Naisen "oikeus" aborttiin
Mikä on muka sellainen tilanne, että äidillä on oikeus päättää lapsensa elämästä? Oma elämäni on sellainen, että sain alkuni raiskauksesta. Kyseessä oli äitini työkaveri, joka päätti käyttää hyväkseen tilanteen, kun muut olivat jo lähteneet toimistolta. Äitini olisi halunnut tehdä abortin, mutta tajusi aika myöhään olevansa raskaana ja laki oli siihen aikaan tiukempi aikarajan suhteen.
Äitini kärsi vakavasta masennuksesta usein ja oli työkyvyttömänä toistuvasti. Kyllä hän huolta toki yritti pitää minusta siinä samalla. Päätin kuitenkin aika nuorena, että vaikkei minulla ole isää ja monia muita hyviä asioita mitä muilla on, niin en anna sen häiritä. Nyt olen itse kolmen tasapainoisen lapsen isä, esimiesasemassa arvostetussa lakifirmassa ja naimisissa hyvin älykkään ja kauniin naisen kanssa.
Toisinaan olen tahtoen tai tahtomattani ajautunut naisten kanssa aborttikeskusteluihin. Yleensä he ovat sitä mieltä, että äiti saa päättää lapsen syntymästä. Olen aina sanonut heille, että ovatko he todella sitä mieltä, että äiti pystyy arvioimaan, onko vaikka minun, raiskauksesta hedelmöittyneen ihmisen, elämäni elämisen arvoista. Hiljaiseksi ovat menneet. Äitini ja moni muu ei olisi antanut minulle mahdollisuutta. Kukaan heistä ei pysty katsomaan minua silmiin ja sanomaan sitä.
Kommentit (98)
Ottamatta muuten kantaa ap.n tilanteeseen kerron minäkin tositarinan.
Naispuolisen ystäväni äitikin sai alkunsa raiskauksesta. Isoäiti oli raiskauksesta raskaaksi tullessaan sairaan uskonnollinen nuori nainen ja meni naimisiin raiskaajan, vanhan ukonkääkän kanssa. Onneksi ukko kuoli aika pian. Raiskauksen seurauksena syntyneestä naisesta tuli itsetunto-ongelmainen, äitinsä uskonnolla kiduttama ja myöhemmin avioliitossaan hakattu seksiaddikti. Hänen tyttärestään tuli masentunut ja häneltäkin puuttui itseluottamusta, mutta hän alkoi selvittämään ongelmiaan ja on nyt jo tasapainoisempi. Vähitellen tervempään suuntaan siis menevät. Kolmas sukupolvi raiskauksen jälkeen, mutta entäpä neljäs?
No siinä tapauksessa abortin saa tehdä.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 13:17"][quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 13:14"]Raiskaus on asia erikseen, mutta kun raskaus on tapahtunut vastuuttoman sekstailun perusteella niin ei voi muuta sanoa kuin että aborttia EI TULE MISSÄÄN OLOSUHTEISSA TEHDÄ ellei kyseessä ole henkeä uhkaava tila.
[/quote]
Mites jos on ihan vastuullisesti sekstaillut ja itsestä riippumattomasta vahingosta tullut raskaaksi?
[/quote]
Sellaista ei tapahdu joten kysymys on teoreettinen.
[/quote]
Ai ei? Harrastat seksiä, mies asettaa kondomin, joka vahingossa jää kiinni hänen lohjenneeseen kynteensä tehden siihen huomaamattoman aukon, joka ei sitten makuuhuoneen hämärässä valossa tarkastaessa näy.
Syöt pillereitä säännöllisesti, mutta kuulut siihen 1% jonka kohdalla ne pettävät, sama muissakin hormonaalisissa ehkäisymuodoissa.
Ainoa keino kantaa 100% vastuu on pidättäytyä turhasta panemisesta!
Ap, äidillesi olisi ollut parempi että häntä ei olisi raiskattu, ja että sinä et olisi saanut siitä alkuasi. Äitisi elämä oli helvettiä, ja silti urhoollisesti yritti sinusta pitää huolta, olisit kiitollinen siitä, ja antaisit muiden naisten tehdä omat ratkaisunsa oman elämänsä ja lastensa elämän kannalta. Sinä päätit aikoinasi että et välitä siitä miten olet saanut alkusi, sitä ei voinut äitisi etukäteen tietää, sinusta olisi voinut tulla ties mikä sairas raiskaaja.
naisella on oikeus aborttiin ja velvollisuus huolehtia lapsista mitka synnyttää.
