Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naisen "oikeus" aborttiin

Vierailija
03.04.2014 |

Mikä on muka sellainen tilanne, että äidillä on oikeus päättää lapsensa elämästä? Oma elämäni on sellainen, että sain alkuni raiskauksesta. Kyseessä oli äitini työkaveri, joka päätti käyttää hyväkseen tilanteen, kun muut olivat jo lähteneet toimistolta. Äitini olisi halunnut tehdä abortin, mutta tajusi aika myöhään olevansa raskaana ja laki oli siihen aikaan tiukempi aikarajan suhteen.

Äitini kärsi vakavasta masennuksesta usein ja oli työkyvyttömänä toistuvasti. Kyllä hän huolta toki yritti pitää minusta siinä samalla. Päätin kuitenkin aika nuorena, että vaikkei minulla ole isää ja monia muita hyviä asioita mitä muilla on, niin en anna sen häiritä. Nyt olen itse kolmen tasapainoisen lapsen isä, esimiesasemassa arvostetussa lakifirmassa ja naimisissa hyvin älykkään ja kauniin naisen kanssa.

Toisinaan olen tahtoen tai tahtomattani ajautunut naisten kanssa aborttikeskusteluihin. Yleensä he ovat sitä mieltä, että äiti saa päättää lapsen syntymästä. Olen aina sanonut heille, että ovatko he todella sitä mieltä, että äiti pystyy arvioimaan, onko vaikka minun, raiskauksesta hedelmöittyneen ihmisen, elämäni elämisen arvoista. Hiljaiseksi ovat menneet. Äitini ja moni muu ei olisi antanut minulle mahdollisuutta. Kukaan heistä ei pysty katsomaan minua silmiin ja sanomaan sitä.

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 14:44"]

Mä en näe raskautta ja synnyttämistä yhtä painavana asiana vaakakupissa kuin lapsen ehkä seuraavat 100 vuotta jatkuvan elämän. Jos joku tätä pitää vähättelynä, niin oma on ongelmansa.

[/quote]

Niin, sehän tässä onkin kysymys: sinä et näe ja raskaus ja synnytys ei edes voi koskea sinua. Ne, jotka eivät näe alkiota lapsena, niin abortissa ei ole mitään ongelmaa sen suhteen. Sinulla on sinänsä helppoa, että sinulle ei koskaan voi edes tulla tuollaista tilannetta eteen.

Siksi Suomen malli onkin hyvä, koska kaikki voivat elää sen oman moraalikäsityksensä mukaan.

Vierailija
62/98 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 14:37"]

Ei tietenkään kukaan sano sinulle päin naamaa, että sinun ei olisi pitänyt syntyä. Ainoa sosiaalisesti korrekti vastaus tuollaiseen tivaukseen on hiljaisuus. Mutta aborttioikeudesta: aborttikieltoa on historiassa kokeiltu useissa eri yhteiskunnissa, ja vieläkin monissa (eri asteisena). Ja näiden perusteella on kiistatta selvää, että se aiheuttaa katastrofaalisen ihmisoikeustilanteen, heikentää huomattavasti naisten asemaa ja on vaarallinen kansalaisten terveydelle. Hyvän ja inhimillisen yhteiskunnan kannalta on huomattavasti parempi, että abortti on laillinen.

Mies ei voi päättää abortista. Lasta ei voi pitää puoliksi tai abortoida puoliksi, joten jos vanhemmat ovat eri mieltä niin toisella on oltava lopullinen päätösoikeus yli toisen. Jos se päättäjä olisi mies, niin tilanne olisi aivan kestämätön jälleen ihmisoikeuksien kannalta.

