissä, jossa asiakaspalvelijoiden tulee olla koko ajan tavoitettavissa. Mikäli useampikin henkilö alkaisi ottaa puheluita n. 10-20 min. kuluessa työajan alkamisesta, eivät asiakkaat saa palvelua riittävällä vastaajalla. Lisäksi aiheuttaa närää muissa kollegoissa, jotka ovat täsmällisiä.
Työaika on helppo määritellä kuvittelemalla työpaikan ovelle kellokortin leimauslaite. Tullessasi leimaat ensitöiksesi itsesi sisään, jolloin työaika alkaa juosta. Sitten riisut ulkovaatteet, laita läppärin lämpiämään ja haet aamukahvin automaatilta tai keittimen porisemaan. Kaiki siis työajalla. Sama poislähtiessäsi, eli 'leimaat' itsesi ulos juuri ennen kun astut työpaikan ovesta ulos.
Etätyössä tätä pitää tietysti hieman soveltaa. Työaika alkaa siitä kun istahdat läppärisi ääreen. Tosin tässä työntekijän on syytä vähän joustaa koska hän kuitenkin hoitaa päivän mittaan monia kotiasioitakin, silittää kissaa, pyyhkii lapsen nenää, antaa toiselle vitsaa sekä keittää kahvia ja laittaa ruokaa.
Totta helvetissä se on työaikaa. Aina järjestelmät ei edes toimi niin kuka osaa ennustaa kuinka kauan järjestelmän avaaminen kestää?!?!?!
Vierailija kirjoitti:
Useimmissa paikoissa ei kuulu, eli kone on auki ja sinä valmiina työntekoon kun työaika alkaa. Ajatteleppa vaikka koulussa: tunti alkaa klo 8.15, ja silloin opettaja on luokassa. eikä opettajanhuoneessa kaivelemassa läppäriään hyllystä ja miettimässä mihinkäs ne taulutussit eilen jäi.
----------
Opettajien työaikaan kuuluu muutakin kuin opetusvelvollisuus. Opettajien työpäivä on pitempi kuin pidetyt oppitunnit, eli siltä osin asia kunnossa, eivät availe koneita eivätkä hae opetusmateriaaleja kaapeista vapaa-ajallaan.
Puhelinaspassa töissä ollessani meillä oli varattu 15 min koneen käynnistämiseen. Tämä oli merkitty ihan päiväsuunnitelmaan (jokaiselle tehtiin lukujärjestystä vastaava aikataulu, jossa oli määrätty ruokatunnin ajankohta, kahvitauko, palaverit yms). Asiakaspalvelu aukesi 8.00, mutta ensimmäiset työvuorot alkoivat 7.45, jotta valmiustilassa oltaisiin heti asiakkaiden soittaessa linjoille. Ihan järkevä systeemi omasta mielestäni.
Kone on hidas, sen ja ohjelmien avaamiseen menee 10min. En todellakaan tule istumaan ja kuuntelemaan raksutusta omalla ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun minä lähden tekemään kylppäriremppaa, niin olen työmaalla 7.00, jolloin vaihdan haalarit ja työpaidan, sen jälkeen aloitan työt. Työmatka ei kuulu työaikaan, mutta saahan siitä korvauksen.
Ei ainakaan Rakennusalan tessin mukaan. Työaika alkaa siitä kun ollaan työkohteessa. Ja työntekijälle ei makseta kilometriä korv. kodin ja työkohteen väliltä, vaan matkakorvaus.