(Velvollisuus voi tarkoittaa rankasta lapsesta luopumisesta, yksinhuoltajuutta, joka voi olla hyvä tai hyono asia, ja yhä edelleen pakkoavioliittoja tms.)
Olen käynyt abortin läpi, ei se niin yksinkertaista ole kuin yleensä luullaan. yhä edelleen olen tyytyväinen, että päädyin siihen ratkaisuun.
Koin myös vuosia myöhemmin keskenmenon, en koe että siinä olisi lapsi kuollut vaikka rankkaa sekin oli.
Terveisin neljän lapsen äiti
Jos ehkäisy pettää 1%: käyttäjistä, tuhannen käyttäjän otannalla se tarkoittaa, että kymmenen naista tulee ehkäisystä huolimatta raskaaksi.
Minusta se riittää, että käyttää säännöllisesti jotakin ehkäisyä ja huolehtii siitä. Jos se pettää, kantaa sitten vastuunsa eli joko pitää lapsen tai tekee abortin. Ei seksistä tarvitse kenenkään kieltäytyä.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 13:19"]
Kukaan ei kannata aborttia vaan sitä naisen oikeutta päättää omasta kehostaan. Minäkään en pidä abortista ajatuksena, toivoisin ettei kenenkään tarvitsisi sellaista päätöstä tehdä, mutta maailma nyt ei vaan ole olemassa toiveita täyttääkseen.
Miten olisi muka oikein ulkopuolisena pakottaa joku kantamaan mahassaan lasta, jota hän ei halua? Miksi abortinvastaiset ihmiset aina keskittyvät vain siihen alkion oikeuteen elää, mutta eivät ollenkaan pohdi seurauksia? Kumpi on parempi: tehdä abortti vain antaa lapsen syntyä kuollakseen nälkään vuoden ikäisenä? Kärjistetty esimerkki eikä koske niinkään suomalaisia, mutta osoittaa hyvin kuinka näissä asioissa pitää aina muistaa myös seuraukset.
Jos haluaa, että abortit kielletään niin sitten pitää osaa antaa joku realistinen suunnitelma mitä tehdään niiden syntyvien lapsien suhteen. Adoptioon kaikkia ei todellakaan voida laittaa, joten mitä siis tehdään?
[/quote]
Juuri näin, 10 000 ei-toivottua lasta vuodessa yhteiskunnan vastuulle, kymmenessä vuodessa 100 000. Ja kun ottaa huomioon kaikki kerrannaskulut, aika kalliiksi tulisi.
Ei se seksihurjastelu voi olla mikään jokanaisen oikeus. Ihme hedonisteja kaikki tyynni. Kyllä vastuunsa pitäisi tuntea ja kantaa, eikä aina odottaa että mies hoitaa kaiken ja minä minä minä.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 13:25"]
Ap, äidillesi olisi ollut parempi että häntä ei olisi raiskattu, ja että sinä et olisi saanut siitä alkuasi. Äitisi elämä oli helvettiä, ja silti urhoollisesti yritti sinusta pitää huolta, olisit kiitollinen siitä, ja antaisit muiden naisten tehdä omat ratkaisunsa oman elämänsä ja lastensa elämän kannalta. Sinä päätit aikoinasi että et välitä siitä miten olet saanut alkusi, sitä ei voinut äitisi etukäteen tietää, sinusta olisi voinut tulla ties mikä sairas raiskaaja.
[/quote]
Ja kummasti noista normaalien ydinperheiden lapsistakin voi tulla mitä lie katkeria kouluampujia. Abortoidaan varmuuden vuoksi kaikki kun koskaan ei voi tietää?
ap
Kumpi on nykyaikana suurempi syy abortteihin miesten vaiko naisten käytös?
