Kuuluuko työaikaan esim. tietokoneen avaaminen ja järjestelmän käynnistys?
Esimies naputtaa minuuteista. Täytyisi olla täydessä työnteossa jo heti tasan silloin kun kello lyö 8.
Onko siis niin että kone täytyy avata ja kaikki muu järjestely tehdä jo ennen varsinaista työaikaa että voit aloittaa työt täysillä juuri silloin kun työaika alkaa?
Onhan se etukäteisjärjestelykin työtä.
Kommentit (112)
käytessävissä olevien tietokoneiden on oltava riittävän nopeita siihen hommaan mitä niillä tehdään. liian hidas kone huonontaa työmotivaatiota. kun on riittävän nopea kone, niin koneen käynnistymisessä ei pitäisi kauan mennä.
Minä teen ajatustyötä ja ajatusten järjestely vie aikansa. Työnantajani hyötyy työni tuloksista, ei työajasta. Ymmärrän tietysti että tehottomuus harmittaa pomoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmissa paikoissa ei kuulu, eli kone on auki ja sinä valmiina työntekoon kun työaika alkaa. Ajatteleppa vaikka koulussa: tunti alkaa klo 8.15, ja silloin opettaja on luokassa. eikä opettajanhuoneessa kaivelemassa läppäriään hyllystä ja miettimässä mihinkäs ne taulutussit eilen jäi. Tai liukuhinhatyössä, hihna lähtee liikkkeelle klo 8 ja silloin siinä ollaan vieressä eikä pukukopilla pukeutumassa pakollisiin suojavaatteisin. Ja työaika alkaa siitä, kun se tuottava työ alkaa. Mutta jos haluat asian varmistaa, kysy luottamusmieheltäsi tai liitostasi asia vielä.
Noissa tapauksissa olettaisin että työaika on määritelty alkamaan esim 5-10 minuuttia aiemmin?
No tuosta opettajasta en tiedä kun en ole kunnallisella puolella ollut töissä mutta noi kaksi muuta. Ei ala aiammin, työaika alkaa siitä, kun se hihna lähtee liikkeelle ja sen edessä ollaan suojavaatteissa, hiukset kiinni, korut pois, meikit pois valmiina työhön. Ja tuossa toisessa: työaika alkaa klo 8 ja aspa (jota työ siis on) aukeaa klo 8 ja silloin pitää olla valmiina ekaan puheluun. Eikä availla konetta.
Kuka sen linjan on koonnut, kun kaikki sinne vaan putkahtaa valmiille? Jos pitää olla meikit ja korut pois, ollaan selkeästi jonkin tasoisessa hygieniatilassa ja niitä pestään öisin. Koneet puretaan illalla pesua varten ja aamulla linjaa köyttävät työntekijät kokoavat ne. Työajallaan.
Nämä on opettajalle kyllä niin eksoottisia juttuja. Meillähän ei mitään työaikaa ole. Töitä vaan tehdään siihen asti, kunnes ne on tehty. Ketään ei kiinnosta, montako tuntia, minuuttia tai päivää siihen meni.
Hämmästyttävää pilkun viilaamista. Toivon todella, että meillä ei mennä kokonaistyöaikaan. Mihin sekin voisi johtaa? Siihen, että lopulta keskustellaan tällaisista aiheista? Uskomatonta ajanhukkaa. Montako tuntia omaa työaikaansa esimies mahtaa käyttää tämän asian valvomiseen?
Eikös kaupan kassallakin usein työajan alkaessa pitää olla jo kassan vieressä valmiina hyppäämään puikkoihin? Sitä ennen on omalla ajalla vaihdettu vaatteet ja haettu pohjakassa. Korjatkaa jos olen väärässä.
Työaika on lain mukaan se aika jonka työntekijä on työpaikalla työnantajan käytettävissä hänelle annettuihin tehtöviin. Meillä leimataan jo ulko-ovella joten kyllä siinö muutama minuutti vielä menee ennenkuin on käytettävissä.
Etätyössä tämä määritelmä luontevasti muuttuu siksi ajaksi jolloin olet käytettävissä työasemalla. Ei siis aamujaskalla. Tietenkin jos työnantajan netti on pimeänä et pääse kirjautumalla osoittamaan sitä että olet työnantajan köytettävissä,
Vierailija kirjoitti:
Kone on hidas, sen ja ohjelmien avaamiseen menee 10min. En todellakaan tule istumaan ja kuuntelemaan raksutusta omalla ajalla.
Ja konetta ei voi päivittää? Jos mun alainen käyttäisi 10 minsaa päivässä ihan turhaan odotteluun, niin se tekisi keskimäärin 1700 euroa hukkaan heitettyä palkkaa vuodessa. Sen voisi ihan hyvin investoida uuteen koneeseen, bonuksena vähemmän hermojen kiristelyä.