[/quote]

Jos mä ajattelen jostakin ihmisestä, että hänen ei olisi pitänyt syntyä, olen kyllä teoriassa valmis sanomaan sen päin naamaa. En tosin ajattele näin kuin pedofiileistä, huumepomoista ja muista vastaavista. Noista mainitsemistasi ongelmista en tiedä riittävästi, että osaisin sanoa. Päivi Räsänenkin on kyllä sanonut, että haluaa pitää abortin laillisena puoskarointiongelman takia, joten varmasti sulla on ainakin joku pointti tuossa. Loppupeleissä aborttikysymyksessäkin on keskeistä ihmisten suhtautuminen, ei mitä laki sanoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä missä asun abortti on kielletty. Tosiasiassa abortin kuitenkin saa lääkärin vastaanotolla, kun vain maksaa tarpeeksi. Tämä on johtanut tilanteeseen, jossa parempien perheiden tytöt pystyvät kyllä hoitamaan abortin lääkärin vastaanotolla, mutta köyhemmistä oloista tulevat joko synnyttävät lapsen (ja yleensä myös pitävät itse, maansisäisiä adoptioita ei ole juuri Suomea enempää per vuosi) tai yrittävät hoitaa keskenmenon omin konstein tai kääntyvät niiden takakujien puoskareiden suhteen. En muista, että olisin näiden neljän täällä asumani vuoden aikana kertaakaan kuullut, että lääkäri olisi saanut jotain sanktioita abortin tekemisestä. Virallisesti täällä ei siis tehdä abortteja, mutta klinikkansa aukioloaikojen ulkopuolella ihan hyvämaineisetkin lääkärit tekevät niitä, kunhan hinnasta päästään sopimukseen.

Koska lainsäädäntö kieltää abortin tyystin, ei myöskään ole mitään rajaa sille, mille viikolle asti abortti voidaan tehdä. Tällä hetkellä hinnat menevät keskimäärin niin, että 15. viikolle asti abortti maksaa noin 1000 euroa ja sen jälkeen tehtävät abortit noin 100 euroa lisää per viikko. Nämä ovat klinikkahintoja, puoskarimeiningillä hinnat ovat halvemmat, mutta paikalliseen palkkatasoon nähden kuitenkin edelleen korkeat.

Ei tämä ihan reilulta tunnu näinkään, ei lapselle eikä äidille. Lääkärithän tästä toki hyötyvät.

Vierailija
64/98 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 13:50"]

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 13:12"]

Tähän juttuun on kerätty kaikki kliseet sopivasti. On surkea, raiskattu äiti ja elämässä upeasti menestynyt mies. Kaikki kohdatut naiset ovat "menneet hiljaiseksi hänen älykkään kommenttinsa alla".

Kerro vielä mitä tekisit, jos vaimosi kokisi äitisi kohtalon.

[/quote]

En mä suhtaudu yhtään eri tavalla äitiini ja vaimooni. Jos vaimo raiskattaisiin, toivon että hän tekee lapsen kannalta parhaan ratkaisun, joko kasvattaa tämän ylpeästi ja rakastaen tai antaa adoptoitavaksi.

[/quote]

Miten sinä näet adoptioon antamisen hyvänä ratkaisuna? Maailma on orpoja lapsia pullollaan odottamassa adoptiovanhempia. harva sen perheen saa. Mielestäni se on aika julma kohtalo...

Vierailija
65/98 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 14:58"]

Tähän juttuun on kerätty kaikki kliseet sopivasti. On surkea, raiskattu äiti ja elämässä upeasti menestynyt mies. Kaikki kohdatut naiset ovat "menneet hiljaiseksi hänen älykkään kommenttinsa alla".

[/quote]

En mä suhtaudu yhtään eri tavalla äitiini ja vaimooni. Jos vaimo raiskattaisiin, toivon että hän tekee lapsen kannalta parhaan ratkaisun, joko kasvattaa tämän ylpeästi ja rakastaen tai antaa adoptoitavaksi.

[/quote]

Miten sinä näet adoptioon antamisen hyvänä ratkaisuna? Maailma on orpoja lapsia pullollaan odottamassa adoptiovanhempia. harva sen perheen saa. Mielestäni se on aika julma kohtalo...