Esim ex-mieheni sanoi "jos tulet raskaaksi teet abortin" Minä olisin halunut pitää lapsen. Ex-mieheni sanoi "jos tulit raskaaksi teet abortin" (testasin hänen halukkuuttaan seksiin ilman ehkäisyä, vaikka oikeasti jatkoin edelleen ehkäisyn käyttöä salaa). Minä ajattelin, että haluaisin pitää lapsen, vaikka yksinhuoltajana, mutta nyt jätän tämän miehen, onneksi en tullut raskaaksi (mikään ehkäisy ei ole 100% luotettava, mutta olisin leikitellyt seksillä silti). Myöhemmin ex-mies ihmetteli, kun en eron jälkeen en ottanutkaan häntä takaisin. Sydäntäni kouraisi, mutta ajattelin "en sotke nykyistä seurusteluani ex:n vuoksi". Sain lapset nykyiseni kanssa. Nykyiseni sanoi "sinä naisena päätät viimekädessä, että miten monta lasta haluat synnyttää". Onneksi tulin helposti raskaaksi veilä yli 30 vuotiaana! Onneksi en ole joutunut harkitsemaan aborttia, vaan ehkäisy on aina pitänyt.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 13:09"][quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 13:07"]
Koska siinä vaiheessa kun abortti tehdään ei ole kyse mistään lapsesta vaan alkiosta, joka yksinkertaista on pelkkä solumöykky.
[/quote]
Mikä on se raja missä kohtaa se on alkio ja missä lapsi?
[/quote]
Alkio ei voi olla vielä olemassa omana itsenään, se kuolisi heti jos joutuisi erilleen äidistä.
Tunnut ap sivuuttavan kaikki järkevät kysymykset ja kommentit ja vastaat vain niihin joihin pystyt argumentoimaan jotain muka-fiksua.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 13:37"]
Tunnut ap sivuuttavan kaikki järkevät kysymykset ja kommentit ja vastaat vain niihin joihin pystyt argumentoimaan jotain muka-fiksua.
[/quote]
Miehet eivät joudu sitä raskautta kokemaan, niin se on helppo moralisoida.
Tulee mieleen eräs erinäisten kansalaisaloitteiden vireillepanija, joka halusi kieltää abortit ja sen lisäksi naisen olisi pitänyt maksaa miehell vahingonkorvauksia, jos nainen tekee abortin vastoin miehen tahtoa ja lisäksi miehellä olisi pitänyt olla oikeus kieltäytyä maksamasta elareita, jos mies ei lasta halua (mutta aborttia siis nainen ei saisi tehdä ;))
Fundisuskiksillahan loppupeleissä tavoite on se, että abortit kiellettäisiin ja sitä kautta saataisiin levitettyä ahdasmielistä ilosanomaa, että seksin harrastaminen muussa tarkoituksessa kuin lapsen teossa on väärin.
Luojan kiitos naisella on Suomessa oikeus aborttiin ja sitä oikeutta ei olla kaventamassa.
Jos ei ole valmis kantamaan vastuuta seurauksista ei vaan pane. Ja raiskauksen jälkeen otetaan jälkiehkäsy ihan automaattisesti joten riski aika pieni.
Abortti on lähespoikkeuksetta täysin mooralitonta ja väärin.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 13:46"]
Jos ei ole valmis kantamaan vastuuta seurauksista ei vaan pane. Ja raiskauksen jälkeen otetaan jälkiehkäsy ihan automaattisesti joten riski aika pieni.
Abortti on lähespoikkeuksetta täysin mooralitonta ja väärin.
[/quote]
Jos abortti on sinusta moraalitonta ja väärin, niin arvaa mitä: sinun ei tarvitse koskaan aborttia tehdä! Se, että sinulla on joku moraalikäsitys ei tarkoita, että se olisi kaikilla sama.
Abortti on myös vastuunkantoa seurauksista.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 13:12"]
Tähän juttuun on kerätty kaikki kliseet sopivasti. On surkea, raiskattu äiti ja elämässä upeasti menestynyt mies. Kaikki kohdatut naiset ovat "menneet hiljaiseksi hänen älykkään kommenttinsa alla".
Kerro vielä mitä tekisit, jos vaimosi kokisi äitisi kohtalon.