Toki välillä täytyy käyttää jotain vanhoja romuja, mutta ei niidenkään käynnistymistä tarvi valvoa vaan voi hakea vaikka kahvia odotellessa.
Toimistossa työaika alkaa, kun avaat työpaikan oven ja loppuu kun suljet työpaikan oven. Jos työpisteelle menoon kuluu vaikka pari minuuttia, niin voit laskea kuinka paljon se tekee vuositasolla.
Vierailija kirjoitti:
Hämmästyttävää pilkun viilaamista. Toivon todella, että meillä ei mennä kokonaistyöaikaan. Mihin sekin voisi johtaa? Siihen, että lopulta keskustellaan tällaisista aiheista? Uskomatonta ajanhukkaa. Montako tuntia omaa työaikaansa esimies mahtaa käyttää tämän asian valvomiseen?
Kokonaistyöajassa nimenomaan ei tarkkailla työaikaa. Olen esimies ja enkä valvo menemisiä tai tulemisia mitenkään kunhan hommat hoituu ajallaan ja sovituissa palavereissa jne. ollaan paikalla.
Kerran olen joutunut viimeisen viiden vuoden aikana puuttumaan asiaan ja silloin oli kyseessä alainen joka ei saanut yhtään mitään aikaan ja tuli toimistolle puoliltapäivin ja lähti viideltä. Sai lähtöpassit aika pian. Muutenkin tuntuu että työaikojen kyttäämiseen liittyy aina joko alisuoriutuva työntekijä tai surkea pomo.
Vierailija kirjoitti:
Meillä leimataan itsemme sisään heti työpaikan ovella ja työaika juoksee siitä. Sitten vaihdetaan vaatteet, puetaan varusteet, käynnistellään koneet ja valmistellaan päivä. Ja poistuessa sama toisinpäin ja sitten ulosleimaus.
Näin meidänkin toimistotalossa ennen oli. Sitten kun siirryttiin oven fyysistä laitteista netissä olevaan palveluun, olen kirjannut itseni vastaavasti kännykän selaimella sisään sen jälkeen kun olen tullut ovesta. Eli en vasta sitten, kun olen kävellyt työpisteelleni, käynnistänyt koneen ja ohjelman. Töistä lähtiessä sitten kun kännykällä uloskirjaus kun kävelen ulko-ovelle.
Vaikka ero työajassa tuntuisi muuten pieneltä, niin kyse oli kuitenkin siihen kikyyn verrattavasta 6 minuutista päivässä. Turha tätä antaa työnantajan eduksi vaan noudattaa "työajan aloittamiseen ja lopetukseen" täsmälleen samaa logiikka kuin työnantajan mielestä päti leimauslaitteiden aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä päiväkodissa. Meidän ensimmäisen työntekijän työvuoro alkaa 10 minuuttia ennen ensimmäisen lapsen tuloa. Esim. jos ensimmäinen lapsi tulee klo 6, työvuoro alkaa 5.50.
Näin oli myös meillä. Ja aina oli jotkut vanhemmat jo odottamassa, että pääsevät sisälle. Miten teillä silloin toimitaan? Itse olen sanonut, että odotelkaa siinä, ovat aukeavat klo 6. En minä niitä voi ottaa sisälle heti kun pitää omat ulkovaatteetkin viedä kaappiin (mikä siis kellarissa) tai käydä vielä vessassa.
Ja aina kysellään, että eikö Pekka jo voisi tulla. Juu ei voi.
Vierailija kirjoitti:
Nämä on opettajalle kyllä niin eksoottisia juttuja. Meillähän ei mitään työaikaa ole. Töitä vaan tehdään siihen asti, kunnes ne on tehty. Ketään ei kiinnosta, montako tuntia, minuuttia tai päivää siihen meni.
Se johtaa just siihen pilkun viilaamiseen, että mitä työaikalajia on esim. kopioiden ottaminen, vai onko työaikaa ollenkaan. Täysin naurettavaa. T.ammatinopettaja
Vierailija kirjoitti:
Toimistossa olen huomannut että työntekijä joutuu liikutteleen hiirtä työkseen, jos ja kun ei koko ajan ole sitä työtä siellä koneella, ettei näyttö tummu ja atk-seuraamon työntekijät juorua pomolle että kenen kone ei ole työssä.
Mikä on atk-seuraamo ja mikä se tällainen ala on, jossa ei voi säätää näyttöä itse?
Onko teillä oikeasti minuuteista kiinni työnteko? Kannattaisi etsiä kivempi työpaikka jos pitää tuollaisesta nillittää.