[/quote]

En ole AP, mutta Suomessa ei kyllä tarvitse lapsen kauhean pitkään odotella uusia vanhempia, jos sen antaa adoptoitavaksi.

Vierailija
66/98 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 14:30"]

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 14:26"]

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 14:18"]

Kyllä annat, koska sanot että adoptio on vaihtoehto ja sivuutat kokonaan raskauden ja synnyttämisen, ihan kuin se olisi niin, että nainen havaitsee olevansa raskaana ja plop, lapsi tulee ulos ja sen voi antaa eteenpäin kuin koiranpennun. [/quote]

Ei, toi on vaan ihan oma päätelmäsi. Siitä että mä en puhu raskauden vaikeudesta ei tarkoita sitä, että mä sitä vähättelisin. On monta muutakin asiaa mitkä mä olen "sivuuttanut", mutta toivottavasti ei nyt niihinkin takerruta.

[/quote]

Niin ja siltikin tarjoilet adoptiota realistisena vaihtoehtona abortille? Se aborttihan tehdään sen takia, että nainen:

a)ei halua lasta

b)ei halua olla raskaana ja synnyttää.

[/quote]

Mä en näe raskautta ja synnyttämistä yhtä painavana asiana vaakakupissa kuin lapsen ehkä seuraavat 100 vuotta jatkuvan elämän. Jos joku tätä pitää vähättelynä, niin oma on ongelmansa.

[/quote]

Katsos kun ei nainen, joka abortin haluaa, muutu sen suopeammaksi sillä, että abortit kiellettäisiin ja tilalle annettaisiin adoptio. Varakkaammat menisivät Ruotsiin ja köyhemmät sitten kokeilisivat keskeytystä itse tai menisivät jollekin puoskarille.

Siksi on idioottimaista sanoa, että adoptio on vaihtoehto. Ja se on myös naiivia keskittyä abortteihin ja adoption promoamiseen, koska paljon tehokkaampaa olisi keskittyä ehkäisyn promoamiseen ja sen ajamiseen, että se olisi vaikkapa ilmaista.

Aijoo, mut seksihän on niinku väärin ja moraalitonta, niin ei sitä ehkäisyä voi mainostaa!

Vierailija
67/98 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 14:59"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En ole AP, mutta Suomessa ei kyllä tarvitse lapsen kauhean pitkään odotella uusia vanhempia, jos sen antaa adoptoitavaksi.

[/quote]

No just joo. Tilanne olisi hieman erilainen, jos nykyisellään adoptioon annattavien lisäksi perhettä haettaisiin kymmenelle tuhannelle ylimääräiselle lapselle, jotka olisi muuten abortoitu. Siinähän yrität väittää, että kaikille koti löytyisi.

Vierailija
68/98 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Itseasiassa Suomessakin saattaa mennä useita vuosia.

Vierailija
69/98 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea ei voi saada. Jos katsoo oikeudekseen nussia niin silloin ottanee myös vastuun tulevasta lapsesta. Ei ihme että maailma on sekaisin kun kaikki nussii ristiin rastiin ja on muutenkin sekaisin.

Vierailija
70/98 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 15:02"]

No just joo. Tilanne olisi hieman erilainen, jos nykyisellään adoptioon annattavien lisäksi perhettä haettaisiin kymmenelle tuhannelle ylimääräiselle lapselle, jotka olisi muuten abortoitu. Siinähän yrität väittää, että kaikille koti löytyisi.

[/quote]

Minä olen ehdottomasti aborttioikeuden kannalla. Mutta ehkä, jos adoptiosta puhuttaisiin nykyistä useammin tasavertaisena mahdollisuutena abortin rinnalla, vähän useampi ei-toivottu raskaus päättyisi adoptioon. Ja huom. mahdollisuutena, ei sillä tavalla että sitä markkinoitaisiin aborttia parempana vaihtoehtona tai raskaana olevaa naista yritettäisi painostaa adoption suuntaan.