[/quote]
En mä suhtaudu yhtään eri tavalla äitiini ja vaimooni. Jos vaimo raiskattaisiin, toivon että hän tekee lapsen kannalta parhaan ratkaisun, joko kasvattaa tämän ylpeästi ja rakastaen tai antaa adoptoitavaksi.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 12:59"]Mikä on muka sellainen tilanne, että äidillä on oikeus päättää lapsensa elämästä? Oma elämäni on sellainen, että sain alkuni raiskauksesta. Kyseessä oli äitini työkaveri, joka päätti käyttää hyväkseen tilanteen, kun muut olivat jo lähteneet toimistolta. Äitini olisi halunnut tehdä abortin, mutta tajusi aika myöhään olevansa raskaana ja laki oli siihen aikaan tiukempi aikarajan suhteen.
Äitini kärsi vakavasta masennuksesta usein ja oli työkyvyttömänä toistuvasti. Kyllä hän huolta toki yritti pitää minusta siinä samalla. Päätin kuitenkin aika nuorena, että vaikkei minulla ole isää ja monia muita hyviä asioita mitä muilla on, niin en anna sen häiritä. Nyt olen itse kolmen tasapainoisen lapsen isä, esimiesasemassa arvostetussa lakifirmassa ja naimisissa hyvin älykkään ja kauniin naisen kanssa.
Toisinaan olen tahtoen tai tahtomattani ajautunut naisten kanssa aborttikeskusteluihin. Yleensä he ovat sitä mieltä, että äiti saa päättää lapsen syntymästä. Olen aina sanonut heille, että ovatko he todella sitä mieltä, että äiti pystyy arvioimaan, onko vaikka minun, raiskauksesta hedelmöittyneen ihmisen, elämäni elämisen arvoista. Hiljaiseksi ovat menneet. Äitini ja moni muu ei olisi antanut minulle mahdollisuutta. Kukaan heistä ei pysty katsomaan minua silmiin ja sanomaan sitä.
[/quote]
Usko pois, ap, kyllä maailma pyörisi ilman suakin.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 13:19"]
Kukaan ei kannata aborttia vaan sitä naisen oikeutta päättää omasta kehostaan. Minäkään en pidä abortista ajatuksena, toivoisin ettei kenenkään tarvitsisi sellaista päätöstä tehdä, mutta maailma nyt ei vaan ole olemassa toiveita täyttääkseen.
Miten olisi muka oikein ulkopuolisena pakottaa joku kantamaan mahassaan lasta, jota hän ei halua? Miksi abortinvastaiset ihmiset aina keskittyvät vain siihen alkion oikeuteen elää, mutta eivät ollenkaan pohdi seurauksia? Kumpi on parempi: tehdä abortti vain antaa lapsen syntyä kuollakseen nälkään vuoden ikäisenä? Kärjistetty esimerkki eikä koske niinkään suomalaisia, mutta osoittaa hyvin kuinka näissä asioissa pitää aina muistaa myös seuraukset.
Jos haluaa, että abortit kielletään niin sitten pitää osaa antaa joku realistinen suunnitelma mitä tehdään niiden syntyvien lapsien suhteen. Adoptioon kaikkia ei todellakaan voida laittaa, joten mitä siis tehdään?
[/quote]
Täällä Suomessahan on pitkät adoptiojonot, joten täällä abortti ei ole perusteltua. En mä todellakaan sano että lapset pitää jättää heitteille tai että jossain tyyliin nälänhädästä kärsivässä Biafrassa olisi pitänyt kaikki lapset synnyttää ja katsoa kun ne kituu keripukin kourissa.
ap
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 13:17"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2014 klo 13:14"]Raiskaus on asia erikseen, mutta kun raskaus on tapahtunut vastuuttoman sekstailun perusteella niin ei voi muuta sanoa kuin että aborttia EI TULE MISSÄÄN OLOSUHTEISSA TEHDÄ ellei kyseessä ole henkeä uhkaava tila.
[/quote]
Mites jos on ihan vastuullisesti sekstaillut ja itsestä riippumattomasta vahingosta tullut raskaaksi?
[/quote]
Sellaista ei tapahdu joten kysymys on teoreettinen.
[/quote]
Kierukka voi esimerkiksi pettää, tai miehen vasektomia ei olekaan toimiva. Tällaista tapahtuu, varsinkin kierukkaraskauksia (kuten myös ehkäisykapseli-raskauksia). Ymmärrät varmaan, että tässä tapauksessa ihmiset luulevat omaavansa kunnon ehkäisyn, mutta se ei toimikaan.