Konttorityössä pitäisi olla työaikaa, mutta joissakin firmoissa on käytössä työajan seuranta-ohjelma johon leimataan itseään sisään ja ulos, ja siihen ei pääse käsiksi jos kone ei ole käynnissä. Eli harakoille menee ne minuutit kun odottaa että kone lähtee käyntiin jos sen on sammuttanut yöksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tollasesta alettais naputtaa niin alkaisin etsiä uutta työpaikkaa. Mun työaika alkaa kun otan hälyt pois (olen yleensä ekana). Sen jälkeen käynnistän koneen, käyn vessassa, keitän kahvit valmiiksi, jos keittiö on likainen niin siivoan sen, haen tarvikkeita ja sitten menen koneelle juomaan kahvia ja lukemaan sähköposteja. Ehkä 20min menee tähän alkuhärdelliin.
Tämä toimii asiantuntijatyössä, mutta ei esim. isossa Contact Centerissä, jossa asiakaspalvelijoiden tulee olla koko ajan tavoitettavissa. Mikäli useampikin henkilö alkaisi ottaa puheluita n. 10-20 min. kuluessa työajan alkamisesta, eivät asiakkaat saa palvelua riittävällä vastaajalla. Lisäksi aiheuttaa närää muissa kollegoissa, jotka ovat täsmällisiä.
Asiakaspalvelu ja muissa vastaavissa aikasidonnsisissa tehtävissä pitää ensimmäinen vuoro aloittaa 10-15min ennen palvelun aukeamista. Ja loput vuorot tai jos palvelu aina auki, niin vuorot pitää olla porrastettu menemään saman ajan päällekkäin. Jos työnantaja ei tee näin, saa varautua siihen, että asiakkaat on sen 10 minuuttia ilman palvelua, kun työntekijä käynnistää konetta. Työvaatteet voi pukea kotonakin, samoin juoda kahvit, mutta työvälineiden käytön aloittaminen (ja niiden odottaminen) kuuluu työaikaan.
Ei ole työntekijän vastuulla olla ennen työajan alkua valmiina työn aloittamiseen. Toki jos työnantaja luottaa laitteisiin niin paljon, että uskoo niiden aukeavan saman tien, niin ei varoaikaa tarvita.
Vapaammin järjestetyssä asiantuntija tai back office työssä on järkevämpää antaa työntekijälle vapaus tehdä omat valintansa. Näin hakee luultavasti kahvin työajalla, mutta tulee mielellään etukäteen palaveripäivinä. Jos työnantaja nillittää, niin silloin työntekijää ei kiinnosta joustaa omasta ajastaankaan.
Aiemmassa työpaikassa työajan alkaessa piti olla työpisteellä työvaatteet päällä, eli töihin oli tultava n. 10 min etukäteen. Nykytyöpaikassa (toimistohommia) voi leimata itsensä sisään heti työpaikalle tullessa, ja sen jälkeen riisua ulkovaatteet, juoda aamukahvit työkavereitten kanssa ja sitten mennä availemaan konetta. Edellisessä paikassa ruokataukokin oli tasan sen 20min, kahvi 10min ja kaikki muu aika tiukkaa työntekoa, nyt nämä on paljon joustavampi. Toki joskus alkaa palaveri tasan klo 8, mutta sitten voi tulla työpaikalle ja kirjautua sisään jo 7.50 jos haluaa.
Missä ihmelafkas sä oot töissä?? Meiän toimistolla leimataan sisään tasan seiskalt, kasilt tai ysilt. kun on liukuva. Mut sitten kun on leimattu sisään laitetaan kone käyntiin ja mennään aamukahville kahvipöytään tai aamupalalle henkilöstöravintolaan. Siitä puoli tuntia niin työt alkaa. Joskus kun juttu lentää kahvipöydässä voi mennä tuntikin siinä.
Missä ihmemestas sä oot töissä?? Meiän toimistolla leimataan sisään, Mut sitten kun on leimattu sisään laitetaan kone käyntiin ja mennään aamukahville kahvipöytään tai aamupalalle henkilöstöravintolaan. Siitä puoli tuntia niin työt alkaa. Joskus kun juttu lentää kahvipöydässä voi mennä tuntikin siinä.
Työaika alkaa, kun tulet töihin. Jos pomo haluaa jotain tehtävän enne virallista työajan alkua, hän maksaa siitä tai on saamatta tehtyä työtä ja kitisee. Ihme oletus, että pitäisi työkin ihan ilmaiseksi saada. En nosta sormeanikaan jos siitä ei makseta. En enää ihmettele, miksi työolot ovat niin huonot naisvaltaisilla aloilla. Ei osata pitää puolia vaan joustetaan niin paljon, että revetään liitoksista ja tietysti ilman mitään korvausta. Ei pidetä kiinni tauoista ja kiirehditään, kun pomo niin käskee ja sitten itketään, kun on burn-out.