En usko, että tästä tulisi niin suurta vähennystä aborttien määrään ja niin suurta lisäystä adoptioon annettujen lasten määrään, että lapset joutuisivat odottamaan laitoksessa vuosikausia.

Minulla ei ole epäilystäkään siitä, että itselleni oikea vaihtoehto olisi abortti, mutta ehkä jollekin toiselle lapsen antaminen adoptioon olisi sellainen.

65

Vierailija
71/98 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 15:06"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Oikeasti? Nyt olen tosi yllättynyt. Eikö lasta voi antaa jo vaikkapa kv-adoptioluvan saaneeseen perheeseen? Niitähän on jonossa paljon odottamassa omaa lasta. Pitää selvästi perehtyä asioihin paremmin ennen kuin lähden kommentoimaan palstalle.

Kiitos korjauksesta!

Vierailija
72/98 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä usko hetkeäkään tuohon aloitukseen, oli taas niin kliseistä vastustuspropagandaa. Ap luulee, että ihan oikein miehen henkilökohtainen "ja minustakin tuli näin hyvä" -todistus saisi mammat näkemään valon.

Vierailija
73/98 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 15:01"]

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 14:30"]

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 14:26"]

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 14:18"]

Kyllä annat, koska sanot että adoptio on vaihtoehto ja sivuutat kokonaan raskauden ja synnyttämisen, ihan kuin se olisi niin, että nainen havaitsee olevansa raskaana ja plop, lapsi tulee ulos ja sen voi antaa eteenpäin kuin koiranpennun. [/quote]

Ei, toi on vaan ihan oma päätelmäsi. Siitä että mä en puhu raskauden vaikeudesta ei tarkoita sitä, että mä sitä vähättelisin. On monta muutakin asiaa mitkä mä olen "sivuuttanut", mutta toivottavasti ei nyt niihinkin takerruta.

[/quote]

Niin ja siltikin tarjoilet adoptiota realistisena vaihtoehtona abortille? Se aborttihan tehdään sen takia, että nainen:

a)ei halua lasta

b)ei halua olla raskaana ja synnyttää.

[/quote]

[/quote]

Katsos kun ei nainen, joka abortin haluaa, muutu sen suopeammaksi sillä, että abortit kiellettäisiin ja tilalle annettaisiin adoptio. Varakkaammat menisivät Ruotsiin ja köyhemmät sitten kokeilisivat keskeytystä itse tai menisivät jollekin puoskarille.

Siksi on idioottimaista sanoa, että adoptio on vaihtoehto. Ja se on myös naiivia keskittyä abortteihin ja adoption promoamiseen, koska paljon tehokkaampaa olisi keskittyä ehkäisyn promoamiseen ja sen ajamiseen, että se olisi vaikkapa ilmaista.

Aijoo, mut seksihän on niinku väärin ja moraalitonta, niin ei sitä ehkäisyä voi mainostaa!

[/quote]

Kuka sanoo että mä pyrin vaikuttamaan tässä lainsäädäntöön ensisijaisesti? Paljon tärkeämpää ja tuloksellisempaa on, jos ihmiset alkaa itse ajatella eri tavalla aborttikysymyksestä.

ap

Vierailija
74/98 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet tainnut periä isältäsi tuon minä olen oikeassa, minä saan tehdä mitä haluan koska olen maailman napa ja kaikki pyörii ympärilläni muiden pitää mukautua tahtooni -asenteen

Vierailija
75/98 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on 3 lasta ja kaikki raskauden ollu nii yhtä helvettiä etten rupeis siihen enää ikinä vaan tekisin abortin jos ehkäisy joskus jotenki pettäis!

en ikimaailmassa kantais 9 kk sisällä lasta josta en välittäs mullon parempaaki tekemistä ku olla invalidinä sairaslomalla

Vierailija
76/98 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 15:17"]

Kuka sanoo että mä pyrin vaikuttamaan tässä lainsäädäntöön ensisijaisesti? Paljon tärkeämpää ja tuloksellisempaa on, jos ihmiset alkaa itse ajatella eri tavalla aborttikysymyksestä.

ap

[/quote]

Niinpä. Onneksi tuollainen paatos vain saa naiset (joita tämä koskee) näkemään kaltaistesi konservatiivimiesten käsitykset naisten asemasta: se, että nainen ei saa nauttia seksistä, koska se on konservatiivimiesten mielestä väärin. Naista pitää myös rangaista raskaudella ja synnytyksellä, jos vahingossakin mieltää seksin itseisarvoksi, eikä pelkästään lisääntymisasiaksi.

Miehillähän ei ole osaa eikä arpaa naisten raskaaksi tulossa ja konservatiivimiehellehän se, että nainen antaa ei-toivotun lapsen adooptioon, on kaikista paras ratkaisu, koska silloin konservatiivimies voi pitää itse käsityksensä, eikä joudu itse mihinkään vastuuseen lapsesta..

Vierailija
77/98 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 15:12"]

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 15:06"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Oikeasti? Nyt olen tosi yllättynyt. Eikö lasta voi antaa jo vaikkapa kv-adoptioluvan saaneeseen perheeseen? Niitähän on jonossa paljon odottamassa omaa lasta. Pitää selvästi perehtyä asioihin paremmin ennen kuin lähden kommentoimaan palstalle.

Kiitos korjauksesta!

[/quote] 

No anteeksi jos herkkä mielesi järkkyy siitä että et olekaan aina oikeassa ja joku vielä sanoo siitä. Hyvänen aika. 
Se nyt vaan ei valitettavasti mene niin että suoraan synnäriltä uuteen perheeseen. 
Olen seurannut lähietäisyydeltä erilaisia adoptioprosesseja. Tiedän mistä puhun.

Vierailija
78/98 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisella on oikeus ainoastaan hengittää.  Nainen on miehen kumppani ja mies määrää mitä nainen tekee. Naisen tarkoitus on tyydyttää mies pillullaan, suullaan tai perseellään, silloin kun mies näin tahtoo. Onko tämä nyt tehty huorille selväksi?!

Vierailija
79/98 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 15:30"]

No anteeksi jos herkkä mielesi järkkyy siitä että et olekaan aina oikeassa ja joku vielä sanoo siitä. Hyvänen aika. 
Se nyt vaan ei valitettavasti mene niin että suoraan synnäriltä uuteen perheeseen. 
Olen seurannut lähietäisyydeltä erilaisia adoptioprosesseja. Tiedän mistä puhun.

[/quote]

Enhän minä siitä järkyttynyt, olin vain yllättynyt. Ja kiitin väärän olettamukseni korjaamisestakin. :)

Olen luullut, että prosessi on nopeampi. En tietenkään olettanut, että lapsi lähtee synnäriltä suoraan uuteen kotiin, vaan että se on vaikka muutaman kuukauden mittainen prosessi. Olen oikeasti yllättynyt siitä, että homma saattaa venyä vuosienkin mittaiseksi, kun adoptiota odottavien, jo luvan saaneiden, määrä on niinkin suuri.

Vierailija
80/98 |
03.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 15:34"]

[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 15:30"]

[/quote]

Enhän minä siitä järkyttynyt, olin vain yllättynyt. Ja kiitin väärän olettamukseni korjaamisestakin. :)

Olen luullut, että prosessi on nopeampi. En tietenkään olettanut, että lapsi lähtee synnäriltä suoraan uuteen kotiin, vaan että se on vaikka muutaman kuukauden mittainen prosessi. Olen oikeasti yllättynyt siitä, että homma saattaa venyä vuosienkin mittaiseksi, kun adoptiota odottavien, jo luvan saaneiden, määrä on niinkin suuri.

[/quote]

Mikäköhän siinäkin kestää? Kyseessä taitaa olla ainoastaan joidenkin virkailijoiden tarve turvata palkkansa, lapsen edusta viis. Ei mikään asia kestä vuosikausia.